Syarai3
Islam
(Juzuk AL-Awwal)
Kitab Thaharah
Kitab Sholat
Kitab Puasa
Kitab I'tikaaf
Kitab Sholat
Dan pengetahuan tentangnya akan diterangkan empat rukun:
Rukun Pertama:
Pengenalan ada tujuh:
Pengenalan I: Jenis-jenis Sholat
Difardhu sembilan jenis daripadanya:
Sholat Sehari Semalam,
1. Sholat Jumaat,
2. kedua-dua Sholat Eids
3. Sholat Gerhana,
4. Sholat gempa bumi,
5. Sholat Al-Ayaat,
6. Sholat Thawaf,
7. Sholat Kematian (Jenazah),
8. Sholat yang melibatkan nazar dan yang serupa dengannya, dan
sebaliknya yang Sunat.
I Sholat Sehari Semalam Lima Waktu
Sholat Sehari Semalam berjumlah tujuh belas rakaat, Shubuh
dua rakaat, Maghribi tiga rakaat, dan setiap satu daripada yang selebihnya empat
rakaat. Dan digugurkan setiap yang empat rakaat dalam perjalanan (musafir)
menjadi dua rakaat.
Dan Sholat Nawafil (nafilah - sunat) berjumlah
tiga puluh empat rakaat: di hadapan Dzohor lapan rakaat, dan sebelum 3ashar juga
lapan rakaat, dan selepas Maghrib empat rakaat, dan selepas 3isya’ dua rakaat
sambil duduk (Al-Watirah) dan sebelas rakaat Sholat Malam termasuk dua rakaat Sholat
Syaf3 dan satu rakaat Sholat Witir, dan dua rakaat sebelum fardhu Shubuh.
Dan Sholat Nawafil digugurkan ketika dalam perjalanan
(musafir), dan Sholat Al-Watirah (selepas 3isya’ sambil duduk) tidak digugurkan.
Dan Sholat Nawafil semuanya dalam dua rakaat dengan Tasyahud dan Salam selepasnya,
kebanyakannya dua rakaat diakhiri dengan Salam kecuali khusus seperti Sholat
Witir dan Sholat Al-A3rabi, dan akan disebutkan perincian Sholat-sholat lain pada
tempatnya, Insya Allah.
Pengenalan II: Waktu Sholat
Mengenai: Jangka masa, dan hukumnya.
Yang pertama: Di antara gelincir rembang
matahari (zawal) hingga matahari terbenam untuk waktu Dzohor
dan 3ashar. Dikhususkan waktu Dzohor diawalkan dengan kadar melaksanakannya,
dan waktu 3ashar pula pada akhirnya, dan di antara dua waktu itu dikongsi
bersama. Dan juga apabila matahari telah tenggelam masuklah waktu Maghrib, dan dikhususkan
pada awal waktu untuk mendirikannya dengan kadar tiga rakaat, kemudian dikongsi
bersama dengan Sholat 3isyak sehingga pada pertengahan malam dan
sebagai pilihan hingga terbit fajar bagi yang bermasalah. Dikhususkan Sholat 3isyak
pada akhir waktu dengan kadar empat rakaat. Dan di antara terbit fajar yang kedua
– sinar cahaya di kaki langit – hingga terbit matahari, adalah waktu bagi Sholat
Shubuh.
Dan diketahui waktu Zawal (gelincir rembang matahari):
apabila wujud sedikit baying-bayang, Tenggelam Matahari: hilangnya bulatan,
hilangnya pandangan warna merah (pada bulatan) dari Timur, lebih baik untuk
memastikan lagi hilangnya bulatan matahari, dan sebaik-baik amalan sholat
adalah pada awal waktunya, dan Sholat 3isyak adalah lebih afdhal ditangguhkan
sehingga hilangnya mega (warna) merah senja Maghrib. Bagi Sholat 3ashar satu
jam atau dua jam dari gelincir (zawal) matahari, mengikurt panjang pendeknya siang
hari.
Waktu Nawafil (Sholat-sholat Nafilah) setiap hari:
Untuk Dzohor: dari Zawal-hingga lepas setengah jam.
Untuk 3ashar: satu jam setengah atau dua jam setengah,
mengikut panjang hari, maka jika terkeluar waktunya dan telah terpakai untuk
Nafilah walaupun dengan satu rakaat, jika kesuntukan dengan sholat fardhu ia diringankan
(diambilkira). Dan jika belum sholat lagi, dahulukan dengan sholat fardhu.
kemudian barulah didirikan sholat Nafilah. Tidak boleh didahulukan (sholat
Nafilah) sebelum Zawal melainkan pada hari Jumaat. Dan ditambahkan Nafilah-nya
empat rakaat, dua daripadanya untuk Zawal.
.
Nafilah Maghrib: Selepasnya berlalu mega merah senja
(Maghrib) iaitu sekadar mendirikan sholat fardhu. Jika sampai waktunya itu
tidak boleh dirikan Nafilah sepanjang tempoh itu, dan dimulakan dengan sholat
fardhu dahulu.
Dua rakaat sambil duduk selepas Sholat ‘3isyaa’. Dan dipanjangkan
waktunya di sepanjang waktu sholat fardhu dan sepatutnya membuat kedua-dua
rakaatnya untuk nawafil terakhirnya (penutup)..
Sholat Malam: Selepas tengah malam. dan lebih afdhal
hampir ke terbit fajar. Tidak boleh didirikan sebelum tengah malam, melainkan
untuk musafir yang menghalang kepentingannya, atau kemudaannya (anak muda) yang
menghalang dari kelembapan kepalanya (memberatkannya) dan menqadhakannya adalah afdhal, penghujung waktu (Sholat Malam)
adalah sebelum terbit fajar kedua. Apabila terbit (fajar) tidak terpakai lagi padanya,
dan sekadar empat (rakaat) yang dimulakan dengan dua rakaat (nafilah) Shubuh
sebelum sholat fardhu sehingga terbit mega (cahaya) kemerah-merahan di sebelah
timur, dilaksanakan sholat fardhu. Jika telah terpakai sekadar empat (rakaat),
sempurnakan dengan ringan walaupun telah terbit fajar. Dan waktu dua rakaat
(nafilah) Shubuh selepas terbit fajar pertama. Dan dibolehkan sholat sebelumnya.
Masanya lebih afdhal selepasnya disepanjang masa itu sehingga terbit mega
(cahaya) merah, dan kemudian akan menjadi sholat fardu lebih utama.
Adalah dibolehkan mengqadhakan (ganti) lima Sholat Fardu di semua
waktu, tetapi jangan menyempitkan Sholat Fardu semasa, dan juga sholat-sholat
fardhu yang lain, dan dirikan sholat Nawafil (qadha) sebelum masuk waktu sholat
fardhu, demikianlah yang ditetapkan.
Mengenai Hukum-hukum, pada masalah berkaitan:
Pertama: Jika anda mendapat keuzuran yang mencegah dari mendirikan
sholat seperti hilang akal dan dalam haidh, dan telah melepasi waktu kadar suci
dalam melaksanakan yang fardhu diwajibkan mengqadhakannya, dan digugurkan dari
mengqadhakannya jika ia selain hal itu. walaupun masih terhalang tetapi jika
sedar telah suci (sekadar) satu rakaat dari yang difardhukan dia mesti melakukannya
dan dapat membawanya, dan jika ia sedar sebelum matahari terbenam atau sebelum Shubuh
salah satu dari kedua-dua fardhu ia tidak perlu lagi, dan sekiranya dia telah suci
(sekadar) lima rakaat sebelum matahari terbenam dia perlu (laksanakan)
kedua-dua fardhu itu.
Kedua: Waktu secara sukarela bagi kanak-kanak, Apabila dia
telah dewasa (baligh) yang tidak membatalkan tempoh suci dan baki waktunya
disambung semula, walaupun masih ada waktu tanpa satu rakaat untuk mendirikan
Nafilahnya, tidak (perlu) memperbaharui niat fardhunya.
Ketiga: Jika anda mempunyai cara untuk mengetahui waktu
tidak dibenarkan untuknya bergantung kepada agakan, maka jika telah mengetahui dengan
usaha keras (ijtihad), ia berpendapat kemungkinan besar telah masuk waktu
sholat, maka nyatalah baginya rosaknya agakan sebelum masuk waktu itu kembali,
walaupun waktu telah masuk adalah digunapakai, walaupun ia belum masuk lagi. Sekiranya
bersholat sebelum waktu dengan sengaja, jahil atau lupa sholatnya adalah tidak
sah.
Keempat: Bagi sholat-sholat fardhu harian susunannya bagi
melaksanakan sholat qadha untuk satu hari, jika dimasukkan ke dalam sholat fardhu
dan menyatakan yang ia untuk sebelumnya pada hari yang sama hanya dengan niat seberapa
lama yang boleh dilaksanakan, dan hanya disambung semula susunannya. Bagi hari
yang berlainan tidak diperlukan susunan dalam melaksanakan sholat qadha, dia
boleh qadha sholat Shubuh pada hari tersebut sebelum qadha sholat Dzohor untuk
hari sebelumnya.
Kelima: Tidak makruh Nawafil pada permulaan apabila matahari
terbit, dan pada waktu matahari terbenam, apabila mendirikannya, selepas sholat
Shubuh dan selepas sholat 3ashar.
Keenam: Jangan meninggalkan sholat Nawafil malam, ia mustahab
didirikan dengan cepat walaupun pada waktu siang, dan tertinggal pada siang
hari mustahab didirikan dengan cepat pada waktu malam, dan jangan ditunggu hingga
ke siang hari.
Ketujuh: semua sholat afdhal didirikan pada awal waktu, melainkan
sholat Maghrib dan 3isyak bagi mereka yang telah bertolak dari Arafah,
maka mentakhirkannya (ditangguhkan) ke Muzdalifah adalah lebih utama, walaupun tiba
pada seperempat malam. Dan (pada hari biasa) sholat 3isyak afdhal ditangguhkan
sehingga hilang senja merah. Dan dianjur mentakhirkan sholat Dzohor dan 3ashar dan
sempat menyempurnakan kedua Nafilahnya. Bagi wanita yang menghadapi Istihaadah (darah yang
bukan haidh yang tidak menentu) boleh mentakhirkan sholat Dzohor dan
Maghribi.
Kelapan: Jika disangkakan bahawa dia bersholat Dzohor tetapi
sedang mengerjakan sholat 3ashar, kemudian dia teringat, dia hanya perlu
mengubah niatnya, Jika dia tidak mengingatnya sehingga selesai dan dia juga
telah sholat pada awal waktu Dzohor hendaklah ia kembali selepas itu mendirikan
sholat Dzohor, tetapi jika dalam waktu kongsi atau bersama yang mana masih sah dan
sempurnakanlah sholat Dzohor.
Pengenalan III: Arah Kiblat
Mengenai:
Arah Kiblat, dan pada arah menghadap, apa yang diwajibkan, dan hukum-hukum mengikut masalah.
Pertama Kiblat.
Iaitu:
Ka’bah berada di dalam masjid, dan masjid berada di Al-Haram (Mekah), dan Al-Haram
adalah daerah di luar masjid. Menghadap Ka'bah adalah arah (kiblat) bukanlah
binaannya, walaupun binaannya tidak kelihatan, sholat tetap menghadap ke
arahnya, sebagaimana bersholat orang yang berdiri di tempat yang lebih tinggi
daripadanya, walaupun dia terpaksa bersholat di suatu ruang menghadap pada
mana-mana dinding dengan perasaan yang tidak menyenangkan kerana kewajipan. Begitu
juga jika bersholat di permukaan yang paling menonjol yang ada di hadapannya ketika
bersholat, dia tidak perlulah dia memperdulikannya sedikitpun. Begitu juga jika
bersholat di hadapan pintu yang terbuka.
Walaupun
barisan (shaf) makmum dalam masjid memanjang sehingga sebahagian daripada
mereka terkeluar dari menghala Ka’bah yang membatalkan solat sebahagian
daripada mereka itu. Dan orang-orang setiap daerah menghadap dan menghala ke penjuru
(Rukun) sebagai arah mereka, Orang-orang Iraq ke (Rukun) Iraqi di mana terletaknya
Al-Hajar (Aswad), penduduk Syam (Syria) menghadap ke arah Rukun Al-Syami, penduduk
Maghribi ke menghadap ke arah Rukun Al-Maghrib, dan penduduk Yaman menghadap ke
arah Rukun Yamani. Dan Kiblat penduduk Iraq terletak di antara selatan dan
barat, jika tahu Al-Jiddiy (Jeddah) tahulah (arah) Utara dan tahu pula selatan,
jika menghadap ke arah ke selatan maka Kiblatnya terletak di antara kanannya
dan mukanya.
Kedua: Pada Menghadap.
Diwajibkan
menghadap dalam sholat dengan mengetahui arah kiblat, jika ia jahil dan bergantung
kepada tanda-tanda berguna untuk dibuat agakan. Jika anda berijtihad dan
keputusan ijtihadnya (budi bicara) tidak khilaf maka beramal dengan agakan itu
dianggap sah. Walaupun ia bukan cara untuk berijtihad, yang memberitahunya
orang yang tidak beriman yang beramal dengan pengalaman agakan untuk
mengesahkannya. Dan bergantung kepada arah Kiblat sesuatu negara jika dia tidak
tahu ia telah membuat kesilapan. Sesiapa yang tidak mahir dalam berijtihad
seperti orang buta yang mengharapkan orang lain. Ia mempunyai ilmu dan agakan
dan jika ada banyak masa untuk mendirikan sholat satu per empat dari keperluan waktu
itu, tetapi jika masa suntuk untuk mendirikan sholat tersebut dari masa yang
diperuntukan yang diberikan padanya, maka yang sempat hanya satu solat untuk
didirikan kepada arah yang tersedia.
Musafir
diwajibkan ke atasnya menghadap kiblat, dan dia boleh sholat dari sholat-sholat
fardhu sambil menunggang unta (di atas kenderaan) ketika dharurat (perlu) dan menghadap
kiblat, jika ia tidak dapat menghadap kiblat di dalam sholatnya, dan menyimpang
dari arah kiblat setiap kali tersasar oleh binatang atau kenderaan itu, dan ia
tidak dapat menghadap kiblat pada takbiratul-Ihram, walaupun tidak dapat
berbuat demikian masih sah sholatnya dengan tidak menghadap kiblat itu. Demikian
juga terpaksa untuk sholat sambil berjalan kerana kekangan masa. Malah penumpang
itu dapat melakukan rukuk dan sujud dan rukun-rukun sholat juga boleh
dilaksanakannya sebagai pilihan di atas kenderaan (menunggang unta) itu.
Ketiga: Apa yang diwajibkan.
Diwajibkan
menghadap kiblat dalam rukun-rukun -sholat sedapat mungkin, dan ketika menyembelih
(haiwan), dan pada Si mati (mayat) apabila dibawa ke pengkebumiannya dan sholat
ke atasnya. Bagi sholat Nawafil adalah lebih afdhal menghadap kiblat.
Dibolehkan sholat di atas kenderaan atau secara hadir, Dan pada yang bukan arah
kiblat sangat dimakruhkan ketika mendirikannya, melainkan ia berjaya menghadap
kiblat, jika tidak ia terbatal.. Rukun menghadap kiblat digugurkan di setiap
tempat yang tidak boleh (dicari) seperti mengejar (bersegera) sholat, dan
apabila menyembelih haiwan ganas dan yang haiwan terjatuh (patah) kerana tidak
boleh dihadapkan ke arah kiblat.
Keempat: Hukum-hukum mengikut masalah.
.
Masalah-masalahnya:
Pertama: Orang-orang buta disebabkan
oleh terbatasnya segala bentuk ijtihad lain, ia bergantung kepada fikirannya dengan
adanya petanda untuk
mencari dan mendapatkan kesahihan, jika tidak, hendaklah dikerjakan semula.
Kedua:
Jika anda bersholat ke arah yang salah sama ada oleh penguasaan agakan
semata-mata atau kerana kesuntukan masa dan kemudian ternyata ia tersilap, jika
ia hanya tersasar di antara kanan dan kiri dan tidak tentu arah kiblatnya,
solatnya sah dan tidak perlu diulang pada waktu itu atau di luar waktu, dan
jika akan mententukan arah kiblatnya dan terletak dalam waktu, tidak perlu
diulang pada luar waktunya, sama ada jika kesalahan itu ditemui ketika sedang sholat
maka dia membetulkan arahnya itu dan tidak perlu dikerjakan semula.
Ketiga: Jika anda berijtihad untuk
solat dan kemudian masuk waktu lain, maka telah datang keraguan yang baharu, dan
ia kembali berijtihad, dan hanya perlu dibuat berdasarkan yang pertama sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan