Bab II: Dua Sholat Eid
Pertimbangan Dan Perjalanannya.
Ia adalah wajib ketika wujud Imam (as) dengan syarat-syarat
yang sama pertimbangannya dalam Sholat Jumaat. Ia mesti dilakukan secara
berjamaah, dan tidak boleh tidak dilakukan, kecuali uzur, maka ketika itu
dibenarkan untuk Sholat secara sendiri sebagai ganti. walaupun terjejas
syarat-syarat ia jatuh wajib, dan disyorkan untuk berjamaah dan sendirian.
Waktunya:
Antara matahari terbit hingga zawal (matahari rembang),
sekiranya terlepas tidak boleh menarik diri.
Caranya (Kaifiat):
Takbiratu l-Ihram dan Takbirat – Tujuh Takbir (seoerti
biasa), kemudian baca "Al-Hamd" (Al-Fatehah) dan Surah, dan lebih
afdhal baca Surah "Al-A3la", kemudian selepas membaca Surah bertakbir
dan Qunut lima kali, kemudian Takbir (keenam) dan Ruku3, kemudian sempurnakan
dua sujud: kemudian bangun untuk rakaat kedua baca "Al-Hamd"
(Al-Fatehah) dan Surah, dan lebih afdhal baca Surah "Al-Ghasyiyah",,
kemudian selepas membaca Surah bertakbir dan Qunut empat kali, kemudian Takbir
(kelima) dan Ruku3, sehingga jumlah Takbir dan Qunut tambahan itu menjadi
sembilan: lima pada rakaat pertama dan empat pada rakaat kedua tidak termasuk
Takbiratu l-Ihram dan enam Takbirat, dan tidak termasuk takbir dua Ruku3 dan
takbir-takbir sujud.
Sunan (perjalanan) Sholat ini: Di padang (Al-Ishhaar) kecuali
di Mekah, dan sujud di atas tanah (bumi), dan muazzin hanya berkata “Al-Sholah”
tiga kali, ia tidak ada azan seperti Sholat lima waktu. Dan imam keluar berkaki
ayam, berjalan dengan tenang dan hormat, mengingati Allah SWT. Dan makanlah
sebelum keluar Sholat Eid Al-Fithr, dan selepas Sholat Eid Al-Adha dilakukan
korban. Dan bertakbir (takbir Raya) Hari Raya Al-Fithr sejurus selepas daripada
empat Sholat, dimulai selepas Sholat Maghrib malam Hari Raya Al-Fithr, dan
berakhir pada Sholat Hari Raya Al-Fithr. Dalam Hari Raya Al-Adha sejurus
selepas lima belas Sholat (3 hari), dimulai selepas Sholat Dzohor hari pertama
Hari Raya Korban di Mina dan di waktu-waktu sebaik sahaja selepas hari ke
sepuluh (Zhu Al-Hijjah) dengan membaca:
اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ
لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَ الْحَمْدُللهُ عَلٰي مَا
هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا، وَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ،
وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ بِالسَّلاَح.
Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa
Allahu Wallahu Akbar, Wa l-Hamdu Lillahi 3alaa Ma Hadana. Walahu Sy-Syukru 3alaa
Ma Aulaana, Warazaqana Min Bahimati l-An3aam , Wayakrahu l-Khuruja Bis-Salaah_
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Tiada Tuhan
selain Allah, dan Allah Maha Besar, dan segala pujian bagi Allah, atas apa
yang telah diberi petunjuk kepada kami dan kepadaNya kesyukuran kerana
mendahulukan kami, dan memberikan kepada kami binatang ternak, dan membenci
keluar dengan senjata.
dan ditambah dalam Hari Raya Al-Adha:
وَرَزَقَنَا مِنْ
بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ بِالسَّلاَح.
dan berikan kepada kami binatang
ternak, dan membenci keluar dengan senjata.
Dan Sholat nafilah sebelum atau selepas Sholat hanya di
masjid Nabi (S) di Madinah, maka harus Sholat dua rakaat sebelum
meninggalkannya.
Lima Masalah:
Pertama: Takbir tambahan dalam Sholat Eid adalah wajib dan
qunut juga wajib, tetapi ia tidak perlu lafaz tertentu walaupun boleh berdoa
apa yang dikehendaki dan yang afdhal adalah membaca:
أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن
محمداً عبده ورسوله، وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله، وأشهد أن المهدي
والمهديين من ولده حجج الله * اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ
وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ
وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا
اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
Kedua: Jika hari raya dan hari Jumaat pada hari yang sama,
sesiapa yang telah menghadiri Sholat Hari Raya adalah menjadi pilihan untuk
(dan yang terbaik) menghadiri Sholat Jumaat dan pada Imam untuk mengajar mereka
itu dalam khutbahnya.
Ketiga: Dua khutbah adalah selepas Sholat Hari Raya dan
melaksanakan khutbah sebelum Sholat Hari Raya adalah bidaah, dan adalah wajib
mendengar kedua-dua khutbahnya.
Keempat: tidak perlu pindah ke mimbar masjid, bahkan dibuat
mimbar yang serupa dari tanah adalah mustahab (sunat).
Kelima: Jika matahari sudah terbit haram bermusafir sehingga
selesai Sholat Hari Raya, ia adalah wajib ke atasnya, dan dibolehkan
meninggalkan (rumah) selepas fajar dan sebelum matahari terbit, dan ia adalah
makruh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan