Isnin, 10 Ogos 2015

Soalan 236: 24 Pertanyaan seorang ansar




Soalan 236:
بسم الله الرحمن لرحيم،
اللهم صل على محمد وعلى محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
       
Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Segala pujian dan terima kasih bagi Allah, walaupun saya tidak melihat bahawa saya layak dan Allah membenarkan saya mengenal tuan, juga [tidak layak] Allah memberkati saya terhadap urusan tuan, tetapi Dia, SWT, adalah tidak ditanya tentang apa yang dilakukanNya, dan kepada-Nya pujian.

Saidi wa Maulai, saya mohon kemaafan pada Tuan, izinkan saya bertanya beberapa soalan:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وصلى الله عليك وجزاك الله خيراً وشكراً.

Salam atas tuan dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya, dan semoga Allah menghantar Selawat kepada tuan dan memberi ganjaran kepada tuan dengan kebaikan, dan terima kasih.

Pengirim: Abu Ali

Jawapan: (di susun turutan soalan dan jaeapan)

بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

       
1 - Mengapa tuan katakan terhadap Zaid bin Ali ucapan “(rahimahu Allah)”?

Jawapan Soalan 1: Saya katakan apa yang para Imam (as) telah katakan, mereka mendoakan rahimahu Allah atasnya.

2 - Tuan berkata mengenai Syeikh Al-Mufid, kerana saya telah memahami bahawa tuan telah mendoakan rahimahu Allah atasnya", tetapi sebelum itu tuan menyebut bahawa beliau telah lupa Alam Zharr, dan tuan menyebut ayat celaan:
﴿نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾
[Mereka lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri.]

Jadi apakah makna doa rahimahu Allah tuan kepadanya"?

Jawapan Soalan 2: Rahimahu Allah ke atas Syeikh Al-Mufid, kerana walaupun dia membuat kesilapan dalam beberapa perkara, ini tidak bermakna dia telah keluar dari Al-Wilayah, bahkan, dia dilahirkan dan hidup dan mati atas Wilayah Al-Aimmah (as). Dan mereka, (salam Allah 3alaihim) yang telah ditugaskan kepada orang-orang di zamannya supaya berwalikan dengan Wilayah mereka, maka semua yang mati atas Wilayah mereka adalah daripada ahli syurga.

3 -  Apakah makna tuan mendoakan "rahimahu Allah" kepada pengarang buku Al-Syarai3, dan tuan berkata kira-kira bahawa dia adalah Qashir (tidak matang), dan tidak sistematik (Muqashshir), pada apa yang diriwayatkan daripada bapa-bapa tuan yang mulia dengan apa yang dimaksudnya bahawa [seseorang itu perlu] berhenti dalam keadaan tiada ketegasan dan keyakinan (qath3i wa al-yaqin), dan kembali kepada petunjuk Imam-Imam dalam keadaan tidak mengetahui apa yang dimaksudkan?

4 - Apakah makna tuan tuan mendoakan "rahimahu Allah" pada tiga ulamak Ushuli, Al-Khomeini dan dua lagi Al-Shadr, walaupun mereka telah menyimpang dari minhaj (jalan) Ahlul Bayt dengan Uhsul dan 3ilm Al-Rijal ([kajian perawi hadits]) dan lain-lain bid’ah. Jadi apakah aspek yang menjadikan mereka ulamak yang beramal?

Jawapan Soalan 3 dan 4: Semoga Allah memberi rahmat kepada anda, jika Allah menghakimi manusia dengan Adil tiada siapa yang akan masuk syurga. Bagi Syeikh (rahimahu Allah), dalam Fiqah, berhubung dengan had-had undang-undang bahawa mereka telah membimbing Syiah mereka untuk beramal dengannya dan dari mereka melalui riwayat-riwayat mereka. Sebagai contoh, dalam satu riwayat yang dipersetujui oleh mereka yang berbeza pendapat yang telah dikeluarkan mengenai Taqiyyah, mereka (as) berkata: persefahaman adalah dalam perbezaan pendapat mereka [66]. Dan juga seperti kata-kata mereka (as): Kamu boleh ambil mana-mana daripada pintu penyerahan kami dalam tanganmu [67]. Dan tidak menolak riwayat-riwayat mereka mengikut keinginan atau mengikut perkara-perkara yang Allah tidak turunkan sebarang kuasa, seperti Sanad atau kaedah-kaedah akal (Al-Qawa'id Al-'Aqliyah). Syeikh itu memang silap dalam beberapa hal [perkara] berbanding dengan banyak kesilapan orang lain di dalamnya. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang selagi mereka mengakhirinya dalam Wilayah Al-Thahirin (as) dan tidak mengingkari Imamah mereka (as), kerana sesiapa yang mati atas Wilayah Khalifah Allah di bumiNya pada zamannya dia adalah dari ahli Syurga Insya’ Allah dan dia tidak kekal di neraka selama-lamanya, walaupun memikul Al-Kaba'ir (dosa-dosa besar).

5 - Tuan, tuan telah berkata, mengikut apa yang saya ingat, yang bermaksud bahawa "sesiapa yang mencari saya akan dibinasakan". Tetapi sesiapa yang mencari Imam Al-Mahdi adalah di atas kebenaran, tetapi tidakkah tuan juga seorang Imam dan seorang anak Imam dan Hujjah Allah? Jadi bagaimana orang yang mencari tuan akan binasa? Juga, tidakkan tuan menyeru ke arah diri tuan, Ya Saidi? Jadi apakah maksud kata-kata Imam Al-Baqir di dalam riwayat Al-Yamani (as): (Ia menyeru ke arah kebenaran dan ke jalan yang lurus. Dan dia menyeru kepada Empunya kamu.). Jadi bagaimana seruan kepada Empunya kami, dan dia adalah Imam Al-Mahdi, dan apa yang kita lihat ialah seruan terhadap diri tuan yang mulia?

[Tiada jawapan pada Soalan 5]

6- Kami telah mendengar bahawa tuan meminta kami untuk membaca buku-buku 'Alim Subaith Al-Nailiy, tetapi tidak semua yang dikatakan Al-Nailiy selari (secucuk) dengan kata-kata tuan, Saidi, tafsiran dan pandangan tuan menurut keyakinan dan diri dengan Roh seperti yang saya dengar dari bacaan tuan, tetapi minhaj Al-Nailiy dalam Al-Qashadiyah tidak mengatakan perkara yang sama pada pendapat saya?

Jawapan soalan 6: Mungkin orang yang menyampaikan kepada kamu bahawa saya suruh baca kitab-kitab Al-Nailiy (rahimahu Allah), telah terkhilaf memberi penjelasan kepada anda untuk membacanya agar kamu tahu dan membezakan yang haq dari yang batil, dan [bagi] mencari kebenaran dan menyelidik dan bukan [untuk] menerima semua yang Al-Nailiy katakan. Dan saya telah memberikan beberapa orang ansar senarai yang sangat panjang kesilapan-kesilapan Al-Nailiy (rahimahu Allah) yang terdapat di dalamnya.

Ringkasnya saya katakan kepada kamu: Al-Nailiy melanggar banyak dalil-dalil pendekatan mereka yang batil, tetapi dia telah meletakkan peraturan pada dirinya, dan dia mahu berhukum dengan Al-Quran dan riwayat-riwayat Aali Muhammad dengan undang-undang itu, dan undang-undangnya tidak menyalahi sehingga membuangnya sebagaimana mereka (yang lain) telah lakukan. Mereka tidak membezakan hasil pendekatan Al-Nailiy dengan hasil mereka yang telah mendahuluinya. bahkan kedua-dua mereka menyalahi manhaj (pendekatan) Ilahi, maka akhirnya Al-Nailiy berkisar dengan meletakkan kritikan dari arah (aspek) lain. bahkan akhirnya dia menjadikan dirinya hakim kepada Kalam Allah dan hakim kepada kata-kata maksumin (as). Dia juga menjadikan dirinya penggubal hukum berdasarkan Al-Quran, dan segala sesuatu yang menyalahi undang-undangnya adalah batil. Oleh itu, beliau menjadikan dirinya hakim kepada Imam-imam (as), dan menjadikan dirinya mengikut pendekatannya, bahawa dia lebih berilmu daripada para Imam dan lebih arif daripada mereka mengenai tafsiran dan makna Al-Quran. Dan Alhamdu Lillah yang telah memberkati kematiannya dan dia keluar dari dunia ini dalam Al-Wilayah.

7- Saidi, tuan telah berkata di dalam Kitab Al-Syarai3 yang tempoh perkahwinan mut'ah sekurang-kurangnya 6 bulan, tetapi ia bertentangan dari bapa-bapa tuan dalam perkara itu kerana ada tempoh satu jam dan dua jam? Jadi bagaimana pula begitu?

Jawapan Soalan 7: Hukum-hukum Syari’ah boleh dimansukhkan, semoga Allah memberi rahmat kepada anda. Dan bagaimana mudah apa yang anda luahkan, kerana memang akan datang banyak lagi yang jauh lebih besar. Bagi Perkahwinan Sementara, telah disahkan oleh para Imam; kerana ia adalah syari’at Ilahi dan mereka mahu ia kekal dan tidak hilang. Sebaliknya, walaupun telah disahkan ia adalah Mustahab (sunat), ini adalah sebab bahawa untuk menghidupkan semula Syari’ah yang mahu dihapuskan oleh penzalim taghut dan syaitan. Bagi hari ini, perkara itu adalah berbeza, untuk Perkahwinan Sementara diperteguhkan dan diberitahu kepada manusia yang melanggarnya dan untuk disesuaikan. bahkan, dalam banyak masalah ia adalah penyelesaian kepada masalah akhlak masyarakat (sosial dan moral), jika manusia menerima apa yang saya telah berikan pada tempoh iaitu 6 bulan, dan mempunyai saksi-saksi, atau mengumumkan perkahwinan itu, untuk ini, sesungguhnya, menjamin hak wanita dan anak-anak dan tidak akan dijadikan wanita barangan murahan hanya untuk memenuhi keinginan sahaja.

8- Saidi, tuan telah sampaikan dengan mengatakan bahawa Maryam Al-Majdaliyah (Mary Magdalene) adalah perempuan jahat tetapi dia bertaubat, tetapi Al-Quran mengatakan dalam kalangan Maryam
(وما كنت بغيا)
(dan saya bukanlah perempuan jahat) [62]. Jadi bagaimana boleh begitu?

Jawapan Soalan 8: Maryam Al-Majdaliyah (Mary Magdalene) bukan Maryam binti Imran (as) ibu kepada Isa (as).

9- Saidi, tuan telah sampaikan dengan mengatakan bahawa bahawa kubur Al-Zahraa’ (as) adalah di Al-Baqi', tetapi ia telah diriwayatkan daripada Imam Al-Redha (as) di dalam Al-Kafi bahawa kuburnya adalah di dalam rumah sendiri dan Masjid Nabi [63]. Jadi bagaimana boleh begitu?


Jawapan Soalan 9: Hadith ini, dan hadith-hadith yang lain seperti itu, disepakati kata-katanya oleh masyarakat umum dan di kalangan mereka yang berbeza pendapat, dan mereka telah berkata bahawa untuk membatalkan kenyataan bahawa Fatimah mahu menyembunyikan tempat makamnya bagi menunjukkan kezaliman telah dilakukan ke atas dirinya. Jadi ia terletak di dalam rumahnya bererti dia tidak mahu menyembunyikannya. Dan itulah tujuan yang mereka kehendaki.

Adapun kata-kata Imam Al-Redha (as) dan para Imam (as) kepada orang-orang dari kalangan Syiah mereka yang selalu bertanya tentang tempat makam Fatimah (as) untuk melakukan ziarah, mereka (as) akan membimbing mereka itu untuk ziarah Fatimah (as) di dalam biliknya, dan mereka tidak pernah mengisytiharkan bahawa itu kuburannya, tetapi orang-orang yang mendengarkannya membayangkan bahawa kubur itu ada di dalam bilik kerana para Imam berkata ziarahlah di dalam biliknya itu dan mereka (as) menunjukkan kepada mereka tempat bilik tersebut.

10- Saidi, berkenaan dengan kebangkitan (al-qiam), telah disebutkan kepada saya oleh seorang dari mereka bahawa Al-Qa'im tidak mundur panji-panjinya, jadi bagaimana pula tuan dikalahkan dan mengapa ansar (rahimuhum Allah) telah mati syahid?

Jawapan Soalan 10: Adakah saya dan Ansar tidak mempunyai persamaan dengan Al-Hussein (as)? Ada kamu membaca Lauh (papan bertulis - pent.) yang Allah (AWJ) telah khabarkan kepada Rasulullah (S), keluarga Rasulullah (as) dan kepada Fatimah (as) keadaan Al-Qa'im dan sahabatnya ditulis di dalamnya:

(بسم الله الرحمن الرحيم؛ هذا كتاب من الله العزيز العليم لمحمد نوره وسفيره وحجابه ووليه، نزل به الروح الأمين من عند رب العالمين. عظم يا محمد أسمائي واشكر نعمائي، ولا تجحد آلائي. إني أنا الله لا إله إلاّ أنا قاصم الجبارين، ومذل الظالمين وديان (يوم) الدين، إني أنا الله لا إله إلاّ أنا فمن رجا غير فضلي أو خاف غير عدلي (وعذابي) عذبته عذاباً لا أعذبه أحداً من العالمين، فإياي فاعبد وعلي فتوكل، أني لم أبعث نبياً فأكملت أيامه وانقضت مدّته إلاّ جعلت له وصياً، ...........

(Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang; Ini adalah Kitab dari Allah Al-3aziz Al-3alim kepada Muhammad cahayaNya dan duta-Nya dan hijab-Nya dan Wali-Nya, yang diturunkanNya dengan Ruh Al-Amin dari Tuhan sekalian alam. Agungkanlah Wahai Muhammad, Nama-Ku dan syukurilah Nikmat-Ku dan janganlah diingkari nikmat-nikmatKu. Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku, Dia yang menghancurkan yang sombong  dan menghina para penzalim dan menetapkan hari Agama. Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku. Maka sesiapa yang mengharap selain daripada keutamaan-Ku atau takut selain daripada keadilan-Ku (dan azab-Ku) Aku akan menyiksa dia dengan azab seksaan yang saya tidak pernah diseksa sesiapa pun di seluruh alam. Maka sembahlah Aku dan bergantunglah (bertawakkal) kepada-Ku. Sesungguhnya, Aku tidak pernah mengutus Nabi dan Aku sempurnakan hari-harinya dan Aku tidak lalukan penyebarannya melainkan Aku jadikan untuknya washi .........

Kemudian itu disempurnakan perkara itu pada anak baginda menjadi rahmat bagi semesta alam. Padanya ada kesempurnaan Musa, keindahan Isa, dan kesabaran Ayub. Akan dihina Auliak-Ku di zamannya. Kepala-kepala mereka akan dilambung-lambung seperti kepala-kepala orang-orang Turki dan Dailam, mereka akan dibunuh dan mereka akan dibakar, dan mereka akan menjadi terkejut ketakutan dan mengerikan, Bumi akan dicelup dengan darah mereka, dan akan menzahirkan kecelakaan dan suara sedih di kalangan isteri-isteri mereka. Mereka adalah Auliak-Ku yang sebenar. dengan mereka Aku menolak (dan mengangkat) semua Fitnah buta kerana kegelapan, dan dengan mereka Aku dedahkan gempa bumi, menolak jauh kesan-kesan dan belenggu. Kepada merekalah Selawat dari Tuhan mereka dan rahmatNya dab mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk) [68]

Inilah yang telah dijanjikan Allah pada kami dan Rasul-Nya, benarlah Allah dan Rasul-Nya, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Dan wahai sesiapa yang nikmatnya dijadikan sepertikan Al-Hussein dan keluarganya, terbunuh dan ketakutan. Dan wahai sesiapa yang dumalukan atas fuqahak jahat yang dijadikan seperti Yazid dan tenteranya, pembunuh dan penzalim.

11- Saidi, dakwah tuan adalah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran terhadap para penguasa, tetapi kami telah diberitahu dari bapa-bapa tuan yang berurusan dengan penguasa. Jika kamu bersama dengan cemetinya terbukti tidak betul, dan juga ia disebutkan dalam satu riwayat bahawa tidak ada ganjaran bagi orang yang berurusan dengan (dengan penguasa) adalah bencana punca kehancuran. Jadi bagaimana pula begitu?

Jawapan Soalan 11: Maka apakah yang dilakukan Al-Hussein (as), semoga Allah memberi rahmat kepada kamu? Ketahuilah bahawa bagi setiap Imam ada kitab (tulisan) dan mereka bekerja dengan yang ada di dalamnya.

12- Saidi, tuan telah berkata bahawa matahari adalah Al-Rasul Muhammad (S), dan bulan adalah Ali (as), jadi apakah lautan dan sungai-sungai, apa tamsilnya, dan apakah perumpamaan bagi Imam-imam pada buah-buahan, serangga, garam, dan pada kopi, dan apakah angin dan tiupan bayu? dan apakah ikan paus?

Jawapan Soalan 12: Beliau, Allah SWT berfirman:

﴿مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ * ..... يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ﴾

{Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, ..... * Dari keduanya keluar mutiara dan marjan.} [69 Al-Rahman 55: 19 dan 22]. Dua laut dalam ayat ini adalah Ali dan Fatimah, dan mutiara dan karang adalah Al-Hassan dan Al-Hussein serta para Imam dan Mahdi-mahdi (as) [70]

13- Saidi, tuan telah berkata bahawa Wilayah Al-Faqih adalah Wilayah Furu’eiyah (pecahan – cabang) selain daripada Wilayah Imam-imam, dan bahawa Al-Faqih (ulama) mempunyai Kuasa mutlak untuk mengawal diri dan wang orang-orang beriman dan bahawa dia mengeluarkan Fatwa untuknya dan menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara orang-orang mukmin mengikut apa yang ia lihat. Tetapi dari manakah Al-Faqih (ulama) mendapatkan ilmu tentang perkara-perkara baru dan perkara-perkara yang tidak diketahui? Bukankah ini dianggap amalan dengan sangkaan dan pendapat? Dan adakah apa-apa bukti dari Al-Quran atau diriwayatkan daripada bapa-bapa tuan yang menjelas perkara ini?

Jawapan Soalan 13: Jika ini adalah fahaman anda maka pemahaman anda adalah salah.

14- Saidi, adakah Imam-imam itu tuhan-tuhan (Ilahah) yang dikaitkan dengan Allah dan rab-rab (Arbab) dikaitkan dengan Allah? Dan adakah Imam-imam telah mengajarkan perkara ini pada Syiah mereka dengan melarang dari menunjukkannya dengan bertaqiyah, dan adakah Mahdi-mahdi seperti itu?

Jawapan Soalan 14:
اشهد أن لا إله إلاّ الله وحده لا شريك له إلهاً واحداً أحداً فرداً صمداً لم يتخذ صاحبة ولا ولداً
Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Dia tidak mempunyai rakan-rakan, KeesaanNya tiada sekutu baginya, Tuhan Yang Maha Esa Esa lagi Tunggal Maha Kaya (sempurna), tidak mengambil pasangan mahupun anak.

Ketuhanan Al-Uluhiyah dan Al-Rububiyah mutlak adalah milikNya Yang Maha Suci dan Maha Tinggi (jauh Dia) daripada apa yang dikatakan oleh orang-orang musyrik. Insya Allah, anda akan mendapat keterangan ini secara terperinci dalam Kitab Tafsir Surah Al-Tauhid, saya telah menulisnya beberapa tahun yang lalu dan beberapa orang-orang ansar telah membacanya dan saya akan menerbitkannya Insya’ Allah apabila saya dapati syarikat yang mahu membawanya dan pada masa datang [71]

15- Saidi, adakah pengikut-pengikut Zaydiyah, Isma'iliyah, Bahaa'iyah dan mereka yang lain termasuk Nawasib (Nasibi adalah orang yang membenci Ahlul Bayt (as) dan Syiah mereka)?

Jawapan Soalan 15: Nasibi adalah orang yang tumpuannya bermusuh terhadap salah seorang khalifah Allah di atas bumi-Nya atau terhadap pengikut yang beriman kepadanya; kerana mereka percaya dengannya. Maksud ini boleh terpakai bagi banyak contoh.

Bagi Isma'iliyah dan Zaydiyah; keadaan kebanyakan daripada mereka hari ini jauh daripada memiliki permusuhan, sehingga anda tidak boleh menuduh seorang pun dari mereka Nasibi (bermusuh) kecuali jika sesuatu dari mereka menunjukkan mereka memiliki permusuhan.

Bagi Bahaa'iyah: Begitu juga, dan mereka adalah sesat lagi menyesatkan seperti yang lain daripada mereka menjadi bermazhab-mazhab.

16- Saidi, apakah hikmah tuan dalam menggunakan istilah-istilah Sufi dan falsafah seperti Qus Al-Shu'ud (Lengkung Menaik) dan Qus Al-Nuzul (Lengkung menurun), dan Al-Fana’ (lenyap), dan lain-lain bagi menerangkan ilmu dan hikmah? Tidakkah tuan mempunyai ilmu Nurani, penerangan (Al-Bayan) Nurani, kata-kata haq dan hujjah yang bernas (Al-Bahirah)?

Jawapan Soalan 16: Apa yang saya telah perkatakan adalah kebenaran itu sendiri seperti yang Tuhan tunjukkan kepada saya, jadi sesiapa yang mahu beriman biarlah dia beriman dan melihat kebenaran (hakikat) dalam kerajaan Langit (Malakut Al-Samaawat).

17- Saidi, tuan telah menafikan pengajaran bahasa Arab dan Tatabahasanya, tetapi mengapakah apa yang telah diriwayatkan dari Amir Al-Mukminin (as) beliau mengajar Tatabahasa kepada Abu Al-Aswad Al-Da’uli?

Jawapan Soalan 17: Saya tidak pernah menolak atau menghalang sesiapa daripada belajar bahasa Arab, dan ada ansar mereka yang terdiri dari pensyarah universiti dan mengajar bahasa Arab. Sebaliknya apa yang saya katakan adalah bahawa aruhan (pengaruh) Tatabahasa yang kadang-kadang membawa kesilapan, jadi orang tidak boleh menganggapnya sebagai satu peraturan bagi mereka menilai Al-Quran dan kata-kata para nabi dan aushiak, jika tidak, mereka mengakui bagi orang-orang Kristian yang telah mengenepikan Al-Quran melalui kaedah-kaedah tatabahasa bahasa Arab yang telah diletakkan [oleh manusia]

Dan jika anda mengetahui bahasa Arab, anda akan mendapat lebih daripada satu sekolah Tatabahasa, dan di setiap sekolah terdapat Tatabahasa sendiri yang berbeza daripada sekolah lain. Jadi yang mana satu dari mereka adalah benar dan yang mana satu dari mereka adalah ilusi dan salah? Bahkan beberapa ulama Syiah gemar menyelewengkan Al-Quran kerana perbezaan pendapat terhadap beberapa peraturan tatabahasa dan jalan bahasa yang ditetapkan, Dan anda boleh melihat Kifayat Al-Usul oleh Al-Ikhwand Al-Khurasani dan diulas oleh Al-Misykiniy ke atasnya, di mana Al-Misykiniy mengulas Al-Ikhwand itu gemar memutarbelitkan Al-Quran pada maknanya: (Seperti anggapan yang ditunjukkan banyak akhbar), dan anggapan yang dimaksudkannya adalah perbezaan pendapat pada Al-Quran yang berada di tangan orang-orang yang melanggar peraturan tatabahasa dan jalan bahasa dan kata-kata yang panjang tentang peraturan bahasa Arab.

Dan adalah diketahui, bahawa orang-orang Arab bercakap kebanyakannya dengan menggunakan bahasa Fusha (bahasa Arab klasik Al Quran), daripadanya adalah penggunaan bahasa (Lughah Ta3amil) "Lima Kata Kerja" (Al-Af3al Al-Khamsah) pada perkara Al-Nashbun, Al-Jazmun, Al-Raf3un dengan perbezaan apa yang menetapkan kaedah-kaedah bahasa yang sempurna. Mengenai Amir Al-Mukminin (as) pada perkara penyusunan kaedah-kaedah bahasa Arab maka kata-kata ini tidak benar dan ia tiada kaitan dengan kebenaran. Dan jika anda percaya bahawa ini adalah untuk memuji Ali (as), maka pujian untuk Ali adalah lebih besar dari pujian ini.

18- Saidi, apakah hikmah mengarang buku "Penutup Kenaban" (Al-Nubuwah Al-Khatimah)?

Jawapan Soalan 18: Apa yang saya harapkan dari Allah supaya Dia menerima kerja saya yang sedikit daripada saya untuk menyampaikan kepada penciptaan (makhluk) apa yang memperkenalkan saya kepada Yang Maha Suci, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk kepada kebenaran dan mengetahui kebenaran.

19- Saidi, saya mengtahui daripada tuan bahawa hikmah adanya tafsiran (takwil) Al-Quran ialah keperluan untuk Imam dan makrifah Imam, tetapi apakah manfaatnya wujud tafsiran (takwil) asalnya?

Jawapan Soalan 19: Sila baca apa yang saya telah tulis mengenai Muhkam dan Al-Mutashabih dengan berhati-hati supaya keterangannya menjadi lebih jelas kepada anda [72]. Dan ketahuilah bahawa Allah tiada sesuatu yang serupa denganNya, dan kata-kata-Nya tidak serupa dengan perkataan penciptaan (makhluk), maka perkataan Allah SWT tidak terikat dengan masa atau ruang, dan bahkan Dia ada pada setiap masa dan pada semua tempat, dan yang menggerakan perjalanan matahari dan bulan di Alam Jasmani ini [73], dan Dia adalah untuk semua Alam-alam.

20 - Saidi, telah disebut dalam riwayat bahawa syaitan hadir dalam rukya (mimpi) Fatimah Al-Zahraa’ (as) bahawa Nabi (S) dan Ali (as) dan kedua Al-Hassanan (as), menurut apa yang saya ingat [64]. Bagaimana syaitan boleh berbuat demikian? Bukankah malakut Allah di tangan Allah? Dalam tafsiran Kebawah, Dia SWT berfirman:

﴿إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا﴾

{Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita.} [65 Al-Mujadilah 58:10].
Dan juga, apakah makna rukya (mimpi) bukan Syiah, seperti Ahli Sufi dan Sunni melihat Nabi (S), dan terdapat banyak rukya (mimpi) diriwayatkan daripada mereka, bahkan juga secara kasyaf, jadi bagaimana mungkin bahawa Rasulullah (S) datang kepada mereka atau dimisal kepada mereka padahal mereka berada di atas kebatilan. Dan juga Syiah Ushuli mempunyai rukya (mimpi) melihat para Imam walaupun mereka di atas kesesatan. Bolehkan tuan menyembuhkan hati kami dengan hembusan jawapan yang memuaskan lagi menyegarkan, Maulai?
Jawapan Soalan 20: Sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupai Al-Rasul Muhammad (S) dan para Imam (as). Ini adalah kata-kata para Imam (as) dan bukan hanya kata-kata saya, dan ia bukanlah sesuatu yang baru. Tetapi Allah melaknat kebencian orang yang buta dan segala rahsia kejahatan yang dilakukan oleh ulama yang tidak beramal pada hari ini yang mengatakan dengan kejahatan kata-kata dan mendakwa bahawa syaitan  menyerupai Rasulullah Muhammad (S) dan para Imam (as) [74]

Kepada soalan anda mengenai rukya (mimpi) Al-Zahraa' (as), adakah anda percaya bahawa syaitan mengetahui perkara yang ghaib dalam usaha untuk dia melihat yang ghaib, sesungguhnya Allah SWT berfirman:

﴿فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ مَا لَبِثُوا فِي الْعَذَابِ الْمُهِينِ﴾

{Maka tatkala ia telah tersungkur, tahulah jin itu bahwa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak akan tetap dalam siksa yang menghinakan.} [75 Saba' 34:14].

Maka tiada apa yang tinggal kecuali satu perkara: bahawa Syaitan melemparkan pada akhir rukya (mimpi) dalam perkara ini yang merupakan kematian Al-Rasul Muhammad (S), dan sejak adanya pelindung bersamanya, dan baginda adalah Rasul Allah Muhammad (S), maka Allah memberi kuasa kepada baginda (S) supaya dia memperjelaskan kepadanya (as) bahawa sesungguhnya suara yang dia telah dengar di akhir rukya (mimpi) bukan dari rukya (mimpi), sebaliknya ia adalah dari syaitan yang mahu dia rasa sedih dengannya. Dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

21- Saidi, Tuan telah menyebut dalam Kisah Pertemuan pada ziarah tuan ke kubur para Imam dan makam-makam mereka. Apakah makna membentuk bahagian yang penting dalam hidup tuan dan ia adalah satu peringkat yang penting, apakah maknanya?

Jawapan Soalan 21: Sesungguhnya ia adalah penghormatan saya untuk pergi ke tempat-tempat suci mereka supaya saya boleh berkata kepada mereka khadam mu mengakui keutamaan Allah kepadanya dan dengan Keyakinan yang sempurna bahawa kamu adalah Khalifah Allah yang sebenar, dan celakalah bagi sesiapa yang menzalimi kamu atau mengingkari hak kamu.

22- Saidi, sebelum ini saya telah memberi soalan kepada tuan, tetapi tuan hanya menjawab sebahagian daripada apa yang saya soalkan kepada tuan, mengapa begitu? Adakah kerana kelemahan dari saya atau tingkah laku saya yang tidak wajar? atau kerana sesuatu yang lain yang tuan tahu? Dan ya Saidi, adakah tuan tahu siapa saya? Adakah saya Ansar tuan (penyokong) dan di kalangan orang-orang yang telah berbai’ah kepada tuan dan menerima tuan dalam Alam Al-Zhar atau tidak?

Jawapan Soalan 22: Tidaklah wajib kepada saya menjawab setiap soalan. Bagi adab yang tidak wajar, tidak pernah menghalang saya pada masa lalu untuk menjawabnya, jadi bagaimana pula ia akan menghalang saya sekarang?

23- Saidi, telah keluar beberapa Istikharah dengan ayat-ayat yang seolah-olah tidak baik, dan jauh tuan dari semua itu, tetapi apakah maksudnya? Adakah terdapat penghalang kepada sebilangan besar istikhaarah dalam urusan tuan atau tiada apa-apa dengannya?

Jawapan Soalan 23: Istikharah adalah meminta Allah SWT. Oleh itu, mestilah dari akad yang ditentukan di dalamnya atas sesuatu perkara:

Yang pertama: Anda tidak mempunyai kekuatan dalam diri anda memilih bahagian yang mana satu, bahkan kedua-dua perkara sama saja dalam diri sendiri.

Kedua: Bahawa anda bersedia untuk menerima jawapan daripada Allah dengan yang lebih lengkap, dan tidak akan ada dalam diri anda keengganan menerima jawapan, dan tidak ada sebarang kemungkinan untuk berbincang apabila jawapan datang kepada anda.

Ketiga: anda menerima jawapan dan menganggapnya sebagai nikmat terbesar Allah kepada kamu, kerana Allah telah bercakap kepada anda dan memberikan jawabanNya.

Tiga perkara ini adalah keperluan bagi had yang paling minima untuk membolehkan anda benar-benar meminta pilihan Allah (membuat Istikhara). Tetapi bagi seseorang yang datang sambil teragak-agak dalam hal menerima jawapan Allah kepadanya kemudian dia telah membuat sebuah Istikharah dan menganggap bahawa apa yang telah dilakukan adalah Istikharah, maka sebenarnya adalah, bahawa orang seperti ini mungkin Allah Yang Maha Mulia memberi nikmat dan jawapan kepadanya, tetapi apa yang memalukan kepada beliau dan orang-orang seperti beliau adalah, dia tidak redha untuk berunding dengan seseorang Kemudian pergi untuk mendapatkan nasihat, seolah-olah rundingannya untuk menyalahkan kata-kata-Nya. Jadi bagaimana dia menerima bahawa dia lakukan itu bersama Allah SWT? Demi Allah, sesungguhnya ini adalah satu perkara yang besar dan keberanian yang besar terhadap Allah SWT. Dan walaupun kejahatan ini yang dikeluarkan manusia, maka sesungguhnya Allah melayan mereka dengan baik dan belas kasihan.

24- Saidi, seseorang yang telah bersumpah Qasam Al-Bara’ah tetapi dia masih hidup dan tiada apa yang berlaku kepadanya, dan juga dengan Mubahilah, kerana telah disampaikan kepada saya bahawa ada seorang yang mendakwa sesuatu yang palsu; beliau berkata beliau adalah Al-Mahdi, dan yang telah melakukan Mubahilah (kutukan), jadi masjid di mana beliau membuat Mubahila (kutukan) dengan lawannya telah dirobohkan. Jadi bagaimana dengannya itu?

Maka bermubahilah (saling melaknat) dan pemusnahan masjid yang bermubahilah dengan lawannya di dalamnya, bagaimana begitu?

Qasam Al-Bara’ah - Sumpah tidak bersalah melaluinya satu mengisytiharkan dirinya tidak bersalah dengan sesuatu perkara tertentu]) -pent

Jawapan Soalan 24: Bagi Qasam (Sumpah isytihar tidak bersalah), maka sekali-kali mereka bukanlah orang yang diseru untuk bersumpah (Qasam) sebaliknya, orang yang bersumpah adalah pemilik seruan (dakwah), dan saya telah menawarkan diri kepada orang ramai untuk melakukan Qasam ini. Bagi Mubahilah (sumpah laknat) pula ia adalah antara dua pihak. Jadi mereka yang telah melakukan Mubahilah tanpa saya melakukan Mubahilah terhadap mereka, mereka adalah orang yang kamu dakwa bahawa mereka telah melakukan Mubahilah terhadap saya. Adapun azab itu tidak dapat tidak akan turun (datang) kepada sesiapa yang berbuat Mubahilah dusta, walaupun selepas beberapa ketika,. Dan keraguan mengenai perkara ini adalah keraguan dengan kitab Allah, bahkan ia adalah keraguan kewujudan Allah SWT.

Sesungguhnya Haidar Musyattat telah melakukan Mubahilah [terhadap saya], maka tanyakanlah apa yang berlaku kepadanya. Dan dan sesungguhnya, Abdul Aziz Al-Hakim dan anaknya telah menzalimi kami, tanyakanlah apa yang berlaku kepada mereka. Dan sesungguhnya tentera Marji3iyah dan tentera Muqtada telah berlaku zalim kepada kami tanyakanlah apa yang berlaku kepada mereka. Dan [azabnya] bukan selepas tempoh yang lama tetapi mereka semua tidak menyerah kepada Allah, dan hanya dalam beberapa hari bagi Haidar Mishatat berkelakuan seperti orang yang tidak siuman dan kemudian dia dipenjarakan di Iran atas tindakan melulunya, dan selepas itu beliau telah binasa di Iraq selepas dia bertindak untuk menutup perbuatannya dengan pengisytiharan Qasam Al-Bara'ah-nya dalam akhbar secara rasmi bahawa saya tidak benar.

Bagi Abd ul-Aziz dan anaknya, semasa mereka menyerang pejabat dua tahun yang lalu, telah berlaku betul-betul pada hari yang sama, Ammar bin Abd ul-Aziztelah dihina ejen-ejen Amerika, dan mereka telah memasukkan dia ke dalam penjara. Walaupun ini adalah kerana telah memandang rendah terhadap mereka, Tetapi kecenderungan dan mesra (aman)  dengan mereka sepenuhnya. Dan selepas itu Abdul-Aziz melawat Rumah Hitam dan dia begitu bersemangat berjabat tangan dengan Bush musuh Allah. Dan tingkah laku ini adalah bukti atas kehilangan pertimbangan akalnya dan dia dihina di dunia.

Pada tahun sebelumnya, bermakna sebelum kejadian Al-Muharram, semua orang bersatu menentang kami, Abdul-Aziz dan anaknya menutup pejabat kedua kami yang berhampiran dengan Makam Amir Al-Mukminin (as) hanya beberapa hari selepas ia dibuka. Dan mereka menahan sejumlah besar ansar secara zalim dan permusuhan. dan kemudian dilengkapkan pula oleh tentera syaitan Marji3iyah dan tentera Muqtada Al-Jarimah (penjenayah) dan mereka telah membunuh dan merobohkan tempat kami ibadat kami di semua bahagian Iraq. Maka apakah yang berlaku kepada mereka hanya beberapa hari kemudian???

Abd ul -Aziz Al-Hakim mendapat kanser, dan ini adalah satu azab yang hina di dunia sebelum dihina di akhirat. Dan tentera Muqtada dan tentera Marji3iyah ini bunuh membunuh antara satu sama lain dalam kejadian yang belum pernah berlaku sebelumnya, dan perkara itu bukan satu pihak membunuh atau mengalahkan yang lain, sebaliknya, tentera Muqtada membunuh sebilangan besar tentera Marji3iyah, kemudian perkara ini diterbalikkan pula dengan tentera Marji3iyah membunuh tentera Moqtada.

Bukankah semua ini adalah tanda-tanda atau apa yang Allah lakukan agar manusia beriman? Apakah apabila Allah utuskan seorang Malaikat untuk setiap seorang supaya boleh memukul di kepalanya, dan apabila orang bertanya kenapa ia dipukul, akan dikatakan kepadanya kerana kamu tidak beriman kepada Ahmad Al-Hassan. Adakah itu apa yang mereka mahu?

لا حول ولا قوّة إلاّ بالله العلي العظيم.
Tiada kekuatan atau kuasa melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi,Lagi Maha Agung.

Ahmad Al-Hassan

✡✡✡✡✡



________________________
[62] - 
﴿يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ
 أُمُّكِ بَغِيًّا  
{Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang jahat, tidak pula ibu kamu perempuan jahat} [Surah Maryam 19:28]
[63] Kulaini meriwayatkan: dari Ali bin Muhammad dan lain-lain, dari Sahl bin Ziyad, dari Ahmad bin Muhammad bin Abi Nashr, beliau berkata: Aku pernah bertanya Al-Redha (as) mengenai makam Fatimah (as), jadi dia berkata: (Dia telah dikebumikan di rumahnya, Apabila Umayyah memperbesarkan Masjid ia menjadi sebahagian daripada Masjid). Al-Kafi Jilid 1, halaman 461.
[64] Ali bin Ibrahim meriwayatkan di dalam Tafsirnya, beliau berkata:
Firmannya-Nya SWT:
﴿إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴾
{Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedang pembicaraan itu tiadalah memberi mudharat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah dan kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.} [Al-Mujaddalah 58:10]
dia berkata: (Sesungguhnya bapa ku menceritakan kepada ku dari Muhammad bin Abi Umair, dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as) bahawa dia berkata: (sebab turunnya ayat ini adalah bahawa Fatimah (as) melihat dalam tidur bahawa Rasulullah (S) hendak keluar dari Madinah dengan Fatimah, Ali, Al-Hassan dan Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaihim), maka mereka keluar sehingga mereka melepasi tembok Madinah, jadi dua laluan telah ditunjukkan kepada mereka, maka Rasulullah (S) mengambil jalan yang di sebelah kanan, sehingga mereka sampai ke tempat di mana ia mempunyai pokok-pokok kurma dan air, Lalu Rasulullah (S) membeli seekor yang besar, dan ia adalah salah seekor yang mempunyai titik putih di telinganya, maka baginda memerintahkan supaya ia disembelih. Oleh itu, apabila mereka memakannya, mereka mati di tempat mereka itu. Jadi Fatimah perhatikan hal itu sambil menangis ketakutan. Dia tidak memberitahu Rasulullah (S) mimpinya itu. Kemudian apabila dia bangun, Rasulullah (S) datang dengan keledai, jadi dia menyuruh Fatimah menunggangnya, dan dia telah memerintahkan Amir Al-Mukminin, Al-Hassan dan Al-Hussein keluar dari Madinah, sama seperti bagaimana Fatimah melihat dalam tidurnya. Kemudian, mereka meninggalkan tembok Madinah dan dua laluan telah ditunjukkan kepada mereka, maka Rasulullah (S) mengambil jalan di sebelah kanan, seperti yang dilihat Fatimah (as)  di dalam tidurnya, sehingga mereka sampai di tempat di mana di dalamnya terdapat pokok-pokok kurma dan air, maka Rasulullah (S) membeli seekor yang besar, seperti yang dilihat Fatimah (as). Baginda memerintahkan supaya ia disembelih. Lalu ia disembelih dan dipanggang. Apabila mereka mahu memakannya, Fatimah bangkit dan betul-betul menarik dan mencegah mereka sambil menangis kerana takut mereka mungkin mati. Lalu Rasulullah (S) memanggilnya, dan berdiri mendekatinya sambil dia tetap menangis, dan baginda bersabda: "Apa yang kamu mahu wahai anakku?" Fatimah berkata: "Ya Rasulullah, semalam aku lihat dalam tidurku begini dan begitu dan engkau baru sahaja lakukan betul-betul seperti apa yang kulihat dalam tidurku, lalu aku menghalang kamu, kerana aku tidak boleh melihat kamu semua mati ".Lalu Rasulullah (S) dirikan solat dua rakaat dan mengadu kepada Tuhannya, maka Jibrail (as) datang kepadanya dan berkata:" Wahai Muhammad, ini adalah dari syaitan yang memaparkan cakap-cakap kosong, dan itulah yang dilihat Fatimah dalam rukya ini bagi menyakitkan orang-orang mukmin dalam tidur mereka untuk membuat mereka sedih ".Lalu Jibrail (as) diperintahkan untuk membawanya (syaitan) kepada Rasulullah (S), jadi dia membawanya kepada Rasulullah (S), maka baginda bersabda kepadanya: "Adakah kamu yang telah menunjukkan Fatimah rukya ini?" Dengan itu, dia berkata:" Ya, wahai Muhammad! "Maka hendaklah ia meludah kepadanya tiga kali supaya dia menikamnya dalam tiga tempat. Kemudian Jibrail (as) berkata kepada Muhammad (S): "Katakanlah! Wahai Muhammad Jika kamu atau seorang dari orang-orang yang beriman melihat dalam tidur mereka sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia berkata:

أعوذ بما عاذت به ملائكة الله المقربون وأنبياء الله المرسلون وعباده الصالحون من شر ما رأيت من رؤياي،

(“Aku berlindung yang dengannya berlindung para malaikat Allah al-Muqarabun dan Nabi-nabi Allah yang diutus dan hamba-hamba-Nya yang soleh dari kejahatan apa yang kulihat dalam rukya ku,
dan membaca Al-Hamd (Al Fatihah 1) dan Al-Mu3uwazhatain (Al-Falaq113 dan Al-Nas 114), dan Qul Huwa Allahu Ahad {Al-Tauhid 114) dan meludah tiga kali di sebelah kiri. Maka ia tidak memudharatkan apa yang telah dilihatnya itu". Maka Allah menurunkan ke atas Rasul-Nya ayat
إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ
{Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan) Tafsir Al-Qummi 2, halaman 355.
[65] - Al-Mujadilah 58:10
[66] - Al-Kafi, jilid 1, halaman 8
[67] - Al-Kafi, jilid 1, halaman 9
[68] - Al-Ihtijaj: halaman 41, Al-Ikhtishash: Halaman 210, Ghaybat Al-Thusi: Halaman 101, Ghaybat Al-Nu3mani: halaman 29, Al-Kafi: jilid 1, halaman 527 hadith 3, A3lam Al-Wariy: Halaman 371, 3uyun Akhbar Al-Ridha: Halaman 25, Ikmal Al-Din: Halaman 179, Bihar Al-Anwar: jilid 36, halaman 195
[69] - Al-Rahman 55:19-22
[70] – Untuk lebih lanjut rujuklah Kitab Perjalanan Musa ke Pertemuan Dua Laut (untuk muat turun) oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as)
[71] - Allah SWT melebihkan atas kita dengan Kitab ini (Kitab Tafsir Surah Al-Tauhid), Ia diterbitkan bagi membolehkan pembaca yang mulia merujuk kepadanya.
[73] - Al-'Ayashi meriwayatkan dari Abd ul-Rahim Al-Qashir, beliau berkata:
Pada suatu hari aku berada di sisi Abi Ja'far (as), maka beliau (as) berkata:
(Wahai Abd ul-Rahim!
Aku berkata: Ya Tuan.
Beliau (as) berkata: (Allah berfirman
﴿إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ 
{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.} Oleh kerana itulah Rasulullah (S) bersabda: "Aku adalah pemberi peringatan dan Ali adalah pemberi petunjuk." . Dan siapakah yang pemberi petunjuk hari ini?)
Katanya: Jadi aku berdiam diri untuk masa yang lama maka aku mengangkat kepala ku dan berkata: Semoga aku menjadi tebusan tuan, ia adalah pada tuan yang mewarisinya, seorang selepas seorang, sehingga ia sampai pada tuan. Maka semoga aku menjadi tebusan tuan sebagai pemberi petunjuk.
Beliau (as) berkata: (Kamu telah berkata benar wahai Abd ul-Rahim, Sesungguhnya Al-Quran itu hidup tidak mati, dan ayat itu hidup tidak mati, kerana jika ayat itu diturunkan kepada orang-orang yang mati maka Al-Quran itu mati. Tetapi ia beredar kepada orang-orang yang tinggal sama seperti ia beredar kepada orang-orang yang terdahulu.)
Kata Abd ul-Rahim: Abu Abdullah (as) berkata:
(Sesungguhnya Al-Quran hidup tidak mati, dan ia beredar pada siang dan malam, seperti mana matahari dan bulan beredar, dan ia beredar pada kami akhirnya seperti mana ia beredar pada yang pertama dari kami) Tafsir Al-3iyashiy jilid 2, halaman 203, Bihar Al-Anwar jilid 35, halaman 403.
[74] - Rasulullah (S) bersabda: (Sesiapa yang melihat ku maka ia benar-benar telah melihat ku, kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupai ku atau salah seorang dari Aushiakku) Al-Sirath Al-Mustaqim jilid 3 halaman 155.
Dan baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang telah melihatku dalam tidurnya maka ia benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupai ku atau salah seorang dari Aushiakku dan tidak boleh menyerupai salah seorang dari Syiah mereka. Dan sesungguhnya rukyah yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian Nubuwah) Raudah Al-Wa3dzain: Halaman 234.
Dan baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang melihatku ia benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak boleh menyerupai ku dan sesiapa yang telah melihat salah seorang dari Aushiakku, maka dia telah melihatnya, kerana sesungguhnya syaitan. tidak boleh menyerupai mereka) Al-Muhtadhir: Halaman 18.
Dan baginda (S) bersabda::. (Sesiapa yang melihatku dalam tidur, maka dia benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak boleh menyerupai ku. Sama ada semasa tidur atau ketika jaga, juga tidak boleh pada salah seorang dari Aushiakku sehingga hari kiamat) Madinah Al-Ma3ajaz: jilid 2, Halaman 93.
[75] - Saba' 34:14].










Tiada ulasan: