Ahad, 6 Februari 2022

Bab 3.5 Adakah Manusia Berasal Dari Beruk?

Bab 3.5 Adakah Manusia Berasal Dari Beruk?

 

Kita adalah orang-orang langit, asal kita adalah dari langit, dan kita semua diciptakan di langit pertama di mana kita menghadapi ujian pertama kita, ujian di Alam Al-Zharr yang disebutkan di dalam Quran. Oleh itu, hakikat diri kita yang sebenar adalah kita berasal dari jasad rohani, bukan sekadar jasad berunsur bumi. Bapa kita, Adam - salam atasnya, telah dicipta dari tanah lembab yang diangkat ke langit pertama, dan diletakkan di pintu gerbang syurga.

 

Abu Abdullah Al-Sadiq (as) bersabda, “Malaikat kerap melewati Adam ketika beliau dalam bentuk tanah lembab terbaring di syurga, dan mereka akan berkata, ‘Untuk urusan apa kamu diciptakan?’’[1]

Kemudian ruh ditiupkan kepada tanah yang diangkat ini dan Adam pun tercipta. Hawa diciptakan dari beliau. Adam dan Hawa tinggal di syurga duniawi iaitu di Langit Pertama.

﴿وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ﴾

 (Dan kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggalah engkau dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini; maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim) [2]

 

﴿فَقُلْنَا يَا آدَمُ إنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلزَوْجكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا منَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى﴾

(Maka, Kami berfirman: "Wahai Adam sesungguhnya Iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah ia menyebabkan kamu berdua keluar dari Syurga, kerana dengan yang demikian engkau akan menderita.) [3]

 

Maka Tuhan telah menciptakan kita, anak-anak Adam di langit pertama, Alam Zharr, dan Dia menguji kita dengan ujian pertama:

 ﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ﴾ 

(Dan dari belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri: "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar, kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai.) [4]  

 

Kewujudan duniawi kita adalah sebuah kewujudan yang asing dan sementara, tidak kekal dan abadi. Kita tidak akan kembali ke dunia yang sama selepas kita mati, selagi kita memilih kemanusiaan, dan menolak jasad haiwani duniawi yang disambungkan kepada kita untuk menjalani ujian yang Allah Yang Maha Suci tetapkan pada kita. Jika ini adalah halnya, maka bagaimana manusia samawi boleh dinisbahkan kepada sifat haiwani bumi yang bersambung dengan ruhnya untuk menjalani ujian kedua?

Oleh itu, isu berkenaan asal usul jasad kita dan evolusinya dari makhluk yang lain tidak mengubah hakikat bahawa asal usul kita adalah dari langit. Apatah lagi, menisbahkan evolusi jasad manusia kepada mawas moden adalah tidak tepat, dan sesiapa yang menyebutkan sedemikian telah salah. Jika jasad manusia berevolusi seperti makhluk

 

_____________________

[1] Sumber (Al Rawandi - Kisah Para Nabi): ms 41

[2] Al-Qur’an Al-Karim - Surah Al-Baqarah - Ayat: 35

[3] Al-Qur’an Al-Karim - Surah ThaHa - Ayat: 117

[4] Al-Qur’an Al-Karim - Surah Al-A’raf Ayat: 172

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 139

 

 

hidup yang lain, maka asal usulnya hanya boleh dinisbahkan kepada benih pertama, seperti firman Allah:

﴿وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا﴾

[Dan Allah telah menumbuhkan kamu dari bumi, dengan pertumbuhan yang sungguh-sungguh sempurna.] Jasad manusia berevolusi dari organisme yang lain, maka adalah tidak betul untuk menisbahkan asal usulnya kepada mana-mana peringkat pertengahan dalam perjalanan evolusinya.

 

Sememangnya, jasad manusia boleh dinisbahkan kepada peringkat terakhir sebelum perubahannya kepada manusia sempurna. Dari segi fizikal, tiada perbezaan antara peringkat tersebut dengan kita. Bentuknya sama seperti bentuk manusia sempurna.

Oleh itu, diperingkat Homo Sapiens, mereka telah memiliki jasad sempurna dan bentuk manusia. Malah, Homo Erectus yang muncul dua juta tahun yang lepas kelihatan hampir serupa dengan kita. Begitu juga dengan Ardipithecus (Ardi) yang wujud 4.4 juta tahun yang lepas berjalan dengan dua kaki dan mempunyai gigi taring seperti kita. Secara saintifiknya, manusia berevolusi dari Ardi, kerana menurut ahli biologi, kita adalah satu-satunya mamalia yang berjalan tegak dengan dua kaki, maka oleh itu, Ardi adalah nenek moyang kita. Jika isunya adalah seperti ini, tidak bolehlah dikatakan jasad manusia berevolusi dari mawas yang wujud di hari ini. Kenyataan tersebut batil dan tidak selari dengan teori evolusi. Mengapa hanya menghadkan kenyataan tersebut kepada mawas? Jika isunya adalah menisbahkan manusia kepada peringkat pertengahan evolusi, mengapa tidak disebutkan manusia berevolusi dari ikan memandangkan ia adalah satu daripada peringkat pertengahan evolusi? Kenapa tidak disebutkan manusia berevolusi dari Homo erectus, yang juga merupakan satu peringkat evolusi manusia, malah lebih dekat dengan sifat manusia berbanding mawas?

Mengapa mengkhususkan kepada mawas? Adakah penggunaan mawas adalah satu percubaan untuk menyerang dan memburukkan?! Adakah ia adalah satu percubaan untuk menjauhkan manusia dari sains dan ilmu serta mengekalkan mereka dalam kejahilan selama yang boleh? Walaubagaimanapun, kajian saintifik terhadap evolusi hari ini menafikan manusia berevolusi dari chimpanzi. Sebaliknya, ia menetapkan bahawa manusia dan mawas besar yang lain mempunyai asal usul yang sama.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: