Soalan 465:
1. Bekerja di tempat daging babi
2. Pemandu yang mengangkut yang tidak Halal
3. Bolehkah menipu bank bukan Islam
4. Tafsiran ayat Rabbi_syrah li
5. Tafsiran khutbah Al-Kautsariyah
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على أشرف الخلق محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
والصلاة والسلام على أشرف الخلق محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani,
Dan selawat dan salam atas penciptaan yang mulia Muhammad
dan keluarganya yang baik-baik dan disucikan, para Imam dan Mahdi-mahdi dan
limpahan salam pengiktirafan.
Saya memohon kepada
Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Berkuasa untuk menjadi tuan dalam kebaikan dan
dilindungi Allah daripada segala kejahatan dunia ini dengan haq
[لا إله إلا هو الحي
القيوم]
Tuan, saya ada beberapa
soalan jika boleh diberikan jawapannya:
Soalan
pertama: Adakah dibenarkan bagi seseorang bekerja di tempat
daging babi untuk dijual, walaupun ia tidak menjualnya kepada orang Islam, dan
juga kedai yang bukan miliknya, tetapi hanya seorang pekerja di kedai tersebut?
Soalan
kedua: jika seorang pemandu lori dalam sebuah syarikat, yang
menggajikan untuk mengangkut daging yang tidak Halal atau lain-lain, adakah ia
haram? Adalah diketahui bahawa orang itu juga hanya seorang pemandu dan lori pengangkut
itu bukan miliknya.
Soalan ketiga: Adakah dibenarkan untuk menipu bank bukan Islam dan membuat pinjaman dari
mereka dan kemudian jika dia boleh mendapatkan semula jumlah ini dikembalikanya
kepada mereka dan jika dia tidak dapat mengembalikannya?
Soalan
keempat: Apakah tafsiran ayat:
﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي
صَدْرِي * وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي *
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي *
وَاجْعَل لِّي وَزِيراً مِّنْ أَهْلِي﴾
Berkata
Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, * dan mudahkanlah untukku
urusanku, * dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, * supaya mereka mengerti
perkataanku, * dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, [47]?
Soalan kelima: Apakah tafsiran khutbah Al-Kautsariyah?
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Dihantar oleh: Muhammad Al-Suwaifiy
– Kanada
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian
alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Boleh bekerja di kedai
yang menjual daging tetapi tidak dibenarkan untuk dimakan, seperti daging babi
atau daging-daging yang tidak disembelih secara Syar’ei.
Adalah juga dibenarkan
untuk bekerja sebagai pemandu lori membawa daging tetapi tidak dibenarkan untuk
dimakan, juga tidak boleh bekerja di tempat yang melibatkan penjualan alkohol
atau sebagai pemandu lori yang membawa arak.
Bagi urus niaga dengan
bank-bank yang dimiliki oleh bukan Islam atau yang dimiliki oleh Nawasib
(nasibi) yang menentang dan kekal bermusuh dengan Imam-imam atau Mahdi-mahdi maka dibenarkan untuk membuat pinjaman yang dikenakan faedah dari
mereka, atau mendeposit (menyimpan) dengan pemilik mereka dan mengambil faedah
daripada mereka, di mana tidak ada riba antara seorang mukmin dan orang bukan
Islam atau di antara seorang mukmin dengan nasibi yang menentang dan bermusuh
itu.
Jika dibuat pinjaman dari
orang-orang seperti itu, ia tidak dapat membayar balik tidak ada kemusykilan. Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu.
Jawapan
Soalan 4:
﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي
صَدْرِي * وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي *
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي *
وَاجْعَل لِّي وَزِيراً مِّنْ أَهْلِي﴾
Berkata
Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, * dan mudahkanlah untukku
urusanku, * dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, * supaya mereka mengerti
perkataanku, * dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,
Dia SWT berfirman:
﴿وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ
مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا
يَتَّقُونَ * قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ
أَن يُكَذِّبُونِ * وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا
يَنطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ﴾
Dan
(ingatlah) ketika Tuhanmu menyeru Musa: "Datangilah kaum yang zalim itu, *
(yaitu) kaum Fir'aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?” * Berkata Musa:
"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku takut bahwa mereka akan mendustakan aku. *
Dan (karenanya) sempitlah dadaku dan tidak lancar lidahku maka utuslah kepada
Harun. [48]).
Doa Nabi Musa (as) jelas
bahawa dia minta kepada Allah untuk perkara berikut:
Lapangkanlah
untukku dadaku,
Dan
mudahkanlah untukku urusanku,
Dan
lepaskanlah kekakuan dari lidahku,
Supaya
mereka mengerti perkataanku,
Dan
jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,
Dalam ayat-ayat tersebut
sebab Musa (as) meminta (lepaskan
kekakuan lidahnya) supaya difahami apa yang dikatakannya. Dan juga sebab meminta untuk melapangkan dadanya, kerana dia takut yang
menyempitkan dadanya dan tidak bergerak
lidahnya.
Kesimpulan yang jelas,
bahawa Musa (as) ada masalah dalam menyebut dan menyampaikan maklumat kepada
orang lain, dan masalah ini sebahagiannya diselesaikan pada Musa (as)
khususnya, dan diselesaikan sepenuhnya pada risalah Musa (as) dengan terutusnya
Harun (as) sebagai penolong (wazir) yang telah dilantik untuk menyampaikan risalah.
Allah telah memperkenankan
doa Musa (as) dan telah mengakhrinya dengan penuh hikmah, Musa mahu menyempurnakan
dengan keupayaannya untuk menyampaikan kepada mereka dengan meminta supaya diutus
Harun bersamanya, sebagai penolong (wazir), Allah telah menyempurnakan keupayaan
Musa (as) untuk menyampaikan dengan kuasa tertentu, dan melengkapkannya dengan Harun
(as), Allah mengutus Harun (as) sebagai mengabulkan permintaan Musa (as), dan menjadikan
pengutusannya dengan penuh hikmah dan ia adalah dengan menyelesaikan masalah
Musa (as) dalam menyampaikan kepada Firaun dan kaumnya, iaitu orang-orang yang diutus
Musa (as) kepada mereka itu,
﴿قَالَ قَدْ أُوتِيتَ
سُؤْلَكَ يَا مُوسَى﴾
Allah berfirman: "Sesungguhnya
telah diperkenankan permintaanmu, hai Musa". [49].
Dan Allah Taala telah menerangkan
bahawa masih terdapat kekurangan dalam penjelasan Musa (as) yang belum diangkat
apabila menceritakan kata-kata Firaun:
﴿أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا
الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ﴾
Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)? [50]
Allah Taala berfirman
dalam mengisahkan kata-kata Musa (as):
﴿وَأَخِي هَارُونُ هُوَ
أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخَافُ
أَن يُكَذِّبُونِ﴾
Dan
saudaraku Harun dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersamaku
sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkataan)ku; sesungguhnya aku khuatir
mereka akan mendustakanku". [51]
Maka Musa (as) sendiri
masih ada sesuatu bersamanya sesuatu kekurangan dalam penjelasannya, dan ini
adalah kehendak Allah sebagai punca kebimbangannya kepada para penyembah yang batil
seperti Firaun dan tenteranya dan mereka meremehkannya kerana (kononnya) mereka
lebih layak dari Musa, dan mereka di pihak yang benar sementara Musa (as) (semoga
dijauhkan Allah) di pihak yang bathil:
﴿وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي
قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ
تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ
هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ
عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ *
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ﴾
Dan
Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah
kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di
bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)? * Bukankah aku lebih baik
dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan
(perkataannya)? * Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau
malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?" * Maka Fir'aun
mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Karena
sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik. [52 Al-Zukhruf 43:51]
Dia berpaling kepada ucapan
Firaun yang agamanya tidak berbeza daripada ucapan ulamak sesat pada hari ini, maka
dia pun berkata seperti berikut:
"Hai
kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai
ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)?
iaitu, dia berkata
kepada kaumnya: Lihatlah, Sesungguhnya Allah menolongku dan membolehkan aku
memerintah Mesir dan aku gembira dengan urusan pemerintahanku, kalau Musa (as) benar tentulah Allah memberikan
kepadanya dan bergembira dengannya. Ini adalah anggapan yang salah pada agama
pertama ketika Firaun dan ulamak sesat pada setiap zaman.
Bukankah
aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan
(perkataannya)?:
Firaun berkata, bahawa Musa
(as) tidak dapat menjelaskan, maka sekiranya Allah SWT memperbaiki lisannya
dalam bentuk yang sempurna, dan tidak lagi dia tidak lancar dalam berbicara. Oleh
itu akibatnya; Firaun sendiri menganggap dirinya sebagai yang terbaik; kerana
dia mengira pada kenyataannya bahawa tidak ada kekurangan pada lisannya, dan
ini anggapan salah yang kedua, dan ulamak sesat telah terjangkit dengan rentak
gendang mereka pada hari ini, seolah-olah Firaun itu di hadapan daripada mereka
dan guru yang mengajar mereka, hampir tidak pernah berbeza pada kata-kata dan
perbuatannya.
“Mengapa
tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama
dia untuk mengiringinya?":
kata-kata Firaun, ulamak
sesat dan pengikut mereka pada hari ini sama-sama berkongsi perkataan: Allah yang
mengutusmya dan yang mengutus Imam Mahdi, sudah tentulah tidak perlu disediakan
kepadanya dengan semua keupayaan, seperti kemampuan kewangan dan keupayaan mukjizat
untuk dipaksakan supaya beriman.
Tidakkah kamu lihat ayat
yang menjelaskan bagaimana Firaun berkata beribu-ribu tahun yang lalu,
perkataan yang betul-betul sama diulang semula oleh ulamak sesat hari ini:
“Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang
dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?",
maksudnya hendaknya
mereka mendatangkan sesuatu yang terkeluar
daripada adat kebiasaan maka hendaknya ia mendatangkan kepada kita suatu
mukjizat, maka diperteguh dengan mukjizat itu suatu penjelasan secara paksa, jika
Allah bersamanya dan malaikat-malaikat juga bersamanya.
Mereka mahu dipaksa
dalam iman, tidak memberi manfaat kepada mereka tongkat berubah menjadi ular,
sebab ada ramai dari mereka selain Musa melakukannya, jika ia memikat hati, dia
adalah ahli sihir, walaupun besar kekalahan mereka dan lebih mahir daripada
mereka, tetapi tidak akan pernah dan tidak mungkin ia seorang Rasul dari Allah.
Tidak memberi manfaat
kepada mereka tangan putih untuk menunjukkan kesucian Musa (as), dan bagaimana
untuk memberi manfaat kepada mereka?! Walaupun ia memberi manfaat kepada mereka
kerana mereka memerlukannya, Dan adakah kejernihan dan kesucian hati Musa (as) tersembunyi
dari mereka kerana mereka telah bergaul dan mengenalnya sebelum dan selepas
diutus.
Tidak memberi manfaat
kepada mereka (air sungai) Nil bertukar warna merah, mereka tetap boleh
membantah bahawa ini adalah perkara biasa, kerana air sungai Nil bertukar warna
darah akibat daripada pertempuran berdarah mewarnai aliran sungai Nil sebelum mereka
sampai, dan hanya dengan mengatakan apa hubungan Musa (as) dengan perkara ini?!
Akibatnya mereka mahu mendustakan segala keterangan dengan apa jua cara, kerana
mereka akan lebih suka buta meraba-raba dan tersesat daripada melihat dan hidayah,
dan iniah yang tidak diperlukan Firaun dan ulamak sesat untuk dilebihkan,
tetapi cukup dengan beberapa perkataan, cukup bagi Firaun dengan mengatakan, bahawa
Musa (as) cacat dalam penyampaian ucapan, dan Musa (as) tidak datang dengan keterangan
mukjizat yang jelas, tidak ada kekacauan dan kesamaran di dalamnya, untuk melihat
Firaun dan ulamak sesat lebih ramai orang yang mengikuti mereka dan yang bodoh
tiada tandingannya kerana mereka sentiasa menyesal (degil).
Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan
perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Karena sesungguhnya mereka adalah
kaum yang fasik.
Betapa pahitnya
penghinaan dilakukan kepada Ali (as) Dia berkata dia merasakan kepahitan yang
ditanam sebagai bilah pisau dalam mulutnya (dan melekat di tekak) ([53]).
Ia benar-benar pahit, kamu
dapati Allah SWT mendedahkan Firaun dan ulamak sesat dengan suara lantang menunjukkan
dan menyatakan dengan tangan dan perbuatan mereka sendiri pada percanggahan-percanggahan
dan jalan-jalan penyelewengan mereka yang mengikut hawa nafsu kebathilan dunia
dan dengan semua orang yang mengikuti mereka ini, dan mereka berandaian memberi
alasan rapuh atas tindakan penyelewengan mereka dengan kata-kata dan tingkah
laku mereka menyeleweng dan memutarbelitkan syari’at.
والحمد لله رب العالمين.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Saya nasihatkan kamu dan
orang-orang mukmin supaya kamu berlaku baik pada isteri-isteri kamu, kaum
kerabat kamu. Semoga Allah menolong kamu, Kerana berlaku baik dengan isteri
yang mukminah memudahkan urusan untuk kebaikan dunia dan akhirat, Ia membina
kehidupan dan menghapuskan kemiskinan dan kejahatan, Saya bermohon kepada Allah
untuk kamu kebaikan akhirat dan dunia serta perbaikan (islah) di antara kamu,
dan Semoga Allah membantu kamu segala yang baik.
والسلام عليكم ورحمة الله
وبركاته
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Ahmad Al-Hassan
Rabi3 Al-Awwal / 1431 H
✡✡✡✡✡
______________________________
[47] - Tha Ha 20:25-29.
[48] - Al-Syu3araa’ 26:10-13.
[49] - Tha Ha 20:36.
[50] - Al-Zukhruf 43:52
[51] - Al-Qashash 28:34
[52] - Al-Zukhruf 43:51-54.
[53] - 3ilal Al-Syarai4 Jilid
1 bab 122 halaman 150-151.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan