Soalan 147: Apakah
Makna Kami Lupakan
Dia SWT berfirman:
﴿مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا
أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
Ayat mana saja yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa
kepadanya, Kami datangkan yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding
dengannya. Tidakkah kamu mengetahui bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas
segala sesuatu? [289],
apakah makna (ننسها - Kami lupakan) dalam ayat di atas? Dan
bagaimanakah kelupaannya?
Allah menolong
sesiapa yang menolongNya..
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
الحمد لله رب العالمين
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Dia SWT berfirman:
﴿سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسَى * إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ﴾
Kami akan membacakan (Al Quran) kepadamu (Muhammad) maka kamu tidak
akan lupa, * kecuali kalau Allah menghendaki. [290]
Iaitu: kecuali
kalau Allah menghendaki akan menjadikan kamu lupa, iaitu di Alam Jasmani ini.
Dan ayat-ayat yang belum dibacakan Al-Rasul (S) di Alam Jasmani ini kepada
manusia telah memberi kesan dalam meningkatkan diri Al-Rasul (S) dan mengembalikan
baginda kepada Al-Haqiqah, dan dengan itu Al-Rasul (S) akan menerima ayat-ayat yang
baik bagi orang yang beriman bagi mereka yang menolong Allah yang akan menolongnya,
ayat-ayat ini adalah pilihan satu langkah ke hadapan ke arah pertolongan Ilahi,
ia adalah seperti ayat-ayat (yang sepertinya) dari arah (segi) hidayah, tetapi lebih
dekat kepada memenangkan urusan Allah dan pertolongan kepada agama Allah (yang baik
darinya).
Serta semua imam
adalah tanda bagi Muhammad (S), kerana imam yang datang adalah imam -imam yang menerima
arahan hidayah, yang baik untuk kamu (baik darinya); kerana ia adalah satu
langkah ke hadapan ke arah kelapangan (Al-Faraj) dan pertolongan agama Allah
dan memenangkan agama yang benar atas segala agama [291].
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan utusan
Imam Mahdi (as)
✡✡✡✡✡
______________________________
[289] – Al-Baqarah
2:106.
[290] – Al-A3la 87:6-7.
[291] - Dari Syahwiyah
bin Abdullah Al-Jilab, dia berkata, telah ditulis kepada Abu Al-Hassan di dalam
surat: (Aku mahu bertanya tentang yang terkemudian selepas Abi Jaafar dan aku
bimbang perkara ini tidak menyedihkan kamu, Bahawa Allah AWJ tidak menyesatkan
sesuatu kaum selepas diberi hidayah sehingga jelas kepada mereka apa yang
mereka takutkan, dan sahabat kamu selepasku Abu Muhammad anakku dan dia
mempunyai apa yang kamu perlukan, mendahulukan apa yang dikehendaki Allah dan melewatkan
apa yang dikehendaki Allah,
(مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا
نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا)
(Ayat mana saja
yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan
yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya.) Al-Kafi: Jilid 1:halaman
328.
Dia AWJ berfirman::
(مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا
نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ
كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ * أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ
وَالأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ)
(Ayat mana saja
yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan
yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya. Tidakkah kamu
mengetahui bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu? * Tiadakah
kamu mengetahui bahwa kerajaan langit dan bumi adalah kepunyaan Allah? Dan
tiada bagimu selain Allah seorang pelindung maupun seorang penolong.),
Imam (as) berkata:
Muhammad bin Ali bin Musa Al-Redha (as) berkata: (Ayat mana saja yang Kami
nasakhkan dengan mengangkat atau melupakan hukumannya dengan mengangkat
tulisannya - telah diikuti - dan dipeliharanya dari hati dan hati kamu, Wahai
Muhammad seperti firmanNya:
(سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى * إِلَّا مَا
شَاء اللَّهُ)
(Kami akan membacakan
(Al Quran) kepadamu maka kamu tidak akan lupa, * kecuali kalau Allah
menghendaki)
Jika Dia melupakan
kamu dikeluarkan dari hati kamu sebutannya dijauhkan dengan yang lebih baik darinya,
Maksudnya lebih baik bagi kamu, yang kedua ini lebih besar pahalanya bagi kamu dan
untuk memperbaiki dari ayat pertama digantikan atau yang sepertinya iaitu yang
sepertinya dalam mengislah (memperbaiki) kamu, kerana tidak akan diganti dan
tidak akan diubah, melainkan untuk tujuan kita memperbaiki kamu) Bihar Al-Anwar:
Jilid 4:halaman 104.
Kata Mohammed bin
Ali Al-Baqir (dan dengan apa yang Allah kadarkan pada nasakh dan diturunkan untuk
mengislah kamu dan memberi manafaat kepada kamu supaya kamu beriman dan
disediakan kepada kamu ganjaran apabila kamu membenarkannya, Dia melakukan apa
yang dia kehendaki, apa yang mengislah dan baik kepada kamu, dan kemudian
berkata: Adakah kamu tidak mengetahui, wahai Muhammad, bahawa Allah kepunyaanNya
langit-langit dan bumi, Dia memiliki kedua-duanya dengan kudratNya menjalankannya
di bawah kehendak-Nya tidak akan mendahului yang kemudian serta tidak terkebelakang apabila
kehadapan, dan kemudian Allah Taala berfirman: Tidakkah kamu wahai orang-orang
Yahudi, orang-orang yang mendustakan dan orang yang tidak beriman dengan Muhammad
(S) menggantikan syari’at dengan yang lain dari Allah dan menyamakan dengan Allah
Taala dari mengikuti Waliy pengislah kamu, jika tuhan kamu yang tidak menunjukkan
kepada kamu untuk perbaikan (pengislahan), dan tidak penolong yang menolong kamu
selain dari Allah yang dapat menghalang azab siksaanNya) Bihar Al-Anwar: Jilid 4:halaman
104. (pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan