Soalan 137-138
Soalan 137: Penggodam Internet
Soalan 138: Pertanyaan Mengenai Khums
Soalan 137:
بسم الله الرحمن الرحيم،
اللهم صلِّ على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha
Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat
atas Muhammad dan Aali Muhammad, imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan
Ya Saidi, Yamani Aali Muhammad,
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Salam atas tuan, rahmat Allah dan keberkatanNya
Salam atas tuan, rahmat Allah dan keberkatanNya
Tersebar di hari baru-baru ini fenomena memintas
sistem pelayan - pusat-pusat Internet - Supaya pengguna boleh berkomunikasi di
Internet tanpa membayar sumbangan kepada pemilik pusat itu, yang menggunakan
sejenis perisian yang boleh mengakses rangkaian dengan gelaran (pengenalan) salah
satu peserta aktif kepada pemilik pusat itu dan dipanggil proses colloquially (percakapan
di Internet), apakah hukum orang yang melakukan proses ini secara percuma dan
menarik peraturan talian. Perhatikanlah bahawa kebanyakan pusat-pusat bukan
kerajaan suatu kaum yang tertentu daripada orang awam.
Ya Allah peliharalah Saidi wa Maulai Ahmad Al-Hassan
dan teguhkan kami pada wilayahnya, ya Allah.
Penghantar: Muhammad Qasim Khalil
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين
وسلم تسليماً
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha
Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat
atas Muhammad dan Aali Muhammad, Imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.
Ia tidak dibolehkan, melainkan pemilik wang (dana)
itu musuh Imam-imam dan Mahdi-mahdi maka ia adalah wang yang dimuliakan [280].
✡✡✡✡✡
-----------
[280] – Dari Abi Abdillah (as): beliau berkata:
(ambillah wang Nasibi, di mana kamu temui dan hantarkan kepada kami sebagai
khums) Bihar Al-Anwar: Jilid 39 halaman 194.. (Pengulas).
Soalan 138: Pertanyaan Mengenai Khums
Soalan 138: Sila hantarkan jawapan tuan mengikut
pertanyaan yang berkaitan dengan khums.
Penghantar: Shabah Mahdi
Soalan 1: Siapakah yang wajib membayar khums,
Sekiranya diwajibkan kepada golongan fakir dan miskin padahal mereka
orang-orang fakir dan miskin yang memerlukan di masa kita ini?
Jawapan 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين
وسلم تسليماً
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha
Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat
atas Muhammad dan Aali Muhammad, imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.
Khums diwajibkan atas setiap mukallaf, seperti
puasa dan solat. Sumber-sumber rujukan dan syarat-syarat khums terdapat dalam
kitab Al-Syarai3.
Soalan 2: Bagaimanakah bayaran khums seseorang sebelum
ini tidak pernah membayar khums, adakah khums termasuk semua keperluan keluarga
dan lain-lain kegunaan (perabot, peralatan rumah, peralatan elektrik, pakaian,
dan lain-lain)?
Jawapan 2:
بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد
وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
Tidak diwajibkan khums barangan di dalam rumah
termasuk perabot yang digunakan, mahupun kereta sendiri, dan juga dilepaskan
daripada wang pendapatan kerjanya sebanyak keperluan sara hidup kadar setahun,
iaitu, jika dia mempunyai kerja-kerja (bengkel kerja) dan hasil daripadanya yang
hanya mencukupi untuk sara hidup setahun sahaja, maka kerja-kerja (bengkel
kerja) tidak dikenakan khums. Jika pendapatan bertambah, maka dikenakan khums berbanding
asal sebanyak kadar pertambahan bagi tahun sara hidup, iaitu jika ia adalah
sara hidup setahunnya (2) dan pendapatan kerja-kerja (4) adalah separuh khums (kerja-kerja)
asal. Tanah di mana rumah kediamannya didirikan tidak dikenakan khums dan
seterusnya tanah lain yang dimiliki dikenakan khums, dan semua wang yang
dimiliki dikenakan khums kecuali seperti yang dinyatakan. Kesemua ini masih terdapat
perkara-perkara lain mengenai khums.
Soalan 3: Apakah hukum mengumpul sejumlah wang
bagi tujuan membeli sebidang tanah kediaman yang tidak mempunyai milik kediaman?
Dengan itu tidak ada lebihan untuk peruntukan tahunan selain jumlah ini?
Jawapan 3: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
Khums dikenakan jika sebelumnya belum dikenakan khums,
dan jika orang itu yang melaksanakan khums kepada pemilik syar’ei tidak dikenakan
khums daripada jumlah yang dinyatakan, kecuali apabila sampai tarikh tahunan
baru yang ditetapkan untuk khums tahunannya dan bukan untuk membeli rumah-rumah
kediaman.
Soalan 4: Pekerja yang menerima bonus tahunan
daripada syarikat di mana ia berkerja, adakah wajib dikenakan khums atas bonus
ini? Jika wajib adakah disempurnakan khums sebaik sahaja diterima, atau apabila
tiba tarikh khums tahunan yang ditetapkan? Jika bonus ini mahu
gunakan untuk memenuhi saraan tahunan, adakah dikenakan khums? Adakah dikenakan
khums pada hadiah bukan tunai?
Jawapan 4: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Bonus dikenakan khums atas bakinya apabila tiba
tarikh khums tahunan yang ditetapkan, dan juga pada hadiah
bukan tunai dilaksanakan khums pada (tarikh) tahunan baru itu, jika ia tidak
digunakan.
Soalan 5: Adakah wajib dikenakan khums pada
perhiasan yang digunakan oleh wanita? Khums emas dan perak terkumpul (simpanan)
yang tidak digunakan, dan apakah nisabnya?
Jawapan 5: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Perhiasan (emas, perak, dan lain-lain) yang wanita
gunakan untuk perhiasan tidak dikenakan khums, dan jika tidak digunakan maka ia
dikenakan khums. Nisabnya tidak dikira dalam khums tetapi dikira dalam Zakat.
Soalan 6: Jumlah yang disimpan oleh seseorang
dalam akaun kanak-kanak yang belum mukallaf, adakah wajib khums?
Jawapan 6: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Kanak-kanak tidak dikenakan khums, tetapi bagi
wangnya sendiri, maka wajib atas penjaganya membayar khums dari wang
kanak-kanak yang belum baligh, Jika tidak, ia keluarkan khums bagi wangnya
apabila dia baligh.
Soalan 7: Adakah ganjaran khums terlepas dari Zakat
jika orang yang tidak mempunyai nisab terkumpul atau keempat-empat hasil, dan
bilakah wajib dibayar Zakat dan apakah syarat-syaratnya?
Jawapan 7: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Penerangan Khums dan Zakat yang lebih terperinci
disebutkan di dalam Kitab Al-Syarai3, saya harap saudara yang menerbitkannya akan
menyampaikan kepada anda.
Soalan 8: Apakah hukum khums pada aset modal
perkongsian dalam amalan perniagaan?
Jawapan 8: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.:
Jawapannya ada pada jawapan terdahulu.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan