Ahad, 8 Mac 2015

Soalan 227: Hajat Yang Dihantar Dengan Melontar Tulisan Ke Sungai Yang Mengalir


Soalan 227:  Hajat Yang Dihantar Dengan Melontar Tulisan Ke Sungai Yang Mengalir
       
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.             
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya


Saya mempunyai satu soalan dan saya ingin jawapan dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan sendiri, Semoga roh-roh kami sebagai tebusan baginya..


 Soalan: Terdapat satu cara rayuan untuk dkemukakan kepada Imam Al-Hujah bin Al-Hassan (as), rayuan permohonan kepada Allah SWT ini dengan bertawassul dan menulis kepada Imam Al-Hujah dan menulis hajat yang dihantar dan diwakilkan kepada salah seorang daripada empat safir (wakil) dan melontarnya ke dalam sungai atau telaga yang mengalir, cara permohonan ini terdapat dalam kitab Bihar Al-Anwar dan Ghaibah Al-Nu3mani, Adakah ia benar atau tidak? Ramai penduduk di rantau ini, yang melakukannya dan ramai pula orang telah mencuba cara ini dan mendapat jawapan yang cepat, adakah ini benar atau tidak?

Saya ingin mendapat maklum balas kepada soalan ini dan semoga Allah memberi kejayaan dalam semua yang terbaik dan terima kasih.

Dihantar oleh:: Umm Nur – Kanada

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                           

Berdoa sudah memadai, tidak perlu menulis, kerana Allah mengetahui apa yang ada dalam hati sebelum ia keluar untuk ucapan lisan.


Ahmad Al-Hassan

✡✡✡✡✡





Tiada ulasan: