Soalan
525: Apakah Maksud Haram Penjualan senjata
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala
puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Yang mulia Imam dan Saidi Al-Imam Ahmad Al-Hassan (as), saya
menghantar salam saya kepada Al-Imam Al-A3dzam Mohammed Bin Al-Hassan dan kepada
Washiy dan Utusannya, dengan harapan kepada Allah bahawa selawat dan salam saya
kepada tuan, Imam Al-Ins dan Al-Jin, begitu juga saya berharap dari Allah melapangkan
hati AL-Rasul Al-Karim Nabi Muhammad dan Aali Muhammad (as) supaya menolong tuan-tuan
atas musuh-musuh Allah dan musuh-musuh tuan-tuan dalam menegakkan Negara
Keadilan Ilahi.
Apa
yang dimaksudkan dengan haram penjualan senjata dalam riwayat Al-Yamani; kerana para penentang mengatakan kepada kami adakah ia satu larangan
syar’ei atau penguasa atau kepemimpinan (takwini)??
Dihantar
oleh: : Abu Murtadha Al-Ruba’ei,–
Australia
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan
selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
dan limpahan salam pengiktirafan.
Pengharaman
penjualan senjata kepada para penentang adalah masalah yang diterangkan Aali Muhammad (as), dan ianya adalah ketika zuhurnya
Al-Qaim (as), dan dengan itu ia adalah sekatan ini (mengharamkan penjualan
senjata) dalam kenyataan riwayat Al-Yamani kepada mereka yang memahami
kata-kata mereka (as), bahawa Al-Yamani itu sendiri adalah Al-Qaim, Kerana
dalam riwayat-riwayat mereka sekatan pengharaman penjualan dengan berlakunya
penentangan pada keluarnya Al-Qaim, dan kini mereka mengatakan apabila Al-Yamani
keluar diharamkan penjualan senjata, maka jelas menerangkan bahawa Al-Yamani
adalah Al-Qaim itu sendiri, maka Al-Imam (as) mengatakan: (Jika Al-Yamani
keluar diharamkan penjualan senjata kepada manusia dan kepada setiap Muslim) [13]
dia mahu menerangkan bahawa Al-Yaman adalah Al-Qaim itu sendiri yang mengharamkan
penjualan senjata apabila ia muncul dan mendapat penentangan, sebagai tambahan
kepada riwayat kenyataan itu menerangkan bahawa Al-Yamani adalah Al-Qaim dan Hujjah
dari Hujjah-hujjah Allah seperti yang diterangkan sebelum ini.
Berikut
ini ada beberapa riwayat yang menerangkan bahawa pengharaman penjualan senjata
tetapi juga ketika keluar Al-Qaim dan apabila penentangan peperangan antara
beliau dan musuh-musuhnya:
Dari
Hind Al-Sarraj, beliau berkata: (Aku berkata kepada Abi Ja'far (as): Semoga
Allah mengislah mu, Bahawa aku membawa senjata kepada penduduk Syam lalu menjualkannya
kepada mereka. Apabila Allah perkenalkan aku pada urusan ini aku mendapat kesulitan
dengannya dan aku berkata aku tidak bawa kepada musuh-musuh Allah. Maka dia
berkata. Membawa kepada mereka, maka Allah menggerakkan dengannya musuh kita
dan musuh kamu iaitu Rom dan penduduknya. Jika terjadi perang antara kita maka jangan
membawanya (menjual senjata itu), sesiapa yang membawa senjata kepada musuh
kami, ia akan membantu mereka menentang kami maka dia adalah musyrik) ([14]).
Dan
dari Abi Bakr Al-Hadhrami, beliau berkata: (Kami masuk (bertemu) Abi Abdillah
(as) bertanya kepadanya hukum kuda tunggangan; apa pendapat tuan orang yang membawa
kuda-kuda tunggangan ke Syam dan kelengkapannya? Jawabnya: tidak ada salahnya kamu
pada hari ini, ia seperti kedudukan sahabat Rasulullah (S) bahawa kamu berada
di dalam gencatan senjata, jika mendapat penentangan diharamkan kepada kamu membawa
kuda-kuda tunggangan dan senjata kepada mereka) [15].
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Ahmad
Al-Hassan
Pertenganan
Sya3ban / 1431 H
✡✡✡✡✡
______________________________
[13]
– Ghaibah AL-Nu3mani: halaman 264..
[14]
- Al-Kafi: Jilid halaman 112.
[15] - Al-Kafi: Jilid halaman 112..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan