10
Zhu Al-Hijjah 1436
(2015 09 24)
Khutbah
Pertama
بسم الله الرحمن
الرحيم
اَللهُ
اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا وَرَزَقَنَا مِنْ
بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ بِالسَّلاَح.
والحمد
لله رب العالمين
* وصلى الله على محمد وال
محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
* اللهم
العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين
أشهد
أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد
أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد
أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد
أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله *
Assalamu
alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Wahai
orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa
kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan
beragama Islam.
Allah
Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha
Besar, dan bagi Allah segala pujian, Allah
Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan kepadaNya
kesyukuran kerana mendahulukan kami, dan berikan kepada kami binatang ternak,
dan membenci keluar dengan senjata.
Marilah kita berdoa semoga
Allah mengutuk musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari yang awal hingga
yang akhir.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu
dengan ganjaran.
Adakah
terdapat sebab bagi kelahiran Imam Ali (as) di Ka’bah?
Ka’bah,
atau Baiti Allahi l-Haram (Rumah Allah Yang Mulia) adalah tajalli
(penampakan) dan zuhur (kemunculan) bagi Bait Al-Ma’mur yang terletak di langit
untuk para malaikat bertawaf, dan memohon ampun kerana membahas (mempersoalkan)
Allah SWT dalam urusan menjadikan Adam (as) sebagai KhalifahNya. Setelah Adam
(as) melampaui batas terhadap Pohon Ilmu Aali Muhammad (as) dan ia adalah Pohon
Wilayah
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾
[tidak Kami dapati padanya keazaman yang kuat.] [Thaha
20:115],
iaitu,
untuk memikul Al-Wilayah Aali Muhammad (as) [154]), dimana Adam
diturunkan ke bumi dan diperintahkan untuk melakukan tawaf pada Ka’bah dan
memohon ampun kepada Allah atas kelemahannya (kekurangannya).
Kemudian
Allah mensyariatkan haji ke Bait Al-Haram (Ka’bah) untuk memperkenalkan manusia
kepada Hujah Allah di zaman mereka dan wilayah mereka dan mengakui kelemahan
(kekurangan) dan memohon ampun atas kekurangan mereka dalam menunaikan hakNya [155],
kerana itulah Allah memerintah umat Islam untuk menjadikan Ka’bah Kiblat mereka
tidak seperti umat sebelumnya dimana Kiblat mereka adalah Bait Al-Maqdis.
Dan
di dalam perkara ini, ada beberapa hal yang perlu dijelaskan:
1 -
Ka’bah mempunyai hubungan yang kuat dengan makna wilayah (Kekuasaan),
sebagaimana Haji dilakukan semata-mata untuk bertemu dengan Hujjah Allah, dan
menunjukkan wilayahnya kepada manusia dan memohon ampun atas kelemahan
(kekurangan) pada hak-hakNya.
2 -
Ka’bah adalah kiblat solat dan sujud kepada Allah SWT, walaupun sujud
sebelumnya adalah sujud kepada Adam yang dilantik sebagai KhalifahNya dan
HujjahNya. bahkan sujud pada Nur (Cahaya), yang terdapat di dalam sulbi Adam,
dan ia adalah Nur Amir Al-Mukminin Ali (as), dan adalah Kiblat pertama para
malaikat yang padanya mereka semua hadapkan dan ia adalah Ali bin Abi Talib
(as), Kiblat yang sebenar bukanlah Ka’bah dan batu-batunya, tetapi Kiblat itu
adalah Jauhar (permata) yang dilahirkan di dalam Ka’bah, dan ia adalah Waliy
Allah dan hujjahNya yang penuh, iaitu Ali bin Abi Talib (as), dan di sinilah diletakkan
Hajar Al-Aswad di sudut (penjuru) Ka’bah; kerana Kitab (Tulisan) Al-Mitsaq - Persetiaan
yang diambil Allah atas manusia ke atas Wilayah Ali bin Abi Talib (as).
Oleh
itu, orang yang menghadap ke Kaabah telah mengakui Wilayah Ali bin Abi Talib
(as) dengan perbuatannya itu dalam keadaan terpaksa, walaupun dia tidak percaya
dengan perkataan dan hatinya, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً﴾
[Hanya kepada Allah-lah sujud segala apa yang di
langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri ataupun terpaksa] [Al-Ra3d
13:15],
secara
sukarela bagi mereka yang mengakui pada Wilayah dan secara terpaksa
kepada yang tidak mengiktiraf pada Wilayah.
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ
وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ
وَالشَّجَرُ وَالدَّوُابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ
الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ
يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾
Apakah kamu tidak mengetahui, bahawa kepada Allah
bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung,
pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada
manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan
barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya.
Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. [Al-Hajj 22:18].
Mereka
yang sujud kepada Allah tetapi mereka akan diazab adalah kerena mereka tidak
mengenali (mengakui) pada Wilayah Ali (as) samada dengan perkataan mahupun
dengan hati, namun mereka terpaksa mengakuinya menerusi perbuatan mereka dan
sujud ke tempat dimana Imam Ali (as) dilahirkan iaitu Ka’bah, dan Allah SWT telah
menghina mereka melalui sujud yang mereka lakukan dan akan menjadikan mereka
berada di dalam kerugian:
﴿وَمَنْ
يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ﴾
Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak
seorangpun yang memuliakannya. [Al-Hajj 22:18].
Jelas
bahawa Kiblat itu adalah untuk bertawajjuh (menghadap) kepada Allah dan
dengannya Allah SWT dikenali, Kiblat pada hakikat adalah manusia yang sempurna
(Insan Kamil), dengannya akan dikenal Allah dan dia adalah wajah Allah SWT,
yang dengannya telah menghadap penciptaannya. Dan bertawajjuh (menghadap)
kepadanya adalah bertawajjuh kepada Allah. Insan Kamil adalah Ali bin Abi Talib
(as), penguhulu Aushiak dan Auliak, Allah telah menjadikan beliau lahir keluar
dari Ka’bah adalah untuk mengatakan bahawa manusia ini adalah Kiblat dan hujjaj
(Haji) kamu kepadanya, dan untuk itu Allah SWT mengatakan, Aku tidak mencipta
Ka’bah melainkan untuk Ali (as) dan dilahirkan Ali (as) di dalamnya. Oleh itu,
jika aku mempunyai anak, pasti anak itu akan dilahirkan di RumahKu,
﴿قُلْ
إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ﴾
Katakanlah, jika benar Tuhan Yang Maha Pemurah
mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula memuliakan (anak itu). [Al-Zukhruf
43:81].
Maka,
siapakah yang lebih wajar dijadikan sebagai Kiblat; batu binaan atau yang
mensucikan batu-batuan binaan dengan sebab kelahirannya di dalamnya?
Berkata
Isa (as) apa yang bermaksud: (kamu ulamak al-suuk yang bersumpah dengan
haikal (Gereja) tidak mematuhi haknya tetapi bersumpah dengan haikal emas kamu
mematuhi haknya, Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang
lebih penting, emas atau Rumah Tuhan yang menguduskan emas itu) [160].
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ
لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ
مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ
عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ
نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ،
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىرَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ
تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ
حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya
Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah
padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah
(perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada
UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada
HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat
dari (mengenal) agamaku
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ
وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ
هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
==========================================
Khutbah
Kedua:
==========================================
اَللهُ
اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا وَرَزَقَنَا مِنْ
بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ بِالسَّلاَح.
والحمد
لله رب العالمين
* وصلى الله على محمد وال
محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
* اللهم
العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين
أشهد
أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد
أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد
أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد
أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله *
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu
dengan ganjaran.
Mengagungkan syi'ar-syi'ar
Allah mendatangkan ketakwaan hati?
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى
الْقُلُوبِ﴾
{Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan
syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.}
{Al-Hajj 22:32]
﴿إِنَّ
الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّـهِ﴾
Sesungguhnya Shafaa dan Marwa adalah sebahagian dari
syi'ar Allah. [2:158]
Syi'ar-syi'ar Allah adalah
dalil-dalil (tanda-tanda) kepada Allah SWT, dan di antaranya adalah Al-Shafa
dan Al-Marwah; kerana di antara keduanya kudrat (kuasa) Allah SWT kepada Adam
dan Hawa serta Ibrahim dan Hajar (as), dan seterusnya kepada para Hujjah Allah,
kepada semua umat manusia. Untuk Ibrahim dan Hajar adalah di perigi (mata air)
Zam Zam, dan untuk Adam dan Hawa itu apabila Adam turun ke Bukit Shafa dan Hawa
di Bukit Marwah, dan datang bersama-sama di kedua-dua bukit bagi Adam dan Hawa
menjalani kehidupan manusia di muka bumi ini, sama seperti mengalirnya mata air
Zam Zam setelah dijumpai kemudiannya.
Maka ketika mengerjakan Haji
untuk mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, dan dalam mengagungkannya dengan
mengagungkan kuasa Allah di hati manusia. Dan di antara syi'ar-syi'ar Allah
adalah Bukit 'Arafah, Al-Masyair Al-Haram dan jejak (tinggalan) para nabi,
rasul dan aushiak (as), dan diri-diri mereka sendiri (as) adalah syi'ar-syi'ar
agung Allah AWJ. Oleh itu, dengan mengingati mereka adalah mengagungkan
keagungan syi'ar-syi'ar Allah SWT.
Dan ianya dipanggil
syi'ar-syi'ar; kerana manusia yang beriman akan menjadikan syi’ar kudrat
(kuasa) Allah yang akan tampil meresap di dalam hatinya.
Allah
SWT tidak memerintah Ibrahim (as) sebagai Hujjah Allah, untuk memperkenalkan
dirinya kepada orang-orang yang diserunya lebih daripada dia sebagai penyeru
kebenaran,
﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى
كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾
{[Kami
diperintahkan Ibrahim], "Dan serulah kepada manusia untuk berhaji, niscaya
mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang
kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh,} [Al-Hajj 22:27]
Pergi
mengerjakan haji adalah ziarah syi’ar tanda-tanda kudrat
Allah ziarah jejak
(tinggalan) para
Hujjah Allah. Ibrahim sebagai Hujjah Allah hanya menyeru mereka, untuk
mengenali kamu wahai Ibrahim sebagai Hujjah Allah. Inilah yang sepatutnya manusia
ambil dari pergi mengerjakan haji dan tidak perlu apa-apa dalil untuk ditunjukkan
kepada mereka; kerana kamu wahai Ibrahim adalah Hujjah Allah dan adalah
tanda-tanda kebesaran Allah, yang menciptakan manusia.
Patutkah
seorang manusia membuang Tuhannya yang telah menciptakannya dan tidak boleh
menghubungi-Nya dan bertanya kepada-Nya?!
Masalahnya
adalah bahawa mereka telah membuang Tuhan mereka yang menciptakan mereka, dan
kemudian mereka mahu para Hujjah Allah, supaya
memaksa (menarik) mereka beriman, dengan kuasa luar biasa yang dizahirkannya
supaya mendapati keunggulan para Hujjah Allah, dan
kelemahan dan ketidakupayaan mereka untuk menghadapi mereka.
Jadi
di manakah kedudukan iman seperti ini?! Dan di manakah Tuhan mereka yang telah
berfirman tentang diri-Nya SWT bahawa Dia lebih dekat daripada urat lehernya?
Ya, mereka telah hilang (buang) hubungan mereka kepada Tuhan mereka, kemudian
mereka tidak dihukum, tetapi diutus kepada mereka sesuatu yang dapat memberi
bimbingan melalui keterangan-keterangan (Al-Ayaat). Bagaimana berani mereka
terhadap Allah!!
Bilakah
manusia akan merasa malu dari menghadap Kemuliaan TuhanNya dengan keburukan,
kejahatan dan penipuan? Dan Dia SWT berkata-kata dengan keluhan tentang mereka
seolah-olah Dia SWT memerlukan mereka walaupun segala kekejian mereka dalam
menghadapi-Nya dan Dia adalah Pencipta mereka
﴿يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ
إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون﴾
{Alangkah
besarnya penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasulpun
kepada mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya.!} [Yasin 36:30]
Dan ianya dipanggil
syi'ar-syi'ar; kerana manusia yang beriman akan menjadikan syi’ar kudrat
(kuasa) Allah yang akan tampil meresap di dalam hatinya.
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ
لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ
مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ
عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[154] - Abi Ja'far (AS) berkata: (Allah
mengambil Persetiaan ke atas para Nabi, FirmanNya, bukankah Aku Tuhanmu dan
bahawa Mohammad RasulKu dan Ali Amir Al-Mukminin? Mereka menjawab: Ya. Maka
disahkan nubuwah mereka. Kemudian diambil Persetiaan ke atas Uuli Al-‘Adzim,
Bahawa Aku Tuhan kamu dan Mohammad RasulKu, Ali Amir Al-Mukminin, Aushiak
selepasnya Wali UrusanKu dan Pemyimpan IlmuKu, dan bahawa Mahdi akan
memenangkan agamaKu, dan dia menzahirkan KerajaanKu, dan membalas bela
musuh-musuhKu dan mengabdi padanya secara sukarela atau terpaksa, mereka berkata,
Kami berikrar -. Wahai Tuhan Kami -. dan kami berikrar. Adam (as) tidak
menafikan, dan tidak juga berikrar, Maka dilaksanakan keazaman bagi mereka
kelima-limanya (Uuli Al-‘Adzim) pada Mahdi (as), Adam tidak kuat keazamannya
atas ikrar itu, ia adalah firman Allah Tabaraka wa Taala:
وَلَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ
لَهُ عَزْماً
[Dan
sesungguhnya telah Kami ambil perjanjian pada Adam dahulu, maka ia lupa, dan
tidak Kami dapati padanya keazaman yang kuat.] Bashair Darajaat: halaman 90
Hadits 2.
[155]
– Dari Al-Fadhil, dari Abi Ja’far (AS), beliau berkata, melihat kepada orang
ramai yang tawaf mengelilingi Ka’bah, beliau berkata: (mereka bertawaf dalam
kejahilan, bahawa diperintahkan mereka tawaf padanya, Kemudian mengasingkan
kita dan mengajar kita wilayah mereka dan supaya kita mengasihi mereka dan
meletakkan kita supaya menolong mereka,, kemudian membaca Ayat ini:
واجعل أفئدة من الناس تهوي إليهم
[dan
jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka]) Al-Kafi: Jilid 1
halaman 392 Hadits 1.
.
[156]
-.
[157]
-.
[158]
-.
[159]
–.
[160]
- Alkitab / Perjanjian Baru - Injil Matius 23 (Matthew 23): ((16) Celakalah kamu, hai pemimpin-pemimpin
buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci (Rumah Tuhan), sumpah itu tidak
sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu mengikat. (17) Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang
buta, apakah yang lebih penting, emas atau Bait Suci yang menguduskan emas
itu?.. ..).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan