Jumaat, 18 September 2015

Rukun kedua: Perbuatan Dalam Sholat

Rukun kedua: Perbuatan Dalam Sholat

Iaitu Kewajiban dan mandub (sunnah), Yang diwajibkan ada lapan perkara:


I: Niat


Ia adalah satu rukun dalam sholat, jika dilanggar dengan sengaja atau lupa sholatnya tidak sah. Dan pada hakikatnya adalah: membangkitkan sifat sholat dalam fikiran. Qashad (hasrat; menyengaja atau niat) melakukannya pada empat perkara:

1.   Wajib atau mandub (sunnah),
2.   Qurbah, (mendekatkan diri)
3.   ta’yin (menentukan) ,
4.   perlaksanaan tunai dan qadha’

Ia tidak kira secara lisan (lafaz). dan masanya pada awal dari ketika mengangkat takbir. Hokum wajibnya berterusan hingga akhir sholat, dan tidak akan membatalkan niat yang utama, walaupun jika seseorang memutuskan untuk keluar dari sholat ia tidak terbatal, Begitu juga jika dia bercadang untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengannya, selagi perbuatannya tidak membatalkan. Begitu juga jika bertujuan menunjuk-nunjuk (riyak) dengan sesuatu dari perbuatan sholat, atau selain sholat. Niat yang dibawanya boleh dipindahkan: seperti memindahkan Dzohor pada hari Jumaat kepada nafilah bagi orang-orang yang lupa membaca Jumaat dan membaca selainnya, seperti memindahkan sholat fardhu semasa (tunai) kepada sholat terdahulu (qdha’) mengikut kesempatan masa.


II: Takbiratu l-Ihram


Ia juga adalah rukun, sholat tidak sah tanpanya walaupun ia dilanggar kerana lupa. Dan ia adalah dengan mengatakan:
الله اكبر – Allahu Akbar – (Allah Maha Besar)
Tidak termasuk maknanya, walaupun melanggar satu huruf daripadanya sholatnya tidak diterima. Jika kedua-dua kalimah itu tidak dapat disebut (dilafaz) oleh orang-orang bukan Arab (A3jam) dia mesti mempelajarinya. Jangan menyibuk diri dengan bersholat mengikut kesempatan masa, walaupun masa suntuk diharamkan menterjemahkannya. Bagi yang bisu menyebutnya seberapa yang boleh, Jika tidak berupaya bercakap dari mulanya hendaklah menyimpulkan maknanya di hatinya dengan isyarat. Susunan tertibnya adalah wajib, jika sebaliknya sholatnya tidak diterima.

Diwajibkan bertakbir enam takbir selepas Takbiratu l-Ihram sehingga menjadi tujuh takbir, yang pertama adalah takbir pembukaan (iftitah). Jika berakbir dengan niat pembukaan, kemudian berakbir lagi dengan niat pembukaan batal sholatnya. Jika bertakbir tiga kali dengan niat pembukaan telah diterima sholatnya, dengan bertakbir selepasnya enam takbir. Diwajibkan bertakbir secara berdiri dan bertakbir sambil duduk bagi yang kurang berupaya, atau dia mengambil secara berdiri sholatnya tidak diterima.

Empat perkara perlu diperhatikan:

1.   Hendaklah memulakan lafaz Jalalah (Allah) tanpa memanjangkan (huruf mad) di antara hurufnya dan dengan lafaz atas wazan Akbar (kalimah Allah diikuti oleh kalimah Akbar) ,
2.   Hendaklah mendengar imam dari belakangnya yang melafazkannya,
3.   Hendaklah mengangkat tangan ke telinganya sekadar menaikkan anggota itu pertengahan ke telinga,

4.   Ibu jari hendaklah mengarah ke tengah-tengah leher.





Tiada ulasan: