Rasul-rasul
Dari Rasul-rasul
الرُسل
من الرسل
Al-Quran
telah menerangkan perkara penting ini, kerana Al-Rasul Muhammad (S) telah
membuka pintunya dengan luas. Ini telah berlaku sebelumnya, khususnya kepada
Isa (as) (Kedatangan Allah di Gunung Sa3ir) dan orang yang membuka jalan kepada
Muhammad (S) dan dakwah yang besar, yang akan menyaksikan perubahan besar dalam
kaedah dan cara (manhaj) pengutusan (rasul-rasul) Tuhan (Al-Irsal Al-Ilahi)
kepada penduduk Bumi, dan perlantikan (pengganti) Khalifah-Nya SWT di bumi-Nya.
Sesungguhnya
Isa (as) telah mengutus utusannya (rasulnya) sendiri ke Antakiah (Antioch).
Mereka juga adalah Rasul-rasul dari Allah kerana Isa (as) menjalankan perintah
Allah SWT.
﴿لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ
بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ﴾
{Mereka itu tidak
mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya..}
[78]
Oleh
itu, pengutusan (rasul-rasul) Nabi Isa (as) telah disebut di dalam Al-Quran,
dalam Surah YaaSin. [79]
Yang Maha Tinggi berfirman,
﴿وَاضرِب لَهُم مَّثَلاً
أَصحَابَ القَرْيَةِ إذْ جَآءَهَا المُرْسَلُونَ * إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ
اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ
مُرْسَلُونَ﴾
{Dan buatlah bagi mereka
suatu perumpamaan, yaitu penduduk suatu negeri ketika utusan-utusan datang
kepada mereka. *(yaitu) ketika Kami mengutus kepada mereka dua orang utusan,
lalu mereka mendustakan keduanya; kemudian Kami kuatkan dengan (utusan) yang
ketiga, maka ketiga utusan itu berkata: "Sesungguhnya kami adalah
orang-orang yang di utus kepada kamu". "} [80]
Allah
berkata {Kami utus} walaupun yang mengutus adalah Isa (as) Jadi penghantaran
daripada Isa (as) menjadi utusan dari Allah SWT, kerana Isa (as) mewakili Allah
dalam penciptaan kerana dia adalah "kedatangan Allah di Gunung Sa3ir
".
Masih
ada sesuatu yang kita perlu tahu dalam perkara menghantar utusan-utusan dari
Rasul-rasul itu, orang yang diutus mesti berada dalam makam Ketuhanan
(Al-Lahut) untuk diutus (menjadi rasul). Sebab itu Rasul-rasul dari
Rasul-rasul daripada Allah SWT, (yang mengutus) mestilah dalam makam
(martabat) Allah dalam penciptaan.
Untuk
menjelaskan masalah ini lebih lanjut saya katakan, apabila Allah SWT mengutus
utusanNya, Allah ada bersama Rasul-rasul itu mendengar dan
memerhatikan mereka. Oleh itu, Dia SWT ada di sekitar Rasul-rasul dan
musuh-musuhnya itu, supaya tidak berlaku kesilapan dalam menyampaikan
risalah, begitu juga musuh-musuh Allah tidak berupaya menghalang penyampaian
risalah, tidak kira bagaimana cara pun mereka mencubanya. Yang Maha Tinggi
berfirman,
﴿ قَالَ
لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ ﴾
{Allah berfirman:
"Janganlah kamu berdua khawatir, sesungguhnya Aku beserta kamu berdua, Aku
mendengar dan melihat."} [81]
Ia
adalah perlu untuk sesuatu keadaan yang seperti itu dalam penghantaran
Rasul-rasul (as) Maka penghantaran yang mewakili Allah mengelilingi Rasul-rasul
oleh musuh-musuhnya, adalah didengar, dilihat, dikuasai dan diketahui dengan
keupayaan Allah dan ilmuNya. Jika tidak demikian, Rasul-rasul ini bukanlah
diutus oleh Allah pada hakikatnya. Tepat sebagaimana dinyatakan-Nya SWT:
﴿إِذْ أَرْسَلْنَا﴾ - [ketika
Kami mengutus], dan jika urusan ini sedemikian, maka jadilah ia Rasul Lahut
(utusan Tuhan) dalam perbandingan kepada yang mengutus
Selain
itu, orang yang mengutus rasulnya ini dengan izin Allah SWT, maka bagaimana Allah
akan memberi kuasa kepada beliau tanpa melengkapkan beliau dengan keupayaan
yang sempurna untuk melaksanakan penghantaran ini yang juga merupakan
penghantaran daripada-Nya SWT. Jika tidak begitu, akan ada kekurangan dan
kekurangan ini akan dikaitkan dengan Allah SWT
Oleh
itu, tujuan menciptakan anak-anak Adam adalah untuk mencapai tujuan ini, kerana
ia merupakan pengganti )Khalifah) Allah yang sebenar, yang lengkap lagi
sempurna, dan Dia SWT telah menyebutnya di hadapan para malaikat apabila Dia
hendak mencipta Adam (as):
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ
لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا
مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ
وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
{Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau
hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan
padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji
Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku
mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".. "} [82]
Dan
Khalifah yang sempurna harus mempunyai sifat yang sempurna bagi penggantinya,
jadi Khalifah sempurna ini mestilah Allah dalam penciptaan atau Nama-nama
Allah Yang Baik (Asmaa’u Allah Al-Husna) atau Wajah Allah. Yang Maha
Tinggi berfirman,
﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ *
إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾
{Wajah-wajah pada hari
itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka melihat.} [83]
Sudah
tentu (manusia) tidak akan (tidak boleh) melihat ke arah-Nya SWT tetapi melihat
wajah-wajah Auliak-Nya yang berseri-seri, akan melihat ke arah Murabi
(Pendidik) mereka Muhammad (S), baginda adalah Wajah Allah Yang Maha Suci, yang
dengan wajahNya baginda dicipta-Nya. Dan Yang Maha Tinggi berfirman,
﴿هَلْ يَنْظُرُونَ
إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلائِكَةُ
وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ﴾
{Tiada yang mereka
nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan, dan
diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [84]
Maha
Tinggi Allah dari bergerak, datang dan pergi, itu hanyalah merupakan
sifat-sifat makhluk. Yang disebutkan dalam ayat ini adalah Muhammad (S),
Khalifah (pengganti) Allah yang sempurna, yang mewakili Ketuhanan (Al-Lahut) Allah
dalam penciptaan. Walau bagaimanapun, jika khalifah tidak mengamalkan
peranan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam mengutus rasul-rasul, bukanlah dia Khalifah
Allah (pengganti Allah) yang sempurna dan lengkap dengan sebenar-benarnya,
bahkan tidak akan dapat dicapai tujuan dari penciptaan. Maka sesungguhnya
dengan melaksanakan kekhalifahan ini bagi tugas Ketuhanan (Al-Lahut), dia akan
menjadi shurah (imej) yang sempurna yang dengannya makrifah (mengenal) akan
Allah SWT yang menjadi tujuan dan matlamat penciptaan akan dicapai, ia adalah
makrifah (mengenal dan mengetahui) iaitu makrifah Al-Lahut dan Tauhid yang
hakiki (mengenal dan mengetahui Ketuhanan dan Tauhid yang sebenar),
﴿وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾
{Tidak Aku ciptakan jin
ataupun Manusia melainkan untuk menyembah-Ku (mengabdi padapKu)} [85]
Maksudnya
melainkan mengenalKu [85]
.
✡✡✡✡✡
------------------------------------
[78] – Al-Anbiak 21:27
[79]
– diriwayatkan dari mereka (as) mengenai Kelebihan Surah YaaSin, ia adalah
bersamaan dengan dua belas kali khatam Al-Quran, dan sesiapa membacanya pada
waktu malam Allah menurunkan seribu malaikat di sekelilingnya sehingga subuh,
ia selamat dari kejahatan Sultan dan syaitan sehingga subuh. dan Surah YaaSin
dibuka dengan huruf Imam Mahdi (AS), ia adalah huruf (س - Sin),
dan adapun huruf Yaa (ي) ia
bermakna bahagian terakhir iaitu bahawa akhir kesudahan yang baik adalah bagi Al-Qaim
(as). Serta YaaSin juga daripada nama-nama Nabi Muhammad (S), adalah penutup
yang terdahulu dan yang terakhir dari sebelumnya, dan juga Al-Qaim diutus
seperti mana diutus Muhammad (S) dan atas Sunnah baginda, dan menghadapi
jahiliyah seperti mana dihadapi Rasulullah Muhammad (S), maka nama kedua-duanya
adalah sama (as).
[80]
– YaaSin 36: 13-14
[81]
– Thaha 20:46.
[82]
– Al-Baqarah 2:30.
[83]
– Al-Kiamah 75:22-23.
[84]
- Al-Baqarah 2:210.
[85]
– Al-Zhuriyat 51:56.
[86]
- lihat: Jawahir Al-Kalam Jilid 29 halaman 31, Al-Rawasyih Al-Samawiyah halaman
45, 3amdah Al-Qaariy Jilid 9 halaman 25, Jami3 Bayan Al-3ilm wa Fadhilah Jilid
2 halaman 44, Tafsir Al-Tsa3labiy Jilid 9 halaman 12, Tafsir Ibn Katsir-Jilid 4
halaman 255. Tafsir Al-Alusiy Jilid 15 halaman 50. Syarah Al-3aqidah
Al-Tha7awiyah halaman 50.
Seterusnya >> Nubuwah Dalam Zaman Al-Qaim Al-Mahdi (as) Yang Membersihkan Bumi
Seterusnya >> Nubuwah Dalam Zaman Al-Qaim Al-Mahdi (as) Yang Membersihkan Bumi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan