Bab
II: Qadha’ Sholat
Memperkatakan tentang: Sebab-sebab tamat
tempoh, Qadha’ dan Pengakhirannya,.
Sebab-sebab
tamat tempoh: Orang-orang yang
digugurkan dari mengqadha’kan sholatnya ada tujuh:
1. Kanak-kanak,
2. Orang gila,
3. pengsan,
4. haid,
5. nifas,
6. kufur tulen
7. Orang-orang
yang tidak boleh melakukan perkara-perkara yang mengesahkan sholat dengan wudhuk,
ghusl (mandi), atau tayammum.
Orang-orang
yang lain (daripada di atas) wajib mengqadha’kan sholatnya seperti orang yang gagal
untuk melakukan Sholat-sholat Fardhu secara sengaja atau tidak sengaja (lupa), orang
yang gagal menghadiri Sholat Jumaat dan Sholat dua Hari Raya, dan begitu juga kerana
tertidur sehingga menelan waktu. Jika mukallaf yang hilang akal oleh sesuatu sebelumnya
seperti mabuk dan minum atau makan ubat tidur wajib mengqadha’kan sholatnya, Atas
sebab biasanya terhenti fikirannya. Jika makan makanan berbahaya dan membawa kepada
pengsan tidak dapat dielakkan. Apabila seorang muslim murtad atau orang kafir yang
memeluk Islam kemudian menjadi kafir semula maka dia perlu mengqadha’kan sholat
sholat semasa murtadnya.
Qadha’: Adalah wajib mengqadha’kan
sholat sholat yang terlepas jika ia adalah sholat sholat wajib, dan mustahab jika
ianya sholat sholat Nafilah yang ada waktunya adalah mustahab lagi muakkad
(sangat digalakkan), dan jika didatangi penyakit yang tidak merosakkan fikiran.
Adalah mustahab supaya bersedekah untuk setiap dua rakaat dengan satu Mud [✡], jika tidak boleh bagi setiap hari dengan
satu Mud. Dan wajib mengqadha’kan waktu yang terlepas yang diingat dan waktunya
tidak suntuk untuk waktu (melaksanakan) sholat semasa. Ia mengikut tertib yang
dahulu atas yang terkemudian seperti Dzohor dahulu dari 3ashar, 3ashar dahulu
dari Maghrib, Maghrib dahulu dari 3isyak, sama ada untuk hari semasa atau ke
atas sholat-sholat yang terlepas.
Bagi
sholat-sholat yang terlepas tidak perlu mengikut tertib atas sholat-sholat semasa
dan tidak wajib didahulukan. Walaupun dia terlupa sholatnya dan menunaikan sholat
semasa maka ia tidak perlu mengulanginya, jika ingat pada masa itu ianya sesuai
pada yang terdahulu, walaupun menunaikan sholat semasa dan mengingatinya, maka lakukan
semula. Jika masuk waktu sholat Nafilah dan jika mengingatinya paga masa itu ia
adalah Sholat-sholat Fardhu maka sambung semula Sholat-sholat Fardhu. Mengqadha’kan
Sholat Musafir secara qashar, walaupun pada waktu semasa, dan sholat semasa
(hadir) sepenuhnya (tamam), walaupun dalam perjalanan (musafir).
Pengakhiran,
Masalah-masalahnya:
Pertama: Sesiapa yang terlepas lima
Sholat-sholat Fardhu ianya pasti mengqadha’kan Sholat-sholat Shubuh, Maghrib
dan Sholat-sholat empat rakaat daripada apa yang dia terhutang. Walaupun pada masa-masa
itu tidak tahu mengqadha’kannya sehingga ia mengatasi pertimbangannya bahawa
itu adalah tanggungjawabnya.
Kedua: Jika dia tertinggal sholat
tertentu dan tidak tahu berapa kali telah mengulangi sholat itu sehingga dia mengatasi
dengan menunaikannya, walaupun dia laksanakan sholat-sholat tanpa mengetahui bilangannya
mahupun hari yang sama berturut-turut sehinggalah mengetahui bahawa wajib dimasukkan
jumlah keseluruhannya.
Ketiga: Sesiapa yang meninggalkan sholat
dia dianggap halal dibunuh jika
dia dilahirkan sebagai Muslim, dan akan dihapuskan jika memeluk Islam dari Kafir.
Jika enggan akan dibunuh, maka jika didakwa telah mengabaikannya dan untuk menghindarinya
dengan Had (Hudud). Jika tidak dia dianggap halal untuk dihukum, jika dia
kembali kali kedua akan dihukum, jika dia kembali kali ketiga akan dihukum, dan
jika dia kembali kali keempat akan dihukum bunuh.
✡✡✡✡✡
---------------------------
[✡]
- 1 mud = 0.864 litre= 864 ml
- atau = 0.75 kg
Tiada ulasan:
Catat Ulasan