Rabu, 2 September 2015

Soalan (Antara yg Terbaru): Nyanyian Yang Diharamkan

Soalan (Antara yg Terbaru): Nyanyian Yang Diharamkan

Saya ingin bertanya kepada tuan mengenai larangan (haram) menyanyi, Iaitu mengapakah Allah telah mengharamkan dari menyanyi, Apa sebab disebaliknya????

Pada hakikatnya saya mempunyai pegangan beriman dengan tuan adalah Hujjah Allah dan menerima dari tuan tanpa bahas ... kerana tuan dan Allah lebih arif dari saya ... tetapi anak saudara saya yang masih kecil dan sentiasa bertanya Soalan kepada saya soalan tersebut dan meminta saya jawapannya, saya beritahu bahawa saya tidak layak untuk berbuat demikian tetapi akan kemukakan kepada Saidi Ahmad Al-Hassan (as). .

Saya memohon maaf kerana kejahilan dan kekurangan saya ...
Dengan salam hormat
berwalikan kepada tuan
kepercayaan

Jawapan:
            
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
.

Nyanyian yang melagukan senikata (puisi) atau kata-kata yang menggoda wanita atau lelaki adalah pintu bagi syaitan untuk masuk dan melakukan perbuatan-perbuatan keji dan begitu juga apabila menggunakan alat-alat muzik untuk mengalun nada (bunyian) yang tertentu ini.



Bagi membaca puisi (qasidah) agama atau semangat peperangan yang menggalakkan para mujahid atau keterpujian akhlak yang menyeru manusia untuk menghiasi diri mereka dengan akhlak yang mulia, ia dibenarkan dan tidak dianggap sebagai nyanyian yang diharamkan.







Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3idah 1436



✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: