III: Qiyam (Berdiri)
Ia
adalah rukun mengikut keupayaan, sesiapa yang melanggar secara sengaja atau
tidak sengaja batal sholatnya. Jika dia mampu berdiri sendiri adalah wajib melakukannya,
jika tidak ia wajib bergantung kepada apa yang boleh dilakukannya untuk berdiri,
dan boleh bersandar pada dinding mengikut keupayaan. Walaupun berdiri sekadar
senahagian dari sholatnya wajib mengikut kadar keupayaannya, melainkan sholatnya
dilakukan sambil duduk. Dan duduk jika dia boleh lakukan dari berdiri kepada
rukuk adalah wajib, melainkan melakukan rukuk sambil duduk. Jika tidak dapat
duduk sholatnya dilakukan sambil berbaring, Jika sholatnya boleh dilakukan sambil
berbaring (mengiring) dan kedua-duanya diakhiri dengan isyarat rukuk dan sujud.
Bagi sesiapa yang tidak berupaya kerana keadaannya semasa sholat hendaklah menukar
kepada selainnya untuk meneruskannya, seperti jika tidak mampu berdiri dilakukan
sambil duduk, atau jika tidak mampu duduk dilakukan sambil berbaring, atau jika
tidak mampu berbaring dilakukan dengan apa saja cara yang mampu, dan juga
sebaliknya. Bagi sesiapa yang tidak berupaya sujud gugurlah sujud atasnya, jika
ia tidak mampu memberi isyarat.
Duduk Tawarruk
Dan
perkara perlu diperhatikan dalam bahadian ini ialah dua perkara: Orang yang
sholat sambil duduk dalam keadaan membaca dan kakinya terlipat dalam melakukan
rukuk, dan duduk tawarruk dalam keadaan membaca tasyahudnya..
IV:
Membaca
Ia adalah wajib, dan mestilah dengan Al-Hamd (Surah
Al-Fatehah) pada semua sholat dua rakaat, dan dalam dua rakaat pertama setiap sholat
empat rakaat dan sholat tiga rakaat. Diwajibkan membaca keseluruhannya. Sholat
tidak sah dengan kesalahan (kecacatan), walaupun dengan satu huruf darinya dan dengan
sengaja walaupun pada tekanan (Al-Tasydid), serta kefasihan (Arab)-nya. Dan Basmalah
adalah satu ayat daripadanya, wajib dibaca bersamanya, dan orang yang sholat tidak
boleh baca secara terjemahannya. Dan wajib mengikut tertib kalimah dan
ayat-ayatnya dan cara menyampaikannya, jika melakukan kesalahan dengan sengaja hendaklah
diulang semula. Jika terlupa baca semula sebelum ia rukuk. Jika dia terus rukuk
di dalam sholatnya walaupun mengingatinya.
Sesiapa
yang tidak bagus (bacaannya), ia wajib belajar, jika ia memakan masa baca yang
apa yang boleh dibacanya atau membaca Basmalah sepuluh kali, tetapi tidak boleh
membaca apa yang dirasa mudah selain
darinya, atau bertasbih kepada Allah (Sabbahi Allah), memuji Allah (Hamda
Allah) bertahlil - mengesakan Allah (هلّله) dan bertakbir padanya mengikut kadar bacaan, maka dia wajib mempelajarinya.
Orang bisu yang keras lidahnya untuk membaca hendaklah menyimpulkan maknanya di
dalam hati. Pada setiap sholat-sholat tiga dan empat rakaat (pada rakaat ketiga
dan keempat), Imam dan makmum yang sholat akan membaca Al-Hamd (Al-Fatehah) sendiri-sendiri,
jika tidak boleh bacalah Basmalah sepuluh kali, jika tidak boleh hendaklah bertasbih.
Dan
bacalah surah yang lengkap selepas Al-Hamd (Al-Fatehah) pada dua rakaat pertama
adalah wajib dalam Sholat-sholat Farfhu, mengikut kesempatan masa yang memungkinkan
belajar sebagai pilihan. Jika membaca Surah lebih awal sebelum Al-Hamd diulang
semula atau tidak membacanya selepas Al-Hamd. Tidak boleh membaca dalam Sholat-sholat
Farfhu, sebahagian ayat-ayat dari surah-surah Al-3azzaim (panjang), dan supaya
tidak terlepas waktu kerana membacanya. Dan boleh membaca sekaligus dua surah.
Diwajibkan
Jihar (bacaan kuat) pada Al-Hamd dan Surah-surah dalam Sholat Shubuh, dan dua rakaat
pertama Sholat Maghrib dan 3isyak. Dan Ikhfaa’ (bacaan perlahan) dalam Sholat-sholat
siang dan rakaat ketiga Maghrib, dan dua rakaat akhir dalam Sholat 3isyak. Dan bacaan
Jihar adalah bacaan yang boleh didengar orang-orang yang berhampiran dengan pendengaran
yang jelas untuk didengar, dan bacaan Ikhfaa’ (perlahan) adalah bacaan yang
dapat didengar oleh dirinya sendiri. Dan orang-orang perempuan tidak boleh membaca
secara Jihar (kuat).
Dan perkara yang perlu diperhatikan dalam bahagian ini: Membaca
Basmalah secara Jihar (kuat) pada tempat-tempat bacaan Ikhfaa’ (perlahan) pada awal
Al-Hamd, dan pada awal surah, dan hendaklah membaca secara tartil (bertajwid), berhenti
pada tempat-tempatnya dan membaca surah selepas Al-Hamd dalam Sholat Nawafil.
Dan membaca dalam dua Sholat-sholat siang hari dan Maghrib dengan surah pendek
seperti Surah-surah "Al-Qadr" dan "Al-Jahd (Al-Kafirun)"
Pada Sholat 3isyak Surah-surah "Al-A3la" dan "Al-Thariq"
dan yang serupa dengannya, dan pada waktu Shubuh Surah-surah "Al-Muddatsir"
dan "Al-Muzzammil" dan yang semisal dengannya, dan pada siang hari
Isnin dan Khamis bacalah "Hal Ataa (Al-Ghasyiah)". Pada Sholat Maghrib
dan 3isyak malam Jumaat dengan"Al-Jumu3ah" dan "Al-A3la",
dan dalam Sholat Shubuh-nya dengan "Qul Huwa Allahu Ahad", dan dalam dua
Sholat-sholat siang hari dengan "Al-Munafiqin",
Dan Sholat-sholat Nawafil siang harinya dengan surah-surah pendek
dan mudah, dan pada waktu malam dengan surah-surah panjang dan Jihar dalam membacanya,
dan jika kekurangan masa ringankan dengan membaca "Qul Ya Aiyuha
Al-Kafirun" dalam tujuh surah-surah di atas, dengan dimulakan
Surah "Al-Tauhid" dibolehkan. Dan baca dalam dua-duaan rakaat sholat
malam tiga puluh kali "Qul Huwa Allahu Ahad", dan bakinya dengan surah-surah
panjang.
Apabila mendengar bacaan Imam dari belakangnya dan suaranya tidak
sampai (didengar), maka membaca dua kalimah syahadah adalah mustahab. Jika orang
yang sholat melalui ayat-ayat rahmat mintalah mengenainya, atau ayat-ayat niqmah
(hukuman) mintalah berlindung darinya,
Berrikut
ada tujuh masalah:
Pertama: Janganlah ucapkan perkataan
Amin di akhir Al-Hamd (Al-Fatehah).
Kedua: ikutlah syarat-syarat bacaan
yang betul, yang jika dibaca selain darinya ulang semula bacaan tersebut, dan
juga pada menentukan hentian dan diam seketika. Adapun jika diam semasa bacaan
tidak berlaku hentian, atau menentukan hentian tetapi tidak berhenti dan meneruskan
sholat.
Ketiga: Surah "Al-Dhuha"
dan "Alam Nasyrah" adalah satu surah, dan begitu juga Surah "Al-Fil"
dan "Liila Fi Quraisyin" adalah satu surah. Kita tidak boleh
mengasingkan salah satu daripada keduanya oleh kesahihannya dalam setiap
rakaat, dan tidak dipisahkan dengan Basmalah di antara keduanya.
Keempat: Jika membaca perlahan
(Ikhfaa’) pada tempat bacaan Jihar atau diterbalikkan kerana tidak tahu atau lupa
tidak perlu diulang.
Kelima: dibolehkan mengantikan
Al-Hamd Jika tidak boleh membacanya dengan membaca Basmalah sepuluh kali atau
dua belas kali Tasbih, jika bacaannya:
سبحان الله، والحمد الله، ولا إله إلا الله، والله
أكبر
Subhan Allah, Wa l-Hamdu Lillah, Wa La Ilaha Illa Allah, Wa Allahu Akbar bacalah sebanyak tiga kali.
Keenam: Sseiapa yang membaca dari Surah-surah
Al 3azzaim dalam Nawafil wajib sujud di tempat-tempat sujud (ayat sajadah), dan
juga membaca yang lain sambil mendengar, kemudian berdiri dan membaca apa yang tinggal
darinya dan kemudian rukuk. dan jika sujud itu di lakukan di akhirnya mustahab
baginya membaca Al-Hamd untuk rukuk dari bacaan itu.
Ketujuh: Al-Mu3auwizhatan (Surah-surah
Al-Falaq dan Al-Nas) adalah dari Al-Quran, dan ia boleh dibaca dalam Sholat sholat Fardhu dan Nafilahnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan