Soalan 265: Label Produk
Makanan - Haji - Lupa Enam Takbir – Korum Solat Jumaat
بسم الله الرحمن لرحيم
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
Segala
puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan
Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.
Diharapkab tuan dapat menjawab
soalan-soalan berikut:
Pertama: Adakah diberi
ganjaran pada haji seseorang yang mengerjakan haji sebelum menyahut seruan Al-Yamaniyah
yang diberkati?
Kedua: Apakah kafarah
Al-Ikhlal (denda penebus) kerana melanggar Perjanjian?
Ketiga: Adakah penting
dalam solat Jumaat pada seseorang yang tidak menyahut seruan (dakwah) Al-Yamaniyah;
untuk makluman bahawa dia tidak bermusuh dengan dakwah ini, iaitu: mengambil
kira bilangan individu?
Keempat: Apakah hukum
meninggalkan enam takbir selepas Takbirat ul-Ihram dalam solat wajib dan
nafilah kerana tidak sengaja (lupa)?
Kelima: Apakah penting tulisan
atas sebahagian makanan yang ditinkan, di mana kadang-kadang ditulis rangkaikata
(ungkapan) gelatin halal, kadang-kadang gelatin haiwan, dan kadang-kadang
gelatin sayuran, kadang-kadang disebut bahan-bahan dengan perkataan penuh tanpa
menyebut apa bahan-bahan ini. Adalah maklum makanan yang ditinkan ini terdapat
dalam pasaran bukan Islam?
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.
Salam atas kamu, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.
Penghantar: hassan
alsharifi
Jawapan:
بسم الله الرحمن لرحيم
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
Segala
puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
(Pertama: Adakah diberi
ganjaran pada haji seseorang yang mengerjakan haji sebelum menyahut seruan
Al-Yamaniyah yang diberkati?).
J: Hajinya itu atas persetujuan
(wuffiqa) apa yang diriwayatkan para Imam (as), ia diberi ganjaran jika tidak,
nescaya tidak ada ganjaran
(Kedua: Apakah kafarah
Al-Ikhlal (denda penebus) kerana melanggar Perjanjian?).
J: Kafarah Al-Hints (denda
penebus) bagi orang yang melanggar Perjanjian, ia mempunyai pilihan
antara membebaskan seorang hamba atau berpuasa selama dua bulan berturut-turut
atau memberi makan enam puluh orang fakir miskin.
(Ketiga: Adakah dikira
dalam solat Jumaat pada seseorang yang tidak menyahut seruan (dakwah)
Al-Yamaniyah; untuk makluman bahawa dia tidak bermusuh dengan dakwah ini,
iaitu: mengambil kira bilangan individu?).
J: Ia tidak dikira
melainkan pada orang mukmin.
(Keempat: Apakah hukum tertinggal
enam takbir selepas Takbirat ul-Ihram dalam solat wajib dan nafilah kerana
tidak sengaja (lupa)?).
J: Jika teringat sebelum
rukuk (iaitu tersedar bahawa dia tidak melakukan enam takbir sebelum rukuk; ia tersedar
pada masa itu terus membacanya) dilakukan ketika
itu, tetapi bagi yang teringat selepas rukuk maka teruskan solatnya dan tiada
apa-apa dengannya.
(Kelima: Apakah penting
tulisan pada label sebahagian makanan yang ditinkan, di mana kadang-kadang ditulis
rangkaikata (ungkapan) gelatin halal, kadang-kadang gelatin haiwan, dan
kadang-kadang gelatin sayuran. Kadang-kadang pula disebut bahan-bahan dengan perkataan
penuh tanpa menyebut apa bahan-bahannya. Adalah diketahui makanan yang ditinkan
ini terdapat dalam pasaran bukan Islam?).
J: Ia boleh bergantung
kepada apa yang tertulis jika terdapat tanda-tanda yang menunjukkan keyakinan
dan kepercayaan, dengan apa yang tertulis (dan cukup yakin bahawa tidak ada muslihat
atau kepentingan tertentu kepada pengeluar untuk berbohong tentang kandungan
produknya), manakala untuk tulisan yang kabur (kandungan bahan, bahan pengawet)
yang mesti diselidik mengenainya dan mengetahuinya.
Bagi produk haiwan, yang
memerlukan penyembelihan mengikut syari’ah untuk dimakan atau digunakan dalam
sumber-sumber tertentu tidak perlulah diselidik ia halal dan disembelih; kerana
ia dihasilkan dalam sebuah negara Islam, dan tidak perlulah diselidik ia haram dan
disembelih; kerana ia dihasilkan di sebuah negara bukan Islam, tetapi yang menjadikan
ia halal, yang telah disembelih (mati) mengikut syari’ah sama ada dalam sebuah
negara Islam atau yang bukan Islam dan menjadi haram jika tidak mengambil kira sisi
hukum syari’ah yang betul, sama ada dalam sebuah negara Islam atau bukan Islam,
saya akan memberikan contoh realitinya:
Misalnya, sembelihan di
Mekah Al-Mukaramah disembelih oleh orang yang bertegas memusuhi (nasibi) Aali
Muhammad (S) tidak dianggap disembelih, dan sembelihan di Perancis disembelih oleh
orang Islam yang tidak bertegas memusuhi (nasibi) Aali Muhammad (S) adalah dianggap
disembelih, dan ayam yang dipotong lehernya dengan mesin di Iran tidak dianggap
disembelih dan ayam yang disembelih di China dengan tangan orang Islam, yang tidak
bertegas memusuhi (nasibi) Aali Muhammad (S) adalah dianggap disembelih.
Ahmad
Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan