Khamis, 10 September 2015

Soalan 539: Had-had Hubungan Seksual Antara Suami Dan Isteri


Soalan 539: Had-had Hubungan Seksual Antara Suami Dan Isteri

Adakah terdapat had-had tertentu dalam hubungan seksual antara suami dan isteri, maksud saya adakah terdapat larangan, iaitu perkara-perkara yang tidak boleh dilakukan oleh pasangan tersebut?

Jawapan:
               
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
                               .

Setiap pasangan suami isteri boleh menikmati setiap bahagian tubuh pasangannya di mana-mana bahagian badan pada bila-bila dan di mana sahaja. jika keduanya ridha dengannya kecuali apa yang telah disebut larangannya kepada kita, Ia adalah hubungan seks antara mereka sebelum pada hari-hari haid, dan meliwat isteri pada dubur yang tidak di redhainya, Adalah diharapkan supaya tidak mengikuti sekatan dan had-had ke atas hubungan seksual antara pasangan yang dihasilkan oleh hawa nafsu dan pendapat, dan berusaha kepada apa yang dituntut Fiqh yang dikaitkan dengan manusia yang mempunyai kecenderungan seksual yang berbeza pada apa yang mereka lihat.

Salah satu mustahab (anjuran) yang paling besar yang dengannya dapat menghampiri diri kepada Allah SWT adalah kepuasan naluri seksual pasangan (suami atau isteri) untuk lebih dekat kepada Allah dan untuk mengukuhkan kebahagiaannya, dan ganjaran perkara ini tidak kurang dari ganjaran ibadah seperti solat dan puasa, hanya pasangan itu memerlukan kepada niat, bukannya hubungan seksual dengan pasangan hanya untuk memenuhi keinginannya sahaja tetapi juga berhasrat untuk memenuhi keperluan pasangannya dan memperkukuh kebahagiaannya untuk lebih dekat kepada Allah, dan supaya suami dan isteri mendapat ganjaran dengan kurniaan Allah atas mereka berdua.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatanNya
                       
Ahmad Al-Hassan
               

               
✡✡✡✡✡

       
Teks Arab (Untuk Semakan dan pembetulan):

السؤال/ 539: هل هناك حدود معينة للعلاقة الجنسية بين الزوجين، يعني هل توجد أمور محرمة لا يمكن أن يمارسها الزوجان ؟
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
يجوز لكل من الزوج والزوجة الاستمتاع بكل جزء من جسد قرينه بأي جزء من جسده وفي أي وقت وفي أي مكان إذا تراضيا على ذلك عدا ما ذكرنا حرمته وهو الاتصال الجنسي بينهما قبلاً في أيام الحيض، ووطأ الزوجة في الدبر من غير رضاها، فأرجو أن لا تتبعوا قيوداً وحدوداً للعلاقة الجنسية بين الزوجين وضعتها الأهواء والآراء، ومحاولة من يدعون الفقه حمل الناس ممن لهم ميول جنسية مختلفة على ما يرونه هم.
ومن أعظم المستحبات التي يتقرب بها إلى الله سبحانه وتعالى هو إشباع الغريزة الجنسية للقرين (الزوج أو الزوجة) قربة إلى الله تعالى ولتحصين فرجه، وأجر هذا الأمر ليس بأقل من أجر العبادات كالصلاة والصوم، فقط يحتاج الزوجان إلى النية، فبدل أن يمارس الجنس مع قرينه لإشباع رغبته فقط ينوي أنه يشبع حاجة قرينه ويحصن فرجه قربة إلى الله، وهكذا يحصل الزوج والزوجة على أجر بفضل الله عليهما.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أحمد الحسن
* * *



Tiada ulasan: