Isnin, 28 September 2015

Bab IV: Sholat Jenazah


Bab IV: Sholat Jenazah


Bahagian I: Siapa disholatkan.

Ia adalah kepada semua yang secara zahirnya mengucap dua kalimah syahadah, atau kanak-kanak yang berumur enam tahun adalah di hukum sebagai Islam, dan sama saja baik lelaki mahupun perempuan, merdeka atau hamba. Dan mustahab sholat ke atas mereka yang tidak sampai umurnya jika ia dilahirkan hidup, jika berlaku keguguran janin tidak disholatkan atasnya, walaupun pernah ada Roh padanya.

Bahagian II: Orang yang sholat.

Dan orang-orang yang lebih berhak dan lebih utama sholat atasnya adalah dari mereka yang menjadi waris atasnya, dan seorang bapa lebih utama atas anaknya, dan juga lebih utama anak-anak dari datuk, saudara lelaki dari sebelah bapa dan ibu lebih utama dari yang tergolong pada salah seorang daripada kedua mereka, dan suami lebih utama atas isteri dari hubungan keturunannya jika mereka diminta. Golongan orang-orang lelaki lebih utama dari orang-orang perempuan, yang merdeka lebih utama dari hamba, tidak didahulukan walinya melainkan jika ia menyempurnakan syarat-syarat menjadi Imam yang tidak patut didahulukan selainnya. Jika sama keutamaannya dahulukan yang ahli fiqh kemudian yang paling taqwa, dan tidak boleh sesiapa ke hadapan tanpa kebenaran walinya, sama juga memenuhi syarat-syarat menjadi Imam, atau masih belum menjadi orang yang sudah dewasa (taklif). Imam Al-Ashal (maksum) lebih utama sholat dari yang lain, Al-Hashimi lebih utama dari orang lain, dan jika walinya ke hadapan dan beliau memenuhi syarat-syarat menjadi Imam. Dan seorang perempuan boleh membawa kepada kaum perempuan dan makruh menunjukkan diri secara terbuka antara mereka, tetapi berdiri di saf mereka, walaupun dalam satu pimpinan sholat. Jika perempuan mengikut lelaki berdirilah di belakangnya. Jika di belakangnya (Imam) kaum lelaki dan berdirilah di belakang mereka, Jika ada di kalangan mereka perempuan dalam haid mustahab diasingkan dari saf mereka.

Bahagian III: Kaifiat Sholat.

Ia adalah lima Takbir dan berdoa di antaranya tidak wajib tetapi mustahab, dan yang lebih afdhal apa yang dikatakan: dari riwayat Muhammad bin Muhajir dari ibunya - Ummu Salamah - dari Abi Abdillah (as) berkata: Bahawa apabila Rasulullah (S) sholatkan atas mayat baginda bertakbir dan bertasyahud, kemudian bertakbir dan berselawat atas nabi-nabi dan berdoa, kemudian bertakbir dan berdoa untuk mukminin, kemudian bertakbir yang keempat dan berdoa untuk si mati, kemudian bertakbir yang [kelima] dan mengakhirinya. Jika yang disholatkan seorang munafik adalah terhad kepada empat takbir dan mengakhirinya atau berdoa untuk si mati pada takbir yang keempat dan mengakhirinya pada takbir yang kelima.

Diwajibkan berniat dan menghadap kiblat, dan keadaan kepala jenazah di sebelah kanan orang yang  sholat atasnya. Bersuci (wudhuk) tidak disyaratkan dan jangan terlalu jauh dari jenazah. Jarak tidak mungkin lebih untuk pengebumian, dan jangan sholatkan jenazah melainkankan selepas dimandikan dan dikafankan. Jika ia tidak mempunyai kain kafan untuk dikuburkan maka tutup auratnya, dan disholatkan selepas itu.
              
Perjalanan Sholat: Imam berdiri di tengah-tengah mayat lelaki dan mayat perempuan di dada, dan setelah berkumpul, orang-orang lelaki di belakang Imam dan orang-orang perempuan di bahagian belakang, dan menjadikan dadanya bertentangan dengan kedudukan tengah di tempat Imam berdiri, Jika terdapat kanak-kanak tempatkan di belakang perempuan.

Orang yang akan sholat hendaklah suci dan menanggalkan kasutnya, mengangkat tangannya pada takbir pertama dan takbir berikutnya. Mustahab selepas takbir keempat mendoakan si mati jika ia  seorang mukmin, dan juga pada orang yang munafik, dan mendoakan mustadh3afin (kedudukan yang lemah, yang tertindas) jika dia sedemikian, jika tidak tahu minta kepada Allah supaya dibangkitkan bersama dengan apad yang dipegangnya, jika dia seorang kanak-kanak minta kepada Allah supaya menjadikan dia mendapat syafaat kebaikan bapanya. Apabila selesai sholat tetaplah berdiri sehingga jenazah diangkat, dan bersholatlah atas jenazah di tempat biasa, dan boleh disholatkan di masjid-masjid. Dan makruh disholatkan dua kali atas jenazah.

Lima Masalah:

Pertama: Barangsiapa yang mendapati Imam sedang bersalat ikutlah dia, dan apabila (Imam) selesai sambung baki yang tertinggal, walaupun jenazah diangkat atau selesai dikebumikan di kubur.

Kedua: Makmum jangan mendahului takbir Imam atau lebih panjang doanya dari imam.

Ketiga: Barangsiapa yang belum sholatkan atas jenazah, dia dibenarkan bersholat di kuburnya pada bila-bila masa, walaupun selepas masa yang lama dan jangan tinggalkan sholat atas jenazah mukmin.

Keempat: Setiap waktu adalah sah untuk sholat
jenazah, melainkan kesuntukan waktu sholat Fardhu semasa. seliranya khuatir ke atas mayat - atas kesempatan masa – dahuluksn sholat atasnya.

Kelima: Apabila mengerjakan sebahagian sholat jenazah dan kemudian hadir sholat yang lain adalah bebas untuk memilihnya, samada mahu mulai kedua-dua sholat (fardhu), atau lebih utama sempurnakan atas yang pertama dan mulakan pula bagi yang kedua.




Tiada ulasan: