Rukun
Keempat: Bab-bab Tertentu
Bab
I: Kesalahan yang berlaku dalam sholat
Ia
sama ada dengan sengaja, atau tertinggal (lupa), atau ragu-ragu.
Dengan
Sengaja:
Sesiapa
yang melanggar kewajipan-kewajipan sholat dengan sengaja batallah sholatnya kerana
syarat-syarat yang dilanggarnya, atau sebahagian daripadanya, atau kaifiatnya,
atau tertinggal. Serta apa yang wajib dilakukan yang ditinggalkannya, atau
meninggalkan sesuatu yang wajib dilakukan kerana jahil atas kewajipannya, kecuali
bacaan jihar dan ikhfa’ (bacaan perlahan) pada tempatnya. Walaupun tidak tahu (jahil)
pakaian yang dipakai atau tempat untuk bersholat diambil secara ghasab
(rampasan), atau najis pada pakaian, atau badan, atau tempat sujud maka tidak diulang
semula.
Cabang
(Furu3):
Pertama: jika berwudhu dengan air ghasab
(diperoleh secara batil) dan mengetahui ia ghasab maka sholat semula dengan bersuci dan sholat, walaupun jahil hukum
ghasabnya tidak akan diterima salah satu darinya.
Kedua: Jika tidak diketahui
bahawa ia kulit bangkai (binatang) dan bersholat dengannya dan kemudian mengetahuinya, tidak perlu diulang jika ia
adalah di tangan orang Islam, atau yang telah dibeli di pasaran Islam, jika ia diambil
daripada orang bukan Islam atau mengetahui ia ditolak maka lakukan semula.
Ketiga: Jika tidak tahu apa jenisnya
dan bersholat dengannya maka sholatlah semula.
Yang
Tertinggal (Lupa):
Jika
melanggar rukun maka lakukan semula seperti orang yang melanggar ketika berdiri
(qiyam) untuk berniat, atau ketika berniat lalu bertakbir, atau pada bertakbir sehingga
membaca, atau pada rukuk sehingga sujud, atau selepas dua sujud sehingga berdiri
rakaat berikutnya. Begitu juga jika tambahan (bilangan) dalam rakaat sholat,
atau rukuk, atau dua sujud maka lakukan semula jika tertinggal secara
sengaja atau tidak sengaja. Jika ragu-ragu pada rukuk maka lakukan rukuk, kemudian
dia ingat, dia telah rukuk maka batallah sholatnya. Jika rakaat terkurang dan
ia ingat sebelum melakukan apa yang membatalkan sholatnya secara sengaja atau
tidak sengaja maka lakukan semula, dan jika yang tidak membatalkannya secara sengaja
bukan lupa seperti sebutan (kalimah) yang menyempurnakan sholatnya maka lakukan
dua sujud sahwi. Walaupun tertinggal taslim (salam) kemudian ucapkan salam, sah
sholatnya walaupun ia melakukan apa yang membatalkan sholatnya dengan sengaja
atau tidak sengaja (lupa). Jika tertinggal dua sujud dan tidak sedar pada dua
rakaat atau satu rakaat maka sholatlah semula, kalau ianya adalah dari sholat dua
rakaat dan tidak sedar pada rakaat yang mana tidak perlu sholat semula untuknya,
atau mengqadhakannya, hendaklah dilakukan dua sujud sahwi.
Jika
dilanggar pada yang wajip bukan rukun, maka yang menyempurnakan sholatnya tanpa
memperbetulkan kesilapan, dan yang diperbetulkan bukan dengan sujud, dan yang memperbetulkan
kesilapan dengan dua sujud sahwi.
Yang
pertama: [yang
menyempurnakan sholatnya tanpa memperbetulkan kesilapan]
Sesiapa
yang lupa membaca, atau lupa bacaan jihar dan ikhfa’ (bacaan perlahan) pada
tempatnya, atau lupa membaca "Al-Hamd", atau lupa membaca Surah lalu
rukuk, atau lupa zikir dalam rukuk, atau thama’ninah padanya, sehingga dia
mengangkat kepalanya, atau lupa mengangkat kepala, atau thama’ninah padanya
sehingga sujud, atau zikir dalam sujud, atau sujud di atas tujuh anggota, atau thama’ninah
padanya sehingga mengangkat kepalanya atau mengangkat kepalanya dari sujud,
atau thama’ninah padanya sehingga sujud kedua, atau zikir dalam sujud kedua,
atau sujud di atas tujuh anggota, atau thama’ninah padanya sehingga dia
mengangkat kepalanya darinya.
Kedua: [yang diperbetulkan bukan
dengan sujud (sahwi)]
Sesiapa
yang terlupa untuk membaca "Al-Hamd" sehingga hanya membaca Surah, hendaklah
baca semula "Al-Hamd" dan Surah, serta jika ia lupa rukuk dan zikir
sebelum sujud, dia hendaklah rukuk dan kemudian sujud, begitu juga orang yang
meninggalkan dua sujud atau salah satu darinya atau Tasyahud dan zikir sebelum rukuk
maka kembalilah memperbetulkannya, kemudian berdiri dan lakukan seperti biasa
dengan membaca atau tasbih kemudian rukuk, tidak wajib pada kedua-dua tempatnya
ini dua sujud sahwi. Jika tertinggal Selawat ke atas Nabi dan keluarga baginda
(as) sehingga salam maka lakukan selepas salam.
Ketiga: [yang memperbetulkan
kesilapan dengan dua sujud sahwi]
Sesiapa
yang tertinggal sujud atau Tasyahud dan tidak mengingatinya sehingga rukuk
seterusnya, maka hendaklah dia mengqadhakan keduanya selepas sholat dan
melakukan kedua sujud sahwi selepas itu
Keraguan
dan Masalah-masalah:
Yang
pertama Sesiapa
yang ragu-ragu pada bilangan rakaat pada Sholat Dua Rakaat maka sholatlah
semula, seperti Sholat Shubuh, Sholat Musafir, dan dua Sholat Eid, jika ia Sholat-sholat
Fardhu, dan Sholat Gerhana, serta Sholat Maghrib.
Kedua: Jika ragu-ragu dalam sesuatu
perbuatan sholat dan kemudian mengingatinya, maka jika sampai pada tempatmya hendaklah
disempurnakan, dan jika hendak meneruskan dalam sholatnya, sama ada perbuatan itu
rukun atau selainnya, dan sama ada pada awal atau pada akhirnya.
Cabang
(Furu3):
Jika untuk menentukan niat sholat dan ragu-ragu sama ada berniat untuk Sholat Dzohor
atau 3ashar, sebagai contoh, atau Sholat Fardhu atau Sholat Nafilah maka sholatlah
semula.
Ketiga: Jika ragu-ragu, pada
bilangan rakaat Sholat Empat Rakaat maka jika pada bilangan dua rakaat yang
pertama hendaklah sholat semula, dan begitulah juga jika tidak tahu berapa
banyak telah sholat. Jika tidak yakin pada dua rakaat yang pertama, dan ragu-ragu
pada (tambahan) bilangannya wajib Ihtiyath (langkah berhati-hati).
Empat
Masalah:
Yang
pertama Sesiapa
yang ragu-ragu di antara rakaat kedua atau ketiga dikira tiga dan sempurnakan, lalu
Tasyahud dan Salam, kemudian sambung semula secara berdiri (qiyam) satu rakaat,
atau secara duduk dua rakaat.
Kedua: Sesiapa yang ragu-ragu di antara
tiga dan empat dikira empat, lalu Tasyahud serta Salam, dan Ihtiyath (ikut
langkah) masalah yang pertama (di atas).
Ketiga: Sesiapa yang ragu-ragu di antara
dua dan empat dikira empat, lalu Tasyahud dan Salam, kemudian laksanakan sholat
dua rakaat secara berdiri (qiyam).
Keempat: Sesiapa yang ragu-ragu di antara
dua dan tiga dan empat dikira empat, lalu Tasyahud dan Salam, kemudian laksanakan
sholat dua rakaat secara berdiri (qiyam) serta dua rakaat secara duduk dan yang
lebih afdhal lagi dalam semua bentuk selainnya adalah dengan mengira yang
paling kurang dari empat rakaat, sempurnakan sholatnya, salam dan dua sujud
sahwi. Jika memilih empat rakaat, salam dan dua sujud sahwi, dan jika dalam rakaat
keempat sempurnakannya, salam dan dua sujud sahwi.
Masalah-masalah
lain:
Pertama: Jika seseorang merasakan
agakannya melampaui apa yang diraguinya, dibina di atas agakan maka ia adalah
seperti mengetahuinya..
Kedua: Mesti Ihtiyath (berhati-hati)
membaca "Al-Fatihah" dalam sholat.
Ketiga: jika dia melakukan apa
yang membatalkan sholat sebelum Ihtiyath (langkah berhati-hati) batal sholatnya.
Keempat: Sesiapa yang lupa secara tidak
sengaja jangan melihatnya kembali dan laksanakan sholatnya, dan begitu juga
jika makmum lupa dan bergantung kepada sholat Imam dan tidak ragu-ragu pada Imam
jika dia menjaga dari belakang, dan tidak banyak membawa pada kealpaannya. Ini
adalah kerana banyak yang menjangkakan pada adatnya banyak bilangannya, dan sesiapa
yang ragu-ragu sekali pada hari itu dia banyak keraguan.
Kelima: Sesiapa yang ragu-ragu pada
bilangan Nafilah buatlah yang lebih banyak, dan jika membuat yang sedikit ia juga
adalah lebih afdhal.
Penutup:
Pada dua sujud sahwi
Kedua-dua sujud sahwi diwajibkan ke atas orang yang bersalat bilamana
mengingatnya. Barangsiapa yang bercakap secara terlupa, atau yang memberi salam
bukan pada tempatnya, atau yang ragu-ragu antara melakukan empat atau lima
rakaat.
Makmum wajib Sujud
bersama imam apabila imam mempamerkan sebab bagi sujud sahwi itu. Baginya
melaksanakan hukum tersebut dengan tersendiri, iaitu pada apa yang ditertibkan
dia sujud sahwi adalah khusus buatnya
Kedudukan
bagi keduanya adalah selepas Taslim (salam) bagi yang terlebih atau terkurang, Bentuknya
(gambarannya): berniat, kemudian disunatkan takbir dan seterusnya sujud,
kemudian mengangkatkan kepalanya dan seterusnya sujud, kemudian mengangkatkan
kepalanya dan bertasyahud dengan tasyahud khafif (ringan), kemudian taslim (salam).
Tidak
diwajibkan pada keduanya zikir, bahkan mustahab (disunatkan). jika diabaikan
keduanya secara sengaja tidak terbatal sholat, dan diwajibkan ke atasnya untuk
melaksanakan keduanya walaupun berlalu tempoh masa yang lama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan