Isnin, 21 September 2015

Rukun ketiga: Sholat-sholat Lain Bab Pertama: Sholat Jumaat



Rukun ketiga: Sholat-sholat Lain

Bab Pertama: Sholat Jumaat

Keterangan: Sholat Jumaat, Kepada siapa diwajibkan, dan Perlaksanaannya.

Pertama: Sholat Jumaat.

Ia sama seperti Sholat Shubuh dengan dua rakaat yang menggantikan Sholat Dzohor, dan mustahab dalam kedua-dua rakaatnya bacaan secara jihar (kuat). Diwajipkan pada waktu zawal (gelincir rembang) matahari dan berlanjutan di sepanjang waktu Sholat Dzohor, dan kalau keluar waktunya - yang mana – Sholat Jumaat dibawa ke penghujungnya oleh Imam atau makmum. Dan Sholat Jumaat berlalu dengan berlalunya Sholat Dzohor, maka tidak diqadhakan Sholat Jumaat, tetapi wajib diqadhakan Sholat Dzohor di segerakan atasnya bersholat,

Diwajibkan ke atasnya berusaha menunaikan Sholat Jumaat dan jika dia sempat sampai kepadanya, maka hendaklah dia menunaikannya. Jika tidak sempat, hendaklah dia mengulangi Sholat Dzohor dan tidak hanya berpuashati dengan bersholat Dzohor sebelum berusaha menunaikan Sholat Jumaat

Sekiranya yakin mempunyai cukup waktu untuk dua khutbah dan dua rokaat sholat yang ringkas maka wajib didirikan Sholat Jumaat, jika tidak yakin atau difikirkan kemungkinan besar bahawa masa tidak mencukupi maka telah terlepas (kewajipan) Sholat Jumaat dan hendaklah didirikan Sholat Dzohor. Adapun jika dia tidak sempat mendengarkan khutbah pada awal Sholat dan hanya sempat bersama imam pada rakaat pertama Sholat Jumaat itu, dan begitu juga jika dia hanya sempat mengikut imam dalam keadaan rukuk pada rakaat kedua, lalu bertakbir dan terus rukuk, kemudian dia merasa ragu-ragu adakah dia bertakbir semasa imam masih lagi rukuk atau telah pun mengangkat kepalanya daripada rukuk maka tidak berlaku (diterima) Sholat Jumaat padanya dan hendaklah dia dirikanlah Sholat Dzohor.

Sholat Jumaat diwajibkan dengan syarat-syarat berikut:

I: Penguasa yang adil (Imam maksum (as)) atau dari lantikannya,
jika Imam meninggal dunia ketika sholat itu dilaksanakan tidak membatalkan Sholat Jumaat itu, dan dibenarkan salah seorang daripada Jamaah untuk kehadapan bagi menyempurnakan Sholat. Begitulah juga halnya jika berlaku pada imam yang dilantik pada perkara yang membatalkan sholat seperti pitam, gila atau berhadas..

II Cukup Bilangan: iaitu lima orang termasuk Imam. Jika memisahkan diri (mufaraqah) ketika khutbah atau selepasnya iaitu sebelum bersiap-siap memulakan sholat gugurlah kewajipan Sholat Jumaat tersebut, tetapi jika telah masuk (mula) mendirikan sholat, walaupun dengan bertakbir wajib menyempurnakannya walaupun yang tinggal hanya seorang.


III: Dua Khutbah, Dalam setiap khutbah

1.   Al-Hamdu Lillah - memuji Allah,
2.   Selawat atas Nabi dan keluarga baginda (as),
3.   Pengajaran (Al-Wa3idz), dan
4.   Membaca Surah pendek atau satu ayat.

Dan (diriwayat) dari mereka (as): memuji Allah dan menyanjungi-Nya, dan kemudian berwasiat (memberi nasihat) supaya bertakwa kepada Allah, dan membaca Surah pendek dari Al-Quran, kemudian duduk, Selepas itu berdiri lalu memuji Allah dan menyanjungi-Nya dan Selawat atas Nabi dan keluarga baginda (as) dan atas pemimpin-pemimpin kaum muslimin dan memohonkan ampunan bagi mukminin dan mukminat. dan boleh melaksanakan kedua-dua khutbah sebelum waktu zawal (rembang) hingga tergelincir matahari. Khutbah wajib dilaksanakan lebih dahulu dari sholat, jika dimulakan dengan sholat tidak sah (sholat) Jumaat. Diwajibkan waktu membaca khutbah sambil berdiri menyampaikannya mengkut keupayaan, di antara dua khutbah wajib dipisahkan dengan duduk sebentar. Wajib bagi imam berada di dalam keadaan suci dalam pada kedua-dua khutbah, tetapi tidak wajib bagi makmum. Jika imam dia berhadas ketika berkhutbah hendaklah mensucikan dirinya dan menyempurnakan khutbahnya. Dia wajib meninggikan suara kerana yang mendengar lebih ramai bilangannya.
                            
IV Berjamaah: tidak sah dilakukan secara bersendirian, dan jika ada (hadir) Al-Imam Al-Ashal (maksum) maka wajib atasnya maju ke hadapan, dan jika dia terhalang dibenarkan dia melantik seseorang sebagai penggantinya untuk mengimamkan sholat..

V: Hendaklah tidak ada Jumaat yang lain dalam lengkungn (5.5 km), jika didapati bertembung dua Sholat Jumaat dalam jarak yang kurang daripada itu Kedua-duanya batal walaupun berlaku pada waktu yang sama. Sekiranya ia mendahului walaupun dengan takbiratu l-Ihram maka sah Sholatnya dan batal Sholat yang terkemudian. Jikalau tidak dapat dipastikan mana yang lebih dahulu dan tidak diketahui mana yang lebih dahulu atau terkemudian, orang-orang yang hadir dalam kedua-dua Sholat Jumaat itu hendaklah mengulanginya dengan Sholat Dzohor.

Kedua: Orang yang diwajibkan.

Dengan mengambil kira Tujuh syarat:

1.    Taklif iaitu baligh, berakal dan mampu memilih (ikhtiyar)
2.   Lelaki
3.   Merdeka
4.   Menetap (tidak musafir)
5.   Tidak buta, tidak sakit dan tidak tempang.
6.   Tidak menjadi kesusahan terutama bagi yang terlalu tua.
7.   Dalam jarak 11 km dari tempat Jumaat di adakan.

Semua orang-orang ini dituntut (taklif) menghadirkan diri mereka dan diwajibkan sentiasa mendirikan Sholat Jumaat, tidak termasuk orang-orang yang tidak dituntut (taklif). Sekiranya dihadiri oleh orang kafir tidak sah Jumaat bagi orang kafir dan tidak wajib Jumaat baginya, walaupun ia wajib ke atasnya sebelum itu.. Diwajibkan Jumaat ke atas penduduk di pedalaman sebagaimana diwajibkan ke atas penduduk bandar apabila cukup syarat. Begitu juga ke atas orang-orang yang menetap di khemah-khemah seperti penduduk badwi apabila mereka menetap di satu tempat (iaitu tidak berpindah randah dan bermusafir).


Permasalahan lain

Pertama: Tidak diwajibkan Jumaat ke atas hamba walaupun mendapat persetujuan tuannya sehinggalah kedua-duanya bersetuju untuk sholat Jumaat pada hari yang sama.

Kedua: Bagi orang yang gugur kewajipan Jumaat ke atasnya dibenarkan sholat pada awal waktunya dan haram ke atasnya melewatkan sholat Dzohor sehingga luput waktu Jumaat, malah tidak digalakkan kecuali jika dia menyangka bahawa dia akan menghadirinya.

Ketiga: Apabila selepas gelincir matahari tidak dibenarkan bermusafir pada hari Jumaat, dan makruh selepas terbit fajar.

Keempat: Mendengar khutbah adalah wajib, serta haram berkata-kata padanya, tetapi tidaklah sampai membatalkan Jumaatnya.

Kelima: Seorang imam Jumaat haruslah: Sempurna akal, beriman, adil, dilahirkan suci (Thahirah Al-Maulud) dan seorang lelaki mukmin. Dibolehkan bagi seorang hamba, dan seorang berpenyakit kusta dan cacat, begitu juga baga seorang yang buta bahkan pekak dan bisu, jika dia bersholat menarik perhatian kamu, dan berkhutbah dengan (bahasa (isyarat), tetapi tidak boleh ada (hadir) bersamanya selain dari mereka.

Keenam: Jika musafir yang bercadang untuk tinggal menetap di suatu tempat lebih dari sepuluh hari dan wajib atasnya Sholat Jumaat, dan juga bagi yang tidak bercadang untuk menetap dan telah berlalu tiga puluh hari di Negara Mesir sahaja.

Ketujuh: Azan kedua hari Jumaat bid'ah.

Kelapan: diharamkan berjualbeli selepas azan hari Jumaat, jualbeli itu adalah sah. Jika salah seorang yang berakad jualbeli itu adalah orang yang tidak diwajibkan ke atasnya berusaha, jualbeli itu adalah diharuskan pada pihaknya, tetapi haram pada pihak satu lagi.

Kesembilan: Jika imam itu tidak ada dan sholat tidak dapat didirikan secara berjamaah adalah mustahab untuk Sholat Jumaat.

Kesepuluh: Jika seorang makmum tidak sempat sujud bersama imam pada rakaat pertama disebabkan terlampau sesak contohnya, Sah sholat nya sekiranya dia sempat sujud dan sebelum rukuk (rukuk imam pada rakaat kedua). Jika dia tidak sempat mengikut pada dua sujud (imam bersujud dua sujud pada rakaat kedua dan dia hanya mampu mengikuti imam dalam dua sujud dan bersujud dua sujud untuk rakaat pertama), lantas dan dia berniat mengikut imam pada rakaat kedua maka tiada halangan baginya sekiranya dia jahil atau terlupa, dan kemudian menyempurnakan rakaat kedua..

Adab-Adab Jumaat:

Mandi dan menunaikan sholat nafilah dua puluh rakaat: enam rakaat ketika matahari mula bersinar (Inbisath Al-Syams), enam rakaat ketika matahari naik (Irtifa’ Al-Syams), enam rakaat ketika sebelum tergelincir matahari (Qabla Al-Zawwal Al-Syams) dan dua rakaat ketika tergelincir matahari (3inda Zawal Al-Syams).

Dibenarkan melewatkan sholat nafilah dua puluh rakaat sehingga selepas tergelincir matahari dan lebih afdhal untuk mendahulukannya sebelum waktu tergelincir matahari (zawwal). Dibenarkan bersholat nafilah enam rakaat antara dua sholat fardhu (Dzohor dan 3ashar, atau Jumaat dan 3ashar).

Datanglah lebih awal ke masjid besar untuk sholat selepas mencukur kepalanya, memotong kuku jari dan merapikan misai. Ambil minuman terlebih dahulu supaya lebih tenang dan bersungguh, hebat gerak gerinya, memperelokkan pakaiannya dengan pakaiannya yang paling elok dan berdoa ketika mula bergerak. dan hendaklah khuthbah itu jelas dan tekun dalam sholat-sholat di awal waktunya pula.

Makruh bagi khatib berkata-kata ketika sedang berkhutbah selain daripada khutbah sholat yang dibacakannya. Mustahab (sunat) bagi imam memakai serban dan menyelimuti dirinya dengan kain berjalur dari yaman. Hendaklah berpegang kepada sesuatu (seperti tongkat). Serta hendaklah memberi salam sebelum memulakan khutbahnya. Duduklah terlebih dahulu sebelum memulakan khutbah.

Apabila Imam akan membaca surah hendaklah mengutamakan surah Al-Jumuah pada rakaat pertama dan surah Al-Munafiqin pada rakaat kedua, tetapi tidak boleh membaca separuh daripada surah yang dibacakannya melainkan pada surah Al-Kafirun (Al-Jahd) dan surah Al-Tauhid (Al-Ikhlas),

Disunatkan (mustahab) membaca secara jihar (kuat) di dalam Sholat Dzohor pada Hari Jumaat, dan lebih afdhal bagi orang yang berSholat Dzohor melaksanakan di masjid besar.

Jika tidak ada Imam Jumaat dari kalangan orang yang diiikuti (akidahnya), adalah dibenarkan makmum mendahului sholatnya ke atas imam. dan kalau bersholat bersamanya dua rakaat sholat zuhur bersama imam dan sempurnakan dua rakaat lagi setelah imam memberi salam.



✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: