Pencerahan dari Dakwah Nabi Musa (as)
﴿وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى
آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴾
(Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup
kekuatannya dan sempurna, kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu
pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki
amalannya.) [Surah Al-Qashash 28:14]
Di sini, dengan Musa (as)
- selepas Allah kurniakan kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan -kita
memasuki bandar, ibu negeri Firaun, yang dipenuhi dengan kerusakan, kezaliman, membunuh
orang-orang yang beriman, menganiaya kehormatan rakyat, dan menindas yang lemah
supaya berkhidmat kepada jentera jenayah besar-besaran beliau. Dan di sinilah
Nabi Musa as, menghampiri dua jenis manusia iaitu salah satu dari mereka Bani
Israel yang beriman dan yang satu lagi adalah pengotor dari tentera Firaun yang
mahu menundukkan dan menghina Bani Israel. Bani Israel menolak penghinaan dan
perendahan diri, di mana kebanyakan Bani Israel menghayatinya. Bermula dengan
Musa (as) membunuh seorang yang terkutuk, dan menerangkan beliau sebahagian
dari kerja-kerja dan usaha syaitan. Dan hanya kerana syaitan adalah musuh Allah
dan musuh hamba Nya, yang jelas kepada setiap orang sebagai sunnatullah, hingga
terjadilah pada Firaun terkutuk. Dan bermulalah perjuangan Nabi Musa (as) terhadap
Firaun dan kumpulan iblis terkutuknya; perjuangan yang tidak sama rata dari
sudut kebendaan.
Nabi Musa (as) kemudian
meninggalkan bandar, takut dan berjaga-jaga, meminta Allah menyelamatkannya
dari para penindas, bukan dalam mengejar kehidupan kebendaan yang seumpama
penjara kepada Nabi Musa as, tetapi supaya dia boleh menggalas panji-panji
(Tiada Tuhan melainkan
Allah).
Dan di sini, Musa tidak
membawa kapak untuk menghancurkan patung yang mewakili ideologi orang-orang
sesat, sebaliknya dia menyerang orang-orang secara langsung dan membunuh salah
seorang daripada mereka dan kemudian cuba untuk membunuh yang lain, dan langkah
ini adalah lebih maju daripada yang terdahulu, dan selepas menghilangkan diri selama
sepuluh tahun, di mana Musa (as) menghabiskan masa dengan seorang nabi agung Shuaib
as, Musa (as) pulang ke Mesir, dan kali ini dia membawa seruan kepada penzalim Firaun,
seruan yang dibawanya semasa dalam perjalanan pulang [ke Mesir], dan dengan itu
dia membawa (لا قوة إلا بالله) (Tiada kekuatan melainkan
Allah). Tuhan yang Berkuasa di langit dan bumi berfirman kepadanya ,
﴿وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى﴾
("Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu Wahai
Musa?"). [Ta Ha 20:17]
Dan Allah SWT mengetahui
apa yang ada di tangan kanan Musa, tongkat menurut penilaian mereka yang
diselubungi dengan kebendaan dan tongkat ini tidak boleh menjadi senjata bagi
Musa untuk melawan tentera Firaun, yang bersenjata dengan senjata yang paling
moden pada masa itu, tetapi Allah swt membuatnya menjadi ular yang bergerak
dengan kekuatan-Nya, kekuatan yang dengannya wujud langit dan bumi, dan Dia menjadikan
tangan Musa putih tanpa bahaya, yang merupakan mukjizatnya yang lain.
Walaupun mukjizat ini
adalah hebat, senjata Musa bukan hanya tongkat atau tangan putih yang ajaib,
tetapi senjata yang kuat dan kebal kepada Musa adalah “Tiada kekuatan melainkan
Allah”. Dan mukjizat ini, bagi Musa, bukan untuk beliau melihat mukjizat Tuhannya
yang paling besar. Dan Nabi Musa pergi kepada Firaun, penguasa zalim, membawa
dalam hatinya makna yang besar “Tiada kekuatan melainkan Allah”; makna ini yang
membuat Firaun, Haman, dan tentera mereka, di mata Musa as, lebih keji daripada
lalat; lebih-lebih lagi mereka tiada sesuatu yang benar-benar boleh disebut.
Musa dan Harun melaungkan di hadapan Firaun:
﴿جِئْنَاكَ
بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكَ وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى * إِنَّا قَدْ
أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى﴾
Sesungguhnya kami telah datang
kepadamu dengan membawa bukti (atas kerasulan kami) dari Tuhanmu. Dan
keselamatan itu dilimpahkan kepada orang yang mengikuti petunjuk. * Sesungguhnya
telah diwahyukan kepada kami bahwa siksa itu (ditimpakan) atas orang-orang yang
mendustakan dan berpaling. [Ta Ha 20:47-48]
﴿قَالَ
أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَى *
فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ مَوْعِداً لا
نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَلا أَنْتَ مَكَاناً سُوَىً﴾
(57 Dia berkata, " Patutkah kamu datang kepada kami untuk
mengusir kami dari negeri kami dengan sihir kamu, wahai Musa? 58 Kalau demikian
Kami juga akan bawakan kepadamu sihir yang seperti itu untuk melawanmu maka
tentukanlah suatu tempoh pertemuan antara Kami denganmu, Yang kita bersama
tidak akan memungkirinya, di suatu tempat Yang sesuai bagi kedua belah
pihak.") [Ta Ha 20:57-58]
Dan Firaun dan tenteranya
menjadi sombong dan memperoleh azab, maka mereka telah lemas dalam lautan
dosa-dosa mereka supaya mereka boleh menjadi pengajaran kepada firaun masa ini
dan tentera mereka. Jadi adakah sesiapa yang bersedia untuk belajar pengajaran
sebelum Firman tiba?
Beberapa Perkara Paling Penting untuk diingat mengenai dakwah
Musa as:
1. Musa (as) bermula
dengan membunuh salah seorang daripada tentera Firaun dan pendirian ini adalah
kekasaran melampau, kerana membunuh dan berjuang biasanya kaedah terakhir untuk
dakwah dan untuk menyebarkan kalimah tidak ada tuhan melainkan Allah. Jadi apa yang
menjadikan ia langkah pertama di sini? Sebenarnya, terdapat beberapa sebab,
yang mana:
a. Musa menentang seorang penguasa yang kejam yang menguasai
kehidupan manusia, membunuh, mencuri, merompak, dan menguasai orang-orang di
muka bumi dengan tidak ada penghalang. Oleh itu, tindakan Musa yang diberkati
membunuh tentera iblis ini merupakan tikaman berkesan dan penghalang yang hebat
kepada Firaun, kumpulan dan tenteranya.
b. Tindakan ini mempunyai kesan yang besar dalam menggalakkan Bani
Israel dan menjadikan mereka bangun menentang Firaun dan tenteranya , dan
menyediakan mereka untuk revolusi masa depan yang dilakukan Musa (as) selepas
dia kembali.
c. Proses ini mempunyai kepentingan dalam menunjukkan watak Musa
(as) sebagai penentang penindasan Firaun dan tenteranya, dan memperkenalkan
kepada Bani Israel kepentingan pemimpin besar ini yang akan menyelamatkan
mereka daripada Firaun dan tenteranya di kemudian hari.
d. Proses ini mempunyai kepentingan dalam keputusan membebaskan
Musa (as) dari tuduhan setia kepada Firaun (semoga Allah melaknatnya) yang dia
terpaksa tanggung kerana dia adalah anak tiri Firaun dan tinggal di istananya.
2. Selepas Musa pulang
dari kota Madyan, dakwah kepada Kebenaran mengambil bentuk lain; ini masa
kemurahan hati, jadi Firaun atau salah satu daripada penyokong-penyokongnya atau
tentera ingat atau takut kepada Allah SWT, dan dengan itu mengikuti agama
Yaakub (as) dan Yusuf (as) yang merupakan seorang yang berkuasa dan seorang
bekas menteri raja mereka dahulu. Dan sehingga tempoh masa itu, Musa tidak
membawa perundangan yang membatalkan (memansuhkan) Yakub as, Ishak dan Ibrahim
as, yang merupakan fiqh Ahnaf (Agama Hanif), walaupun pada hakikatnya ia telah
diputarbelitkan dan tidak digunakan kecuali mengikut kehendak syaitan dan
dakwaan ulamak agama Israel.
3. Terdapat hukuman Ilahi
dan tanda-tanda Ilahi yang berlangsung bersama seruan Musa (as) di Mesir, jadi
Firaun, tentera, atau yang sombong takbur dari kaum Bani Israel seperti Qarun,
akan Beriman. Sebahagian daripada hukuman-hukuman itu adalah bahawa air mereka
menjadi darah dan tanah mereka telah dipenuhi dengan katak. Dan mereka akan meminta
Musa (as) bermohon kepada Allah untuk menghilangkan azab itu daripada mereka. Sungguh
pun begitu, hanya satu keturunan dari kaumnya beriman kepada Nabi Musa, dan malang
sekali kepada hamba-hambaNya.
4. Pada akhir dakwah,
terdapat penghijrahan Nabi Musa (as) dan orang-orang yang beriman, mereka
keluar dari Mesir kerana takutkan Firaun, yang terkemuka, kumpulan dan
tenteranya akan memaksa, menyakiti, dan membunuh mereka. Oleh itu, apabila
kedua-dua kumpulan berhadapan di antara satu sama lain, ketakutan ini merebak
dan timbul di kalangan Bani Israel, yang bersetia dengan iman yang lemah dan
tidak stabil. Oleh itu, mereka berkata, Sesungguhnya kita akan dapat ditawan
oleh Firaun dan tenteranya." Tetapi, Musa (as) memarahi dan menasihati
mereka bahawa mereka telah berhijrah kepada Allah Yang Maha Esa, lagi Maha
Kuasa. Dia berkata, "Tidak, sesungguhnya Tuhanku bersamaku. Dia akan membimbingku."
Jadi Bani Israel terselamat dalam menghormati Musa (as), dan beribu jiwa terselamat
demi bersatu hati. Dan Firaun dan tenteranya mati lemas, jadi jauh daripada mereka.
Sebelum
<<✡✡✡✡✡>> Selepas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan