Khamis, 12 Mac 2015

13 03 2015

13 03 2015

KHUTBAH PERTAMA
                                                                                                 
 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،  
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله،

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ، 
       
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Taubah Ayat:20 

اعود بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

﴿الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّـهِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴾

orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta, benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.
 .

Jihad (berjuang) dibahagi kepada: Jihad Roh dan Jihad Jasad, atau Jihad (Al-Akbar) Besar dan Jihad (Al-Ashghar) Kecil
Hasil pertama dari Jihad Besar adalah mengikut Khalifah Allah di bumi-Nya dan mematuhi perintahnya, yang berarti, sujud kepadanya seperti sujud para malaikat kepada Adam (as), dan termasuk bahawa Khalifah Allah di bumi-Nya adalah hakikat syurga, kerana sesungguhnya jiwa Kerajaan Langit diciptakan dari cahaya mereka, dengan demikian, Jihad Besar - dalam hal ini adalah pintu Syurga, kerana ia adalah pintu yang menghubungkan kepada mengenal Khalifah Allah di bumi-Nya dan mengikutinya, dan Khalifah Allah adalah pintu untuk mengenal Allah SWT.

Dan dari Barid Al-3ijly, dia berkata, saya mendengar Aba Ja'afar (as​​) berkata: "Dengan kami Allah disembah, dan dengan kami Allah dikenal, dan dengan kami Allah Tabaraka wa Ta’ala diTauhidkan , dan Muhammad adalah tabir (hijab) Allah Tabaraka wa Ta’ala."- Al-Kafi Jilid 1, halaman 135.

Adapun yang kedua adalah Jihad Kecil; itu membelanjakan harta dan diri di jalan Allah dengan tidak mengharapkan apa-apa balasan, kecuali hanya keredhaan Allah SWT, dan ada yang lebih baik daripada kemurahan hati pada diri, oleh itu, bagaimana ia tidak menjadi Jihad Kecil dan juga pintu dari pintu-pintu syurga. Bahkan, pintu-pintu syurga yang paling luas selepas usaha manusia saksikan adalah( لا إله إلاّ الله )   [bahwa tidak ada Tuhan selain Allah] dengan darahnya.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Rasulullah (S) bersabda: "Hati orang mukmin berada di antara dua jari dari jari-jari Al-Rahman."
Antara jari syaitan dan jari Malaikat, atau jari kegelapan dan jari Cahaya atau jari jahil dan jari Akal (Cerdas).

Dan hati adalah antara dua jari-jari ini, maka Jihad diri adalah mengejar yang sesuai dengan Malaikat, Cahaya dan Akal (Cerdas).kepada Allah dan membebaskan diri dari syaitan dan kegelapan dan Al-Jahil.
                                                
Karena tujuan syaitan dan rancangannya adalah untuk menjatuhkan manusia ke dalam jurang neraka dan menjadikannya hina di hadapan Tuhan semesta alam, apabila mereka mengingkari Pencipta, Yang Berbelas Kasihan lagi Maha Pemurah dan Yang Maha Mulia. Oleh itu, untuk mencapai tujuan ini ia mesti mempunyai senjata yang digunakannya untuk melaksanakan apa yang dia inginkan
                                                                       
Senjata-senjata ini terdiri daripada yang tampak hinggalah yang tersembunyi dan dari yang lemah kepada yang kuat, dan dari semua yang sesuai, bagi setiap jenis senjata yang sesuai untuk menyesatkannya
                                           
Dari bab (kenalilah musuh kamu) yang menyentuh senjata-senjata ini; untuk membolehkan orang yang ingin berjihad dengan Jihad Al-Akbar (Besar) mengenali musuhnya dan dengan demikian akan menyelamatkan dirinya dari api (neraka), serta untuk membentengi dan melindungi dirinya dengan apa yang sesuai, supaya ia tidak boleh menjadi sasaran yang mudah bagi syaitan (la3nahu Allah).

Oleh itu adalah perlu kita tahu terlebih dahulu - dan sebelum segala yang lain - bahawa manusia dirangsang (dorong) untuk digoda dan dilancarkan gangguan antara sesamanya, dan syaitan (la3nahu Allah) menggunakan gabungan (formula) rumit yang sesuai untuk setiap manusia dan untuk menyesatkannya, sebab di mana manusia hidup di alam dunia ini, untuk diuji di alam dunia ini pada masa ini dan di dalam kehidupan alam dunia (jasmani) ini.

Oleh itu, diri manusia itu dan persekitarannya adalah pusat pencarian senjata syaitan (la3nahu Allah).  Persenjatakan  untuk menggoda manusia dan membawanya ke jurang neraka. Dan persekitaran manusia adalah alam jasmani atau dunia.

Oleh itu, kajian kini berputar di sekitar dunia dan diri manusia di satu sisi, dan mengenai diri manusia di sisi yang lain; karena senjata adalah samada:

1 - Bahawa ia adalah gabungan dari alam dunia dan diri manusia, seperti pisau dan badan yang dittkam ke dalamnya, sebagai contoh lelaki penzina dan wanita penzina, bagi Syaitan ia menggunakan lelaki atau wanita, dan ia juga perlukan kelemahan nafsu seks pada diri orang-orang ini yang ia mahu goda dan membawa ke jurang (neraka). Oleh itu manusia bermaksiat kepada Allah dengan berzina, wanita itu mewakili pisau yang dengannya syaitan menusukkannya. Ada pun kelemahan nafsu seks merupakan (mewakili) tempat di mana syaitan menikamnya.
         
2 - Atau senjata adalah dari dalam diri manusia, maka pisau dan tempat tikaman adalah satu, dan ia adalah diri itu. Maka tiada sesuatu yang wujud di alam dunia, selain mencontohinya dengan amat ajaib.

Oleh itu, adalah perlu untuk mengenal pisau (dunia), dan tubuh (badan) di mana ia ditanam di dalamnya (diri), dan pisau pada diri (iaitu pisau dan senjata yang diambil dari diri sendiri dan ditanam di dalam diri). Kemudian, jika kita berjaya, kita akan tahu senjata syaitan dengan lebih lanjut selepas mengetahuinya dengan cara yang mudah. Dan kita perlu mengenali kedua-duanya secara sederhana (iaitu hakikat bahawa diri dan dunia adalah senjata syaitan).

Tidak ada yang salah untuk melihat dunia dan diri manusia kerana ia adalah senjata syaitan.

.
اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،:  وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).

اعود بالله من الشيطان الرجيم
                                                         بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦

KHUTBAH KEDUA

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا*  وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *  اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Seorang pengkaji yang berketurunan Pakistan Sunni yang meniti perjuangan Islam dan amat mencintai Islam yang pernah terlibat dengan Jami’atu Al-Tabligh, Tariqah Kesufian, mendokong Salafiah Wahabi akhirnya mengkaji seruan (dakwah) Syed Ahmad al Hasan (as) dan menjadi seorang ansar selepas menyiapkan tesis Sarjananya di England bernama Anis Kotia. Kini beliau salah seorang Mas’ul di England telah menulis mengenai Imam Ahmad Al-Hassan (as). Berikut dipetik mengenai ulasan tentang Alam Jabarut:
                                 
Syed Ahmad al Hasan (as) telah menjelaskan bahawa Arasy Allah, Suradiq (Lembayung) Arasy Al-A’dzam, dan Arasy Al-A’dzam (Singgasana Teragung), Kursiy (Takhta) menunjukkan hakikat Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as) yang menjelaskan kedudukan individu yang melebihi segala-galanya dalam alam semesta. (Alam Jabarut) yang martabatnya di bawah Alam Lahut. Ajaran ini juga benar-benar sejajar dengan pemikiran Syiah Akhbari pada maqam tertinggi, Ajaran Ahli Sunnah yang dijumpai pada kumpulan ahli-ahli Sufi, Hurufi, Hamzevi dan Bektashi dan Martabat Tujuh di mana satu wajah manusia sama dengan jumlah (huruf) ayat ayat di dalam Surah al Fatihah dan Adam adalah Kursiy Allah, tidak mengabaikan agama Kristian yang telah menerangkan Isa as sebagai Kalimah dan Tuhan itu sendiri 6. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang pernah dapat melengkapkan gambarannya dengan mengesan kedudukan alam ketuhanan ini dari Al-Quran dan kitab-kitab yang ada terlebih dahulu. Salah satu ayat-ayat yang paling menarik dari Syed Ahmad as adalah bahawa dia mempunyai tugas sebelum masanya di dunia ini dalam bentuk mengalami gantian Isa ketika disalib. Untuk dapat gambaran lebih lanjut sila rujuk kepada kitab oleh Syed Ahmad sebagai bertajul “Anak Muruid Ke13”.

 اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ*  وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ  *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
                                           
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.


اعود بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ 
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣






Tiada ulasan: