27 03 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ
الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ
رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ
وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى الله
على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و
أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن
المهدي و المهديين من ولده حجج الله،
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang
yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan
janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam
Mahdi Pertama sekelian
Jihad Besar (Al-Akbar) Mendahului Jihad Kecil
Tujuan yang paling penting dalam berjihad adalah
mengeluarkan manusia dari memperhambakan diri kepada Bumi ini, dan mengabdi
kepada Aku (Al-Ana – Ego), [dan
kembali] kepada memperhambakan diri kepada Allah, Yang Esa, Yang Berkuasa (Menakluk),
dan mengiktiraf Ketuanan (Hakimiyah)-Nya SWT, pada kedua-dua tahap, Perundangan
dan pelaksanaan sekaligus, pada Khalifah Allah di bumi-Nya. Dan
pertempuran Jihad yang pertama mengambil tempat di dalam ruang lingkup
undang-undang Ilahiyah ini (Khalifah Allah di bumi-Nya), dan ia adalah
undang-undang yang pertama, yang melibatkan penerimaan ketaatan [Khalifah
Allah] atau tidak daripadanya, Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿وَإِذْ
قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا
أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ
بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
{Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada
para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di
muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan
(khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan
menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa
yang tidak kamu ketahui".} [Al-Baqarah 2:30]
dan hasilnya;
﴿فَسَجَدَ
الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ
الْكَافِرِينَ﴾
{Lalu seluruh malaikat-malaikat itu
bersujud semuanya, - kecuali iblis; dia menyombongkan diri dan adalah dia
termasuk orang-orang yang kafir. } [Surah Shaad 38:73 & 74]
Para Malaikat menang dalam peperangan ini, sementara rugi-lah
Iblis (la3nahu Allah), dan Jihad ini adalah dari jenis yang pertama, dan
ia adalah Jihad Diri sebagaimana Rasulullah menyebutnya sebagai
"Jihad Al-Akbar". Dan ia mesti dimulakan oleh para Mujahid (orang
yang berjihad) dengan Jihad Al-Akbar (besar) lebih dahulu dan
kemudian bergerak kepada Jihad Al-Asghar (kecil), bahkan Jihad kecil adalah
salah satu bahagian yang penting dalam jihad Al-Akbar.
Mungkin sebahagian daripada mereka membayangkan bahawa
Jihad Kecil, adalah datang dari hadith (riwayat) daripada Rasulullah (S), apabila
menerima para tenteranya (Al-Mujahidin) yang telah pulang dari medan
perang, menyambut kepulangan mereka sebagai orang yang telah menyempurnakan
Jihad kecil sementara masih lagi tinggal untuk mereka adalah "Jihad
Al-Akbar (besar)" atau Jihad Diri itu. Walau bagaimanapun, hakikatnya
Rasulullah (S) cuba untuk menjelaskan dalam ucapannya, ia adalah Jihad
Jasad – tubuh badan (Jihad Kecil),
telah pun berlalu, sedangkan Jihad Al-Arwah - roh-roh (Jihad Al-Akbar
(besar)), ia tidak akan habis (lunas) selagi manusia masih hidup
dalam kehidupan di dunia ini.
Tambahan pula, Jihad Jasad hanyalah tindak balas
(jawapan) kepada Jihad roh-roh, kerana tubuh badan mengikut roh-roh bagi
menjalankan kehendaknya. Oleh itu, orang-orang yang kembali itu
tidak hanya berjuang di tengah-tengah kaum yang pada umumnya dalam Jihad
Al-Akbar kemudian pindah ke Jihad kecil. Kemudian mereka pulang dan
Rasulullah (S) mengingatkan mereka bahawa selagi mereka kekal dalam
kehidupan dunia ini, mereka perlu berjihad dengan diri mereka sendiri, supaya
mereka tidak jatuh seperti yang dialami oleh Iblis, (la3nahu Allah), kerana
meingkari Khalifah Allah di bumi-Nya, yang mengakibatkan kerugian yang
nyata.
﴿أَحَسِبَ
النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ *
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ
صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ﴾
{Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka
tidak lagi diuji? * Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.} [Al-3ankabūt 29:2 & 3]
Malah, ramai daripada mereka menafikan Khalifah Allah di
bumi-Nya (iaitu Ali Ibn Abi Talib (as)) dan gagal dalam peperangan Jihad
Al-Akbar (besar). Oleh itu, Jihad Kecil tidak memberi manfaat kepada
mereka, atau disebut, perjuangan Jasad.
Oleh itu, manusia perlu berhati-hati dengan Fitnah
(ujian) Allah dan perlu melawan dengan dirinya dan mengikut Khalifah Allah
di bumi-Nya, jika tidak api (nerakalah tempatnya). Kerana tidak ada
jihad, kecuali di bawah Panji Waliy Allah dan Khalifah-Nya di bumi-Nya. Dan
orang-orang yang mendakwa berjihad dan mencari mati syahid di bawah Panji
selain Panji Khalifah Allah di bumi-Nya, sesungguhnya mereka adalah
orang-orang gopoh membunuh di dunia dan membunuh di akhirat
Diriwayatkan dari Abaan bin Taghlib, yang berkata; Abu
Abdillah (as), Ketika dia menyebut orang-orang yang membunuh di
Al-Thaghur [suatu tempat di Qalqilyah] beliau berkata:
"Celakalah mereka, apa yang mereka lakukan ini?! Mereka bergegas
membunuh di dunia dan membunuh di akhirat, kerana demi Allah, tidak ada
syahid kecuali Syiah (pengikut) kami, walaupun mereka mati di tempat tidur
mereka). "[15]
Oleh itu, mestilah bagi manusia supaya memasuki perjuangan
dalam Jihad Al-Akbar dahulu, dan mengenal Waliy Allah dan Khalifah-Nya di
bumi-Nya. Kemudian mereka memasuki perjuangan dalam Jihad Kecil di bawah
PanjiNya, agar Jihadnya diredhai di sisi Allah, dan taat kepada-Nya Yang
Maha Suci, jika tidak, dia akan menjadi seperti binatang, bahkan lebih
sesat jalannya. Oleh itu, adalah sama ada kita perlu berjuang untuk tanah,
kerana bagi atheis yang berjuang untuk tanahnya seperti binatang kerana
terpaksa atau dia berjuang demi aqidah yang tidak difahaminya kerana
bertaklid para ulama tidak beramal. Kemudian selepas dia mati, dan
selepas dia diberi ganjaran kepada api (neraka) akan menjadi jelas
kepadanya bahawa para ulama tidak beramal menjadi peneraju beliau untuk
memerangi Musa (as), atau Isa (as), atau Muhammad (S), atau Imam Al-Mahdi (as).
Amir Al-Mukminin (as) berkata: "Jihad adalah pintu
dari pintu-pintu Syurga, maka Allah telah membukanya khusus bagi
Auliak-Nya." [16]. Iaitu, bahawa Auliak, mereka adalah para mujahid
sebenar, bukan semua mereka yang berperang adalah Mujahid atau Waliy dari
Auliak Allah, sebagaimana difahami oleh sebahagian mereka. Kerana Auliak
mereka adalah orang-orang yang berjihad dengan diri mereka dan masuk ke
tengah-tengah Jihad Al-Akbar dan mengikuti Waliy Allah dan Khalifah-Nya di
bumi-Nya. Jadi mereka dengan itu menjadi Auliak Allah yang sebenar, dan
penerima manfaat kerana menjadikan Jihad sebagai pintu-pintu yang di bukakan
Allah untuk mereka.
Pesan dari Imam Ahmad Al-Hassan (as) (.... Malangnya,
semua orang bekerja untuk memberi makan tubuh mereka dan sangat sedikit
orang-orang yang memberi makan kepada jiwa (rohani) mereka, dan kebanyakan
orang tidak peduli untuk mengetahui kebenaran tetapi hanya mengambil
berat tentang kehidupan duniawi dan diri mereka sendiri, dan sangat sedikit
orang-orang yang mengambil berat untuk mengetahui kebenaran, dan lagi
sedikit daripada mereka yang mengetahui kebenaran, dan sangat sedikit pula
orang-orang yang beramal untuk mencapai kebenaran, dan lagi sedikit pula
mencapai kebenaran ....) -
اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ،
وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ
التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ
مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ
وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ
مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ
المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعود
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣﴾مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ
الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ
الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya
bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat
kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan
perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat
dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita
melarikan diri dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Imam Ahmad Al-Hassan (as) Al-Mahdi Akhir Zaman di dalam
Kitab-kitab Sunnah.
Terdapat banyak dalil-dalil di dalam kitab-kitab umum yang
menunjukkan bahawa Mahdi Akhir Zaman adalah Ahmad yang disebut dalam Wasiat
Rasulullah (S), kami akan menyebutkannya, dengan pertolongan Allah:Ta’ala
1 - Rasulullah
(S), dalam sebuah hadits yang panjang ... hingga sampai pada sabda baginda (S):
((
الحقوا به بمكة فإنه المهدي وأسمه أحمد ))
((sambutlah (bergabung) ia di
Mekah, dia adalah Al-Mahdi bernama Ahmad))
Pada hakikatnya apa yang diriwayatkan dalam sumber-sumber
Sunni - dan dalam sebahagian sumber Syiah juga - dari riwayat-riwayat
menetapkan bahawa nama Mahdi adalah nama Rasulullah (S) dan nama bapanya,
adalah nama bapa Rasulullah (S) kita dapati namanya ditujukan kepada nama Ahmed
sepenuhnya. Apa yang kita tahu bahawa Rasulullah (S) sering bersabda:
أنا
ابن الذبيحين عبدالله وإسماعيل، كما ورد في تفسير الثعالبي، قال: (ومنها قوله صلى
الله عليه وسلم : " أنا ابن الذبيحين " وهو أبوه عبد الله ، والذبيح
الثاني هو إسماعيل )
Aku anak dua sembelihan Abdullah dan Ismail,
seperti yang dinyatakan dalam tafsir Al-Tsa3aalabiy, berkata: (Dan baginda
(saw) bersabda: "Aku anak dua sembelihan." seorang bapanya, Abdullah,
dan sembelihan kedua adalah Ismail) [3].
Dan jika kita ingat bahawa baginda (S) namanya juga adalah
Ahmad, seperti dalam ayat:
﴿
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ
اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ
وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم
بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ ﴾
{Dan (ingatlah) ketika Isa ibnu
Maryam berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah
kepadamu, membenarkan kitab sebelumku, yaitu Taurat, dan memberi khabar gembira
dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad.".
Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata,
mereka berkata: "Ini adalah sihir yang nyata". } [4].
Saya mengatakan bahawa kita peroleh nama Al-Mahdi juga
adalah Ahmad bin Ismail.
Dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah Al-Mahdi
yang lahir di akhir zaman dan namanya Ahmad dan nama
bapanya, Ismail.
Al-Sunnah, mereka tidak boleh selepas penetapan
yang bersesuaian dengan riwayat-riwayat yang merujuk padanya ini
untuk hanya berpegang pada nama (Muhammad bin Abdullah), pada hal
bagi menamakannya mereka meletakkan di antara nama Ahmad dan
nama Muhammad.
Kata Al-Syeikh Mahmud Abu Raiyah: ((daripada yang terlihat
dari masalah riwayat hadits-hadits yang berbeza, yang terdapat dalam kitab
Al-Sunnah yang mashur di sisi Jumuhur mengenai "Al-Mahdi
Al-Muntadzar" (Al-Mahdi yang dinanti) dan menyebutnya dia keluar pada
Akhir Zaman yang akan memenuhi dunia dengan keadilan - setelah ia dipenuhi
dengan kezaliman, dan dia di sisi Ahl Al-Sunnah, adalah "Muhammad Bin
Abdullah" dan di dalam riwayat yang lain, Ahmad bin Abdullah)) [5].
2 - Juga dinyatakan banyak tanda-tanda dalam
riwayat-riwayat Al-Sunnah yang boleh disimpulkan sepadan dengan pemahaman yang
biasa dalam banyak riwayat-riwayat Al-Syi’ah mengenai Al-Mahdi Akhir Zaman, dan
dia adalah Ahmad anak kepada Al-Imam Al-Mahdi, Mohammad bin Al-Hassan (as).
Telah diriwayatkan dari Abdullah bin Umar berkata:
يخرج رجل من ولد الحسين من قبل
المشرق، لو استقبلته الجبال لهدمها واتخذ فيها طرقاً
(Akan keluar dari seorang lelaki anak dari Al-Hussein dari
sebelah Timur, jika dia bertemu gunung akan dirobohkannya untuk dijadikan
jalan)
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai anak lelaki dari
Al-Hussein ini yang keluar dari sebelahTimur.
Dari Sufyan Al-Ka3bi berkata:
يخرج على لواء المهدي غلام حدث
السن خفيف اللحية أصفر ، لو قاتل الجبال لهزها حتى ينزل إيليا
(keluar atas panji-panji Al-Mahdi
seorang pemuda kekuningan janggutnya, walau memusnahkan gunung dengan
menggoncangnya sehingga turun Nabi Elia (Ilya))
Pemuda ini - dan mungkin kamu mahu: lelaki, iaitu dari lelaki,
seperti yang dinyatakan dari Ali (as): Tiada anak-anak lelaki, selain Ali -
adalah orang yang sama dari anak Al-Hussein, seperti yang jelas dalam kata:
(walau memusnahkan gunung, ... dan seterusnya.), satu istilah yang sepadan
(walau dia bertemu gunung... dan seterusnya.).
Bukanlah pemuda itu pemuda Tamimi (Bani Tamim), pemuda
Tamimi (Bani Tamim) bukan dari anak Al-Hussein dan bukan Hasyimi seperti yang
dijelaskan.
Dinyatakan dalam Al-Mukhtashar:
صاحب
رايته الفتى التميمي الذي يقبل من المشرق
(Pemilik panji pemuda Bani Tamim itu datang
dari dari arah Timur)
Untuk mengenali lebih lanjut mengenai lelaki dari anak
Al-Hussein:
Abu Jaafar berkata:
يخرج
شاب من بني هاشم بكفه اليمنى خال من خراسان برايات سود ، بين يديه شعيب بن صالح ،
يقاتل أصحاب السفياني فيهزمهم
(Keluar seorang pemuda dari Bani Hashim di
Kufah dari arah Khurasan membawa panji-panji hitam, di tangan bernama Syu3aib
bin Shaleh, berjuang menentang tentera Al-Sufyani dan mengalahkan mereka)
Dari Ali katanya:
تخرج
رايات سود تقاتل السفياني ، فيهم شاب من بني هاشم ، في كتفه اليسرى خال ، وعلى
مقدمته رجل من بني تميم ، يدعى شعيب بن صالح ، فيهزم أصحابه
(Keluar panji-panji hitam
menggempur Al-Sufyani, termasuk seorang pemuda dari Bani Hashim, bapa
saudaranya di kiri, dan yang mendahuluinya seorang lelaki dari Bani Tamim,
bernama Syu3aib bin Shaleh, mengalahkan sahabat-sahabatnya) [10].
Ammar bin Yasir berkata:
إذا
بلغ السفياني الكوفة وقتل أعوان آل محمد خرج المهدي على لوائه شعيب بن صالح
Jika Al-Sufyani sampai Kufah dan
membunuh beberapa teman Keluarga Mohammed, keluar Al-Mahdi ia datang atas
panji-panji Syuaib bin Saleh)
Jadi Pemuda Tamimi (Bani Tamim) adalah Syu3aib bin Shaleh,
salah seorang pemimpin muda dari Bani Hashim, dia adalah seorang anak dari
Al-Hussein, dan lelaki ini adalah ditentukan oleh riwayat dari Ammar bin Yassir
sesungguhnya dia adalah Al-Mahdi.
Untuk mengukuhkan kesimpulan ini lebih:
Muslim meriwayatkan dalam Shahihnya, dan Ahmad di dalam
Musnadnya, dari Abi Qalabah, dari Tsaubaan bersabda: Rasulullah (Shalla Allahu
3alaihi wa Aalihi wa sallam):
وإذا رأيتم الرايات السود قد
جاءت من قبل خراسان، فأتوها فانّ فيها خليفة اللّه المهدي
(Jika kamu melihat panji-panji hitam datang
dari arah Khurasan, datanglah kepadanya kerana di sana ada Khalifah Allah
Al-Mahdi)
Dan kita perhatikan apa yang diriwayatkan oleh Ibn Majah
dari Abi Qalabah, dari Abi Asmaa’
Al-Rahbiy, dari Tsaubaan berkata, Rasulullah: (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi
wa sallam) bersabda:
يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلّهم
ابن خليفة، ثمّ لا يصير إلى واحد منهم، ثمّ تطلع الرايات السود من قبل المشرق
ويقتلونكم قتلاً لم يقتله قوم ـ ثمّ ذكر شيئاً لا أحفظه ـ فقال: فإذا رأيتموه
فبايعوه ولو حبواً على الثلج فانّه خليفة اللّه المهدي
(pertempuran yang kamu pendamkan
antara tiga pihak kesemua mereka anak-anak Khalifah, maka tidak berlaku kepada
seseorang dari mereka, kemudian muncul panji-panji hitam datang dari arah
timur. Dan terjadi perperangan yang belum pernah berlaku pada suatu kaum dan
kemudian menyebut sesuatu yang tidak aku ingat, lalu baginda bersabda: Jika
kamu melihatnya maka berbai’ahlah
padanya walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji, kerana dia adalah
Khalifah Allah Al-Mahdi).
Oleh itu Khalifah Allah Al-Mahdi membawa panji-panji hitam
akan datang dari Khurasan atau dari arah timur.
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا
الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي
مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ
الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ
الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ
* وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ
الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ
الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ
الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا
حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا
مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ
لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم
انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ
مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على
عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين
والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين
مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعود
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا
جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ
اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan