Isnin, 14 September 2015

Pengenalan V: Tempat Sholat

Pengenalan V: Tempat Sholat

Sholat dibenarkan di semua tempat dengan syarat ia dimiliki atau yang diizinkan.

Kebenaran yang berkenaan dengan bayaran seperti sewa dan yang sama dengannya, dan oleh yang membenarkan, iaitu: sama ada yang jelas seperti kata sholatlah di sini, atau yang membawa maksud sebagai keizinannya untuk dirikan di dalamnya, atau apa sahaja perkara yang menjadi saksi seperti menyaksikan tanda-tanda (keizinan) dari pemilik tidaklah makruh.

Dan tempat yang dirampas, tidak sah sholat dalamnya bagi perampas, dan tidak juga kepada orang lain yang tahu ia dirampas. Dan jika ia bersholat dengan sengaja walaupun mengetahuinya, sholatnya adalah tidak sah, tetapi jika ia lupa atau tidak tahu mengenai rampasan itu sholatnya sah. Sekiranya ia tidak tahu mengenai haramnya rampasan itu tidak boleh dimaafkan. Jika masa suntuk dan ia ingin keluar, sholatnya sah, Kalau ia sholat tidak disibukkan untuk keluar ia tidak sah. Walaupun membuat kesimpulan ia milikan orang lain dan mendapat keizinannya kemudian mengarahkannya keluar, ia wajib keluar, dan jika dia bersholat dalam keadaan ini sholatnya tidak sah, dan bersholatlah ia di luar walaupun masa itu suntuk. Tidak dibenarkan bersholat dan di sisinya bersholat seorang perempuan atau di hadapannya, sama ada ia muhrim atau ajnabiyah (bukan mahromnya), Dan gugur larangan jika ada penghalang antara kedua mereka atau dalam jarak sepuluh hasta. Jika ia ada di belakang sejauh kedudukan sujud yang seiring dengan kakinya digugurkan larangan. Sekiranya tidak memperoleh kedudukan (ruang) yang memungkinkan bagi jarak, kaum lelaki sholat dahulu, kemudian perempuan. Tiada salahnya bersholat pada tempat bernajis jika ia tidak berlebih-lebih kenajisannya kepada pakaiannya dan kepada tubuhnya, dan kawasan tempat dahinya bersih.

Dan makruh sholat di bilik mandi, rumah-rumah najis (وبيوت الغائط), di kandang-kandang unta, sarang kediaman semut, dalam air mengalir, di tanah paya, di atas salji, dan di antara kubur, melainkan mempunyai halangan walau apa pun pembatas (kayu panjang), atau antaranya sepuluh hasta. Dan rumah-rumah api, dan rumah-rumah arak jika dia tidak melebihi kenajisannya, dan lorong-lorong kuda, dan rumah-rumah Majusi, Tiada salahnya di tempat berniaga dan gereja.

Dan makruh: melakukan di hadapan bekas api terbakar, atau gambar. Sebagai mana makrun sholat-sholat fardhu di tengah-tengah Kaabah dimakrunkan di permukaannya. Dan makrun di kandang-kandang kuda dan keledai, dan baghal, tiada salahnya ditempat perahan susu kambing, dan di rumah yang terdapat orang Majusi, dan tiada salahnya di rumah orang Yahudi dan orang Kristian. Dan makruh di hadapannya Al-Quran terbuka, atau dinding yang mengalir keluar dari sinki basah di dakamnya, dan makruh pada seorang manusia yang menghadapinya melainkan yang menjadi hujah kepada manusia seperti Imam (as), atau menghadap pintu yang terbuka.

Tiada ulasan: