2015 09 04
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون
،
وصلى الله على محمد وآل محمد
الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و
حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده
حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا
وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah
sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Allah AWJ (Azza Wa Jalla) telah
berfirman
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ
أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى
وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ﴾
{Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan
berada di tepi; maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan
itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang.
Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang
nyata.} [Al-Hajj 22:11]
Apakah yang dimaksudkan dengan ayat yang mulia ini?
Ayat ini diturunkan kepada orang yang berjalan bersama kebenaran,
tetapi tidak mengetahui dan mengenal apakah kebenaran itu, sehingga kamu dapati
sebelah kakinya melangkah ke hadapan dan sebelah kakinya yang lain mengundur ke
belakang, maka dia ragu-ragu dalam urusannya dan ia mendapati sebagai fitnah
atau kekeliruan yang menjadi alasan untuk dia meninggalkan kebenaran atau
mungkin untuk menentangnya.
Oleh itu, dia tidak bersedia untuk mengorbankan harta,
dirinya atau dia hanya mendengar demi kebenaran yang didakwanya untuk diikuti.
Walaupun hakikat keimanannya meningkatkan ujian terhadap kesucian imannya
supaya dia mengorbankan harta dan dirinya dari awal demi jalan kebenaran yang
diimaninya.
Iman mestilah tanpa sebarang permintaan untuk manfaat
keduniaan. Selain itu, orang beriman harus bersedia untuk menghadapi apa-apa
kemudaratan duniawi yang merupakan kesan dan hasil daripada keimanannya. Dan
jika orang yang beriman itu berada di atas gunung, nescaya Allah akan
menghantar kepadanya orang yang akan membahayakannya agar dia diberi ganjaran
dengannya dan untuk menaikkan maqamnya. Bahkan, orang yang paling menderita
sengsara adalah para nabi dan Aushiak, kemudian diikuti oleh orang-orang yang
seperti mereka.
Juga, iman mesti sangat sedikit dicemari dengan kebendaan
atau keraguan, maka mesti beriman kepada yang ghaib dan terselamat dari
keraguan, oleh itu, beriman disebabkan oleh tanda-tanda kebendaan, paksaan dan
tidak ada pilihan selain menerimanya, dan jika ia diterima maka sudah tentulah
iman Firaun telah diterima
﴿وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرائيلَ
الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْياً وَعَدْواً حَتَّى إِذَا
أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ
بِهِ بَنُو إِسْرائيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
{Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka
diikuti oleh Fir'aun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas
(mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia:
"Aku percaya bahqwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh
Bani Israil, dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada
Allah)".} [Yunus 10:90]
.
Jadi di sini, Firaun mengisytiharkan keimanan dan Islam
beliau selepas dia telah disentuh dinding air yang tiada pilihan lain lagi
baginya, tetapi Allah tidak menerima iman ini yang tidak sah bagi perkara
ghaib, kerana Allah adalah perkara yang Ghaib Mutlak
﴿آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ﴾
{Apakah sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu
telah durhaka sejak dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat
kerusakan.} [Yunus 10:91].
Juga iman orang-orang kafir pada hari pembukaan (kemenangaan)
itu tidak akan diterima
﴿قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا
إِيمَانُهُمْ وَلا هُمْ يُنْظَرُونَ﴾
{Katakanlah: "Pada hari pembukaan itu tidak berguna bagi
orang-orang kafir, iman mereka dan tidak pula mereka diberi
tangguh."."} [Al-Sajdah 32:29.]
Begitulah juga, jika keraguan meresap ke dalam halaman
iman, ia membinasakan (membatalkan) iman. Maka orang beriman mesti
beramal bukan hanya menjadi dari orang-orang yang mendengar atau
melihat (hakikat) kebenaran, tetapi menjadi dari orang-orang yang
terpanggang (membara) oleh imannya. Selain itu, yang terbaik daripada
yang terbaik bagi orang beriman adalah untuk menjadi dari orang-orang
yang benar-benar dibakar oleh api kebenaran sehingga orang percaya
dirinya menjadi hakikat kebenaran dan jurucakap hakikat kebenaran.
اعوذ بالله من الشيطان
الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا
أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلَا
أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ﴿٤﴾ وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَكُمْ
دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿٦﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ
الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة
والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati
saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara
semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya
melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan
datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri
dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Imam Ahmad Al Hassan telah ditanya oleh seorang ansar,
bagaimanakah dia boleh menyingkirkan dari sifat Ananiah (keakuan)?
Imam
Ahmad Al Hassan telah menjawab
Manusia boleh menyingkirkan Al-Ana (Aku) apabila
mereka tidak melihat dirinya dan tidak melihat selain
Tuhannya yang mendahului segala suatu, pada segala
suatu dan melepasi segala suatu. Dan sentiasa berwaspada
kepada syaitan dan kejahatan yang mempengaruhi dalaman kita, supaya kita
melakukan dengan segala daya upaya kita untuk membunuhnya kerana yang menjadi
musuh kita adalah diri kita yang ada di sisi kita.
Rasulullah (as) bersabda:
(Yang menjadi musuh kamu adalah
diri kamu yang ada di sisi kamu)
Diri jenis ini yang berdiri dengan keangkuhan dan malu untuk
memperakui bahawa kewujudannya di hadapan kewujudan Allah SWT, mungkin
pergerakan manusia ke arah ini dengan mengawasi dan menentang musuhnya tetapi musuh
ketatnya adalah dirinya sendiri untuk sampai kepada Allah dari makrifah
yang dikehendaki Allah pada manusia.
Tetapi jika anda mahukan kebenaran seluruhnya, maka
kebenaran itu aku katakan kepadamu bahawa kita perlu malu dengan apa
yang kita ada, apa yang kita mahu lagi?? Kita mahukan akhirat, kita mahukan
syurga, kita mahukan kekal dan kekal abadi dan kesempurnaan dan ...dan ......
.., tetapi siapakah dari kalangan kita yang malu dengan Kemuliaan
Allah, dan apabila melihat kepada kewujudanya, ia tidak mahu dan tidak
redha menjadikan kewujudannya itu di hadapan Allah SWT, maka janganlah memilih
untuk tinggal dan kekal abadi begitu juga di akhirat dan syurga, tetapi carilah
(mintalah) tenggelamnya malu (fana') dari Allah??
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ
فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّه﴾
Dan ditiuplah sangkakala, maka
matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. [Al-Zumar 39:68].
Maka hamba yang dikehendaki Allah, tidak patah lehernya
dan tidak mati, tetapi hanya mati pertama (Al-Maut Al-Uula), ia
adalah sejenis peningkatan dan bukan kematian haqiqi, tetapi
kematian sebenar adalah kematian Ruh (jiwa) bukan jasad:
﴿لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى﴾
mereka tidak akan merasakan mati di
dalamnya kecuali mati pertama (di dunia). [Al-Dukhaan 44:56].
اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ
اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ،
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ
رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ
حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ
دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين
اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ
الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ
اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي
تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي
كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ
الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين
وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ
الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ
وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan