Soalan
40:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.
Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.
Saya
mengucapkan terima kasih banyak atas jawapan surat saya sebelum ini, dan saya mempunyai
beberapa soalan lagi yang saya akan sangat berterima kasih kerana menjawabnya:
1-
Sungai yang dengannya akan diuji para sahabat Al-Qaim (as), adakah ia dikenali sebagai
sungai kebendaan atau sesuatu yang lain yang dilambangkan oleh sungai?
2-
Apa yang dimaksudkan dari hadits yang diriwayatkan dari ma'sum (as): (sesiapa yang menyertainya adalah mereka
yang menyembah bulan dan matahari)?
3
Tanda-tanda kemunculan [Imam Mahdi] termasuk membaca kedua-dua kitab pengampunan
(pembebasan) Ali (as) di Basrah dan Kufah, adakah ia bacaan pengakuan dan persetujuan
penduduk Basra dan Kufah, atau nagaimana?
Terima
kasih banyak-banyak.
Fahmiy
Shaleh
18
/ Rabi3 Al-Tsani / 1426 H
Jawapan:
بسم الله
الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang, dan pujian bagi Allah Tuhan
sekalian alam.
Jawapan
S1: Para sahabat Al-Qaim (as) akan diuji dengan sesuatu yang lain, bukan sungai
kebendaan.
Dari
Abi Abdillah (as), berkata: (Para sahabat Thalut telah diuji dengan sungai,
Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿إِنَّ
اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَر﴾
"Sesungguhnya
Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai."[104],
dan para sahabat Qaim (as) akan diuji
dengan yang semisal dengannya. [105]
Beliau
adalah Pintu Aali Muhammad (as) seperti yang diriwayatkan dari As-Shadiq (as):
(Rukun Al-Yamani adalah pintu kami tempat memasuki syurga, dan ia mempunyai
sungai dari syurga di mana ditemui amalan hamba-hamba). Tunggak-tunggak (rukun-rukun)
Imam Al-Mahdi (as) ada empat: mereka adalah Al-Khidhir (as), Elia (Ilyas) (as),
Isa (as) dan Al-Yamani.
Al-Yamani
adalah batu yang diletakkan di (penjuru) Rukun Al-Yamani di Kaabah, yang
dinamakan sebagai Hajar Aswad (Batu Hitam) (Seperti yang diriwayatkan dari
mereka (as) bahawa dia adalah seorang malaikat yang ditelan kitab (risalah) Perjanjian
dan Persetiaan (Al-3ahd wa Al-Mitsaq) [107]. Al-Yamani adalah
kitab (risalah) Perjanjian dan Persetiaan (Al-3ahd wa Al-Mitsaq) diambil (dimeterai)
atas Bani Adam, dan atas Nabi-nabi dan Rasul untuk menyokong Qaim Aali Muhammad
(as). Al-Yamani adalah Mahdi Pertama yang disebut dalam Wasiat Rasulullah (S). Al-
Yamani adalah sungai di mana para sahabat Al-Qaim (as) akan diuji, tetapi kali
ini (yang minum daripadanya adalah dariku dan yang tidak minum tidak daripada-ku),
dan dia adalah dua puluh tujuh huruf ilmu-ilmu yang akan disebarkan di kalangan
manusia dan ia tidak disebarkan di kalangan manusia sebelum ini dan mereka
tidak diberi izin untuk mendapatkannya sebelum ini.
AQ
2: Penduduk yang rosak aqidah atau separuh rosak sebelum dipandu kepada
kebenaran.
AQ
3: Ali tidak seperti yang anda fikirkan, bahawa 'Ali ibn Abi Talib, secara
amnya pada masyarakat Islam Sunnah dan Syiah adalah peribadi suci. Beliau kasihkan
iman dan membenci kufur dan nifak (sifat munafik) seperti diriwayatkan oleh
Syiah dan Sunnah dari Rasulullah Muhammad (S). Tetapi
Ali, diingkari oleh kaumnya, ada seseorang yang menyerupai Ali bin Abi Talib
(as), pada masa zuhurnya Al-Imam Al-Mahdi (as), dan pada tahun-tahun dari tanda-tanda
khusus kemunculannya.
Ahmad
Al-Hassan
Jamadiy
Al-Awwal / 1426 H
✡✡✡✡✡
---------------------------
[104] – Al-Baqarah 2:249.
[105]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 316.
[106]
– Jami3 Al-Sa3adaat: Jilid 3, halaman 314.
[107]
- Dari Bukair bin A'yan berkata: (Saya bertanya kepada Aba Abdillah (as):
Atas sebab apa Allah telah meletakkan Batu di penjuru di mana ia diletakkan
sekarang dan tidak padapenjuru lain dan mengapa ia dicium? Mengapa ia
dibawa keluar dari Syurga? Apakah Persetiaan dari hamba-hamba dan Perjanjian
telah diletakkan di dalamnya? Dan bagaimana pula sebabnya? Khabarkanlah pada
ku, semuga Allah yang aku menjadi tebusanmu, kerana aku terfikir-fikir tentang
jawapannya.
Beliau
berkata: Kamu telah bertanya, dan kamu telah menemui perkara itu sukar, dan
kamu telah menyiasatnya, jadi fahamilah jawapannya, dan kosongkan hati kamu,
dan dengar dengan teliti, supaya aku boleh memberitahu kamu jika dikehendaki
Allah.
Sesungguhnya
Allah Tabaraka Wa Ta’ala, meletakkan Hajar Aswad, dan ia adalah permata yang dibawa keluar
dari Syurga kepada Adam (as), jadi ia telah diletakkan di penjuru ini untuk
tujuan dari Persetiaan.
Dan
itu adalah kerana telah diambil dari setiap anak-anak Adam dari punggung
(sulbi) mereka zuriat mereka, apabila Allah telah mengambil Persetiaan ke atas
mereka di tempat itu, dan di tempat ia muncul kepada mereka, dan dari tempat
itu melayang turun yang bersayap kepada al-Qa'im (as).
Yang
pertama untuk berbai’ah kepadanya adalah yang bersayap itu, dan demi Allah, dia adalah
Jibrail (as). Dan di Maqam (tempat) itulah diserahkan hak al-Qa'im, dan ia
adalah bukti dan bukti al-Qa'im, dan ia adalah saksi bagi sesiapa yang
meninggalkan tempat itu, dan adalah saksi untuk orang-orang yang yang
mengadakan Persetiaan dan Perjanjian yang diambil Allah Azza Wa Jalla, ke atas
hamba-hamba.
Ada
pun Kiblat dan Istilam, yang merupakan pembaharuan perjanjian dari Perjanjian
dan Persetiaan, dan pembaharuan bagi bai’ah untuk
melaksanakan kepadanya perjanjian yang Allah ambil atas mereka dalam
Persetiaan.
Oleh
itu mereka datang setiap tahun kepadanya, dan mengadakan Perjanjian dan Amanah
yang telah diambil ke atas mereka. Adakah kamu nampak bahawa kamu katakan:
" telah kutunaikan amanatku dan kupenuhi janjiku agar Kau saksikan aku
sebagai orang yang memenuhi janji."?
Demi
Allah, tidak ada yang memenuhinya kecuali Syiah kita, dan tidak ada orang
memelihara Perjanjian dan Persetiaan ini selain daripada Syiah kita.
Sesungguhnya, mereka datang kepadanya, maka dia mengenali mereka dan
membenarkan mereka. Dan yang lain daripada mereka datang kepadanya supaya dia
menafikan mereka dan mendustakan mereka. Dan itu adalah [kerana] tiada siapa
yang memeliharanya selain kamu. Maka bagi kamu Allah menyaksikan. Dan Allah
juga menyaksikan terhadap pelanggaran, keingkaran dan kekufuran mereka. Dan dia
adalah Hujjah yang disampaikan dari Allah ke atas mereka pada Hari Kiamat, yang
datang dan baginya lafaz lidah, dan dua mata, dalam imej yang pertama,
Penciptaan akan mengenalnya dan tidak mengingkarinya. Disaksikan bagi
orang-orang yang kembali memperbaharui Perjanjian dan Persetiaan dengan beliau
dengan memelihara Perjanjian dan Persetiaan dan memenuhi Amanah. Dan dia
menyaksikan terhadap orang-orang yang ingkar dan melanggar dan melupakan
Persetiaan dengan kekufuran dan keingkaran.
Adapun
sebab mengapa Allah telah membawanya keluar dari syurga, adakah kamu tahu
apakah Batu ini? "
Aku
berkata: "Tidak"
Beliau
(as) berkata:. "Ia seorang Malaikat dari malaikat yang paling besar di
sisi Allah, apabila Allah mengambil Persetiaan dari malaikat, dialah yang
pertama untuk beriman kepadaNya, dan Dia mengakui Malaikat itu. Maka Allah
mengambilnya. sebagai Pemegang Amanah kepada semua ciptaan-Nya, maka Dia
mengajarkannya Persetiaan, dan diletakkan dia di sisiNya. Dan Dia membuatkan
beribadatnya penciptaan dengan memperbaharuinya setiap tahun untuk ikrar
Persetiaan dan Perjanjian, yang telah diambil Allah Azza Wa Jalla, ke atas
mereka.
Kemudian
Allah menjadikan dia bersama Adam di syurga, dengan mengingatkan dia
Persetiaan, dan memperbaharui dengannya ikrar setiap tahun. Maka apabila Adam
menderhaka dan telah dibawa keluar dari Syurga, Allah menjadikan dia lupa
Perjanjian dan Persetiaan, yang telah diambil oleh Allah ke atasnya dan ke atas
anak-anaknyakepada Muhammad (sawas) dan bagi Aushiak beliau (as), serta
menjadikan dia bingung dan keliru.
Oleh
itu, setelah Allah menerima taubat Adam, Dia berubah dari Malaikat ke dalam
bentuk Mutiara Putih, jadi dia dikeluarkan dari Syurga kepada (bersama) Adam
(as) ketika berada di tanah India. Maka setelah dia memandang kepadanya, dia
lupa padanya (Adam), dan dia tidak mengenal dirinya lebih daripada permata.
Maka
Allah Azza Wa Jalla, berbicara lalu berfirman kepadanya: "Wahai Adam
Adakah kamu mengenaliKu?"
Dia
berkata: " Tidak"
Dia
(Mutiara Putih) berkata: "Ya, Syaitan menguasai kamu sehingga kamu lupa
mengingati Tuhan kamu. ".
Kemudian
dia berubah kepada bentuk rupa seperti mana dia bersama Adam di syurga.
Jadi
dia berkata kepada Adam: "Di mana Perjanjian dan Persetiaan?"
Maka
Adam melompat kepadanya dan mula mengingati akan Persetiaan lalu menangis dan
membongkok dan menciumnya dan memperbaharui ikrar Perjanjian dan Persetiaan.
Kemudian
Allah Azza Wa Jalla, merubah dia ke dalam bentuk rupa Batu permata bersinar,
mutiara putih tulen, maka Adam (as) membawa dia di atas bahunya, secara
terhormat dan untuk memberi penghormatan kepadanya di bahunya dan kerana
menghormatinya.
Maka
apabila dia menjadi letih kerana membawanya, Jibrail (as) bersamanya, sehingga
dengan tidak disangka-sangka beliau sampai ke Mekah.
Maka
dia masih tidak lupa dengannya di Makkah, dan memperbaharui ini ikrar kepadanya
setiap hari dan malam.
Kemudian
apabila Allah Azza Wa Jalla, telah membina Ka'bah meletakkan Batu itu di
tempatnya, kerana sesungguhnya Dia Tabaraka Wa Ta’ala
apabila mengambil Persetiaan dari anak Adam, dia akan mengambilnya di tempat
itu, Dan di tempat itu Malaikat mendirikan (meninggikan) Persetiaan, dan oleh
itu ia telah diletakkan di penjuru itu, dan Adam berpindah dari al-Bait (Rumah
Allah) ke Al-Safa dan Hawa di Al-Marwah. Dan dia meletakkan Batu di dipenjuru
itu.
Oleh
itu, apabila Adam memandang dari Al-Safa manakala Batu diletakkan di penjuru,
beliau berkata
كَبَّرَ
اللَّهَ وَهَلَّلَهُ وَمَجَّدَهُ
Kabbara
Allaha wa Hallalahu wa Majjadahu
Maha
Besar Allah, KetuhananNya dan KemuliaanNya!"
Maka
oleh kerana itu, telah dijadikan sunnah bertakbir, dan berdiri menghadap penjuru
yang Di mana Batu itu (terlihat) dari Al-Safa.
Allah
telah meletakkannya (Batu) Persetiaan dan Perjanjian tanpa selain daripadanya
dari malaikat. dan itu adalah kerana apabila Allah Azza Wa Jalla mengambil
Persetiaan untuk diriNya dengan Ketuhanan (Ar-Rububiyah), dan bagi Muhammad
(sawas) dengan kenabian dan bagi Ali (as) dengan Washiyah, malaikat bergetar
menggigil, jadi yang pertama bergegas untuk berikrar adalah Malaikat, tidak ada
yang lebih mereka kasih daripada Muhammad dan keluarga Muhammad (as)
daripadanya, dan oleh karena itu Allah memilih beliau daripada kalangan mereka
dan meninggikan Persetiaan, dan dia datang pada Hari kiamat, dan baginya
lafaz lidah, dan dua mata melihat, yang menyaksikan bagi semua yang kembali ke
tempat itu dan memelihara Persetiaan.) Al-Kafi, jilid 4, halaman 184-186. 3illal
Al-Shyarai3: jilid 2, halaman 429-431- untuk mengetahui lebih lanjut, lihat apa
yang dia Al-Syed Ahmed Hassan (as) dalam bahagian terakhir tauhid: halam 42 (Lampiran
5 (bahagian 2) Hajar Aswad.).
[108]
- Diriwayatkan Al-Qunduziy dari Ali Bin Al Hussein, daripada bapanya, daripada
datuknya, Amirul Mukminin Ali (as) berkata: Rasulullah (S) bersabda: (Sesungguhnya
Allah telah mewajibkan kepada kamu mentaatiku, dan melarang kamu menderhakaiku,
dan mewajibkan kepada kamu mentaati Ali dan melarang kamu menderhaka kepadanya,
dia adalah washiy dan warisku, dia sebahagian dariku dan aku sebahagian darinya,
cinta kepadanya keimanan dan membenci kepadanya Kafir, mencintainya adalah mencintaiku,
dan membencinya adalah membenciku, dia waliy dariku waliynya, dan aku waliy setiap
Muslim lelaki dan perempuan, dan aku dan dia adalah bapa kepada umat ini) Yanabi3
Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba: Jilid 1, halaman 369.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan