07 08 2015
KHUTBAH
PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون
،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم
تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد
أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن
المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم
مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah
sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan
dalam keadaan beragama Islam.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Perintah Sujud Pertama dan Tauhid
Dalam solat harian kita, kita sujud kepada Allah, ini adalah
apa yang kita semua tahu dan tidak berbeza (khilaf) padanya. Tetapi, kita juga percaya
bahawa para malaikat sujud kepada Adam. Dan kita juga percaya bahawa Ya'qub,
dan dia adalah seorang Nabi, dia dan isterinya bersama anak-anaknya, sujud
kepada Nabi Allah Yusuf (as).
Masalah ini tidak boleh dilupakan oleh mereka yang mencari
kebenaran, atau jika tidak, dia akan kehilangan agamanya dengan sengaja; kerana
masalah ini sangat penting dan berat (serius), kerana sujud berdasarkan fikiran
dan tanggapan hari ini tidak dibenarkan untuk selain dari Allah dan sesiapa yang
melakukannya mungkin akan terjerumus ke dalam syirik dan kufur (kufur)
(bermaksud dia akan dituduh syirik dan kufur oleh kebanyakan orang-orang yang
seolah-olah tidak berfikir atau menggunakan akal mereka. Kita dapati sujud ini
telah diterangkan dengan lengkap,di mana telah berlaku pada malaikat dan Ya’kub
(as), dan mereka semua adalah maksum dan tidak melakukan kesilapan, bahkan
sujud ini adalah dengan perintah Allah. Jadi perkara ini tidak boleh kita
biarkan begitu sahaja tanpa memberi perhatian kepadanya, dan ia tidak boleh
kita mengabaikannya disebabkan kita tidak mampu untuk memahami dan
menyedarinya, seperti mana tidak dipedulikan oleh kebanyakan manusia. Tetapi,
orang yang mencari kebenaran mestilah memahami segala-galanya dalam Agama
Allah; kerana Dia Yang Maha Suci tidak pernah melakukan sesuatu atau menyebut
sesuatu untuk kita membiarkannya begitu sahaja tanpa memahaminya atau memahami
hikmah di dalamnya.
Malah, sujud ini pada hakikatnya menempatkan kita di depan
sebuah Kebenaran yang jelas, dan ia adalah: Sesungguhnya Allah Yang Maha Suci
yang telah berfirman kepada ciptaannya:
اسْجُدُوا لِيْ
لِأَنِّيْ إِلَـٰهُكُمْ وَرَبُّكُمْ
Sujudlah kepada-Ku kerana Aku Tuhan (Ilah) kamu dan Tuhan
(Rab) kamu,
Dia Diri Yang Maha Suci berfirman kepada mereka:
اسْجُدُوا لِآدَمَ ، وَاسْجُدُوا لِيُوسُفَ
Sujudlah kepada Adam, dan sujudlah
kepada Yusuf (as).
Ini adalah perkara yang sangat berat (serius) dan perlu
difahami dengan tepat; kerana Sujud adalah sikap merendahkan
diri, dari seorang yang bersujud, dan ia menjelaskan kefakiran (serba kurang)
yang bersujud, dan kekayaan pada yang disujud. Dan dengan demikian
jelas menunjukkan bersujud kepada yang disujud melambangkan pengiktirafan
Rububiyah –ketuhanan..
Dan jika kita meletakkan perkara ini dalam bentuk soalan
dengan mengatakan: Bahawa sujud kita kepada Allah mewakili kesungguhan yang
dapat kita lakukan untuk merendahkan diri; supaya kita boleh menunjukkan
keperluan dan kekurangan kita, yang bermaksud bahawa kita beralih kepadaNya
supaya Dia menyempurnakan kita dan mengiktiraf RububiyahNya yang akan
dilengkapkan kepada kita. Oleh itu soalannya di sini ialah: Apakah makna sujud
malaikat kepada Adam? Dan apakah makna sujud Ya’kub kepada Yusuf (as)
maksudkan? Adakah ia perkara yang sama, atau berlainan?
Pada hakikatnya, ia adalah perkara yang sama, dan tiada yang
berubah yang ditunjukkan pada sujud, yang bersujud kepada
yang disujud, maka sujud adalah sama dan yang disujud adalah sama. Ya,
yang berubah orang yang disujud, kerana Ya’kub contohnya bersujud kepada Allah dan
bersujud kepada Yusuf, jadi yang tidak berubah hanyalah orang yang
bersujud. Dan tidak ada perbezaan di antara sujud yang pertama tunjukkan dengan
sujud yang kedua tunjukkan, Untuk sujud yang pertama menunjukkan Ya’kub
menyembah tuhan dan mengiktiraf (mengaku) RububiyahNya, kemudian seperti itu
jugalah sujud kedua. Oleh itu, sujud ini menunjukkan dan menjelaskan dengan
lengkap bahawa Allah SWT ingin mengatakan bahawa Aku mengetahuinya, dan sesiapa
yang inginkan makrifat Lahut-Ku hendaklah mengetahunya, dan sesiapa yang
inginkan makrifat Rububiyah hendaklah mengetahunya..
Dan sebenarnya ini adalah satu nikmat yang besar,
dan saya telah menjelaskan kehebatannya sebelum ini apabila saya berkata:
Sesungguhnya Makrifat (mengenal) Rahmah Mutlak tidak mungkin bagi kita, tetapi
kita mengenal dengan Makrifat Rahmat yang dekat dengan Rahmah Mutlak. Dan
setiap kali Rahmat ini lebih dekat kepada Rahmat Mutlak, makrifat kita akan
menjadi lebih besar. Itulah sebabnya, nikmat yang lebih besar atas penciptaan iaitu
Khalifah-khalifah Allah di bumi-Nya; Karena mereka mengenal dan
mengesakan Allah..
Dari Imam Al-Ridha (as), dalam Kaifiat Ziarah Al-Anbiak wal
Aushiak (as), beliau (as) berkata:
(اَلسَّلامُ عَلى
اَوْلِياءَ اللهِ وَاَصْفِيائِهِ
Salam ke atas Auliak Allah dan yang dipilih-Nya,
اَلسَّلامُ عَلى اُمَناءِ اللهِ
وَاَحِبّائِهِ
Salam ke atas amanah Allah dan kekasihNya
اَلسَّلامُ عَلى اَنْصارِ اللهِ
وَخُلَفائِهِ،
Salam ke atas penolong Allah dan para khalifah-Nya,
اَلسَّلامُ عَلى مَحالِّ مَعْرِفَةِ
اللهِ،
Salam ke atas hentian makrifah Allah,
اَلسَّلامُ عَلى مَساكِنِ ذِكْرِ
اللهِ
Salam ke atas rumah-rumah yang mengingati Allah,
اَلسَّلامُ عَلى مُظْهِرى اَمْرِ
اللهِ وَنَهْيِهِ،
Salam ke atas yang menzahirkan perintah Allah dan apa yang
dia cegah,
اَلسَّلامُ عَلَى
الدُّعاةِ اِلَى اللهِ
Salam ke atas yang menyeru kepada Allah,
اَلسَّلامُ عَلَى
الْمُسْتَقِرّينَ فى مَرْضاتِ اللهِ
Salam ke atas yang menetapkan keridhaan Allah,
اَلسَّلامُ عَلَى الُْمخْلِصينَ
في طاعَةِ اللهِ
Salam ke atas keluarga yang ikhlas yang taat pada Allah,
اَلسَّلامُ عَلَى الَّذينَ مَنْ
والاهُمْ فَقَدْ والَى اللهَ، وَمَنْ عاداهُمْ فَقَدْ عادَى
اللهِ، وَمَنْ عَرَفَهُمْ فَقَدْ عَرَفَ اللهَ، وَمَنْ جَهِلَهُمْ فَقَدْ جَهِلَ
اللهَ، وَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللهِ، وَمَنْ تَخَلّى
مِنْهُمْ فَقَدْ تَخَلّى مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَاُشْهِدُ اللهَ اَنّى سِلْمٌ
لِمَنْ سالَمْتُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبْتُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ
وَعَلانِيَتِكُمْ، مُفَوِّضٌ فى ذلِكَ كُلِّهِ اِلَيْكُمْ، لَعَنَ اللهُ عَدُوَّ آلِ
مُحَمَّدٍ مِنَ الْجِنِّ وَالاْنْسِ وَاَبْرَأُ اِلَى اللهِ مِنْهُمْ، وَصَلَّى
اللهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ)
Salam ke atas yang memberi mereka petunjuk, mereka akan
menuju Allah, Sesiapa yang memusuhi mereka akan memusuhi Allah, dan Sesiapa
yang mengenal mereka akan mengenal Allah, dan Sesiapa yang jahil tentang mereka
akan jahil tentang Allah, dan Sesiapa yang pegang mereka akan memegang Allah,
Sesiapa yang meninggalkan mereka telah meninggalkan Allah Azza wa Jalla. Dan
aku bersaksi Allah akan selamatkan sesiapa yang selamatkan mereka, dan akan
memerangi sesiapa yang memerangi mereka, dan beriman dengan rahsia kamu dan
atas niat kamu, Perwakilan dalam kesemuanya padaMu. Semoga Allah melaknat
musuh-musuh Keluarga Muhammad dari jin dan Manusia, dan semoga Allah berselawat
ke atas Muhammad dan keluarga baginda ) [Mann la yahdaruhu Al-Khatib:
jilid 2, halaman 608. Dan Ziyarah ini dalam Al-Kafi, dan Al-Tahdhib, dan Kamel
Al-Ziyarah]
Dan untuk itu Allah telah memanggilnya "kenikmatan"
﴿لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾
{kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan.} [
Surah Al-Takathur 102:8 ].
Dan malaikat-malaikat telah mengetahui kenikmatan ini apabila
Adam mengajar mereka apa yang mereka jahil tentang, (قال
أنبئهم بأسمائهم) - {KataNya
ceritakan kepada mereka nama-nama semuanya},maknanya, mereka mengenal Allah
dan Nama-nama Allah. Jadi Adam adalah jalan di mana para malaikat
belajar hakikat Nama-nama, Maka yang telah mengenalkan mereka adalah hakikat bukanlafadz atau makna.
Dan mereka selepas mengenal dari Adam Nama-nama, mereka
mengetahui bahawa ciptaan Adam adalah satu nikmat yang dinikmatkan Allah kepada
mereka. Adapun Malaikat adalah makhluk daripada Rahmat, sebagai contoh, adalah
diketahui Rahmat Mutlak dengan Keupayaan Dia SWT, tetapi apabila Adam (as)
telah diwujudkan, yang ditajallikan dalam Rahmat dengan shurah (bentuk rupa)
yang lebih besar dan yang lebih hampir dengan Rahmat Mutlak, maka barulah
Malaikat ini mengenal hakikat Rahmat Mutlak dengan mengetahui ketidakmampuannya
pada makrifat Rahmat Mutlak.
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا أَعْبُدُ مَا
تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ
مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا
عَبَدتُّمْ ﴿٤﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ
مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ
دِينِ ﴿٦﴾
KHUTBAH
KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ
الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ
صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ
رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ
الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ
اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي
اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya
bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat
kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan
perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang,
sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari
kematian itu.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Mahdi Pertama adalah yang pertama daripada 313 sahabat Imam
Mahdi (as*, dan dia dari Basrah, dan dia mempunyai tanda di pipi kanannya, dan
dia mempunyai kelemumur di kepalanya, dan tubuhnya seperti susuk tubuh Musa bin
Imran (Nabi Musa (as)), dan di belakangnya ada Khataman Al-Nubuwah (Mohor
Kenabian), dan dia ada di dalam wasiat Rasulullah (S), dan dia adalah yang
paling berilmu di kalangan penciptaan, selepas Imam-imam, tentang Al-Quran dan
Taurat dan Injil, dan pada awal kemunculannya beliau adalah seorang pemuda,
Rasul Allah (S) bersabda:
"....
kemudian beliau menyebut seorang pemuda dan bersabda, jadi jika kamu melihatnya
berbai’ah kepadanya kerana dia adalah Khalifah Al-Mahdi "
Adakah terdapat mohor jelas di belakang Al-Yamani (Mahdi
Pertama (as)) yang boleh dilihat dengan mata dan padanya ada wasiat seperti
yang telah disampaikan dalam riwayat ini? Bagaimana pula dengan sifat-sifat
yang lain seperti kelemumur di kepala, adakah jelas boleh dilihat?
Persoalan ini telah dijawab oleh Imam Ahmad Al-Hassan sebagai
Al-Yamani dan Mahdi Pertama (as):
Bagi Mohor Kenabian, ia ada di
belakang (badan) setiap washiy dari Aushiak Muhammad (S) dari Imam-imam dan
Mahdi-mahdi (as), dan ia adalah Mohor Rasulullah Muhammad (S). Adapun adakah ia
zahir (jelas) pada zahir penciptaan (pada badan) atau tidak?. Tetapi, ia hanya dizahirkan
Allah (menjadikannya jelas) bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan dijadikannya
jelas supaya ia boleh dilihat. Selain itu, ia mungkin dilihatkan oleh Allah
kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya sama seperti rukya
(semasa tidur) atau Kasyaf (semasa jaga).
Bagi tanda dan kelemumur dan persamaan bentuk tubuh Musa
(as), maka ini adalah jelas dan boleh dilihat dengan mata. Begitu juga,
terdapat tanda-tanda lain, dan ia adalah tanda-tanda, sebahagiannya sentiasa
boleh dilihat dengan mata dan kekal, tetapi keadaannya berubah, kerana mungkin
peredaran darah boleh mempengaruhinya kadang-kadang untuk menunjukkan satu
peristiwa yang berlaku pada masa lalu, dan sebahagiannya tidak dapat dilihat
dengan mata tetapi Allah tunjukkan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari
hamba-hambaNya
Bagi Mohor Kenabian, diharapkan saudara tahu bahawa Allah
mungkin boleh membuat suatu tanda jelas yang boleh dilihat dengan mata di
belakang Al-Makshum sebagai petunjuk Mohor Kenabian, tetapi ia bukanlah Mohor
Kenabian yang sebenar, sebaliknya, ia hanyalah menjadi petunjuk (isyarat)
padanya; kerana Mohor Kenabian bukanlah pada jasad benda yang fana (binasa),
tetapi, ia adalah dalam ruh, dan darinya memancarkan sinar cahaya ke
langit-langit dari ia dilihat oleh malaikat dan hamba-hamba Allah yang sholeh
yang dikehendaki Allah untuk mendedahkan (kasyaf) hijab dari penglihatan mereka
supaya mereka boleh melihat tanda-tanda kekuasaan-Nya, Yang Maha Suci Allah
lagi Maha Tinggi.
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ،
فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ
لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ
لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ
يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا
تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ
الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي
فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ
الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ
بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ
الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ
مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ
مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ
مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ
الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ
بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ
الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا
عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ
أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا
وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ
وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ
المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ
الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي
سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ،
اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ
والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ
أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين
والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan