Soalan 259 260
Soalan 259: Hukum Pergi
Haji Sebelum Munculnya Dakwah
Soalan 260: Bantu Penzalim
- IUD - Khums
Soalan 259: Apakah hukum
pergi haji sebelum munculnya dakwah (ini), orang yang beriman, dengan dakwah, adakah
Hajinya sah? Saya inginkan jawapan dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) secara
peribadi.
Dihantar oleh: Umm Banin –
Australia
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Dengan nama Allah, Yang
Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi
Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
Hajinya sah insya Allah
SWT.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Soalan 260: Dengan nama
Allah yang Maha Pengasih
Soalan 1: Saya
seorang yang beriman dengan dakwah kebenaran tuan, dan saya bekerja di sebuah pusat
Pemeriksaan Peralatan Keselamatan, Dalam beberapa kes, pesalah yang
bertanggungjawab akan dibawa untuk dihukum kerana mengambil wang orang lain,
mengambil rasuah atau salah guna kuasa. Adakah dibenarkan mereka itu dibawa kerana
diketahui mereka melakukan kerusakan dari segi syari’ah, dan mengambil dari
gaji bulanan syarikat atau mengambil jumlah wang syarikat sebagai pertukaran
untuk memberi kepada mereka kerana meninggalkan kerja atau menolong melepaskan keperluan
orang tertentu berbanding mengambil sebahagian daripada gaji mereka?
Soalan 2: jika menghadkan dengan
pencegahan hamil, yang dipanggil (IUD) yang diletakkan oleh doktor, adakah
boleh bagi seorang wanita untuk berbuat demikian; adalah diketahui proses ini
melibatkan kajian semula oleh doctor yang bertanggungjawab yang berkaitan dengan proses itu?
Soalan 3: Apakah hukum dalam
dakwah Al-Haq ini dimana sebelum ini Khums dibayar kepada ulamak sesat lagi khianat,
adakah seseorang itu diwajibkan membuat bayaran Khums yang baru?. Apa yang
perlu dibuat oleh seseorang selepas keinsafannya kepada kebenaran yang tuan
bawa, diketahui bahawa dia memiliki rumah, tanah atau harta lain?
Khadam yang berdosa: Abu
Mohammad Ali Al Ansari
6 Shafar Al-Haram 1430
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Dengan nama Allah, Yang
Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi
Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
J 1: Tidak boleh menbantu
pada penzalim dalam apa jua cara (bentuk), dan wajib dijatunkan Kerajaan
Thaghut dengan segala usaha mungkin yang boleh melemahkan sebahagian daripada
kerajaan syaitan, dan tidak boleh merayu kepada hakim-hakim yang menghukum
selain daripada apa yang telah diturunkan Allah dan tidak memberi hak hujjah Allah
kepada mereka untuk menghukum di antara manusia,
Jika anda bekerja dengan kemungkinan
untuk membenteras kezaliman sebahagian manusia kepada sebahagian yang lain, anda
juga perlu mengambil kira perkara di atas, dan tidak menjadi penyokong kepada thaghut
penzalim dan kejam untuk menguatkan kerajaan dan pemerintahannya dan berkerja sambil
membantu orang yang teraniaya dan membantu orang mukmin.
Saya bermohon kepada Allah
atas segala yang baik, keredhaanNya dan syurga untuk anda, dan menjauhkan anda dari
segala kejahatan yang menjadi murkaNya dan dari api neraka dan, insyaAllah, agar
anda dihisab dengan hisab yang mudah, dengan kelebihan iman anda dan penglibatan
anda dengan Rab Rahim dengan rahmatNya dan Dia Maha Penyayang dari segala yang
menyayang.
J 2: Ia adalah dibenarkan.
J 3: Khums dikenakan pada lebihan dan tidak dan tidak pada untuk memenuhi keperluan, jika
anda memiliki sebuah rumah sahaja maka ia tidak dikenakan Khums, atau tidak pada
peralatan perabot, tidak dikenakan pada kereta sendiri dan tidak dikenakan pada
mata pencarian yang mengisi keperluan anda sahaja, tiada sumber pendapatan lebihan,
tetapi jika anda memiliki sebuah rumah, tanah atau kereta yang lain, ia dikenakan
Khums, Bagi sumber pendapatan (kedai perdagangan, kilang atau ladang) Jika
pengeluarannya (hasil) melebihi keperluan ia dikenakan Khums daripada jumlah
tambahan wang bagi keperluan yang sama, manakala pengeluaran atau wang dikenakan
Khums atas yang melebihi dari keperluan anda padanya pada akhir tahun.
Ahmad
Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan