Isnin, 14 September 2015

Pengenalan IV: Pakaian

Pengenalan IV: Pakaian

Pada Masalah:

Pertama: Tidak dibenarkan bersholat dengan kulit binatang mati (bangkai), walaupun jika dagingnya boleh dimakan, sama ada disamak atau tidak disamak. Dan begitu juga yang dagingnya tidak boleh dimakan – dan ia suci ketika ia hidup dan dikenakan sembelihan atasnya - apabila harum ia suci, dan jangan digunakan dalam sholat. Tidak perlu untuk menggunakannya pada selainnya dengan disamak, tetapi makruh menggunakannya sebelum disamak.

Kedua: Bulu, (Al-Shawf), rambut (Al-Syar3r), bulu halus (Al-Wabr) dan bulu (Al-Raisy) yang dimakan dagingnya adalah suci, sama saja sama ada tertanggal (cukur) masa hidup, disembelih atau bangkai, dan boleh bersholat bersamanya. walaupun tercabut semasa mati dicuci di tempat berkenaan, dan segala sesuatu yang tidak dapat diselesaikan semasa hidup binatang yang mati itu ia adalah suci pada masa hidup. Apa yang najis semasa hidupnya keemuanya itu dianggap najis, sholat tidak sah dengan sesuatu darinya yang tergolong dari yang tidak boleh dimakan dagingnya walaupun disembelih, melainkan bahagian yang tidak tercemar.maka boleh sholat bersamanya, dan tidak boleh bersamanya bulu halus (Al-Wabr) arnab dan musang yang tercemar.

Ketiga: Boleh bersholat jika bersamanya bulu tupai, tidak boleh bersamanya bulu (Fru - Fur) musang dan arnab.

Keempat Tidak dibenarkan bagi lelaki memakai sutera dan tidak boleh sholat bersamanya melainkam di dalam peperangan, ia adalah mustahab untuk meletakkan sutera ke atas (bahagian) dada apabila perlu (dharurat), seperti sejuk untuk menghalang dari sakit (kesejukan), dan ia dibenarkan bagi wanita seluruhnya. tidak sempurna Sholat dengan melilit pinggang dan topi, tidak dibenarkan berbuat demikian, dan dibenarkan menunggang haiwan dan menghamparkan (kedua tangan) keluar. Makruh Sholat dalam pakaian berselubung. Jika menggabungkan sesuatu yang dibolehkan bersholat, walaupun keluar daripada bentuk asalnya dibolehkan memakainya dan bersholat dengannya, sama sahaja sama ada lebih atau kurang bahagian (kandungan) suteranya adalah makruh.

Kelima: Pakaian yang haram tidak dibolehkan bersholat dengannya, walaupun jika pemilik pakaian tidak merampasnya atau ia dibenarkan untuk bersholat bersamanya dengan mendapat kebenaran perampasnya, walaupun tidak pernah dibenarkan dibolehkan bagi yang tidak dirampas.

Keenam: Tidak dibenarkan bersholat dengan beralas kasutnya, menjadikan ibu jarinya tergantung di udara dan tidak jejak bumi. Dan dibenarkan untuk bersholat dengan beralas kasut yang tidak seperti itu.

Ketujuh: Kesemuanya kecuali apa yang diingatkan adalah sah bersholat dengannya, dengan syarat bahawa ia dimiliki atau dibenarkan, dan ia bersih, dan kami telah menjelaskan hukum pakaian najis. Dan dibenarkan bagi seorang lelaki untuk bersholat dalam satu pakaian, dan tidak dibenarkan pada wanita melainkan dalam dua pakaian yang melindungi dan menutupi seluruh badannya kecuali muka, dua tangan dan zahir kedua kakinya. Dan boleh bersholat bagi seorang lelaki dengan bertelanjang apabila ia menutupi qubul (bahagian hadapannya) dan duburnya dan ia makruh hukumnya, dan jika tidak ada pakaian untuk menutupi dan yang ditemui hanya daun-daun pokok, dan jika tidak ada benda untuk menutupinya dia boleh bersholat telanjang di tempat yang selamat dari dilihat seseorang, tetapi jika tidak terjamin (dari dilihat) bersholatlah sambil duduk dan bagi kedua-dua rukun cukup dengan menggerakkan tangan (isyarat) untuk ruku 'dan sujud. Bagi kaum lelaki dan kanak-kanak bersholat tanpa tabir, dibebaskan bagi kaum lelaki semasa sholat dari kewajipan menutup kepalanya, dan jika terkurang pada banyak perbuatan ulang semula, dan begitu juga bagi kanak-kanak lelaki, apabila baligh semasa sholat termasuk tidak membatalkannya.

Kelapan: Sholat mustahab memakai pakaian putih, tidak makruh memakai pakaian hitam, dan makruh dalam satu pakaian yang tipis untuk lelaki, yang menampakkan apa yang ada di bawahnya, itu tidak dibenarkan.

Dan makruh untuk memakai sarung atas baju, dan yang menutup tubuh dengan menyelubungi seluruh tubuh termasuk tangan dengan satu kain (yasytimal al-shamma’), atau bersholat dengan serban tidak mempunyai lelangit, dan makruh memakai serban tanpa lelangit sama sekali. Dan makruh terdedah bagi orang lelaki, dan niqab (penutup wajah) untuk wanita yang menghalang dari membaca adalah haram. Dan makruh sholat di Quba’ dibuat cepat (masydud) melainkan dalam peperangan, dan yang mengimamkan sholat tanpa pakaian luar (radaa’), dan dilengkapi dengan sedikit besi yang tampak (menonjol), dan dalam pakaian dipakai pemiliknya. Dan jika wanita bersholat ada gelang kaki yang berbunyi. dan makruh Sholat dalam pakaiannya ada patung, atau imej yang menarik perhatian.



Tiada ulasan: