Isnin, 28 Februari 2022

5.18 Tesis Keagamaan Yang Dipercayai Umum

 

Tesis Keagamaan Yang Dipercayai Umum

 

Tesis keagamaan yang dipercayai umum adalah tafsiran manusia ke atas teks keagamaan. Disebutkan bahawa manusia adalah sebuah figur tanah liat

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 308

 

 

yang ditiupkan kepadanya roh di bumi dan lantas ia menjadi hidup, serta terdiri dari darah daging.  Teori ini, yang dipaksakan oleh para agamawan, seratus peratus bercanggahan dengan sains. Gereja Katolik akhirnya tidak mempunyai pilihan melainkan untuk meninggalkannya kerana konflik ini. Subjek evolusi ini secara umumnya telah dianggap sebagai tepat secara saintifik tanpa sebarang bangkangan saintifik yang kuat, dan evolusi badan manusia dari asal-usul sebelum ini adalah perkara yang telah selesai. Hari ini, analisis genetik, paling tidak, telah membuktikan manusia moden datang dari manusia afrika yang cerdik, Homo sapiens. Secara saintikfiknya, dia wujud 200 ribu tahun yang lalu. Dia adalah manusia primitif yang malah tidak mengebumikan yang mati. Oleh itu, adakah logik untuk Adam, sang Nabi yang Tuhan mengajarkannya ilmu, adalah salah seorang dari manusia primitif Afrika tersebut, yang tidak mengebumikan mereka yang telah mati, walaupun Tuhan telah mengajarkan Adam dan anak-anaknya untuk berbuat demikian?

Saya percaya, ini sahaja sudah memadai untuk membantah teori tradisional ini, walaupun hakikatnya evolusi manusia dari haiwan primitif jutaan tahun yang lampau telah terbukti secara saintifik (malahan siri-siri fosil sekarang telah memberikan bacaan yang hampir sempurna kepada ahli biologi, sebagai tambahan kepada bukti genetik dan apa yang telah kami sebutkan sebelumnya). Evolusi adalah satu-satunya teori saintifik yang diajarkan di universiti-universiti akademik yang terkenal untuk menjelaskan kemunculan kehidupan dan manusia di bumi ini.

Teori keagamaan tradisional ini bukan sahaja bercanggahan dengan sains dan fakta saintifik, malah, ia juga tidak selari dengan makna literal dari skriptur keagamaan yang muhkam, seperti teks Quran kaum Muslim.

Menurut teori ini, tiada penjelasan yang logik dan tidak bercanggahan untuk syurga Adam, kerana ia tidak mampu untuk menjawab soalan-soalan berikut tanpa terjatuh ke dalam kontradiksi:

Bagaimana Adam tidak menjadi telanjang, lapar, dahaga atau terdedah kepada haba matahari di dalam syurga tersebut?

 

________________

1. Mengkebumikan orang mati adalah salah satu abjad ajaran agama manusia. Sebaliknya, kehidupan manusia adalah di muka bumi ini. Isu pengebumian orang mati untuk anak Adam bermula sejak orang mati pertama yang dibunuh dari keturunan Adam di muka bumi ini:

“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!". Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa"................” Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab itu dibunuhnyalah, maka jadilah ia seorang diantara orang-orang yang merugi.* Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata Qabil: "Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" Karena itu jadilah dia seorang diantara orang-orang yang menyesal."[ Al-Quran Al-Karim Surah Al-Maidah Ayat: 27-31]

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 309

 

 

Bagaimana beliau menjadi telanjang apabila beliau ingkar?

Apakah kaitan antara keingkaran dan ketelanjangan, atau secara khususnya, penampakan bahagian sulit Adam di syurga?

فَأَكَلَا مِنۡهَا فَبَدَتۡ لَهُمَا سَوۡءَٰتُهُمَا وَطَفِقَا يَخۡصِفَانِ عَلَيۡهِمَا مِن وَرَقِ ٱلۡجَنَّةِۚ وَعَصَىٰٓ ءَادَمُ رَبَّهُۥ فَغَوَىٰ

[Kemudian mereka berdua memakan dari pohon itu, lalu terdedahlah kepada mereka aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun dari Syurga; dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhannya, lalu tersalah jalan (dari mencapai hajatnya)] [1]

فَدَلَّىٰهُمَا بِغُرُورٍۚ فَلَمَّا ذَاقَا ٱلشَّجَرَةَ بَدَتۡ لَهُمَا سَوۡءَٰتُهُمَا وَطَفِقَا يَخۡصِفَانِ عَلَيۡهِمَا مِن وَرَقِ ٱلۡجَنَّةِۖ وَنَادَىٰهُمَا رَبُّهُمَآ أَلَمۡ أَنۡهَكُمَا عَن تِلۡكُمَا ٱلشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَآ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ

[Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?] [2]

 

Apakah makna turun Adam dari syurga ke bumi ini untuk didudukinya, jika mengikut teori tersebut, Adam sememangnya tinggal di bumi ini dari awal lagi?

فَأَزَلَّهُمَا ٱلشَّيۡطَٰنُ عَنۡهَا فَأَخۡرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِۖ وَقُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوٌّۖ وَلَكُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ مُسۡتَقَرٌّ وَمَتَٰعٌ إِلَىٰ حِينٍ

[Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa".] [3]

 

_________________

[1] Al-Quran Al-Karim Surah Taha Ayat: 121

[2] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat: 22

[3] Al-Quran Al-Karim Surah Surat Al-Baqarah Ayat: 36

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: