Soalan
512: Apa yang perlu dilakukan dengan orang yang mencela atas Al-Syed Ahmad
Al-Yamani (as) ??
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Apa
yang perlu dilakukan dengan orang yang mencela atas Al-Syed Ahmad Al-Yamani (as)
??
Dihantar
oleh: : Amir Al-Din – Australia
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan
selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan
limpahan salam pengiktirafan.
Pernyataan ini disebut secara khusus oleh Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) seperti berikut:
Soalan:
Apa
hukumnya orang yang menghina Nabi atau Washiy, dan terdapat beberapa orang yang
jahil menghina Al-Syed Ahmad Al-Hassan Washiy dan utusan Imam Mahdi (as), maka
bagaimana kita harus berurusan dengan mereka?
Jawapan:
Hukum
menghina seorang nabi atau seorang washiy atau Al-Saiyidah Al-Zahraa’ (as) atau
sesiapa yang seperti maqam (martabat) mereka, seperti Al-Abbas bin Ali (as) dan
Zainab (as). ia adalah suatu pembunuhan selepas dengan pasti dan terus-menerus
membuat penghinaan..
Orang-orang
yang secara khusus menghina saya, saya memaafkannya, maka ia dihina dengan
penghinaan atau dimaafkan dari dosa. Telah menghina seorang yang jahil, ibu
salah seorang maksumin (as). Maka berkata (as): (jika kamu benar, Allah
memaafkannya, dan jika kamu berbohong Allah mengampuni kamu) [90] .
Seorang
yang jahil telah menghina Imam Al-Hassan (as), maka Imam Al-Hassan (as) memaafkannya
dan berbuat baik kepadanya, dan perkara ini juga berulang keoada Imam Al-Kadzim
(as) maka dibalasnya
dengan kebaikan.
Memaafkan
dan berlaku baik adalah kepribadian mereka (as) dan kepribadian para nabi dan aushiak
dan saya juga berharap Allah menjadikan saya seperti itu.
Al-Shadiq
(as) berkata:
(Di dalam Taurat tertulis: Wahai anak Adam, ingatlah
kepadaku, apabila engkau marah ingatkan murka-Ku, maka kamu tidak menghapuskan bagi
mereka yang menghapuskan, dan Sekiranya
kamu telah dizalimi dengan kezaliman maka bumi akan menolong kamu) [91],
Dan
aku redha dengan pertolongan Allah atasku. Dialah sebaik-baik Pelindung dan
sebaik-baik Penolong.
Dan
ketahuilah, saudara-saudara, bahawa orang-orang jahil tahu bahawa seruan dakwah
ini benar:
﴿وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا
أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ
الْمُفْسِدِينَ﴾
Dan mereka mengingkarinya karena
kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya.
Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan. [92]
dan
mereka dapati diri mereka tidak berupaya sepenuhnya untuk menolak dalil-dalil
yang tidak dapat disangkal, dan ia adalah Tsaqalain, iaitu Al-Quran dan Ahl
Al-Bait (as) dan dari kerajaan langit (Malakut Al-Samawaat), mereka tidak dapat
melainkan teriakan syaitan-syaitan dan (bunyi) deraman anjing-anjing sebagai
penolakan demi penolakan yang menyelubunginya selepas menunjukkan iri hati
(hasad) jiwa mereka dengan segenap bantahan.
﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ
عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ
الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً﴾
ataukah mereka dengki kepada
manusia (Muhammad) lantaran kurnia yang Allah telah berikan kepadanya?
Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim,
dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar. [93]
Maka
seperti mereka
﴿كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ
تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ
الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾
Perumpamaannya seperti anjing jika
kamu menghalaunya dijulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia menjulurkan
lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan
ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka
berfikir. [94]
Kami
Aali Muhammad dan Aali Ibrahim dan kamilah kaum yang mereka dengki (iri) itu,
dan saya katakan pada kamu apa yang dikatakan oleh imam yang kena zalim, Imam
Ali bin Abi Talib (as) kepada Ammar bin Yassir ketika ia melihat orang bercakap
dengan orang yang menafikan Imamahnya (as):
(Ia dengan sengaja membuat syak wasangka untuk diampunkan
kelemahannya)) [95].
Maka
tidak tertanggung diri kamu dengan orang-orang yang zalim itu, kerana mereka akan
melemahkan dan mendustakan kamu dan kemudian mengisytiharkan dengan apa kemahuan
mereka dan supaya mereka (dapat) mengerjakan apa yang mereka (syaitan) kerjakan
dan dan Allah adalah sebaik-baik Hakim dan yang menjanjikan kiamat.
Dan
bahawa saya telah menerima dan melemparkan dan akan menyampaikan pada anak-anak
saya (as) selepas saya, yang lebih teruk daripada yang ditemui oleh bapa-bapa
saya (as))
﴿فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ
عَلَى مَا تَصِفُونَ﴾
maka kesabaran yang baik itulah
(kesabaranku). Dan Allah sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang
kamu ceritakan".[96]
Berkata
Abu Abdillah (as):
(Jika Al-Qaim kami bangkit ia akan menerima dari
kejahilan manusia lebih daripada apa yang diterima oleh Rasulullah (S) daripada
kejahilan jahiliah. Aku berkata: Bagaimana demikian? Dia berkata: Bahawa Rasulullah
(S) datang kepada manusia yang menyembah batu-batu, ukiran batu-batu dan kayu-kayu,
tetapi apabila Al-Qaim kami bangkit ia akan didatangi manusia dan semua mereka mentakwil
kitab Allah dan membantahnya,
kemudian berkata: Maka demi Allah, keadilan akan masuk ke dalam ruang rumah
mereka sebagaimana masuk dari panas kepada sejuk) [97].
Maka
melibatkan diri dengan kebatilan aneh bagi mereka dan tidak menipu mereka sama
sahaja selepas mereka berada dalam kebenaran dalam memerangi mereka, maka untuk
menghapuskan sirah nenek moyang mereka yang menuduh Daud (as) memandang seorang
wanita telanjang, menuduh Zakaria (as) berzina, menuduh Maryam (as) berzina,
menuduh Muhammad (S) mengambil isteri anak angkat baginda Zaid bin Haritsah,
dan menuduhnya mengambil kepentingan orang kaya dan berpaling dan menekan
mereka dalam menghadapi golongan miskin, dan menuduhnya tidak taat kepada Allah
dan pemakaian undang-undang itu sehingga marah dengan ucapan-ucapan mereka
sendiri, dan mereka menuduh Ali (as) jahil dalam peperangan kerana dia berjuang
ketika berumur sekitar dua puluhan dan menuduhnya minum arak, dan menuduhnya
dan menuduhnya ... dan menuduhnya ...
Janganlah
mencari kesilapan kerja nenek moyang mereka (laknahumu Allah) sebagaimana tidak
mencari kesilapan sirah bapa-bapa saya (as), tidakkah kamu dengar seruan Para
Rasul
﴿قُلْ مَا كُنْتُ بِدْعاً
مِنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا
مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ﴾
Katakanlah: "Aku bukanlah
rasul yang pertama di antara rasul-rasul dan aku tidak mengetahui apa yang akan
diperbuat terhadapku dan tidak (pula) terhadapmu. Aku tidak lain hanyalah
mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku dan aku tidak lain hanyalah seorang
pemberi peringatan yang menjelaskan"[98]
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
Profesor Abu Muhammad Al-Ansari
20 Rajab / 1431 H
✡✡✡✡✡
______________________________
[90]
Al -Manaqub Abi Talib Jilid 3: Ibn Syahr Asyub: halaman 337. Bihar Al-Anwar Jilid
46 halaman 289.
[91]
–Al-Kafi: Jilid 2 halaman 304.
[92]
Al-Naml 27:14.
[93]
- Al-Nisaa’ 4:54.
[94]
- Al-A3raaf 7:176.
[95]
- Nahj Al-Balaghah Jilid 4 halaman 95.
[96]
- Yusuf 12:18.
[97]
– Ghaibah Al-Numani: halaman 297.
[98]
- Al-Ahqaf 46:9.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan