Penutup
Nabi-nabi
خَاتَمَ النَّبِيِّينَ
Firman
Allah Yang Maha Kuasa,
﴿مَا
كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ
وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً﴾
{Muhammad itu
sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia
adalah Rasul Allah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu.}
[30]
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, Penutup Kenabian, dan saya maksudkan penutup di
sini [iaitu berakhir], iaitu berakhir nubuwah terhentinya urusan adalah tidak
betul. Jika nubuwah bertujuan untuk terus mencapai maqam nubuwah. Oleh itu
mengetahui (makrifah) sebahagian khabar dari langit tentang Kebenaran dan yang
ghaib. Kerana jalan untuk naik ke Kerajaan Langit (Malakut) telah dibuka dan ia
tidak ditutup dan tidak akan ditutup.
Oleh
itu Nabi Muhammad (S) menekankan dalam banyak riwayat oleh Sunnah dan Syiah,
begitulah juga dengan Ahlul Bayt (as) bahawa salah satu jalan dari jalan-jalan
Al-Wahi Al-Ilahi (Ilham Allah) akan tetap terbuka dan tidak akan ditutup, yang
merupakan rukya yang benar dari Allah SWT
عن علي بن الحسـين بن
علي بن فضال، عن أبيه، عن أبي الحسـن علي بن موسى الرضا (ع): أنّه قال له رجل من
أهل خراسان : يا ابن رسول الله : رأيت رسول الله (ص) في المنام كأنّه يقول لي:
(كيف أنتم إذا دفن في أرضكم بضعتي واستحفظتم وديعتي وغيب في ثراكم نجمي) ؟! فقال له الرضا (ع): (أنا المدفون في أرضكم،
وأنا بضعة نبيكم، فأنا الوديعة والنجم، ألا ومن زارني وهو يعرف ما أوجب الله تبارك
وتعالى من حقي وطاعتي فأنا وآبائي شفعاؤه يوم القيامة، ومن كنّا شفعاءه نجا ولو
كان عليه مثل وزر الثقلين الجن والإنس. ولقد حدثني أبي، عن جدي، عن أبيه، عن آبائه
أنّ رسول الله (ص) قال: من رآني في منامه فقد رآني؛ لأنّ الشيطان لا يتمثل في
صورتي ولا في صورة أحد من أوصيائي، ولا في صورة أحد من شيعتهم. وإنّ الرؤيا
الصادقة جزء من سبعين جزءاً من النبوّة)
Diriwayatkan dari Ali
bin Al-Hussein bin Ali bin Fadhdhal, dari bapanya, dari Abi Al-Hassan Ali bin
Musa Al-Ridha (as)
Salah seorang dari
lelaki dari Khurasan berkata kepadanya, "Wahai anak Rasulullah, aku
melihat Rasulullah (S) dalam tidur seolah-olah dia bersabda kepadaku:
Bagaimana kamu jika sebahagian daripada ku dikebumikan di tanah airmu, dan kamu
telah diamanahkan (memelihara) kirimanku; dan tersembunyi di tanahmu adalah
bintangku?"
Lalu Al-Ridha (as) berkata
kepadanya: "Aku akan dikebumikan di tanah airmu; bahawa aku sebahagian
daripada Nabi mu; dan akulah kiriman dan bintang; bahkan sesiapa menziarahiku
dan dia tahu apa yang diwajibkan Allah Tabaraka Wa Taala, dari hakku dan taat
padaku, maka aku dan bapa-bapaku adalah pemberi Syafaat kepadanya pada hari
kiamat, dan sesiapa yang kami berikan Syafaat padanya akan terselamat walaupun
dia memiliki dosa-dosa yang sama berat dengan dosa tsaqalain (kedua-dua) jin
dan Manusia; dan sememangnya aku diberitahu oleh bapaku, daripada datukku, dari
bapanya (as)
bahawa Rasulullah (sawas) bersabda:
"Sesiapa yang
melihatku dalam tidurnya maka sesungguhnya dia telah melihatku, kerana syaitan
tidak boleh menyerupai bentuk rupa ku, tidak juga dalam bentuk rupa sesiapa
dari Aushiakku, tidak juga dalam bentuk rupa seseorang dari Syiah mereka,
dan Rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian
nubuwah." [31]
وعن النبي (ص)، قال: (إذا اقترب الزمان لم تكد رؤيا المسلم تكذب،
وأصدقكم رؤيا أصدقكم حديثاً، ورؤيا المؤمن جزء من خمسة وأربعين جزءاً من النبوّة)
Diriwayatkan daripada
Nabi (S) bahawa baginda bersabda,
"Jika Zaman telah
menghampiri, mimpi (rukya) orang Islam bukan suatu dusta dan yang paling benar
di antara kamu dalam mimpi (rukya) adalah yang paling benar dalam ucapannya.
Oleh itu mimpi (rukya) orang beriman adalah sebahagian daripada empat puluh
lima bahagian nubuwah." [32]
Diriwayatkan
daripada Nabi (S) bahawa baginda bersabda,
"Ia
merupakan sebahagian daripada tujuh puluh bahagian dari nubuwah." [33]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S) bahawa baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman adalah sebahagian daripada tujuh puluh tujuh bahagian
dari nubuwah." [34]
وعن علي (ع)، قال: (رؤيا المؤمن تجري مجرى كلام تكلّم به الرب عنده)
Diriwayatkan dari Ali
(as) bahawa dia berkata,
"Mimpi (rukya) orang
beriman dianggap sebagai ucapan Tuhan bercakap kepadanya." [35]
Nabi
(S) bersabda,
"Jika
Masa telah menghampiri, mimpi (rukya) orang mukmin bukan suatu dusta dan yang
paling benar di kalangan mereka di dalam mimpi (rukya), adalah yang paling
benar dalam ucapannya." [36]
Al-Alamah
Al-Majlisi meriwayatkan di dalam kitab Bihar Al-Anwar dari kitab Jami' Al-Akhbar
dan di dalam kitab Al-Ta'bir 3an Aimmah (as) berkata:
"Mimpi
(rukya) orang beriman sahih kerana jiwanya kebaikan, dan keyaqinannya sahih,
dan apabila ia keluar diangkat dari malaikat. maka itu ia [mimpi (rukya)]
adalah wahyu (wahi) dari Allah, Yang Mulia dan Maha Berkuasa. "[37]
وعن رسول الله (ص)، قال: (من رآني في منامه فقد رآني، فإنّ الشيطان
لا يتمثل في صورتي، ولا في صورة أحد من أوصيائي، ولا في صورة أحد من شيعتهم، وإنّ
الرؤيا الصادقة جزء من سبعين جزءاً من النبوّة)
Diriwayatkan dari
Rasulullah (S) bahawa baginda bersabda,
"Siapa yang melihat
aku dalam tidurnya maka sesungguhnya ia telah melihatku, kerana syaitan tidak
boleh menyerupai (shurah) bentuk rupaku, dan tidak juga bentuk rupa mana-mana
Aushiaku, serta bentuk rupa mana-mana pengikut (syiah) mereka, dan mimpi
(rukya) sebenar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah.
"[38]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S) baginda bersabda,
"Jika
ia adalah akhir zaman, mimpi (rukya) mukmin bukan suatu yang dusta dan yang
paling benar di antara kamu dalam mimpi (rukya) adalah yang paling benar dalam
ucapannya." [39]
وعن رسول الله (ص): (إذا اقترب الزمان لم تكد رؤيا المؤمن تكذب،
وأصدقهم رؤيا أصدقهم حديثاً، ورؤيا المسلم جزء من ستة وأربعين جزءاً من النبوّة)
Diriwayatkan dari
Rasulullah (SAW) baginda bersabda,
"Jika Zaman telah
menghampiri, mimpi (rukya) orang Islam bukan suatu dusta dan yang paling benar
di antara kamu dalam mimpi (rukya) adalah yang paling benar dalam ucapannya.
Oleh itu, mimpi (rukya) Muslim adalah sebahagian daripada empat puluh enam
bahagian nubuwah. "[40]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S) baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman adalah sebahagian daripada empat puluh enam bahagian
nubuwah." [41]
وعنه (ص) قال: (إذا رأى أحدكم الرؤيا يحبّها، فإنما هي من الله،
فليحمد الله عليها وليحدّث بها)
Dan dari baginda (S)
bersabda,
"Jika salah seorang
di antara kamu telah melihat mimpi (rukya) yang disukanya, maka ia adalah dari
Allah, maka hendaklah dia memuji Allah dan bercakap mengenainya. "[42]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (SAW) baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman sebahagian daripada tujuh puluh tujuh bahagian
nubuwah." [43]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S) baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) yang beriman adalah sebahagian daripada empat puluh bahagian
nubuwah." [44]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S) baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman atau orang Islam adalah sebahagian daripada empat puluh
enam bahagian nubuwah." [45]
Rasul
Allah (S) bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman adalah sebahagian daripada empat puluh enam bahagian
nubuwah." [46]
Diriwayatkan
dari Rasulullah (S), baginda bersabda,
"Jika
Zaman telah menghampiri, mimpi (rukya) orang Islam bukan suatu dusta dan yang
paling benar di antara kamu dalam mimpi (rukya) adalah yang paling benar dalam
ucapannya.. Oleh itu, mimpi (rukya) orang Islam adalah sebahagian daripada
empat puluh enam bahagian nubuwah. "[47]
Rasul
Allah (S) baginda bersabda,
"Mimpi
(rukya) orang beriman adalah sebahagian daripada empat puluh bahagian
nubuwah." [48]
Diriwayatkan
bahawa Allah menurunkan kepada Imam Musa Al-Kadzim (as) di dalam mimpi (rukya)
bahawa Imam selepasnya adalah kepada anaknya Ali bin Musa Al-Ridha (as), Dari
Yazid bin Salith Al-Zaidi berkata, "Kami bertemu Aba Abdillah (as) dalam
perjalanan ke Mekah semasa kami satu jamaah jadi kami berkata kepadanya, 'Demi
ayah dan ibuku, tuan adalah Imam yang disucikan dan tiada siapa yang tidak akan
mati, jadi beritahu padaku suatu teka-teki siapakah yang (menjadi) khalifahku.'
Dia
berkata aku, 'Ya mereka adalah anak-anak ku dan ini adalah tuan (ketua) mereka,
(dan beliau menunjuk kepada anaknya Musa (as)) padanya ada ilmu pengetahuan,
kebijaksanaan, kefahaman, kemurahan hati dan makrifah yang manusia hajatkan
dengan apa yang mereka perselisihkan dalam urusan agama mereka dan dia
mempunyai akhlak yang baik dan adab-kejiranan dan dia adalah pintu dari
pintu-pintu Allah Taala (AWJ) dan satu lagi, 'Ia adalah lebih baik daripada
semuanya.'
Jadi
ayah aku berkata kepadanya, 'Demi ayah dan ibuku, dan apakah dia?' Beliau
berkata, 'Allah akan membawa daripada dia penolong umat ini; dan yang
melegakan, pengetahuan, kesedaran, kefahaman, kebijaksanaan, bayi yang terbaik
dan belia yang terbaik. Olehnya, Allah akan mengelakkan pertumpahan darah,
mendamaikan antara manusia, menyatukan kembali bahagian-bahagian, membahagikan
dari pembukaan sempit, memberi pakaian pada yang tak Berpakaian, mengenyangkan
yang lapar, menenangkan yang takut, kerananya hujan turun dan daripadanya
hamba-hamba mengambil arahan mereka, yang baik dengan tua yang muda belia,
khabar gembira yang baik untuk kaumnya setelah dia dewasa, ucapannya adalah
penghakiman dan diamnya adalah pengetahuan, dia menjelaskan kepada manusia apa
yang mereka perselisihkan."
Dia
berkata, "Bapa ku telah berkata, 'Demi ayah dan ibuku, adakah dia akan
mempunyai anak lelaki yang akan datang selepasnya?' Beliau berkata, 'Ya,' dan
berhenti bercakap."
Kemudian
Yazid telah berkata, "Aku telah bertemu dengan Aba Al-Hassan (iaitu Musa
bin Jafar (as)) dan berkata kepadanya, 'Demi ayah dan ibuku, aku mahu tuan agar
memberitahuku apa yang bapa tuan telah maklumkan kepada ku.' Beliau berkata
bahawa dia berkata, 'Ayahku (as) berada di zaman yang berbeza dari zamannya.
"
Yazid
berkata, "Aku berkata, 'Semoga laknat Allah atas sesiapa yang menerima ini
dari kamu.'"
Dia
berkata, "Dia ketawa kemudian berkata, 'Biar aku beritahu kamu ya Aba
3imaarah, aku meninggalkan rumahku kemudian aku berwasiat pada zahirnya kepada
anak-anakku dan supaya mereka bekerjasama dengan anak ku Ali, dan aku
menetapkan dia dalam wasiatku secara sembunyi (batin), dan aku telah melihat
Rasulullah (S) dalam tidurku (mimpi – rukyaku) dan Amir Al-Mukminin (as)
bersama baginda dan baginda mempunyai cincin, pedang, tongkat, kitab dan
serban, dan aku berkata kepada baginda, 'Apa semua ini?'
Baginda
bersabda, 'Adapun serban itu adalah Keagungan Allah AWJ, pedang adalah menjadi
Kebanggaan Allah AWJ, kitab itu adalah Cahaya Allah AWJ, bagi tongkat itu
adalah Kekuatan Allah AWJ, dan cincin itu adalah pengumpul daripada semua
urusan ini. Beliau kemudian berkata, 'Rasulullah (S) bersabda,' Urusan ini akan
dikeluarkan pada anak kamu Ali.’
Dia
berkata, "Kemudian beliau berkata, 'Wahai Yazid, ini adalah suatu amanah
yang kamu ada. Jangan dedahkan melainkan kepada orang yang berakal, atau pada
hamba Allah yang telah diuji hatinya dengan iman, atau kepada orang yang jujur.
Dan jangan kufur atas nikmat Allah Taala dan jika kamu ditanya untuk memberi
kesaksian, maka berbuatlah, kerana Allah SWT berfirman,
﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى
أَهْلِهَا﴾
{Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya,} [49]
dan
Allah SWT berkata,
﴿وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ﴾
{Dan
siapakah yang lebih zalim dari pada orang yang menyembunyikan kesaksian dari
Allah yang ada padanya?" } [50] "
Kemudian
aku berkata, "Aku bersumpah demi Allah aku tidak akan berbuat demikian
selamanya."
Dia
berkata, " Kemudian Abu Al-Hassan (as) berkata, 'Kemudian Rasulullah (S)
menerangkan sifatnya kepadaku. Baginda bersabda, 'Ali anak kamu, yang melihat
dengan cahaya Allah, dan mendengar dengan kefahaman-Nya, dan bercakap dengan
kebijaksanaan-Nya, sentiasa betul tidak pernah silap, sentiasa tahu tidak
jahil, dan telah dipenuhi dengan kebijaksanaan dan pengetahuan (ilmu dan hikmah).
Bagaimana rendah martabat kamu dengan dia! Ia adalah suatu perkara yang pasti
tidak berlaku, jadi apabila kamu kembali dari perjalanan kamu, perbaiki arahan
kamu dan jelaskan permintaan kamu kerana kamu bergerak jauh dari dia dan jiran
lain. Jadi kumpul anak-anak kamu dan bersaksilah kepada Allah atas mereka dan
cukuplah Allah sebagai saksi."
Beliau
berkata, 'Wahai Yazid, aku akan diambil tahun ini, dan Ali anakku telah
dinamakan Ali bin Abu Talib (as) dan telah dinamakan Ali bin Al-Hussain (as)
Dia telah diberikan kefahaman yang pertama, dari ilmuNya, pertolonganNya, dan
Pakaian jubah rasmiNya. Dan dia tidak boleh bercakap di hadapan Harun [Khalifah
Abbasiyah] selama empat tahun, dan selepas empat tahun berlalu, tanyalah dia
apa yang kamu mahu dan dia akan menjawabnya jika dikehendaki Allah SWT."[
51]
Oleh
itu mimpi (rukya) adalah jalan kepada wahi Allah Yang Maha Suci dan ia masih
terbuka selepas Muhammad (S), ia dipastikan dengan riwayat-riwayat dan
kenyataan yang kukuh bahawa ia masih terbuka kepada manusia. [52]
Oleh
itu tidak ada penghalang untuk diteruskan
sebahagian manusia yang beriman yang ikhlas kepada Allah Yang Maha Suci
dalam ibadah mereka untuk mencapai makam nubuwah, dan Allah SWT boleh
memberikan wahi (ilham) kepada mereka melalui jalan ini (mimpi (rukya)) dan
Allah memberikan mereka atas sebahagian
Al-Haq (Kebenaran) dan Yang Ghaib dengan kurnia dariNya SWT.
Sudah
semestinyalah para Imam (as) mencapai martabat nubuwah. Ia adalah Al-Haq
(Kebenaran) dan Yang Ghaib yang sampai kepada mereka melalui rukya (dalam
tidur) dan kasyaf (ketika jaga). Ada begitu banyak riwayat-riwayat
mengesahkannya. Sebahagian riwayat telah dinyatakan di atas. [53]
Oleh
itu, adalah wujud bagi orang mukmin dan mukhlis (ikhlas) mencapai maqam (martabat) nubuwah dan
Allah SWT memberi wahi (ilham) kepada mereka
melalui jalan mimpi (rukya), perkara yang sudah berlaku, bahkan ia dicapai dan
ada bersama para Imam (as) yang sekurang-kurangnya ia ditakdirkan
Adapun
riwayat dari mereka (as) penafian mereka sebagai nabi-nabi difahami. Maka
apakah yang dimaksudkan dari penafian mereka bahawa mereka adalah nabi-nabi
yang diutus Allah SWT, jika tidak apakah maknanya apabila mereka mendapat khabar
dari Roh Kudus? Dan apa apakah maknanya bahawa dia (Roh Kudus) bersama mereka
dan tidak berpisah dengan mereka.[54]
Jadi,
jika ini berlaku, apakah maknanya apabila Al-Rasul Muhammad (S) adalah penutup
Nabi-nabi (iaitu dari mereka yang terakhir)?
Dan
juga apakah maknanya apabila baginda (S) penutup para nabi (iaitu pertengahan
antara mereka)? Oleh itu bukanlah kedua-duanya iaitu [Penutup dan yang menutup]
yang dipanggil (digelar) pada Nabi
Muhammad (S).
Jadi
untuk mengetahui jawapannya, kita perlu tahu sesuatu tentang maqam (kedudukan)
Nabi Muhammad (S) dan beberapa perkara yang dia miliki lebih daripada maqam
(kedudukan) anak-anak Adam yang lain, bahkan ke atas mereka dari para nabi (as)
khususnya .
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[30]
- Al-Ahzab 33:40
[31]
- Man La Yahdhuruh Al-Faqih Jilid 2, halaman 584, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as)
Jilid 1, halaman 287. Al-Amali Al-Syeikh Al-Shaduq, halaman 120, Bihar
Al-Anwar, Jilid 49, halaman 283
[32]
- Sahih Muslim: Jilid 7, halaman 52. Sunan Al-Tirmizhi: Jilid 3, halaman 363,
dan di mana pada kedua perkataan Al-Muslim diganti Al-Mukmin pada makna, dan
yang kedua: empat puluh enam bahagian. Dan juga pada Al-Dar Mantsur: Jilid 3,
halaman 312, dan Bihar Al-Anwar, Jilid 58, halaman 192.
[33]
- Man La Yahdhuruh Al-Faqih Jilid 2, halaman 584, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as)
Jilid 1, halaman 287, Al-Amali Al-Syeikh Al-Shaduq, halaman 122, Bihar
Al-Anwar, Jilid 49, halaman 283
[34]
-. Kanz Al-Fawaid: halaman 211, Mustadrak Safinah Al-Bihar, Jilid 4, halaman 39
[35]
- Kanz Al-Fawaid, halaman 211, Bihar Al-Anwar, Jilid 52, halaman 210.
[36]
- Amali Al-Syeikh Al-Thusiy, halaman 386, Bihar Al-Anwar, Jilid 85, halaman
172, Mustadrak Safinah Al-Bihar, Jilid 4, halaman 31, Mu3jam Al-Ausath Jilid 1,
halaman 291
[37]
- Bihar Al-Anwar, Jilid 85, halaman 176, dan disalin juga dalam Ma3arij
Al-Yaqin Fi Ushul Al-Din halaman 490
[38]
- Bihar Al-Anwar, Jilid 58, halaman 176, di ambil dari Man La Yahdhuruh
Al-Faqih Jilid 2, halaman 584, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Jilid 1, halaman 287,
Al-Amali Al-Syeikh Al-Shaduq, halaman 121, Bihar Al-Anwar, Jilid 49, halaman
283 dengan diganti – [فأنّ الشيطان .. لأنّ الشيطان]
[39]
- Bihar Al-Anwar, Jilid 58, halaman 181
[40]
- Sunan Al-Tirmizhi: Jilid 3, halaman 363, Bihar Al-Anwar, Jilid 58, halaman
192, dan dalam Musnad Ahmad, Jilid 2, muka surat 507. Shahih Muslim, Jilid 7,
muka surat 52 dan di mana pada kedua perkataan Al-Muslim diganti Al-Mukmin pada
makna, seperti dalam Shahih Muslim 45 di ganti 40 tahun, dan dalam Shahih
Bukhari, Jilid 8, halaman 77 di mana pada kedua perkataan Al-Muslim diganti
Al-Mukmin pada makna
[41]
- Bihar Al-Anwar, Jilid 85, halaman 192
[42]
- Musnad Ahmad, Jilid 3, halaman 8, Shahih Bukhari, Jilid 8, halaman 83, Bihar
Al-Anwar, Jilid 85, halaman 192
[43]
- Bihar Al-Anwar, Jilid 85, halaman 210
[44]
- Musnad Ahmad bin Hanbal, Jilid 4, muka surat 11 Sunan Al-Tirmizhi, Jilid 3,
halaman 366, Al-Mu3jam Al-Kabir Jilid 19, halaman 205, Al-Jami3 Al-Saghir Jilid
2, halaman 6.
[45]
- Musnad Ahmad Ibn Hanbal, Jilid 5, halaman 319
[46]
- Shahih Muslim, Jilid 7, muka surat 53, Sunan Al-Tirmizhi, Jilid 2, halaman
123
[47]
- Sunan Ibn Majjah, Jilid 2, halaman 1289
[48]
- Sunan Al-Tirmizhi, Jilid 3, halaman 366
[49]
– Al-Nisaa’ 4:58
[50]
– Al-Baqarah 2:140
[51]
- 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Jilid 2,
halaman 33
[52]
– Tidak dapat diterjemahkan dengan baik, teks asal diletekan di akhir nota kaki
ini [-pent]
[53] - Seperti contoh: Rukya Imam Al-Hussain
(as) di mana beliau telah melihat bahawa anjing telah menyerang beliau dan
salah seekor daripada anjing ini adalah berbelang-belang dan ia adalah yang
paling garang dalam menyerang Al-Hussain (as) Jadi beliau memberitahu Shimr bin
Zhi Al-Jawsyan (Laknahu Allah) "Dia adalah Kamu (anjing).", dan Shimr
(Laknahu Allah) adalah tempang. Boleh rujuk Al-Kafi, Dar Al-Salam danbuku-buku
hadits yang lain.
[54]
- Hisham
Bin Salim meriwayatkan dari Ammar atau orang lain berkata "saya berkata
kepada Abi Abdillah (as) 'Dengan hukum apabila kamu menghakimi?' Dia
berkata," Degan hukum Allah, hukum Daud dan hukum Muhammad (S) jadi jika
sesuatu yang datang kepada kami yang tidak ada dalam kitab, maka Roh Kudus akan
memberikan kepada kami dan Allah mengilhamkan kepada kami dengan ilham."
Bashair Al-Darajat halaman 472
[52]
-
أمّا الروايات فقد تقدّم منه (ع) ذكرها ، وأمّا
الواقع الملموس فسأذكر له شاهدين من بين مجموعة شواهد كثيرة:
الأول: ما رواه الشيخ الأميني في ترجمته لشاعر أهل البيت (ع)، أبو الحسن جمال الدين علي بن عبد العزيز بن أبي محمد الخلعي (الخليعي) الموصلي الحلي، حيث إنّه ولد من أبوين ناصبيين، وإنّ أمّه نذرت أنها إن رزقت ولداً تبعثه لقطع طريق السابلة من زوار الإمام السبط الحسين (ع) وقتلهم، فلما ولد جمال الدين الخليعي وبلغ أشده ابتعثته إلى جهة نذرها فلما بلغ إلى نواحي المسيب بمقربة من كربلاء المشرّفة، طفق ينتظر قدوم الزائرين فاستولى عليه النوم واجتازت عليه القوافل فأصابه القتام الثائر، فرأى فيما يراه النائم إنّ القيامة قد قامت وقد أمر به إلى النار، ولكنها لم تمسّه؛ لما عليه من ذلك العثير الطاهر، فانتبه مرتدعاً عن نيته السيئة، واعتنق ولاء العترة. ويقال: إنّه نظم عندئذٍ بيتين خمسهما الشاعر المبدع الحاج مهدي الفلوجي الحلي، وهما مع التخميس:
أراك بحيرة ملأتك رينـا وشتتك الهوى بينا فبينـا فطب نفسا وقر بالله عينا إذا شئت النجاة فزر حسينا لكي تلقى الإله قرير عين ذا علم الملائك منك عزما تروم مزاره كتبوك رسمـا وحرمت الجحيم عليك حتما فإن النار ليس تمس جسم عليه غبار زوار الحسين احظ نص ما جاء في كتاب الغدير : ج 6 / ص12
الأول: ما رواه الشيخ الأميني في ترجمته لشاعر أهل البيت (ع)، أبو الحسن جمال الدين علي بن عبد العزيز بن أبي محمد الخلعي (الخليعي) الموصلي الحلي، حيث إنّه ولد من أبوين ناصبيين، وإنّ أمّه نذرت أنها إن رزقت ولداً تبعثه لقطع طريق السابلة من زوار الإمام السبط الحسين (ع) وقتلهم، فلما ولد جمال الدين الخليعي وبلغ أشده ابتعثته إلى جهة نذرها فلما بلغ إلى نواحي المسيب بمقربة من كربلاء المشرّفة، طفق ينتظر قدوم الزائرين فاستولى عليه النوم واجتازت عليه القوافل فأصابه القتام الثائر، فرأى فيما يراه النائم إنّ القيامة قد قامت وقد أمر به إلى النار، ولكنها لم تمسّه؛ لما عليه من ذلك العثير الطاهر، فانتبه مرتدعاً عن نيته السيئة، واعتنق ولاء العترة. ويقال: إنّه نظم عندئذٍ بيتين خمسهما الشاعر المبدع الحاج مهدي الفلوجي الحلي، وهما مع التخميس:
أراك بحيرة ملأتك رينـا وشتتك الهوى بينا فبينـا فطب نفسا وقر بالله عينا إذا شئت النجاة فزر حسينا لكي تلقى الإله قرير عين ذا علم الملائك منك عزما تروم مزاره كتبوك رسمـا وحرمت الجحيم عليك حتما فإن النار ليس تمس جسم عليه غبار زوار الحسين احظ نص ما جاء في كتاب الغدير : ج 6 / ص12
Seterusnya >> Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan