Soalan 271: Antara yang
menyangkal dakwah Al-Yamani
Dengan namaNya Yang Maha
Tinggi dan dengan memujiNya, Ya Allah, selawat atas Muhammad dan keluarga
Muhammad.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu rahmat
Allah serta keberkatanNya
Dalam riwayat Ahl Bait Al-Makshumin
(as) menyebut Saidina Al-Yamani Aali Muhammad tidak menyeru (mengajak) kepada
dirinya dan tidak menyebut bahawa dia Al-Yamani, tetapi orang-orang akan
mengetahui kebenaran dan mengatakan bahawa dia Al-Yamani Aali Muhammad, dan sama
seperti yang anda kenai bahawa Al-Syed Ahmad Bin Al-Hassan adalah Al-Yamani, bagaimana
terjadi demikian sedangkan Ahli Bait (as) mengatakan bahawa Al-Yamani tidak menyeru
kepada dirinya, tetapi menyeru kepada Imam Al-Mahdi (as)
(لا توجد راية أهدى من راية
اليماني؛ لأنها تدعو إلى صاحبكم وإلى طرق مستقيم .(
(tidak ada panji diberikan
dari panji Al-Yamani; kerana ia menyeru kepada pemilik kamu dan kepada jalan
yang lurus.)
Saya akhiri dengan memuji
Allah Tuhan sekelian alam Tuhanku selawat dan salam atas Muhammad dan keluarga Muhammad.
Dihantar oleh: Abu
Mohammed – Iraq
Jawapan:
Di manakah riwayat-riwayat
ini, riwayat yang menyebut bahawa Al-Yamani tidak menyeru kepada dirinya dan tidak
menyebut bahawa dia Al-Yamani, tetapi orang-orang akan mengetahui kebenaran dan
mengatakan bahawa dia Al-Yamani?
Kemudian bagaimana dengan yang
berpaling darinya dimasukkan ke neraka dan dia tidak mengatakan bahawa dia Al-Yamani,
bukankah tugasan ini sesuatu yang tidak boleh diterima, pernahkah didengar suatu
hari hujah dari para hujaj Allah (khalifah dari khalifah-khalifah Allah) tidak mengenalkan dirinya kepada manusia? Maka
dengan cara apa dia menyeru (mengajak) manusia untuk bersatu di sekelilingnya
untuk persediaan kepada Imam Mahdi kerana dia adalah pemilik panji dan pemilik panji
mestilah ada tentera di bawah perintahnya, bagaimana mengumpul tentera ini
tanpa seruan dakwah akidah yang diimani oleh tentera ini dan berjuang untuknya?
Bagi perkataan menyeru
kepada Imam Al-Mahdi (as) ia tidak bertentangan dengan Al-Yamani mengenalkan
dirinya kepada manusia jika tidak bagaimana beliau menyeru sementara manusia tidak
kenal siapa dia dan apa yang ditugaskan kepadanya, inilah riwayat Al-Yamani untuk
diperiksa dengan baik dan anda jangan menyembunyilan sesuatu darinya:
Bagi menghadkan peribadi Yamani
diriwayatkan dalam riwayat Imam Baqir (as):
Berkata:
(وليس في الرايات راية أهدى
من راية اليماني، هي راية هدى؛ لأنه يدعو إلى صاحبكم، فإذا خرج اليماني حرم بيع
السلاح على الناس وكل مسلم، وإذا خرج اليماني فانهض إليه فإن رايته راية هدى، ولا
يحل لمسلم أن يلتوي عليه، فمن فعل ذلك فهو من أهل النار؛ لأنه يدعو إلى الحق وإلى
طريق مستقيم)(
“Tiada panji-panji yang lebih
mendapat petunjuk selain daripada panji Al-Yamani, panjinya adalah panji
petunjuk (hidayah), kerana dia mengajak kepada pemilik kamu (Imam Al Mahdi a.s).
apabila keluar Al Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke atas orang ramai
dan setiap muslim. Dan apabila keluar Al Yamani, maka pergilah kepadanya
kerana panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan bagi muslim untuk
berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian adalah dari
kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang
lurus.”[134]
Dan padanya:
Pertama: ”Dan diharamkan bagi
muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian
adalah dari kalangan ahli neraka...” Ini bermakna Al-Yamani adalah pemilik
kekuasaan Ilahi. Seseorang itu tidak akan menjadi hujjah ke atas manusia
sedangkan dalam masa yang sama berpaling daripadanya menyebabkan seseorang itu
masuk neraka, walaupun mereka melakukan solat dan berpuasa. Melainkan mereka
adalah dari kalangan khalifah-khalifah Allah di bumiNya dan juga pemilik kekuasaan Ilahi dari para nabi, dan Rasul-rasul serta para Imam dan Mahdi-mahdi (as).
Kedua: “Sesungguhnya dia mengajak kepada kebenaran
dan jalan yang lurus”; Dakwah kepada kebenaran dan jalan yang lurus atau laluan yang lurus bermakna
peribadi ini tidak akan melakukan kesalahan iaitu tidak membawa manusia kepada
kebatilan dan mengeluarkan mereka daripada kebenaran. Dengan kata lain, dia
adalah maksum bersandarkan nas lantikan Ilahi. Pembatasan sifat-sifat
berdasarkan syarat ini adalah amat penting dalam menentukan individu Al-Yamani
yang sebenar. Ini kerana jika seseorang beranggapan selain dari maksud ini
dalam memahami riwayat ini “kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang
lurus” akan menyebabkan kata-kata Imam (as) menjadi sia-sia dan tidak lagi
terdapat sebarang batas atau had ke atas individu Al Yamani (iaitu sesiapa
sahaja boleh menjadi Al Yamani), dan semoga dijauhkan Allah para Imam (as)
bersifat sepertimana yang mereka sangkakan.
Dapat disimpulkan dari kedua-dua perbahasan di atas tentang
hakikat sebenar Al Yamani sebagai salah seorang hujah dari para hujaj Allah (khalifah
dari khalifah-khalifah Allah)
di bumiNya dan dia adalah maksum bersandarkan nas lantikan Ilahi. Ianya
juga dibuktikan melalui riwayat-riwayat yang mutawatir dan teks yang sahih
(qat’’i) bahawa khalifah-khalifah selepas Rasulullah (S) adalah duabelas Imam
(as) dan duabelas Mahdi-mahdi (as) selepas mereka (as). Tiada hujjah (khalifah)
selain daripada mereka kerana melalui mereka lengkaplah nikmat, sempurnanya
agama (Deen) dan penutup risalah langit.
Sebagaimana kita ketahui bahawa sebelas Imam (as) telah
berlalu pergi meninggalkan kita dan sekarang hanya satu sahaja Imam yang masih
kekal iaitu Imam Al Mahdi (as) dan duabelas Mahdi-mahdi (as). Al Yamani
mengajak kepada Imam Al-Mahdi (as). Oleh itu, Al-Yamani mestilah Mahdi Pertama
kerana sebelas Mahdi-mahdi selepasnya adalah dari zuriat keturunannya, firman
Allah SWT:
﴿ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ
سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
“[sebagai] satu keturunan yang
sebagiannya [keturunan] dari yang lain. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.”[135]
Mereka (sebelas Mahdi-mahdi) ini akan datang selepas zaman
kemunculan Imam Al Mahdi (as), malah mereka bakal berada dalam era “Daulah
Keadilan Ilahi”. Manakala Mahdi Pertama (as) sebagaimana dibuktikan bahawa dia
wujud di zaman kemunculan Imam Al Mahdi (as) dan dia adalah orang yang pertama
beriman dengan Imam Mahdi (as) di awal kemunculannya. Matlamat utama Mahdi
Pertama adalah untuk mempersiapkan segala keperluan bagi kebangkitan Imam Al
Mahdi (as) sepertimana yang diriwayatkan dalam wasiat Rasulullah (S)[136]. Dari
sini dapat disimpulkankan bahawa Al Yamani adalah terbatas kepada individu
Mahdi Pertama daripada duabelas Mahdi-mahdi (as).
Ia juga berdasarkan penerangan dan gambaran terperinci yang
diberikan oleh ahlulbayt (as) tentang Mahdi Pertama berkaitan nama, sifat-sifat
dan tempat tinggalnya. Namanya adalah Ahmad dan gelarannya adalah Abdullah
(hamba Allah), Israel atau orang mengatakannya Israel secara terpaksa atau
tanpa disedari sepertimana sabda Rasulullah (S):”Namaku Ahmad dan aku adalah
Abdullah, namaku Israel, maka apa yang diperintahkan kepadanya telah juga
diperintahkan kepadaku dan setiap apa yang ditujukan kepadanya telah juga
ditujukan kepadaku.”[137]
Mahdi Pertama adalah yang pertama dari 313 sahabat Imam Al
Mahdi (as), dan dia berasal dari Basrah, [138] terdapat tanda di pipi kanannya
dan kelemumur di kepalanya. Bentuk tubuh badannya mempunyai persamaan seperti
tubuh Musa bin Imran (as), [139] di
belakang badannya terdapat tanda mohor kenabian dan di sisinya wasiat
Rasulullah (S). Dia yang paling alim berkaitan Al Quran, Injil dan juga Taurat
selepas daripada para Imam (as), dan dia akan tampil sebagai seorang pemuda di
awal kemunculannya. Rasulullah (S) bersabda: “...kemudian baginda menyebutkan
tentang seorang pemuda dan bersabda, “jikalau kamu melihatnya maka berilah
taatsetia kepadanya kerana dia adalah khalifah Al-Mahdi.”[140]
Daripada Abi Abdillah (as), daripada bapa-bapanya, daripada
Amirul Mukminin (as), telah berkata: “Rasulullah (SAWA) telah bersabda kepada
Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai Bapa Hassan (Ali (as)) bawakan
lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah SAWA mencatatkan wasiatnya sehinggalah
ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Bapa Hassan sesungguhnya akan
ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi.
Engkau wahai Ali adalah yang pertama daripada duabelas imam tersebut. Dan hadis
tersebut berterusan sehinggalah sampai kepada sabda baginda,..dan hendaklah
diserahnnya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara dari keluarga Muhammad
alaihis salam. Begitulah duabelas orang Imam, setelah itu akan adanya duabelas
Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah dia serahkannya (Imamah)
kepada anaknya Mahdi yang pertama, baginya tiga nama: nama seperti namaku dan
nama bapaku iaitu Abdullah dan Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan
dia adalah yang pertama beriman.”[141]
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[134] - Ghaybah Al-Nu’mani, halaman
264, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 232...
[135] – Aali Imran 3:34.
[136] - lihat Ghaybah Al-Syeikh Al-Thusi: halaman 151,
dan lihat kitab Washiy Wa Al-Washiah dan lain-lain terbitan ansar Imam Mahdi (as)..
[137] - Tafsir Al-3iyasyi:
Jilid 1:
halaman 44, Bihar Al-Anwar: Jilid 24 halaman 397..
[138] – katanya Amir
Al-Mukminin berkata: (Aku mendengar Rasulullah (S), bersabda: yang pertama
daripada mereka dari Basrah, dan yang terakhir daripada mereka dari Al-Yamamah)
Al-Malahim wa Al-Fitan oleh Al-Syed Ibn Al-Thusi: halaman 289..
[139] - disenaraikan sifat\sifat
yang disebutkan di atas dan lain-lainnya di dalam riwayat yang diriwayatkan
oleh Al-Syeikh Al-Nu’mani dalam
Al-Ghaybah, katanya, diberitahu kepada kami: Abu Sulaiman Ahmad
bin Huzah, katanya, diberitahu kepada kami: Ibrahim bin Ishaq Al-Nahawindiy, katanya,
diberitahu kepada kami Abdullah bin Hamad Al-Ansari katanya, diberitahu kepada
kami: Abdullah bin Bakir, dari Hamran Bin A3yin, dia katanya: Aku berkata
kepada Abi Ja'far Al-Baqir (as):. (Semoga aku menjadi tebusan tuan, saya masuk
ke dalam kota dan di pinggang unta besar saya ada seribu dinar, Allah telah memberikan janjiNya,
saya menghabiskan dari pintu ke pintu Dinar demi Dinar, atau menjawab soalan
saya semasa saya bertanya, dia pun berkata: Ya Hamran, Soalan akan dijawab dan
tidak janganlah menghabiskan Dinar kamu. Saya berkata: "saya bertanya kerabat
tuan dari Rasulullah (S), adakah tuan pemilik urusan ini dan Al-Qaimnya. Beliau
berkata: Tiada. Aku berkata: Siapakah dia, demi bapa dan ibu tuan? Dan beliau
berkata Itulah minuman merah, matanya cengkung,
dua keningnya hampir bertemu, bahunya
lebar dan luas, kelemumur
di kepalanya, dan ada tanda di mukanya, Allah
hubungkan dengan Musa) Ghaybah Al-Nu’mani:. halaman 223.
[140] - Injil Islam: halaman 30
[141] - jawapan ini dipetik
daripada satu jawapan, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan