Selasa, 17 Mac 2015

Soalan 320: Iman yang bersandar pada kebendaan

Soalan 320:

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

Saya harapkan jawapan dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan secara peribadi:

Apakah makna Al-Hassan, adakah ia nama bapa atau ia adalah gelaran, dan bagaimana? dengan dalil rujukan (sedemikian).
Apakah makna Al-Zuhur, Pengistiharan dan keghaiban. Adakah kezuhuran mengikut masa selepas mencukupkan tempohnya yang dicapai dengan pertolongan, dan apakah hikmah keghaiban?

Adakah Karamah satu cara yang mungkin dilakukan pada saya, sebagai contoh, beritahu kepada saya apakah soalan yang ada dalam dada saya sekarang?
Apa cadangan tuan untuk saya secara peribadi? Kerana saya  demi Allah, Perkara yang paling berharga di dunia saya adalah agama saya, Semoga Allah membalas kebaikan tuan.

Dihantar oleh: Al-Husseini
Memiliki Pelajar - Australia


Jawapan:
               
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.


Saya bermohon kepada Allah menjayakan anda dalam segala yang baik, dan yang membimbing tangan anda ke jalan yang lurus. Jika anda sedang mencari tanda-tanda keghaiban yang akan menunjukkan adna kepada Al-Haq, maka dari Allah SWT patut diminta selepas mara satu langkah ke arah pintuNya dan berdiri di pintu menunggu limpah kurniaNya, tanda-tanda itu statik (tidak berubah); kerana anda patut mencarinya dengan amal dan keikhlasan, bukan dengan kata-kata sahaja dan kemudian anda membelakangkannya dan tidak mengambil berat tentang hal itu, maka anda mahu Dia memberikan kepada anda tanda-tanda dan dapat menguasai iman. Ini tidak pernah terjadi pada masa lalu mahupun sekarang dan tidak pula pada masa akan datang. Alasan perkara ini telah diterangkan, bahawa iman tidak boleh hadir dengan kebendaan semata-mata, tetapi tiada iman ini apabila tidak dikuasai dengan pengakuan dan bukan yang lain. Iman Firaun yang seperti ini tidak diterima. Perkara ini telah diterangkan pada banyak tempat dalam kitab-kitab.

Saya bermohon kepada Allah untuk memberkati anda dan memperiki agama dan di akhirat anda, dan menjauhkan anda dari  perangkap Iblis (laknahu Allah) dan tenteranya dari manusia dan jin.


Ahmad Al-Hassan
1430 H



✡✡✡✡✡

         

Tiada ulasan: