Rukun
kedua: Perbuatan Dalam Sholat
Iaitu Kewajiban dan mandub (sunnah), Yang diwajibkan ada lapan
perkara:
I:
Niat
Ia
adalah satu rukun dalam sholat, jika dilanggar dengan sengaja atau lupa sholatnya
tidak sah. Dan pada hakikatnya adalah: membangkitkan
sifat sholat dalam fikiran. Qashad (hasrat; menyengaja atau niat) melakukannya pada
empat perkara:
1. Wajib atau mandub (sunnah),
2. Qurbah, (mendekatkan diri)
3. ta’yin (menentukan) ,
4. perlaksanaan tunai dan qadha’
Ia tidak kira secara lisan (lafaz). dan masanya pada awal dari
ketika mengangkat takbir. Hokum wajibnya berterusan hingga akhir
sholat, dan tidak akan membatalkan niat yang utama, walaupun jika seseorang memutuskan
untuk keluar dari sholat ia tidak terbatal, Begitu juga jika dia bercadang
untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengannya, selagi perbuatannya tidak membatalkan.
Begitu juga jika bertujuan menunjuk-nunjuk (riyak) dengan sesuatu dari perbuatan
sholat, atau selain sholat. Niat yang dibawanya boleh dipindahkan: seperti memindahkan
Dzohor pada hari Jumaat kepada nafilah bagi orang-orang yang lupa membaca
Jumaat dan membaca selainnya, seperti memindahkan sholat fardhu semasa (tunai)
kepada sholat terdahulu (qdha’) mengikut kesempatan masa.
II:
Takbiratu l-Ihram
Ia juga adalah rukun, sholat tidak sah tanpanya walaupun ia dilanggar
kerana lupa. Dan ia adalah dengan mengatakan:
الله اكبر – Allahu
Akbar – (Allah Maha Besar)
Tidak
termasuk maknanya, walaupun melanggar satu huruf daripadanya sholatnya tidak diterima.
Jika kedua-dua kalimah itu tidak dapat disebut (dilafaz) oleh orang-orang bukan
Arab (A3jam) dia mesti mempelajarinya. Jangan menyibuk diri dengan bersholat
mengikut kesempatan masa, walaupun masa suntuk diharamkan menterjemahkannya. Bagi
yang bisu menyebutnya seberapa yang boleh, Jika tidak berupaya bercakap dari
mulanya hendaklah menyimpulkan maknanya di hatinya dengan isyarat. Susunan tertibnya
adalah wajib, jika sebaliknya sholatnya tidak diterima.
Diwajibkan
bertakbir enam takbir selepas Takbiratu l-Ihram sehingga menjadi tujuh takbir,
yang pertama adalah takbir pembukaan (iftitah). Jika berakbir dengan niat
pembukaan, kemudian berakbir lagi dengan niat pembukaan batal sholatnya. Jika
bertakbir tiga kali dengan niat pembukaan telah diterima sholatnya, dengan bertakbir
selepasnya enam takbir. Diwajibkan bertakbir secara berdiri dan bertakbir sambil
duduk bagi yang kurang berupaya, atau dia mengambil secara berdiri sholatnya
tidak diterima.
Empat
perkara perlu diperhatikan:
1. Hendaklah
memulakan lafaz Jalalah (Allah) tanpa memanjangkan (huruf mad) di antara hurufnya
dan dengan lafaz atas wazan Akbar (kalimah Allah diikuti oleh kalimah Akbar) ,
2. Hendaklah
mendengar imam dari belakangnya yang melafazkannya,
3. Hendaklah
mengangkat tangan ke telinganya sekadar menaikkan anggota itu pertengahan ke
telinga,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan