2015 09 11
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ *
الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ
الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى
الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى الله على محمد وآل محمد
الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و
حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده
حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا
وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah
sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Di dalam kitab Ma'al Abdus Soleh oleh Imam Ahmad
Al Hassan (as), menyebut - Apakah Manusia Memahami atau Menyedari Dengan Qalb
(Hati)nya
Banyak disebutkan tentang Qalb dalam firman Allah Ta’ala:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
وَيُشۡهِدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا فِى قَلۡبِهِ
Dan dipersaksikannya kepada Allah isi hatinya. (Al Baqarah: 204)
وَلَـٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِيۖ
Akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku. (Al Baqarah: 260)
إِذۡ جَآءَ رَبَّهُ ۥ بِقَلۡبٍ۬ سَلِيمٍ
Ketika dia mematuhi perintah Tuhannya dengan hati yang suci murni. (As Saaffat: 84)
Dan
banyak lagi ayat-ayat lain. Adapun riwayat-riwayat yang menyebutkan Qalb adalah
tersangat banyak, menerangkan bahawa orang mukmin menyedari atau memahami
dengan hatinya. Qalbnya adalah suci bersih serta Arasy Allah dan lain-lain
lagi.Jadi, apakah makna Qalb (hati)?
Penulis telah bertanya kepada Imam Ahmad Al Hassan: Apakah diketahui bahawa seorang insan itu menyedari atau memahami dengan hatinya, saya sangat pasti ia bukanlah hati Qalb yang dikenali oleh manusia. Jadi apakah ia?
Maka dia (as) menjawab pertanyaanku: Benar, seseorang insan itu menyedari atau memahami dengan Qalbnya. QALB ADALAH ROH yang setiap insan mukmin menyedari atau memahami kalimat Allah menurut keadaan Qalbnya. Barangsiapa yang Qalbnya wujud di langit kedua sahaja, maka kesedaran atau kefahamannya adalah lebih kurang berbanding insan yang Qalbnya wujud di langit ketiga, begitulah seterusnya.
Penulis telah bertanya kepada Imam Ahmad Al Hassan: Apakah diketahui bahawa seorang insan itu menyedari atau memahami dengan hatinya, saya sangat pasti ia bukanlah hati Qalb yang dikenali oleh manusia. Jadi apakah ia?
Maka dia (as) menjawab pertanyaanku: Benar, seseorang insan itu menyedari atau memahami dengan Qalbnya. QALB ADALAH ROH yang setiap insan mukmin menyedari atau memahami kalimat Allah menurut keadaan Qalbnya. Barangsiapa yang Qalbnya wujud di langit kedua sahaja, maka kesedaran atau kefahamannya adalah lebih kurang berbanding insan yang Qalbnya wujud di langit ketiga, begitulah seterusnya.
Dan
Dia swt berfirman,
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا
تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
{Dan sesungguhnya Kami telah mencipta
manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan jiwanya kepadanya, dan Kami lebih
dekat kepadanya daripada urat lehernya} [Surah Qaaf, 50:16].
Apakah
yang dimaksudkan dengan "hati" dan "urat lehernya "?
Seorang
lelaki itu bermakna manusia yang beriman kepada Allah dan hujjah Allah di bumi
-Nya. Dan hatinya bermakna tanda (hujjah) kepada penciptaan, oleh itu hati adalah Imam
Maksum, dan diumpamakan kesempurnaan (kemaksuman) adalah pada hati, kerana hati
Imam menguruskan hal-hal alam semesta, sepertimana cara hati menguruskan hal-hal
badan manusia.
Urat
Leher Imam Maksum, adalah tali Allah yang kukuh, dan pintu di mana
limpahan Ilahi diberikan kepada penciptaan. Oleh itu kemaksuman adalah ciptaan
yang paling dekat kepada manusia yang beriman, dan orang yang beriman
sangat-sangat berkehendakkan pertolongannya untuk memenuhi keperluan di
sisi Allah SWT.
Ayat
ini menjelaskan kepada manusia bahawa Allah adalah lebih dekat kepada kamu
daripada para Nabi, Rasul-Rasul, dan Imam-Imam as dan jika kamu beralih kepada
mereka untuk memenuhi keperluan kamu, Allah akan campur tangan di antara kamu
dan mereka. Dengan ini, apakah kamu akan mengambil mereka sebagai
tuhan-tuhan yang lain dari Allah, pada hal sepatutnya kamu perlu
menjadikan mereka cara untukmendekatkan diri pada Allah, untuk memenuhi
keperluan dan memberi syafaat di sisi Allah, kerana mereka as tiada syafaat,
dan tidak boleh bercakap kecuali dengan izin Allah swt,
لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ
بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ
{Mereka tidak mendahuluiNya dan mereka
bekerja dengan perintah-Nya}. [Al Anbiyaa' 21:27]
Jadi,
bagaimana Allah akan membenarkan mereka untuk memberi syafaat misalnya kepada
seorang lelaki buta yang tidak melihat Allah, "Buta adalah mata yang tidak
melihat Kamu."
Dia
swt berfirman,
مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا
بِإِذْنِهِ
{Siapakah orangnya yang dapat memberi
syafaat di sisiNya melainkan dengan izin-Nya}, [Al-Baqarah 2:255]
dan
Dia swt berfirman,
لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ
الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا
{Tidak mereka berkata-kata melainkan yang
telah diizinkan baginya oleh Al-Rahman, serta ia berkata benar.}. [S. An-Nabaa’ 78:38]
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ وَ وُلْدِ هِیَ احمد الحسن في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
Ya
Allah jadikanlah bagi Waliy Mu Al-Hujjah bin Al-Hassan, selawat Mu ke
atasnya dan ke atas bapa-bapanya dan anak-anaknya Ahmad Hassan, pada saat ini
dan pada setiap saat dan sebagai Waliy, penjaga, ketua, penolong, penunjuk dan
pembantu sehingga Engkau tempatkannya di bumi Mu secara sukarela dan kenikmatan
yang berpanjangan di dalamnya.
اعوذ بالله من الشيطان
الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ
وَانْحَرْ * إِنَّ
شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ
الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة
والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua
supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk
taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan
perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang,
sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari
kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Imam
Ahmad Al Hassan Tidak menyukai pujian berlebihan.
Beliau
(as) telah mengingatkan ansar Imam Mahdi dan yang
beriman dengannya di lelaman internet.
Allah berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ
يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ
رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ
أَحَدًا﴾
Katakanlah:
Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku:
"Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa".
Barangsiapa mengharap bertemu dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan
amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat
kepada Tuhannya". (Al Kahf: 18:110)
Semoga
Allah mengganjari kalian dengan kebaikan atas segala kata-kata baik yang telah
ditulis oleh jari jemari kalian yang diberkati.
Ahmad
Al Hasan adalah manusia biasa seperti kalian, yang Allah izinkan dirinya
mengetahui kebenaran dan kemudian mengutuskannya buat umat manusia bagi
mengetahui kebenaran. Apa yang aku harapkan buat semua mukminin dan mukminat
agar menjadi lebih baik dariku. Pintu itu terbuka buat semua mukminin dan
mukminat untuk mencapai kedudukan orang-orang tertinggi, lantas menjadi seperti
para Rasul dan Nabi.
Jadi,
aku berharap kalian dapat meninggalkan pujian yang berlebihan dan jangan ada
seorang pun dari kalangan kalian yang menyangka bahawa semua pujian ini dapat
menggembirakanku, dan sekaligus membuatkan aku berhenti dari membaca apa yang
kalian tulis. Aku datang untuk meruntuhkan binaan kebatilan dan syaitan. Dengan
ini semua tindak tanduk para penindas dan manusia angkuh adalah tertolak di
sisiku sepenuhnya. Jadi, bagaimana kalian meletakkan aku dapat menerima perkara
ini untuk diriku sendiri? Adakah kalian membayangkan aku akan menghulurkan
tanganku untuk dicium, atau memaparkan gambarku di setiap jalan dan lorong
seperti yang dilakukan oleh para manusia angkuh, iaitu mereka yang
"menculik" para Syiah Ali (as)? Aku bersumpah demi Allah, ianya tidak
akan berlaku. Contoh ikutan, Imam dan guruku adalah datukku, Muhammad
Rasulullah (S), yang jelas terlihat kemarahan di wajahnya jika para sahabat
berdiri di saat baginda menghampiri mereka. Contoh ikutanku adalah Ali bin Abi
Thalib (as) yang duduk bersama para sahabat dan pengikutnya di atas lantai dan
tidak menghulurkan tangannya untuk dicium oleh para sahabat serta pengikutnya,
sepertimana yang dilakukan sesetengah ulamak dan para wakil mereka yang bongkak
lagi sombong pada hari ini.
Ya
Allah, aku berlindung kepadaMu dari setiap manusia yang bongkak lagi sombong
yang tidak beriman kepada Hari Penghakiman.
Wahai
kekasihku sekalian, aku berasa terhormat untuk membaca apa yang kalian tulis
dan jika Allah izinkan, aku akan cuba membaca kesemua komentar kalian. Namun
begitu, aku memohon maaf jika sekiranya aku tidak membalas komentar kalian
kerana kesuntukan masa, dan aku akan berusaha membalas sebahagiannya melalui
topik yang akan aku lontarkan kemudian. Semoga Allah mengganjari kalian dengan
kebaikan. Aku memohon kepada Allah agar mengakhiri diri kita semua dengan
kebaikan dan di atas agamaNya yang benar, yang diredhaiNya. Dia adalah
pendukungku dan Dia mendukung orang-orang yang soleh.
اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ
اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ
لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ
لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين
اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ
الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ
اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي
تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ
وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ،
وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ
والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ
الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ
وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ
تَوَّابًا ﴿٣﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan