Rabu, 30 September 2015

Bab II: Qadha’ Sholat


Bab II: Qadha’ Sholat

Memperkatakan tentang: Sebab-sebab tamat tempoh, Qadha’ dan Pengakhirannya,.

Sebab-sebab tamat tempoh: Orang-orang yang digugurkan dari mengqadha’kan sholatnya ada tujuh:

1.   Kanak-kanak,
2.   Orang gila,
3.   pengsan,
4.   haid,
5.   nifas,
6.   kufur tulen
7.   Orang-orang yang tidak boleh melakukan perkara-perkara yang mengesahkan sholat dengan wudhuk, ghusl (mandi), atau tayammum.

Orang-orang yang lain (daripada di atas) wajib mengqadha’kan sholatnya seperti orang yang gagal untuk melakukan Sholat-sholat Fardhu secara sengaja atau tidak sengaja (lupa), orang yang gagal menghadiri Sholat Jumaat dan Sholat dua Hari Raya, dan begitu juga kerana tertidur sehingga menelan waktu. Jika mukallaf yang hilang akal oleh sesuatu sebelumnya seperti mabuk dan minum atau makan ubat tidur wajib mengqadha’kan sholatnya, Atas sebab biasanya terhenti fikirannya. Jika makan makanan berbahaya dan membawa kepada pengsan tidak dapat dielakkan. Apabila seorang muslim murtad atau orang kafir yang memeluk Islam kemudian menjadi kafir semula maka dia perlu mengqadha’kan sholat sholat semasa murtadnya.

Qadha’: Adalah wajib mengqadha’kan sholat sholat yang terlepas jika ia adalah sholat sholat wajib, dan mustahab jika ianya sholat sholat Nafilah yang ada waktunya adalah mustahab lagi muakkad (sangat digalakkan), dan jika didatangi penyakit yang tidak merosakkan fikiran. Adalah mustahab supaya bersedekah untuk setiap dua rakaat dengan satu Mud [], jika tidak boleh bagi setiap hari dengan satu Mud. Dan wajib mengqadha’kan waktu yang terlepas yang diingat dan waktunya tidak suntuk untuk waktu (melaksanakan) sholat semasa. Ia mengikut tertib yang dahulu atas yang terkemudian seperti Dzohor dahulu dari 3ashar, 3ashar dahulu dari Maghrib, Maghrib dahulu dari 3isyak, sama ada untuk hari semasa atau ke atas sholat-sholat yang terlepas.

Bagi sholat-sholat yang terlepas tidak perlu mengikut tertib atas sholat-sholat semasa dan tidak wajib didahulukan. Walaupun dia terlupa sholatnya dan menunaikan sholat semasa maka ia tidak perlu mengulanginya, jika ingat pada masa itu ianya sesuai pada yang terdahulu, walaupun menunaikan sholat semasa dan mengingatinya, maka lakukan semula. Jika masuk waktu sholat Nafilah dan jika mengingatinya paga masa itu ia adalah Sholat-sholat Fardhu maka sambung semula Sholat-sholat Fardhu. Mengqadha’kan Sholat Musafir secara qashar, walaupun pada waktu semasa, dan sholat semasa (hadir) sepenuhnya (tamam), walaupun dalam perjalanan (musafir).

Pengakhiran, Masalah-masalahnya:

Pertama: Sesiapa yang terlepas lima Sholat-sholat Fardhu ianya pasti mengqadha’kan Sholat-sholat Shubuh, Maghrib dan Sholat-sholat empat rakaat daripada apa yang dia terhutang. Walaupun pada masa-masa itu tidak tahu mengqadha’kannya sehingga ia mengatasi pertimbangannya bahawa itu adalah tanggungjawabnya.

Kedua: Jika dia tertinggal sholat tertentu dan tidak tahu berapa kali telah mengulangi sholat itu sehingga dia mengatasi dengan menunaikannya, walaupun dia laksanakan sholat-sholat tanpa mengetahui bilangannya mahupun hari yang sama berturut-turut sehinggalah mengetahui bahawa wajib dimasukkan jumlah keseluruhannya.

Ketiga: Sesiapa yang meninggalkan sholat dia dianggap halal dibunuh jika dia dilahirkan sebagai Muslim, dan akan dihapuskan jika memeluk Islam dari Kafir. Jika enggan akan dibunuh, maka jika didakwa telah mengabaikannya dan untuk menghindarinya dengan Had (Hudud). Jika tidak dia dianggap halal untuk dihukum, jika dia kembali kali kedua akan dihukum, jika dia kembali kali ketiga akan dihukum, dan jika dia kembali kali keempat akan dihukum bunuh.



✡✡✡✡✡

---------------------------
[✡] - 1 mud = 0.864 litre
                        = 864 ml 
         -    atau   = 0.75 kg

Tiada ulasan: