Burung cuckoo adalah burung parasit yang tidak
mengeramkan telurnya mahupun memberi makan kepada anak-anaknya . Sebaliknya, ia
bertelur di dalam sarang burung yang lain, yang merupakan strategi untuk
menyebarkan gennya . Ia boleh menyebarkan gennya dengan secara berterusan
meletakkan telur-telurnya di dalam sarang burung yang lain tanpa membuang masa
membesarkan anaknya. Oleh kerana burung yang menjadi mangsa cuckoo akan
terdedah kepada kepupusan, sebarang mutasi genetik yang membolehkan mereka
mengenal pasti dan membuang telur burung cuckcoo akan terbina di dalam kolam
gen . Burung yang membawa gen ini akan dapat membiak dan mewariskan gen mereka
kepada generasi seterusnya, sementara yang tidak, akan pupus . Burung cuckoo
juga memberi respon yang sama dan mengevolusikan telur mereka . Atas sebab itu,
telur anak burung cuckoo telah berevolusi dengan masa . Telur tersebut menyamai
warna dan corak telur burung mangsa agar hos tidak mampu mengenalpasti telur
asing tersebut dan membuangnya dari sarang, dan telur itu juga selalunya
menetas dalam masa yang singkat berbanding telur burung hos. Malah, anak burung
cuckoo mempunyai sebuah bahagian di belakangnya, maka sebaik sahaja anak burung
cuckoo ini menetas, malah sebelum ia membuka matanya, ia akan meletakkan apa
sahaja yang berada di dalam sarang tersebut, samada telur atau anak burung, di
bahagian belakang tersebut dan menolaknya keluar dari sarang . Akhirnya, ia
boleh mengambil makanan yang dibawa oleh burung mangsa, hos sarang tersebut
untuk dirinya sendiri.
Apa yang dilakukan oleh burung cuckoo adalah
sebuah aksi penipuan, dibina oleh gen. Sifat altruisme burung mangsa terhadap
anak burung cuckoo adalah kerana tertipu dengan aksi penipuan tersebut dengan
menukar bentuk dan saiz telur lalu meletakkannya ke dalam sarang mangsa .
Mangsa kemudiannya memberi makan kepada anak burung tersebut seolah-olah
anaknya sendiri . Dengan memberi makan anak burung yang lain, ia adalah mangsa
kepada sebuah penipuan, bukannya dermawan sehingga boleh kita kategorikan ia
sebagai sifat altruisme. Insiden ini tidak akan menjadi asas kepada perubahan
bagi burung ini, sehingga kita menjangkakan burung mangsa ini akan mula mencari
sarang burung lain dan memberi makan kepada anak burung yang lain.
Berkenaan dengan ia sebagai sebuah kesilapan bagi
hukum yang dibina oleh gen, perlu diambil maklum bahawa wujud proses semak yang
berterusan dan pembetulan oleh mangsa . Pertempuran genetik antara burung
cuckoo dan mangsanya masih berterusan dan belum selesai. Bagaimana Dawkins
dapat melihat hukum ini terlepas matlamatnya sekali kerana penipuan dan
kelicikan cuckoo - dan tidak melihat kepada langkah pembetulan yang diambil
oleh burung mangsa, dengan kata lain, gen melawan kuat terhadap kesilapan ini
dalam memukul sasaran?
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 299
Malahan, masalah kesilapan pada hukum juga
merupakan suatu perkara yang relatif. Di dalam contoh anak burung cuckoo,
mangsa mempunyai cara untuk mengenalpasti telur memandangkan ia mempunyai sifat
tertentu. Ia mengenal anak burung yang diberi makan sebagai kepunyaannya kerana
mereka berada di sarangnya, dan mungkin bertingkah laku seperti anak-anaknya
yang lain . Bagaimanapun, sesetengah mangsa telah berjaya mengenalpasti anak
burung cuckoo, dan inilah sebabnya, lama kelamaan, gen telah mengevolusikan
pergerakan dan bunyi agar lebih menyamai anak burung mangsa. Hasilnya, hukum
yang dibina oleh gen burung mangsa untuk mengenalpasti anak-anaknya dan menjaga
mereka telah membolehkan cuckoo untuk menipu burung mangsa tersebut. Jika gen
telah membina sebuah kaedah identifikasi yang sukar untuk ditipu, atau apa yang
berlaku bukanlah suatu proses yang melanggar hukum, maka kita tidak boleh
menyebutnya sebagai kesilapan pada hukum. Samalah juga halnya dalam kes
altruisme asli tanpa kepentingan dalam manusia. Kita mengenali kaum kerabat
kita, bukan kerana mereka berada dekat dengan kawasan kita, sebaliknya kerana
kita mengenali bentuk dan sifat mereka dengan tepat, lalu membolehkan kita
mengecam mereka dari jutaan manusia lain. Ini membuatkan idea yang
dipersembahkan oleh Dawkins (kesilapan hukum apabila individu asing yang tidak
berkaitan dengan kita berada berhampiran, maka sifat altruisme diarahkan kepada
individu asing tersebut) adalah tidak dapat diterima, idea tidak logik yang
tidak dapat diterima akal.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan