Sabtu, 30 Ogos 2014

Muhammad (S), kesudahan segala Nabi dan Penamat mereka


Muhammad (S), kesudahan segala Nabi dan Penamat mereka

محمد (ص) خاتِم النبيين وخاتَمهم

Kini kita arahkan diri kita kembali kepada Muhammad (S) sebagai penutup para nabi dan Penamat mereka, kerana baginda (S) adalah yang terakhir dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul dari Allah SWT, dan risalahNya, KitabNya Al-Quran, dan SyariatNya itu kekal sehingga hari kiamat kerana tidak ada agama yang wujud selepas agama Islam:

﴿وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾

{Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.} [66]

Walau bagaimanapun, mencapai makam nubuwah masih terbuka {boleh dicapai) untuk anak-anak Adam. Sesiapa pun dari orang-orang mukmin yang ikhlas kepada Allah SWT dalam amalan dan ibadah boleh mencapai makam nubuwah. Sebagaimana kekal (masih ada) laluan wahi (ilham) dari Allah SWT untuk anak-anak Adam melalui Rukya (mimpi) yang Benar masih terbuka (masih wujud) pada masa sekarang dan yang dirasakan dalam kenyataan (realiti) kehidupan

Adapun bagi mengutus Rasul-rasul yang telah mencapai makam nubuwah dari Allah SWT, samada ada mereka memelihara (melaksanakan) Syariat Muhammad (S) iaitu agama Islam, atau mereka memperkenalkan agama baru, ia tidak lagi wujud kerana Allah SWT telah menamatkannya dengan terutusnya Muhammad (S)

Walau bagaimanapun, selepas pengutusan Muhammad (S) seorang manusia sempurna, Khalifah Allah Sebenar, dan kemunculan Allah di Faran dan Shurah Al-Lahut), urusan (perintah) untuk pengutusan dilakukan oleh Muhammad (S) maka semua para Imam (as) mereka adalah utusan-utusan kepada umat ini, tetapi dari Muhammad (S) (Allah di dalam penciptaan). Allah SWT berfirman,

﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ﴾

{Dan bagi tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya.} [67]

Dari Jabir dari Abi Jafar (as) berkata,

"Aku bertanya kepadanya tentang tafsiran ayat ini,
{Dan bagi tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya.}

Dan beliau (as) berkata, "tafsiran tersembunyi ayat ini adalah untuk setiap abad (kurun) umat ini ada seorang Rasul dari (keturunan) Aali Muhammad yang muncul kepada abad beliau dihantar sebagai utusan. Mereka adalah Auliak dan mereka adalah rasul. Adapun firmanNya:

{maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya,}

dia berkata, "Maknanya adalah bahawa rasul-rasul yang menghukum di antara mereka dengan adil, dan mereka tidak melakukan kezaliman sebagaimana Allah berfirman." [68]

Allah SWT berfirman,

﴿ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾

{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.} [69]

Dari Al-Fudhail berkata,

"Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai kata-kata Allah AWJ {bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.} Beliau (as) berkata," Setiap Imam adalah petunjuk untuk kurun zamannya." [70]

Dari Abi Jafar (as) berkata: Mengenai firman Allah (AWJ),

{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk,}

dia berkata, "Rasulullah (S) adalah pemberi peringatan dan untuk setiap zaman terdapat pemberi petunjuk dari kami untuk adalah pemberi petunjuk mereka dengan apa yang didatangkan pada Nabi Allah (S). Dan pemberi petunjuk selepas Muhammad (S) adalah Ali dan kemudian Aushiak selepasnya, seorang selepas seorang."[71]

Dari Abi Bashir berkata, "Aku bertanya kepada Abi Abdillah (as):

{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.}"

Beliau berkata, "Rasulullah (S) adalah pemberi amaran dan Ali adalah pemberi petunjuk. Ya Aba Muhammad, dari siapa pemberi petunjuk hari ini? "Aku berkata," Bahkan, semoga jiwaku menjadi tebusan tuan. Daripada tuan adalah pemberi petunjuk demi satu pemberi petunjuk sehingga ia sampai pada tuan. "Dia berkata, "Allah merahmati kamu, Ya Aba Muhammad. Jika ayat itu turun ke atas seorang lelaki, dan kemudian orang itu mati, matilah juga ayat itu, dan akan matilah juga Kitab itu, tetapi Kitab itu masih hidup dan ia terpakai untuk orang-orang yang tinggal sebagaimana ia digunakan oleh mereka yang sebelumnya. [72]

Dari Abi Ja’far (as) berkata mengenai firman Allah TWT,

{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk,}

 katanya, "Rasulullah (S) adalah pemberi peringatan, dan Ali adalah pemberi petunjuk. Maka demi Allah itu tidak pernah kami tinggalkan dan ia masih di sisi kami sehingga hari kiamat. "[73]

Mereka (as) adalah utusan-utusan yang memberi petunjuk dari Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as). Di samping itu, mereka semua (atas mereka selawat Tuhanku) mempunyai makam nubuwah. Bahkan syarat prmgutusan yang tidak berubah, ia adalah kesempurnaan akal, mereka mesti mencapai makam Langit Ketujuh Keseluruhan (langit aqal).

Perkara ini diperbaharui dibaca oleh semua orang (sama ada mereka memahami atau tidak) ketika Ziarah Rasul (utusan) pertama dari Muhammad (S) dia adalah Ali bin Abu Talib (as) Malah, seseorang tidak memasuki makam suci Amir Al-Mukminin (as) sebelum membacanya dan ia adalah bersamaan dengan Ziarah Nabi Muhammad (S)

Dalam Ziarah Amir Al-Mukminin Ali (as) yang diriwayatkan dari Al-Shadiq (as)

(.... وتقول: السلام من الله على محمد أمين الله على رسالته وعزايم أمره ومعدن الوحي والتنزيل، الخاتم لما سبق والفاتح لما استقبل، والمهيمن على ذلك كله ، الشاهد على الخلق، السراج المنير، والسلام عليه ورحمة الله وبركاته)

"... Dan kamu mengucapkan, 'Salam dari Allah atas Muhammad perlindungan Allah atas risalahNya, perintahNya yang mesti dilaksanakan, teras kepada wahi dan Al-Quran, penamat yang datang sebelumnya, dan pengasas kepada mereka yang belum datang, dan yang lebih utama atas semuanya, menjadi saksi atas penciptaan, lampu ysng menerangi, dan salam atasnya, rahmat Allah dan kebaberkatanNya." [74]

Ungkapan yang sama muncul dalam Ziarah Al-Hussain (as) Abu Abdullah (as) berkata,

"... Jika anda menghadapi kuburan Al-Hussain (as) kamu mengucapkan, 'Salam dari Allah atas Muhammad perlindungan Allah atas risalahNya, perintahNya yang mesti dilaksanakan, teras kepada wahi dan Al-Quran, penamat yang datang sebelumnya, dan pengasas kepada mereka yang belum datang, dan yang lebih utama atas semuanya, menjadi saksi atas penciptaan, lampu ysng menerangi, dan salam atasnya, rahmat Allah dan kebaberkatanNya." [75]

Amir Al-Mukminin Ali (as) berkata,

"... Dan aku menyaksikan bahawa tidak ada Tuhan selain Allah semata-mata tanpa sekutu bagiNya, kesaksian memenuhi tanggungjawab Islam dalam mengingatkannya dan beriman dengan azab hari perhitungan yang diakhiriNya. Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya, penamat apa datang sebelum risalah dan mengakhirinya, dan Rasul-Nya, pengasas apa yang belum datang daripada dakwah dan menyebarkanya ..." [76]

Muhammad (S) telah menamatkan rasul-rasul dari Allah SWT, dan telah membuka pengutusan rasul-rasulnya dari dirinya sendiri (S) ("penamat yang datang sebelumnya, dan pengasas kepada mereka yang belum datang.")

Dengan itu, ia telah menjelaskan kewujudan baginda (S) sebagai penamat iaitu tengah-tengah di antara dua perkara dan kewujudan baginda (S) sebagai penamat yang bermaksud yang terakhir. Ia juga telah menjelaskan bahawa baginda adalah penutup Nabi-nabi yang bermaksud bahawa bagindalah yang mengakhiri risalah mereka, iaitu risalah perjuangan mereka ditamatkan dengan nama baginda (S). Ini adalah kerana pengutusan nabi-nabi sebelumnya adalah dari Allah SWT, tetapi juga Muhammad (S) adalah hijab antara Allah SWT dan para nabi. Maka risalah-risalah dari baginda disebarkan, dan melalui baginda Kesahan risalah diturunkan ke atas para nabi. Jadi Muhammad (S) adalah pemilik risalah dari Nabi-nabi terdahulu, diturunkan risalah dari pengesahan baginda. Baginda adalah hijab yang paling hampir dengan Allah SWT, maka pengutusan (para rasul) sebelumnya adalah dari Allah dan melalui Muhammad (S) (hijab yang paling hampir). Kerana baginda (S) belum diutus dan pengutusan seterusnya adalah Muhammad (S) dan dengan perintah Allah baginda (S) mengutus nama-nama antaranya nama Ali bin Abu Talib (as) dia adalah rasul kepada Rasulullah (S) (Utusan kepada Utusan Allah).

Dari Jamil bin Saleh, dari Zhuraih berkata, "Aku mendengar Aba Abdillah (as) berdoa kepada Allah supaya melindungi sebahagian anak-anaknya dan berkata:

“Aku berjanji kepada kamu wahai angin, wahai kesakitan, apapun masalahnya bagiku, dengan ketetapan yang diputuskan Ali bin Abu Talib Amir Al-Mukminin (as) Rasul kepada Rasulullah (S) kepada jin dari Wadi (Lembah) Shabrah, maka mereka menjawab serta taat untuk apa yang aku jawabkan, taat dan keluarlah dari anak Fulan bin binti Fulanah, saat ini, saat ini. '"[77]




✡✡✡✡✡


------------------------------------
[66] - Al-Imran 3:85
[67] – Yunus 10:47
[68] - Tafsir Al-3iyasyi Jilid 2 Halaman 123, Tafsir Nur Al-Tsaqalain Jilid 2 halaman 305, Bihar Al-Anwar Jilid 24 halaman 306.
[69] – Al-Ra3d 13:7.
[70] - Al-Kafi Jilid 1 Halaman 191, Bashair Al-Darajat halaman 50, Ghaybah Al-Nu3mani halaman 109, Bihar Al-Anwar Jilid 23 halaman 3.
 [71] - Al-Kafi Jilid 1 Halaman 191, Bihar Al-Anwar Jilid 16 halaman 358, Tafsir Al-Shafiy Jilid 3 halaman 59, Tafsir Nur Al-Tsaqalain Jilid 2 halaman 483.
[72] - Al-Kafi Jilid 1 Halaman 192, Bihar Al-Anwar halaman 279, Tafsir Nur Al-Tsaqalain Jilid 2 halaman 483, Ghayah Al-Maram Jilid 3 halaman 7.
[73] - Al-Kafi Jilid 1 Halaman 192, Al-Basair Darajat halaman 50, Ghaybah Al-Nu3mani halaman 110, Bihar Al-Anwar Jilid 23 halaman 3.
[74] – Man La Yahdharuh Al-Faqih Jilid 2 halaman 558, Tahzhib Al-Ahkam Jilid 6 halaman 25, Al-Misbah Kaf3ami halaman 474, Farhah Al-Ghirri halaman 107, Bihar Al-Anwar Jilid 97 halaman 148, Al-Mizar oleh Al-Mufid halaman 77 dan 104. Dengan perbezaan wujud frasa ibarat menggantikan saksi (Al-Syahid), dan saya maksudkan: (Penutup bagi yang sebelum dan pembuka apa yang datang), dan datang ungkapan ini sedikit berbeza pada Amir Al-Mukminin dan ia diketahui oleh semua orang yang berselawat kepada Nabi dan keluarga baginda (S), di mana baginda bersabda: (Penutup bagi yang sebelum dan pembuka apa yang datang) Nahjul Balaghah dengan Syarah Muhammad Abduh Jilid 1 halaman 120, Bihar Al-Anwar Jilid 74 halaman 297, seperti diambil ungkapan ini dalam Al-Mizar oleh Al-Masyhidi halaman 57, 264. Dan diambil ungkapan pertama ini dalam Kitab yng sama halaman 264.
[75] - Kamel Al-Ziyarah halaman 368, Al-Mizar oleh Al-Masyhidi Al-Aawwal halaman 37.
 [76] - Yanabi3 'Al-Mawaddah Jilid 3 halaman 206, Ilzam Al-Nashib Jilid 2 Halaman 157, Nafhaat Al-Azhar Vol 12 halaman 80.

[77] - Al-Kafi Jilid 8 Page 85, Thab Al-Aimmah halaman 40, Bihar Al-Anwar Jilid 92 halaman 8.

Tiada ulasan: