Pencerahan dari Dakwah Nabi Muhammad (S)
Seruan Muhammad (S) adalah dakwah umum dan menyeluruh, seolah-olah
ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi malah lebih dari itu. Dan
makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab yang ada di dalam Taurat,
Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,
﴿شَرَعَ لَكُمْ
مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا
وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾
(Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah
diwasiatkan kepada Nuh dan nabi yang Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa yang
telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa untuk menegakkan agama... ) [Al-Syuraa
42:13]
Jadi kita dapati bahawa
Rasulullah (S) berhadapan dengan ulama
daripada tiga agama ketuhanan yang diputarbelitkan iaitu Hanafi (Hanif),
Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas
bahawa menghadapi
ketuhanan ulamak-ulamak yang menyeleweng dalam ideologi atau
dalam undang-undang oleh
nafsu mereka, adalah lebih sukar daripada menghadapi orang-orang musyrik atau
seorang atheis yang tidak percaya kepada kewujudan Allah. Ia adalah kerana
ketuhanan ulamak yang sesat menterjemahkan perkataan Allah mengikut nafsunya, dan
dia menggambarkan ideologi ketuhanan juga menurut nafsunya, dan dia membentangkan
hujah-hujah dan kesilapan untuk membuktikan kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh
itu, orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk
meyakinkan dirinya, kerana baginda (S) bersabda , ("Orang yang memfitnah mempunyai
banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya sehingga masanya tiba,
maka apabila tiba masanya, fitnahnya akan membakarnya di dalam api. "). [Wasail Al-Syiah
Jilid 12 halaman 198 riwayat 8]
Oleh itu, saya mengatakan
bahawa jika Muhammad (S) tidak menyeru
dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang akan dapat melakukannya. Oleh itu
baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa yang diterima tidak ada manusia lain
yang boleh bertolak ansur dan baginda pun menyampaikan dakwah, yang berhadapan
dengan ulamak yang sesat dan zalim yang menguasai rakyat. Pada satu masa
baginda akan menghadapi mereka dengan pengetahuan baginda yang hanya melahirkan
Ali as, kerana baginda adalah pintu kepadanya (S) , baginda menjelaskan dengan
sabdanya,
("Aku adalah kota ilmu dan Ali adalah pintunya.")
Dan pada masa yang lain
baginda akan menghadapi mereka dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan
baginda kepada Allah, yang tidak pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di
bandar Al-Taif baginda berdiri di atas batu-batu yang menyebabkan badan mulianya
mengalir darah, penuh dengan kesakitan dan berdoa kepada Allah dengan katakata yang,
apabila mendengarnya, hati orang yang beriman akan bergoncang dan mereka akan
mencucurkan air mata,
("Ya Tuhanku, kepada Engkau aku mengadu akan kekurangan kekuatanku,
kekurangan cara, dan penghinaan di hadapan manusia. Kepada siapa yang Engkau
hadapkan aku, wahai Tuhan yang menguasai dan Engkaulah Tuhanku? Adakah Engkau
hadapkan aku kepada musuh yang Engkau telah diberikan kawalan ke atasku, atau kepada
yang jauh yang menerimaku dengan kekejaman? Jika Engkau tidak marah denganku,
maka aku tidak peduli ... ") [Bihar Al -Anwar Vol 19 halaman
22]
Muhammad (S) tidak peduli apabila orang-orang bodoh menghasut
anak-anak mereka untuk melontar baginda dengan batu menyebabkan baginda
berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda tidak peduli jika manusia
menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan kesakitan baginda apabila mereka
tidak beriman, kerana baginda melihat neraka yang mengintai di hujung jalan
yang mereka pilih. Oleh itu, Muhammad (S) diutus, pada satu masa yang menyeru ke jalan
Allah dengan hikmah dan berbicara, dan pada masa yang lain berhujah dengan cara
yang terbaik, dan pada masa yang lain melawan orang-orang kafir dan orang-orang
munafik dan melayan mereka dengan ketegasan, kesemuanya selama dua puluh tiga
tahun, di mana Rasulullah (S) tidak
berehat dan tidak henti-henti berbicara, berhujah, berjuang, dan menyeru kepada
Allah sehingga nafas yang terakhir. Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda
keluar sambil bersandar pada Ali (as) dan Al-Abbas as, menggesa manusia untuk
berjihad dan menyertai tentera Usama bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam
ketaatan kepada Tuhan dan dalam ibadah yang baginda gagahkan sehingga Allah awj
tujukan kepadanya,
﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ
الْقُرْآنَ لِتَشْقَى﴾
Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu supaya Engkau menanggung
kesusahan.. ) [Tha Ha 20:1-2]
dan dengan kemurahan hati
dan zuhud di dunia ini, sehingga baginda (S) berkata kepada umat Islam ,
("Demi Allah yang menguasai jiwaku, jika aku mempunyai banyak
lembu sebagai pokok Tohamah, aku akan membahagikannya di antara kamu. Maka kamu
tidak akan menganggap aku pembohong, pengecut, atau bakhi .") [Al-
Wasail Vol 7 halaman 26-27 riwayat 2. Majma
Al- Zawaid Vol 5 halaman 239.]
Walaupun harta rampasan
peperangan yang banyak, baginda (S) hanya mengambil sedikit
dan apa yang mencukupi,
begitu banyak yang Hafsah dan Aishah mengadu kerana
kehidupan terhad, dengan
itu ayat-ayat penggantian terkenal dalam al-Quran diturunkan.
Jika hari ini kita
mempunyai umat Islam yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada
contoh Muhammad (S) ,
Islam akan menang atas segala agama.
Dakwah Nabi Muhammad (S) mencakup semua yang berada di bawah dakwah
para nabi
sebelumnya: menyeru
manusia dengan lembut dan belas kasihan, menyerang mereka
dengan ketegasan dan
kekerasan, menghancurkan berhala, membunuh musuh-musuh Allah
dan mengancam mereka
dengan kesalahan mereka di dunia ini dan di akhirat . Rasulullah
(S) itu sangat lembut, penyayang, dan sabar dengan
orang-orang beriman, dan sangat
keras, kasar, dan ganas
dengan orang-orang kafir. Percanggahan luaran di antara
keseimbangan dakwah Ilahi
dan kebenaran ini tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang
besar seperti Muhammad (S)
, satu jiwa yang memegang Syurga di sebelah tangan dan
Neraka di sebelah tangan
yang lain untuk ditunjukkan di hadapan manusia, menjanjikan
berita gembira kepada
orang-orang beriman dan peringatan dan ancaman kepada orangorang
kafir,
﴿وَبِالْحَقِّ
أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً
وَنَذِيراً﴾
(Kami turunkan Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran ia
diturunkan; dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita
gembira dan pembawa amaran) [Al-Israa’ 17:105]
Allah Yang Mahakuasa juga
mengatakan ,
﴿الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا
* قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ
الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾
(1 Segala puji bagi Allah, yang telah menurunkan kepada hamba-Nya
Al Kitab dan tidak dijadikan dalamnya penyimpangan apapun. 2 Tetap lurus, untuk
memperingatkan azab berat dari sisiNya dan memberikan berita gembira kepada
orang beriman yang mengerjakan amal saleh bahwa mereka akan memperoleh balasan
yang baik.) [Al-Kahf 18:1-2]
Perkara yang paling
penting yang membezakan seruan Rasulullah (S) adalah bahawa ia ada
suatu mohor risalah
ketuhanan, dan sudah tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu,
amaran, janji, dan
ancaman yang dibawa oleh Rasulullah (S) , dan pelaksananya adalah dari
keturunan Nabi (S) dan dia adalah Imam Al-Mahdi as.
Akibatnya, Janji sebenar
yang Allah SWT janjikan kepada semua
nabi dan rasul sudah dekat .
Dan Hari Yang Dikenal
Yang Dijanjikan Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah
dekat, dan itu adalah
hari akhirnya (Iblis).Allah Yang Mahakuasa mengatakan,
﴿أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا
تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
(Telah hampir datangnya
janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan.
Maha suci Allah dan Maha Tinggilah atas apa yang mereka persekutukan denganNya.
[Surat An- Nahl 16:1]
Allah Yang Mahakuasa juga
mengatakan,
﴿اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ
فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾
(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya
sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.) [Surat
Al-Anbya 21:1]
Allah juga berfirman,
﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ
الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾
(Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.
* Dan kalau mereka melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil
berkata: (Ini ialah) sihir Yang terus menerus berlaku.") [Al-Qamar
54:1-2]
Akhirnya, saya mengatakan
bahawa dakwah para rasul mempunyai banyak pengajaran dan
orang yang beriman akan
mendapat manfaat daripadanya untuk menjadi seorang
penyokong dari Ansar Imam
Al-Mahdi (as) dan bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya.
Dan dakwah para rasul
mempunyai Kebenaran, pertempuran yang perlu diperjuangkan oleh orang yang
beriman yang mahu menyokong Imam Al-Mahdi as, dari perjuangan, pengalaman
pahit, kerja keras, jihad, membunuh, bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui
badan untuk jiwa dan roh, untuk ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk
penyingkiran dan kekurangan penyokong; sakit, dan kesakitan.
﴿حَتَّى يَقُولَ
الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ
اللَّهِ قَرِيبٌ﴾
(Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Bilakah
datang pertolongan Allah?" Sesungguhnya pertolongan Allah sudah dekat.) [Al-Baqarah
2:214]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan