Pengenalan IV: Pakaian
Pada Masalah:
Pertama: Tidak dibenarkan bersholat dengan kulit binatang mati
(bangkai), walaupun jika dagingnya boleh dimakan, sama ada disamak atau tidak disamak.
Dan begitu juga yang dagingnya tidak boleh dimakan – dan ia suci ketika ia hidup
dan dikenakan sembelihan atasnya - apabila harum ia suci, dan jangan digunakan
dalam sholat. Tidak perlu untuk menggunakannya pada selainnya dengan disamak,
tetapi makruh menggunakannya sebelum disamak.
Kedua: Bulu, (Al-Shawf), rambut (Al-Syar3r), bulu halus
(Al-Wabr) dan bulu (Al-Raisy) yang dimakan dagingnya adalah suci, sama saja
sama ada tertanggal (cukur) masa hidup, disembelih atau bangkai,
dan boleh bersholat bersamanya. walaupun tercabut semasa mati dicuci di tempat
berkenaan, dan segala sesuatu yang tidak dapat diselesaikan semasa hidup binatang
yang mati itu ia adalah suci pada masa hidup. Apa yang najis semasa hidupnya keemuanya
itu dianggap najis, sholat tidak sah dengan sesuatu darinya yang tergolong dari
yang tidak boleh dimakan dagingnya walaupun disembelih, melainkan bahagian yang
tidak tercemar.maka boleh sholat bersamanya, dan tidak boleh bersamanya bulu halus
(Al-Wabr) arnab dan musang yang tercemar.
Ketiga: Boleh bersholat jika bersamanya bulu tupai, tidak
boleh bersamanya bulu (Fru - Fur) musang dan arnab.
Keempat Tidak dibenarkan bagi lelaki memakai sutera dan tidak
boleh sholat bersamanya melainkam di dalam peperangan, ia adalah mustahab untuk
meletakkan sutera ke atas (bahagian) dada apabila perlu (dharurat), seperti
sejuk untuk menghalang dari sakit (kesejukan), dan ia dibenarkan bagi wanita
seluruhnya. tidak sempurna Sholat dengan melilit pinggang dan topi, tidak dibenarkan
berbuat demikian, dan dibenarkan menunggang haiwan dan menghamparkan (kedua
tangan) keluar. Makruh Sholat dalam pakaian berselubung. Jika
menggabungkan sesuatu yang dibolehkan bersholat, walaupun keluar daripada
bentuk asalnya dibolehkan memakainya dan bersholat dengannya, sama sahaja sama
ada lebih atau kurang bahagian (kandungan) suteranya adalah makruh.
Kelima: Pakaian yang haram tidak dibolehkan bersholat dengannya,
walaupun jika pemilik pakaian tidak merampasnya atau ia dibenarkan untuk bersholat
bersamanya dengan mendapat kebenaran perampasnya, walaupun tidak pernah
dibenarkan dibolehkan bagi yang tidak dirampas.
Keenam: Tidak dibenarkan bersholat dengan beralas kasutnya, menjadikan
ibu jarinya tergantung di udara dan tidak jejak bumi. Dan dibenarkan untuk bersholat
dengan beralas kasut yang tidak seperti itu.
Ketujuh: Kesemuanya kecuali apa yang diingatkan adalah sah
bersholat dengannya, dengan syarat bahawa ia dimiliki atau dibenarkan, dan ia bersih,
dan kami telah menjelaskan hukum pakaian najis. Dan dibenarkan bagi seorang
lelaki untuk bersholat dalam satu pakaian, dan tidak dibenarkan pada wanita melainkan
dalam dua pakaian yang melindungi dan menutupi seluruh badannya kecuali muka,
dua tangan dan zahir kedua kakinya. Dan boleh bersholat bagi seorang lelaki
dengan bertelanjang apabila ia menutupi qubul (bahagian hadapannya) dan
duburnya dan ia makruh hukumnya, dan jika tidak ada pakaian untuk menutupi dan yang
ditemui hanya daun-daun pokok, dan jika tidak ada benda untuk menutupinya dia boleh
bersholat telanjang di tempat yang selamat dari dilihat seseorang, tetapi jika tidak
terjamin (dari dilihat) bersholatlah sambil duduk dan bagi kedua-dua rukun cukup
dengan menggerakkan tangan (isyarat) untuk ruku 'dan sujud. Bagi kaum lelaki
dan kanak-kanak bersholat tanpa tabir, dibebaskan bagi kaum lelaki semasa
sholat dari kewajipan menutup kepalanya, dan jika terkurang pada banyak
perbuatan ulang semula, dan begitu juga bagi kanak-kanak lelaki, apabila baligh
semasa sholat termasuk tidak membatalkannya.
Kelapan: Sholat mustahab memakai pakaian putih, tidak makruh memakai
pakaian hitam, dan makruh dalam satu pakaian yang tipis untuk lelaki, yang
menampakkan apa yang ada di bawahnya, itu tidak dibenarkan.
Dan makruh untuk memakai sarung atas baju, dan
yang menutup tubuh dengan menyelubungi seluruh tubuh termasuk tangan
dengan satu kain (yasytimal al-shamma’), atau bersholat dengan serban tidak mempunyai
lelangit, dan makruh memakai serban tanpa lelangit sama sekali. Dan makruh terdedah
bagi orang lelaki, dan niqab (penutup wajah) untuk wanita yang menghalang dari
membaca adalah haram. Dan makruh sholat di Quba’ dibuat cepat (masydud)
melainkan dalam peperangan, dan yang mengimamkan sholat tanpa pakaian
luar (radaa’), dan dilengkapi dengan sedikit besi yang tampak (menonjol), dan
dalam pakaian dipakai pemiliknya. Dan jika wanita bersholat ada gelang kaki yang
berbunyi. dan makruh Sholat dalam pakaiannya ada patung, atau imej yang menarik
perhatian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan