Ahad, 20 September 2015

VII: Tasyahud dan VIII: Memberi Salam -Penutup



VII: Tasyahud


Ia wajib dilaksanakan satu kali dalam sholat-sholat dua rakaat, dan dua kali dalam sholat-sholat tiga rakaat dan empat rakaat. Jika melanggarnya atau salah satu darinya dengan sengaja akan batal sholatnya.

Dan setiap satu dari Tasyahud wajib atasnya lima perkara:

1.   Duduk sekadar membaca Tasyahud,
2.   Membaca dua kalimah syahadah
3.   Berselawat atas Nabi dan keluarga baginda (as),
4.   Bentuk bacaannya:

اَشْهَدُ أَنْ لاَ إلَهَ إلاَّ الله وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ
Asyhadu An La Ilaha Ilallah Wahdahu La Syarika lah
 واَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Asyhadu Anna Muhammadan 3abduhu Wa Rasuuluh 

kemudian selawat atas Nabi dan keluarga baginda dengan menyebut:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد
Allahumma Shalli 3ala Muhammad Wa Aali Muhammad.

5.   Sesiapa yang tidak baik bacaan Tasyahudnya, dia mestilah mencari jalan memperbaiki bacaannya secepat mungkin, maka perlulah belajar bacaan yang baik daripadanya.


Dan perkara yang perlu diperhatikan dalam bahagian ini: Hendaklah duduk Tawarruk, keadaannya: duduk di atas paha kiri, dan kedua-dua kakinya di luar, membuatkan nampak kaki kirinya ke bumi, dan kaki kanannya di atas tapak kaki kiri, dan membaca tambahan dari apa yang wajib dengan tahmid dan doa.






VIII: Memberi Salam


Ia wajib, tidak keluar (berakhir) sholat melainkan dengan memberi salam, ia adalah dengan berkata:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Assalamu 3alaiku Warahnatu-Llahi Wabarakatuh

Dan perkara yang perlu diperhatikan dalam bahagian ini: Hendaklah memberi salam ke arah Kiblat dengan satu salam, dan menjeling dengan ekor matanya ke kanan, dan imam ke halaman mukanya (hadapan), begitu juga dengan makmum. Kemudian hendaklah dengan menjeling ke sebelah kiri memberi salam sekali lagi ke kirinya, dengan mukanya juga tetap menghadap ke halaman hadapan.


Perkara yang perlu diperhatikan dalam sholat, ada lima perkara:

Pertama: Berdoa selepas setiap dua takbir dari enam takbir-takbir (Takbiraat) tambahan kepada Takbiratu l-Ihram yang menjadi tiga kali setiap dua takbir dan kemudian berdoa, kemudian dua kali lalu berdoa, dan kemudian takbir dua kali dan juga berdoa. Maka yang pertama daripada tujuh takbir adalah Takbiratu l-Ihram dan dituntut bersamanya berniat untuk dirikan sholat, dan sholat akan bermula pada masa itu.

Kedua: Qunut, dilakukan dalam setiap sholat dua rakaat sebelum rukuk dan selepas membaca (Al-Hamd dan surah). Dan mustahab berdoa dengan zikir-zikir yang diriwayatkan, dan hanya perkara yang dia kehendaki dan sekurang-kurangnya sekadar lafaz tiga tasbih, begitu juga mustahab untuk qunut selepas rukuk terakhir setiap sholat. Pada hari Jumaat ada dua kali qunut, yang pertama sebelum rukuk, dan kedua selepas rukuk, Jika terlupa qadhakan selepas rukuk.

Ketiga: Pada masalah tempat pandang ketika berdiri ke tempat sujud, jika qunut pada tapak tangannya, jika rukuk di antara dua kakinya, dalam hal sujud di hujung hidungnya, dan ketika Tasyahud ke batunya, dan lebih baik agar mengurangkan penglihatan di dalam sholat.

Keempat: Pada masalah meletakkan tangan, ketika berdiri diletakkan di atas dua pahanya di bahagian atas lututnya, dan ketika Qunut berhadapan dengan mukanya, dan ketika rukuk di atas lututnya, dan ketika sujud bertentangan dengan telinganya, dan ketika Tasyahud di atas dua pahanya.

Kelima: Ulasan, sekurang-kurangnya dilakukan tiga Takbir sebelum meninggalkan (mengakhiri) sesuatu sholat. Ia menyempurnakan sepuluh Haji (Hujaj) dan kesempurnaan makrifah, dan afdhal membaca Tasbih Al-Zahraa’ 3alaiha Al-Salam, termasuk berdoa dengan doa-doa yang diriwayatkan, dan hanya perkara-perkara yang memudahkan.


Penutup: Yang Menghentikan Sholat

Ada dua bahagian, pertama: Yang dibatalkan secara sengaja atau tidak sengaja, ia adalah semua perkara yang membatalkan Thaharah (keadaan suci) sama ada gangguan yang diusahakan atau yang berlaku, seperti air kencing, najis dan apa yang membawa kepada wajibnya mengambil wuduk, dan apa yang membawa kepada wajibnya Ghusl (mandi) seperti junub dan haid.

Kedua: Yang tidak membatalkan melainkan dengan sengaja, iaitu: meletakkan yang kanan sebagai kiri, dan memberi perhatian kepada yang di sebaliknya, dan berkata-kata lebih dari dua perkataan, dan tergelak ketawa, dan banyak melakukan pergerakan yang bukan perbuatan sholat, menangis atas perkara-perkara duniawi, makan atau minum banyak atau sedikit, maka janganlah merosakkan sholat dengan membawa sisa makanan dalam mulut, atau minum air dalam sholat Witir bagi mereka yang sangat dahaga kerana dia mahu berpuasa pada waktu pagi selepas malam itu, tetapi tidak menjaga kiblatnya. Dan makruh bagi lelaki yang rambutnya kusut.

Makruh memandang kiri dan kanan, dan menguap, dan berlama-lama (Al-Tamaththi), dan terburu-buru (Al-3abits), dan meniup tempat sujud, dan berkahak (Al-Tankhim), dan meludah, atau mematah-matahkan jarinya, atau meraung atau merintih dengan satu perkataan, atau mengeluarkan air kencing, najis atau angin. jika sempit ringan mustahab baginya supaya menghentikan sholatnya.

Empat masalah:

Pertama: Apabila seseorang bersin dalam sholat mustahab baginya untuk memuji Allah, begitu juga selain bersin mustahab menyebut namaNya.

Kedua: Apabila ia diberi salam boleh jawab salam dengan berkata: Salamun 3alaikum dan bukan dengan berkata: Wa 3alaikumu s-Salamun.

Ketiga: ia boleh berdoa dengan semua jenis doa termasuklah bertasbih atau bertahmid, atau meminta sesuatu yang diharuskan dari perkara-perkara dunia dan akhirat, berdiri, duduk, rukuk dan sujud, serta tidak boleh meminta sesuatu yang haram, Walau terpaksa melakukannya pada hal dia tahu pengharamannya membatalkan sholatnya.

Keempat: Adalah dibenarkan bagi seorang yang sedang sholat untuk menghentikan sholatnya jika dia takut kerosakan kepada hartanya, atau melarikan diri daripada musuh, atau kecederaan anak-anaknya dan sebagainya, dan tidak boleh menghentikan sholatnya jika ada pilihan yang lain.





Tiada ulasan: