Isnin, 14 September 2015

Muka Depan

AMARAN:Terjemahan ini adalah untuk bacaan sahaja (Read Only). Terjemahan ini tidak disahkan oleh Jawatankuasa Terjemahan Ansar Imam Mahdi (as). Terjemahan ini Hanya untuk mendapat gambaran kasar mengenai Syarai3 Islam dan bukan untuk rujukan. Sebarang kesilapan dan tentunya ada banyak kesilapan dalam terjemahan ini adalah terpulang kepada penterjemah – Astaghfiru Allah Al-3dzim – Penterjemahan.


Teguran dan Pembetulan sangat dialu-alukan

Sila rujuk edisi Bahasa Arab:


                                    




Syarai3 Islam Juzuk I



Perpustakaan Al-Yamaniyah
Kitab Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Dibuat pada Jul 27, 2012
Tarikh Kemaskini: 27 Jul 2012


Versi Ansar Imam Mahdi (as) / No. (21-a)


Syarai3 Islam Juzuk I
(Ibadat)


Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
Washiy dan Utusan dan Yamani Imam Mahdi (as)


Edisi Kedua


1431 H – 2010 M


Untuk mengetahui lebih lanjut seruan dakwah, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)


Sila layari:





بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

 

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi



Kitab ini:


Adalah Syarai3 Islam mengenai masalah-masalah Halal dan Haram, oleh Al-‘Alim Al-Fadhil dan Al-Waliy Al-Nashih kepada Aali Muhammad (as) Abi Al-Qasim.

Najm Al-Din Jaafar bin Al-Hassan (rahimahu Allah) telah membuat segala usaha untuk mengetahui hokum-hakam Syarai3 Islam (undang-undang Islam) dari riwayat-riwayat Al-Rasul dan para Imam (as), tetapi dia membuat kesilapan dalam maqam dan bukan dari kelemahan, tetapi dari kelalaian yang tidak ada jalan baginya atas penyampaiannya.

Saya telah memperbetulkan dan menjelaskan hukum-hakam Syarai3 Islam seperti yang dikenalkan oleh Imam Al-Mahdi (as), dan mengikut apa yang diberitahu Imam Mahdi (as) kepada saya untuk menerangkan apa yang dikatakan dan membuat persediaan oleh keluarganya dan masanya telah dekat untuk menamatkan apa yang tidak matang waktunya demi waktunya, dan sesiapa yang menentang hukum-hukum ini adalah menentang Imam al-Mahdi (as):

﴿قَالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ﴾

(Muhammad) berkata: "Ya Tuhanku, berilah hukum yang hak. Dan Tuhan kami ialah Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Yang dimohonkan pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu sifatkan.".[Al-Anbiak 21:112] 


Aku bermohon maaf kepada Allah dan Rasul-Nya dan Imam Mahdi (as) dari kelemahan, dan bermohon kepada Allah untuk mengampunkan dosaku yang telah lalu dan yang akan datang.

Wahai Yang Maha Agung ampunkanlah dosaku yang cukup besar sesungguhnya tidak mengampuni dosa yang besar melainkan Yang Maha Agung.

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً * لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً﴾

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, * supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus, [Al-Fath 48:1-2] 


Yang berdosa yang serba kurang


Ahmad Al-Hassan
15 Sya3ban / 1426 H






Tiada ulasan: