Ahad, 10 Ogos 2014

Soalan 27: mereka mendustakan apa yang mereka belum mengetahuinya dengan sempurna

Soalan 27: السلام على من اتبع الهدى
Salam sejahtera kepada orang-orang yang mendapat petunjuk.
Saya telah menerima surat anda dan anda nasihatkan saya untuk membaca Kitab Al-Rad Al-Hasim, saya telah membancanya tetapi tidak dapati sesuatu yang baru, sebaliknya ia terdiri daripada hadits-hadits yang ditakwil (ditafsir), kumpulan mutasyabih (perumpamaan)nya ulamak  yang ahli dalam Ilmu Al-Rijal dan Dirayah (Ilmu Mengujia Perawi). Saya nasihatkan anda untuk membaca sebuah buku yang dinamakan "Al-Dakwaa Al-Safarah Fi Al-Ghaibah Al-Kubra" oleh Seikh Muhammad Al-Sind, kerana di dalamnya menjelaskan kerapuhan kesemuanya tanpa prasangka dan saya akan memetik bahagian isi suci darinya untuk anda dengan ribuan kehormatan:

(“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, wahai Ali bin Muhammad Al Samari (semoga Allah membesarkan pahala saudara-saudara kamu pada kamu), sesungguhnya kamu akan mati dalam tempoh masa enam hari! Oleh itu, selesaikanlah segala urusanmu dan jangan kamu mewasiatkan kepada sesiapapun untuk menggantikan tempat kamu. Aku telah diarahkan untuk Ghaibah Penuh dan tidak ada kemunculan melainkan setelah diizinkan Allah Azza wa Jalla, iaitu untuk satu tempoh waktu yang lama, hati-hati manusia menjadi keras, dan kekejaman berleluasa. Maka akan ada di kalangan syiahku yang mendakwa telah melihatku, maka sesiapa yang mendakwa telah melihatku sebelum keluarnya Sufyani dan Saihat (pekikan dari langit), maka dia adalah pembohong besar. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.” ...) [67].

           
Muhammad Al-3iqabi -Iraq / Basrah
5 / Rabi3 Al-Awwal / 1426 H

Ini adalah apa yang saya telah hantar kepada beliau dan beliau dinasihatkan supaya bertenang dan sepatutnya membaca dua buah buku, Al-Rad Al-Hasim dan Al-Rad Al-Qashim.
           
Abu Muhammad Al-Jaber
Pemerhatian Laman Web Ansar Al-Imam Al-Mahdi di Internet.

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang gigih
Segala puji bagi Allah atas ujianNya dan nikmatNya yang besar .... Ya Allah, selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam Alykom WarhmatuAllah wabrkatuh

Untuk Saudara Muhammad Al-Eiqabi ... Saya memohon kepada Allah memberi saudara taufiq supaya bertenang dan melihat dengan berhati-hati dalam menentukan kebenaran ini, dan bahawa sesungguhnya Allah tidak menjadikan saudara dari orang-orang yang berbohong tanpa bukti, orang-orang yang dikutuk oleh Allah SWT:

﴿بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ﴾

Bahkan yang sebenarnya, mereka mendustakan apa yang mereka belum mengetahuinya dengan sempurna  [68]

{Adapun apa yang disebutkan mengenai Kitab (Al-Rad Al-Hasim), ia adalah satu kajian bagi membuktikan keturunan (zuriat) Imam Al-Mahdi (as), dan ia bukan berkaitan dengan pembuktian kemungkinan melihat Imam Al-Mahdi (as) pada zaman Ghaibah Kubra, dan yang membahaskan masalah kemungkinan melihat Imam dalam Kitab (Al-Rad Al-Qashim - Jawapan habis-habisan - [The Shattering Reply] kepada orang-orang yang menafikan Al-melihat Qa'im), dan saya telah membincangkan di dalamnya (Riwayat Samari) bersama-sama dengan orang lain, dan saya membuktikan di dalamnya kemungkinan melihat Imam (as) pada zaman Ghaibah Kubra.

Jadi saya harap saudara menyemak buku ini betul-betul kerana saudara akan menemui apa yang saudara cari, dan saya juga menasihati saudara untuk mengambil dan melihat kesemua penerbitan masalah ini dan supaya saudara dapat memahami dengan baik ... dan memohon Allah memberi petunjuk kepada kebenaran yang diperselisihkan, seperti yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ﴾

Dan barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun.[69],.

والحمد لله رب العالمين.
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

Nadzim Al-3uqaili
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (a.s).
  


✡✡✡✡✡

---------------------------
[67] - Kamal Al-Din: halaman 526, Ghaibah Al-Thusi: halaman 395.
[68] – Yunus 10:39.
[69] – Al-Nur 24:40.

Tiada ulasan: