Soalan 322:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani,
ولا حول ولا قوة إلا بالله
العلي العظيم،
اللهم صل على محمد والأئمة
والمهديين وسلم تسليماً.
Dan tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah Yang
Maha Tinggi lagi Maha Agung,
Ya Allah selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad,
para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Salam atasmu wahai Tuan, Maula dan Hujah, dan salam
atas washiy dan Rasul-nya, Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan salam atas orang yang
beriman, lelaki dan perempuan para ansar yang mendapat rahmat Alllah dan berkatNya
dan dan salam ke atas tuan.
Saya mempunyai beberapa masalah dan Semoga Allah menjayakan
tuan:
Pertama: Aku berlindung dengan Allah daripada diri
saya sendiri, saya menjadi ketagih kepada bilik Ansar Imam Mahdi (as), dan saya
mempunyai banyak komen daripada mereka yang bersalah apabila saya menerima
mikrofon, dan saya mendengar bahawa bapa saya yang tercinta Imam Ahmad (as)
berkata bahawa suara wanita bukanlah aurat dan Allah Maha Mengetahui, roh ku di
hadapan kakimu sebagai tebusan tuan dan Maula ku, kepentingan ku yang tidak
mempunyai murka Tuhanku atasku dan tidak mendurhakai perintahmu atau menjadi
penghalang di jalan orang-orang yang mahu petunjuk, pada mu tuan dihadapkan mereka
yang tidak layak menerima jawapan tuan.
Kedua: Apakah perbezaan di antara Al-Risalah dan Al-Wilayah?
Di dalam Al-Mutasyabihaat
tuan berkata: Bahawa Mahdi Pertama baginya dua kedudukan, apakah makna dua
kedudukan itu?
Ketiga: Bolehkah wanita berdakwah kepada orang ramai
dakwah yang mulia ini sendiri tanpa memberitahu keluarganya? Atau ia hendaklah ada
muhrim bersamanya atau kebenarannya?
Keempat: Apakah makna bahawa Fatimah (as) adalah Al-Tin
(buah tin) dalam Surah "Wa Al-Tin Wa Al-Zaitun?"
Kelima: Apa yang maksudkan dengan ayat ini sebagai seorang
yang paling baik fikirannya?
﴿فَطَافَ
عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ @ فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ @
فَتَنَادَوا مُصْبِحِينَ @ أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ
@ فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ @ أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ
عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ @ وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِينَ @ فَلَمَّا رَأَوْهَا
قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ @ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ @ قَالَ أَوْسَطُهُمْ
أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ @ قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا
كُنَّا ظَالِمِينَ @ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَلَاوَمُونَ @ قَالُوا
يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا طَاغِينَ @ عَسَى رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيْراً
مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ @ كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ
الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ﴾
lalu kebun itu diliputi malapetaka (yang datang) dari
Tuhanmu ketika mereka sedang tidur, @ maka jadilah kebun itu hitam seperti
malam yang gelap gulita. @ lalu mereka panggil memanggil di pagi hari: @ "Pergilah diwaktu pagi (ini) ke kebunmu
jika kamu hendak memetik buahnya". @ Maka pergilah mereka saling
berbisik-bisik. @ "Pada hari ini janganlah ada seorang miskinpun masuk ke
dalam kebunmu". @ Dan berangkatlah mereka di pagi hari dengan niat
menghalangi (orang-orang miskin) padahal mereka (menolongnya). @ Tatkala mereka
melihat kebun itu, mereka berkata: "Sesungguhnya kita benar-benar
orang-orang yang sesat (jalan), @ bahkan kita dihalangi (dari memperoleh
hasilnya)". @ Berkatalah seorang yang paling baik pikirannya di antara
mereka: "Bukankah aku telah mengatakan kepadamu, hendaklah kamu bertasbih
(kepada Tuhanmu)?" @ Mereka
mengucapkan: "Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang
yang zalim". @ Lalu sebahagian mereka menghadapi sebahagian yang lain
seraya cela mencela. @ Mereka berkata: "Aduhai celakalah kita;
sesungguhnya kita ini adalah orang-orang yang melampaui batas". @ Mudah-mudahan
Tuhan kita memberikan ganti kepada kita dengan (kebun) yang lebih baik daripada
itu; sesungguhnya kita mengharapkan ampunan dari Tuhan kita.@ Seperti itulah
azab (dunia). Dan sesungguhnya azab akhirat lebih besar jika mereka mengetahui.
[48].
Keenam: Apakah perbezaan di antara Muslim dan Mukmin?
Adakah terdapat jenis-jenis setiap daripada mereka dan darjat-darjat yang
berbeza-beza? Oleh kerana dalam Al-Mutasyabihaat
Saidi dan Maula berkata "dunia adalah penjara bagi orang mukmin"
adalah berbeza dari yang lain orang-orang Mukmin yang berwilayah (AL-Mawalin)?
Semoga Allah memberi ganjaran kepada mu untuk Muhammad
dan Aali Muhammad (as). Jika disampaikan surat ini kepada Saidi Ahmad (as) maka
bagi Allah puji dan syukur, dan jika saudara ansar yang akan menjawab pun Insya
Allah Khair. Semoga Allah memberi taufiq kepada mereka bagi keredhaanNya dan
bekerja di tangan Waliy (Pemimpin) Ahmad (as).
Dihantar: Zainab – UAE
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Jawapan Pertama, untuk suara wanita dan makhluk boleh
bercakap dengan lelaki dan bagaimana mereka bercakap dengan lelaki, ini adalah
di antara ayat Al-Qurannya, Dia SWT berfirman:
﴿يا
نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا
تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً
مَّعْرُوفاً﴾
Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti
wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam
berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan
ucapkanlah perkataan yang baik, [49] .
﴿.... وَإِذَا
سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ
لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ
وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ
اللَّهِ عَظِيماً﴾
.... Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada
mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang
demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu
menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengahwini isteri-isterinya
selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar
(dosanya) di sisi Allah. [50].
﴿فَكُلِي
وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِي
إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيّاً﴾
maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika
kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: "Sesungguhnya aku telah
bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara
dengan seorang manusiapun pada hari ini". [51].
Ayat-ayat di atas jelas membenarkan wanita bercakap
dengan lelaki, tetapi bersyarat untuk menerangkan kebenaran, Insya-Allah, dan
ayat yang terakhir menjelaskan bahawa Mariam (as) telah bercakap kepada mereka,
tidak menghalang bercakap dengan mereka kemudiannya, tetapi hanya ketika itu dia
enggan bercakap dengan mereka, kerana dia bernazar untuk berpuasa, dan oleh itu
pada ketika itu dia hanya tidak akan berkata-kata dengan seorang pun daripada
mereka seperti ayat tersebut.
Dan juga, jika dibaca sirah Al-Zahra’ (as) dan Zainab
(as) maka kedua mereka (as), bercakap dan mempertahankan hak Khalifah Allah di
muka bumiNya dan berhadapan dengan Taghut penzalim dan pengikut mereka, dan
juga Al-Zahra’ (as) dipukul kerana mempengaruhi orang ramai menentang Taghut
penzalim yang merampas hak Khalifah Allah di muka bumiNya dan banyak mendapat kesan
buruk, lalu mereka hendak membakar rumahnya, membunuhnya dia dan anak-anaknya, serta
memecah masuk ke rumahnya dan merosakkan setiap sisi, tidak berhenti dari kesakitannya
dan penderitannya dan terus mempertahankan kebenaran sehinggalah menemui
syahidnya. (selawat Allah ke atasnya), manakala Zainab (as) kedudukannya sebelum
kejadian Karbala, di mana kemudiannya seperti kedudukan ibunya Al-Zahra’ (as).
Hakikatnya wanita apabila berhadapan dengan Taghut
penzalim pasti mereka didera dalam bentuk yang berbeza, kerana mereka syaitan
dan benih dari syaitan, dan syaitan juga mendorong mereka, apa yang dituntut
daripada mukminah bahawa ia tidak tertakluk untuk berkata-kata dan diteguhkan Zat
Allah dan dalam menghadapi Taghut penzalim, maka jika didapati seorang dari
mereka menyatakan perkataan-perkataan yang agak panas atau didatangkan riwayat
yang tidak wajar dibincangkan antara lelaki dengan wanita maka tolaklah ia
dengan berhemat dan tegas, maka apabila anda berada di Paltalk (bicara di
Internet), sebagai contoh, dengan tertib dan beritahu dia, sebagai contoh:
(jika anda Ibn Al-Halal, apakah kamu berani atau hanya cuba berani kepada
perempuan), atau mana-mana ungkapan yang menghinanya seperti kamu katakan
kepadanya: (kamu seperti apa yang kamu sifatkan dan contohkan, Allah Taala
berfirman:
﴿أَمْ
تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا
كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً﴾
atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu
mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak,
bahkan mereka lebih sesat jalannya. [52],
kamu lebih sesat dari binatang ternak itu), untuk
mengelakkan diri mereka kerana berani pada mukminat dan mengira ucapan mereka ucapan
yang ditolak, ini jika mereka percaya bahawa hukuman bahasa dikendalikan dengan
beradab, dan mereka tidak peduli dan hanyalah diselang-seli dengan pengusiran
tetapi mereka perlu mendapat malu kerana menghina Allah, mudah-mudah mereka
akan terhalang, bahkan mereka menggunaksn jalan-jalan syaitan untuk menghalang mukminat
daripada berjihad dan meninggikan Kalimah Allah yang Tertinggi dan menghalang
mereka daripada dipertingkatksn (martabat), Dengan itu syaitan (laknahu Allah)
mahu mencapai niat jahat daripada kekasaran ini untuk menghalang mukminat daripada
mencontohi Al-Zahra’ (as) dan Zainab (as).
Memang sukar untuk anak perempuan yang berani terhadap
mereka makhluk Allah yang jahat ke atas mukminat ini untuk menjawab dengan
bersih dengan kata-kata atau perumpamaan atau perbincangan dengan akhlak yang
tidak boleh diterima atau dengan kata-kata lucah, tetapi saya tidak boleh dan tidak
dapat menahan mukminat daripada mencontohi Al-Zahra’ (as) dan Zainab (as),
bahkan saya mesti menyeru bahawa pendekatan ini adalah jalan yang diberkati, walaupun
mengalami bahaya, bagi mereka sebaik-baik kemuliaan Al-Zahra’ (as), Zainab
(as), Khadijah (as) Fatimah binti Asad (as), Narjis (as), dan Maryam (as), dan
Asia isteri Firaun dan senarai panjang nama-nama wanita-wanita yang bertahan
dengan kedudukan yang diberkati dalam membantu kebenaran dan telah mengalami
bahaya di jalan Allah SWT.
C Kedua, Al-Risalah, ia adalah agama yang dihantar
(diturunkan) untuk menetapkan akidah yang baru, dan Al-Wilayah adalah
menegakkan Hakimiyah Allah dan Wilayah Khalifah Allah.
Jika kita rujuk kepada permulaan Islam, yang didatangkan
Al-Risalah kepada Muhammad (S), telah membawa masalah untuk menyampaikan agama
yang baru dan menetapkan iktikad agama baru, yang telah membawa Al-Risalah
untuk disampaikan, diperteguh dan disebarkan kepada Al-Wilayah dan diperkatakan
mengenainya, tetapi tumpuan adalah pada Al-Risalah yang datang bersamanya dan membetulkan
iktikad-iktikad yang rosak dan menyebarkan Aqidah yang benar yang datang
bersamanya, adapun Al-Wilayah dan Hakimiyah Allah dan menegakkannya, yang telah
dipikul oleh Imam Ali (as) dan Fatimah (as) dan Imam-imam (as) selepas mereka.
Al-Wilayah, yang telah dibawa oleh Muhammad (S) di
dalam Risalahnya, tetapi ditugaskan Ali (as) dan Fatimah (as) menegakkannya.
Al-Rasul Muhammad (S), yang datang dengan Al-Risalah Islam
dan menegakkannya pada hakikatnya juga adalah Imam. Imam Ali (as), yang menegakkan
Al-Wilayah juga adalah Rasul dari Muhammad (S). Ini telah diterangkan dalam Kitab Al-Nubuwah
Al-Khatimah.
Adapun Mahdi Pertama membawa dua perkara bersamanya,
yang pertama adalah Al-Risalah dan memperbetul
iktikad-iktikad yang rosak dan menegakkan Iktikad Al-Mahdiyin. dan kedua menegakkan
Al-Wilayah dan Hakimiyah Allah, yang telah diselewengkan oleh semua manusia.
Sekarang, seperti yang anda tahu, tidak ada yang mengatakan hakikat Al-Wilayah,
sementara Al-Maraji3 yang sesat, mereka telah mengatakan dengan lidah mereka dan
hari ini telah mengingkari Al-Wilayah Hakimiyah Allah ini sehinggakan mereka mencanangkan
dan menggesa kepada Hakimiyah Al-Nas (Ketuanan Manusia), Syura (permesyuaratan)
dan pilihan raya. Tetapi samaada pendekatan mereka adalah dengan mengenepikan Al-Wilayah
dan tanpa bersembunyi kesepakatan mereka pada hari ini adalah pendekatan Shura
dan pilihan raya dan mereka memasukkan ke dalamnya melalui bayangan taklid
(tiru – ikut) mereka dengan membentuk parti-parti dan kumpulan-kumpulan, dan tiap-tiap
parti merasa bangga dengan apa yang ada pada sisi mereka (masing-masing).
.
Bagi Mahdi Pertama, ia memenuhi peranan Muhammad (S)
dan peranan Ali (as), iaitu Al-Risalah dan Al-Wilayah, dan ini yang ditulis
dalam Al-Mutasyabihaat yang anda sebutkan.
Jawapan Ketiga, telah diterangkan dalam jawapan
terdahulu mengenai kerja-kerja wanita dalam menyampaikan (berdakwah) agama
ilahi kepada manusia.
Jawapan Keempat: Nabi Muhammad (S) makan dari
buah-buahan Syurga iaitu Buah Tin Syurga dan Allah menciptakan di sulbi Muhammad
(S) dari Buah ini nutfah Fatimah (as).
Jawapan Kelima} Firman Allah SWT
﴿إِنَّا
بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا
لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ @ وَلَا يَسْتَثْنُونَ @ فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ
مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ @ فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ @ فَتَنَادَوا
مُصْبِحِينَ @ أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ @
فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ @ أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ
عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ @ وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِينَ @ فَلَمَّا رَأَوْهَا
قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ @ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ @ قَالَ أَوْسَطُهُمْ
أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ @ قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا
كُنَّا ظَالِمِينَ @ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَلَاوَمُونَ @ قَالُوا
يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا طَاغِينَ @ عَسَى رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيْراً
مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ @ كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ
الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ﴾
Sesungguhnya Kami telah mencubakan mereka (musyrikin
Mekah) sebagaimana Kami telah mencuba pemilik-pemilik kebun, ketika mereka
bersumpah bahawa mereka sungguh-sungguh akan memetik (hasil)nya di pagi hari, @
dan mereka tidak menyisihkan (hak fakir miskin),@ lalu kebun itu diliputi
malapetaka (yang datang) dari Tuhanmu ketika mereka sedang tidur, @ maka
jadilah kebun itu hitam seperti malam yang gelap gulita. @ lalu mereka panggil
memanggil di pagi hari: @ "Pergilah
di waktu pagi (ini) ke kebunmu jika kamu hendak memetik buahnya". @ Maka
pergilah mereka saling berbisik-bisik. @ "Pada hari ini janganlah ada
seorang miskinpun masuk ke dalam kebunmu". @ Dan berangkatlah mereka di
pagi hari dengan niat menghalangi (orang-orang miskin) padahal mereka
(menolongnya). @ Tatkala mereka melihat kebun itu, mereka berkata:
"Sesungguhnya kita benar-benar orang-orang yang sesat (jalan), @ bahkan
kita dihalangi (dari memperoleh hasilnya)". @ Berkatalah seorang yang
paling baik pikirannya di antara mereka: "Bukankah aku telah mengatakan
kepadamu, hendaklah kamu bertasbih (kepada Tuhanmu)?" @ Mereka mengucapkan: "Maha Suci Tuhan
kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim". @ Lalu sebahagian
mereka menghadapi sebahagian yang lain seraya cela mencela. @ Mereka berkata:
"Aduhai celakalah kita; sesungguhnya kita ini adalah orang-orang yang
melampaui batas". @ Mudah-mudahan Tuhan kita memberikan ganti kepada kita
dengan (kebun) yang lebih baik daripada itu; sesungguhnya kita mengharapkan
ampunan dari Tuhan kita.@ Seperti itulah azab (dunia). Dan sesungguhnya azab
akhirat lebih besar jika mereka mengetahui. [53].
Ayat-ayat ini menceritakan kisah pengajaran dan menerangkan
hal orang-orang yang juga menghadap para rasul.
Ceritanya adalah: Bahawa sekumpulan orang mempunyai dusun
(kebun), dan mereka mahu mengutip buah-buahan, dengan tidak membayar zakatnya
dan tidak memberikan apa-apa kepada golongan miskin dan golongan yang memerlukan,
Allah mengirim padanya dan membinasakan hasil buah-buahannya dengan tidak meninggalkan sedikit pun dari
padanya, seperti yang berlaku sekarang apabila tumbuhan-tumbuhan melawas dan
pertanian diberhentikan suatu (tempoh) yang selalunya pada hari-hari di musim
sejuk akibat suhu yang terlalu rendah sehingga tidak tinggal samada pokok-pokok
atau buah-buahnya melainkan yang rosak, atau kerana kerosakan apabila diserang
serangga seperti belalang atau haiwan seperti tikus ladang yang akan memakan pokok-pokok
atau buah-buahan, atau kedua-duanya.
﴿لَيَصْرِمُنَّهَا﴾
akan memetik (hasil)nya:
Iaitu menuai buah-buahan, dan adalah memetik dan
memotong.
﴿فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ﴾ :
maka jadilah kebun itu hitam seperti malam yang gelap
gulita.
iaitu seperti tanah yang ditanam dan dituai dengan
memotong buah-buahan, tidak ada tinggal hasil buah-buahan untuk dituai.
﴿قَالَ
أَوْسَطُهُمْ﴾
Berkatalah seorang yang paling baik pikirannya di
antara mereka.
Iaitu Yang paling adil di antara mereka.
Ini adalah akibat yang mereka dapat iaitu azab duniawi
yang Allah turunkan kepada mereka, kerana mereka menjadi kedekut (bakhil)
dengan apa yang Allah telah jadikan dia sebagai pengeluar makanan ruji untuk
mereka yang memerlukan barangan (hasil) yang Allah berikan kepada mereka
menguruskannya. Pada hakikat bahawa azab duniawi tidak diturunkan dengan begitu
sahaja, Allah SWT mengetahui bahawa mereka akan mendapat manfaat dan mengambil
pengajaran atau menurunkan azab kepada sebahagian daripada mereka dengannya,
dan mengajar dan menjelaskan kepada mereka selepas diturunkan azab duniawi yang
membinasakan harta mereka
Tatkala mereka melihat kebun itu, mereka berkata:
"Sesungguhnya kita benar-benar orang-orang yang sesat (jalan), @ bahkan
kita dihalangi (dari memperoleh hasilnya)".@ Berkatalah seorang yang paling
baik pikirannya di antara mereka: "Bukankah aku telah mengatakan kepadamu,
hendaklah kamu bertasbih (kepada Tuhanmu)?" @ Mereka mengucapkan: "Maha Suci Tuhan
kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim". @ Lalu sebahagian
mereka menghadapi sebahagian yang lain seraya cela mencela. @ Mereka berkata:
"Aduhai celakalah kita; sesungguhnya kita ini adalah orang-orang yang
melampaui batas". @ Mudah-mudahan Tuhan kita memberikan ganti kepada kita
dengan (kebun) yang lebih baik daripada itu; sesungguhnya kita mengharapkan
ampunan dari Tuhan kita.@ Seperti itulah azab (dunia). Dan sesungguhnya azab
akhirat lebih besar jika mereka mengetahui.
Ayat-ayat in menerangkan bahawa zakat dalam
pembangunan kehidupan (rezeki), dan mengelakkan Zakat dan mengelakkan
perbelanjaan (infaq) kepada fakir-miskin dan anak-anak yatim mungkin menjadi
punca rezeki yang betul (halal).
Dan ia juga menerangkan bahawa azab duniawi kepada
manusia mungkin dalam bentuk harta (wang) dan ekonomi sebagai amaran supaya
mereka kembali kepada kebenaran
﴿وَلَنُذِيقَنَّهُمْ
مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ
يَرْجِعُونَ﴾
Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka
sebahagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di
akhirat), mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar).[54],
dan mungkin juga ia adalah suatu bentuk yang boleh
ditafsirkan sebagai tidak diazab dengan mengatakan secara zahirnya mengalami bencana
(alam) semula jadi, atau mengalami krisis ekonomi, atau perjalanan planet secara
tidak sengaja membinasakan (kehidupan) manusia, atau wabak aneh yang tidak dikenal
sebelumnya, datang dan membinasakan (kehidupan) manusia, atau .. atau .. sesiapa
yang ingin mentafsirkan azab kerana ia bukanlah hukuman bagi keingkarannya pada
rasul yang telah diturunkan azab kerana mendustakannya tidak akan melaksanakan
hujah untuk mengetahuinya, tetapi orang-orang yang ingin belajar dan mengenal
kebenaran itu akan mengatakan ia adalah azab dan akan melihat apa yang diusahakannya
dan apa yang dikerjakannya oleh kezaliman tangannya, sama ada menzalimi hujah dari
para Hujaj Allah atau menentang apa yang dibawa oleh para Hujaj Allah dari memrbelanjakan (infaq) ke atas golongan fakir
dengan mengeluarkan Zakat
Berkatalah seorang yang paling baik pikirannya di
antara mereka: "Bukankah aku telah mengatakan kepadamu, hendaklah kamu
bertasbih (kepada Tuhanmu)?" @ Mereka
mengucapkan: "Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang
yang zalim".
Walaupun keterangan di atas sudah mencukupi, tetapi
tidak mengapa kita bertanya apa yang berlaku pada kaum Quraisy oleh tamparan
Allah kepada mereka dengan perumpamaan ini? Pada hakikatnya, mereka hanya
ditimpa kesusahan ekonomi kerana doa Nabi Muhammad (S) bahawa mereka dijangkiti
tempoh (kemarau) seperti zaman Yusuf (as), Maka Allah memberi iktibar dari
ayat-Nya Yang Maha Suci, tetapi adakah Kaum Quraisy dahulu dan sekarang
mengambil pengajaran dengan ayat-ayat tersebut dan dapat memberi manfaat kepada
mereka? Pastilah dahulunya ada yang mengambil pengajaran dan begitu juga sekarang,
tetapi berapa ramai dari mereka yang mengambil iktibar dan pengajaran, berapa ramai
orang-orang yang akan mengatakan kepada mereka – iaitu yang bijak daripada
mereka atau yang berakal di kalangan mereka - yang paling baik fikirannya [hendaklah kamu bertasbih]
Dengan mengatakan
[Mereka mengucapkan: "Maha Suci Tuhan kami,
sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim".]
Jawapan Keenam: Muslim, mengikut istilah yang
digunakan di kalangan manusia yang mengucapkan atas kesaksian dua kalimah Syahadah.
Tetapi makna sebenar adalah yang membuat penyerahan kepada Allah dan KhalifahNya,
dan ia mengikut darjat-darjat. Adapun mukmin adalah yang membenarkan Allah dan KhalifahNya,
dan ia juga mengikut darjat-darjat.
Ahmad Al-Hassan
Shaaban kebaikan 1430 H
✡✡✡✡✡
________________________
[48] – Al-Qalam 68:19-33.
[49] – Al-Ahzab 33:32.
[50] – Al-Ahzab 33:53.
[51] – Maryam 19:26.
[52] - Al-Furqan: 44.
[53] - Al-Qalam 68:17-33.
[54] – Al-Sajdah 32:21
Tiada ulasan:
Catat Ulasan