Soalan
306: Hakikat harapan Rasulullah (S) adalah Kehendak Allah SWT
Apakah
tafsiran ayat yang berkat ini;
﴿أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَإِن يَشَأِ
اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ
بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾
Bahkan mereka mengatakan:
"Dia (Muhammad) telah mengada-adakan dusta terhadap Allah". Maka jika
Allah menghendaki niscaya Dia mengunci mati hatimu; dan Allah menghapuskan yang
batil dan membenarkan yang hak dengan kalimat-kalimat-Nya. Sesungguhnya Dia
Maha Mengetahui segala isi hati. [17].
Penghantar:
Abu Ali - Qum Al-Muqaddasah
Jawapan:
Ayat ini mempunyai kaitan dengan ayat sebelumnya. Dia
SWT berfirman:
﴿ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا
الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا
حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ* أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَإِنْ يَشَأِ
اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ
بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾
Itulah (kurnia) yang (dengan
itu) Allah menggembirakan hamba-hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal
yang saleh. Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas
seruanku kecuali kasih sayang pada keluarga". Dan siapa yang mengerjakan
kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu.
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri. * Bahkan mereka
mengatakan: "Dia (Muhammad) telah mengada-adakan dusta terhadap
Allah". Maka jika Allah menghendaki niscaya Dia mengunci mati hatimu; dan
Allah menghapuskan yang batil dan membenarkan yang hak dengan
kalimat-kalimat-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati. [18])
Maka firmanNya SWT:
﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً﴾
Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu
upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang pada keluarga". Dan siapa yang
mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu.
Maksudnya Aali Muhammad (as), Wilayah mereka sangat baik,
dan ditingkatkan dari Wilayah terdahulu, maka sesiapa yang berwaliykan Hujah Allah
pada zaman Aali Muhammad (as) akan diberikan kepadanya ganjaran amal bersama
dengan Pemilik Wilayah para nabi dan aushiak yang diutus (as), demikian juga sesiapa
yang mendustakan Hujah Allah pada zamannya akan ditulis dari golongan yang
mendustakan para hujaj terdahulu.
Dia SWT berfirman:
﴿وَقَوْمَ نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ
وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ عَذَاباً أَلِيماً﴾
Dan kaum Nuh tatkala mereka
mendustakan rasul-rasul. Kami tenggelamkan mereka dan kami jadikan (cerita)
mereka itu pelajaran bagi manusia. Dan Kami telah menyediakan bagi orang-orang
zalim azab yang pedih; [19],
Dengan mereka mendustakan Nuh, pada pihak yang lain Allah
telah memberi iktibar kepada mereka yang mendustakan setiap Rasul (as), dan
orang-orang munafik telah menuduh Rasulullah (S) ingin memonopoli (membolot) kedudukan
Imamah (kerana orang-orang munafik hanya menyetujui peraturan duniawi) diperuntukkan
kepada Ahl Al-Bait baginda dan dengan itu mereka memfitnah Rasulullah (S) dalam
majlis-majlis mereka dan mereka menuduh baginda (shalawat Allah 3alaih) bahawa bagindalah
yang mahukan Ahl Al-Bait baginda dan memalsukan dan berdusta terhadap Allah
ayat-ayat ini adalah hak mereka, atau bahawa baginda mengkhususnya pada Ali dan
Fatimah dan anak-anak mereka para ma'sum (ma3shumin) dari sisi baginda (S), seperti
firmanNya SWT:
﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ
الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾
Sesungguhnya Allah bermaksud
hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya. [20],
Itulah perkara yang dijangka oleh orang-orang munafik
apabila mereka melihat Rasulullah (S) berdiri setiap hari di hadapan pintu
rumah Ali dan Fatimah (as) dengan membaca Ayat ini, dan apabila mereka
mendengar Rasulullah (S) bersabda: (Bahawa kedudukan Ali di sisiku seperti Harun
di sisi Musa).
Ini adalah kata-kata suci dari Al-Quran Al-Karim sebagai
menolak kepada gerakan orang-orang munafik dan kata-kata dusta mereka,
ayat-ayat ini yang mempertahankan redha (kesenangan) Nabi, kesyukuran Nabi dan cinta
kasih Nabi (S) dengan mengasihi Ahl Al-Bait baginda (as),
﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبَى﴾.
Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu sesuatu
upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang pada keluarga".
Kemudian menerangkan hal orang-orang munafik, mereka
tidak beriman pada mulanya bahawa Muhammad itu rasul dari Allah SWT, bagaimana pada
zahirnya mendakwa beriman dengan Muhammad (S) dan kemudian menuduh baginda berdusta
terhadap Allah SWT dengan sesuatu yang tidak diredhaiNya, sedangkan mereka
menyangka bahawa Allah SWT tidak mampu membuktikan kebenaran dan membenarkan
yang batil, dan menuduh Allah SWT Yang Mengetahui isi hati secara jahil (Maha
Tinggi Allah ketinggianNya Maha Besar) dalam apa-apa yang diutusNya kepada
mereka,
﴿أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَإِنْ يَشَأِ
اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ
بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾
Bahkan mereka mengatakan: "Dia (Muhammad) telah
mengada-adakan dusta terhadap Allah". Maka jika Allah menghendaki niscaya
Dia mengunci mati hatimu; dan Allah menghapuskan yang batil dan membenarkan
yang hak dengan kalimat-kalimat-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala
isi hati)
﴿إِنْ يَشَأِ اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ﴾
jika Allah menghendaki niscaya Dia mengunci mati
hatimu:
mengunci mati hati ada dua jenis, jenis sekatan
penerimaan seperti firmanNya SWT:
﴿خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى
أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾
Allah telah mengunci-mati
hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka
siksa yang amat berat. [21].
Dan jenis sekatan yang menghasilkan satu tujuan
tertentu atau semua arah (aspek), yang bermaksud:
﴿فَإِنْ يَشَأِ اللَّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ﴾
Maka jika Allah menghendaki niscaya Dia mengunci mati
hatimu:
Di sini, bertujuan menghalangnya daripada menghasilkan
tujuan tertentu, mereka adalah orang-orang yang mengerumuninya, dan dari mereka
yang mengikut untuk menolak Ahl Al-Bait baginda (as) dan menolak kedudukan (maqam)
dan perwakilan mereka bahawa mereka dilantik oleh Allah, Ini dicapai dengan
menggerakkan baginda (S) kepada AL-Mala’ Al-A3la sebagai penebus rohaninya.
﴿وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ﴾
dan Allah menghapuskan yang batil dan membenarkan yang
hak dengan kalimat-kalimat-Nya:
iaitu Aali Muhammad (as) mereka adalah kalimat-kalimat
Allah, penhapus kebatilan dan membenarkan yang hak walaupun perancangan,
tipu daya dan penarikan kamu terhadap perlantikan Ilahii pada mereka, Samada kamu
suka atau tidak suka, wahai yang menghalang-halangi perlantikan Allah, Allah
akan menghapuskan yang batil dan membenarkan yang hak melalui Aali
Muhammad (as) (kalimat-kalimat-Nya)
dan melalui Qaim mereka, Dia SWT berfirman:
﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ
الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ
يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِي اللَّهُ
الشَّاكِرِينَ﴾
Muhammad itu tidak lain hanyalah
seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah
Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa
yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada
Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang
bersyukur. [22],
Maka kemurtadan mereka dan percubaan untuk menghapuskan
kebenaran dan memperkukuh kebatilan,
﴿لَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً﴾
(tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah
sedikitpun); kerana Allah SWT telah menulis bahawa Dia akan menghapuskan
yang batil dan membenarkan yang hak dengan Aali Muhammad (as) selepas
Muhammad (S)
﴿وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ﴾
dan Allah menghapuskan yang batil dan membenarkan yang
hak dengan kalimat-kalimat-Nya
tiada kesan kepada kerja-kerja orang-orang munafik, ia
berakhir dengan yang dikehendaki Allah SWT (merealisasikan yang hak pada akhirnya)
tidak kira berapa besar dan liciknya tipu daya mereka,
﴿وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ
كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾
Dan sesungguhnya mereka
telah membuat tipu daya yang besar padahal di sisi Allah-lah (balasan) tipu
daya mereka itu. Dan sesungguhnya tipu daya mereka itu (amat besar) sehingga gunung-gunung
dapat lenyap karenanya. [23].
Dari Jamil bin Daraj, berkata: Aku telah mendengar Aba
Abdillah (as) berkata:
(﴿إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ﴾
Dan
sesungguhnya tipu daya mereka itu (amat besar) sehingga gunung-gunung dapat lenyap
karenanya, Dan sesungguhnya tipu daya Bani Abbas terhadap
Al-Qaim untuk menghilangkannya dari hati manusia) [24].
﴿إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾
Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati:
Berpalinglah (kembalilah) mudah-mudahan kamu ingat, dan
jadikanlah hujah atas kamu sempurna dan menerima bahawa yang melantik mestilah yang
bersifat Mengetahui apa yang ada di dalam dada, Dia-lah Allah SWT bukan manusia,
dan ketahuilah bahawa Muhammad (S) tidak berkata-kata dari (kemahuan) dirinya
sendiri dan bukanlah baginda yang membuat perlantikan:
﴿إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى﴾
Ucapannya itu tiada lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). [25].
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
______________________________
[17] – Al-Syuraa
42:24.
[18] - Al-Syuraa
42:23-24.
[19] - Al-Furqan
25:37.
[20] – Al-Ahzab 33:33.
[21] – Al-Baqarah
2:7.
[22] – Aali Imran
3:144.
[23] – Ibrahim 14:46.
[24] - penjelasan
Ayashi: c 02:00 235.
[25] – Al-Najm 53:4.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan