Sabtu, 9 Ogos 2014

Soalan 21: Rriwayat ringkas Al-Sayed Ahmad Al-Hassan.(as)

Soalan 21: Sila berikan saya dengan biografi (riwayat hidup) Al-Sayed Ahmad Al-Hassan.

Bakar al Sokainy,
25 / Safar / 1426 H

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, yang gigih lagi Maha Mengasihani.

Sila jika pemilik laman web yang boleh memberikan kami biografi yang mulia Al-Sayed Ahmad Al-Hassan (semoga Allah menjaga beliau di antara kita) bersama-sama dengan gambar peribadi jika boleh, semoga Allah membimbing anda.

Thalib Khairiy,
16/Rabi3 Al-Awwal/1426 H 

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang gigih

1. Dilahirkan di Basrah, Iraq

2. Siswazah Kolej Kejuruteraan / Kejuruteraan Awam

3. Belajar di hawzah (Pengajian Islam) di Najaf, Iraq

4 Al-Imam Al-Mahdi mengutus beliau untuk mengislah Hawzah di Najaf lebih daripada lima tahun, dan beliau memulakan pengislahan ilmiah dan amaliyah di hawzah dan dalam masyarakat amnya.

a) Pengislahan Ilmiah, kerana di sana mereka tidak mengajarkan al-Quran di hawzah, maka beliau mula mengajar al-Quran di dalamnya dan menyebarkan urusan Al-Imam Al-Mahdi (as)

b) Selepas Saddam yang tidak beragama menajisi Al-Quran (menulis Al-Quran dengan darahnya), beliau secara terbuka menyatakan bahawa Saddam melakukannya untuk menarik lebih dekat kepada syaitan yang terkutuk, dan dia telah dikejar oleh tentera kafir Saddam kerana kenyataan ini, dan dialah satu-satunya di Najaf yang berdiri dengan tegas atas perkara ini dan mengatakan: Saddam telah menulis kematiannya dengan tangannya sendiri, dan menulis akhir pemerintahannya dengan tangannya sendiri apabila dia menulis al-Quran dengan darahnya sendiri. Dan dia menggesa para ulamak Najaf dan para ulama Islam secara umum kerana mendiamkan diri terhadap perkara mengerikan ini dilakukan oleh Si Kafir Saddam.

c) Pengislahan Amaliyah dan ini adalah kerana hawzah meninggalakan seruan kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan penglibatannya dalam keadaan manusia, Ia telah memulakan di semua tempat di hauzah keperluan untuk perhatian kepada ehwal agama dan kehidupan, dan menentang ketidakadilan dan ketidaksamaan mereka.

d) Pengislahan ekonomi: dia bangun menentang salah guna kewangan hawzah, dan ramai pelajar hawza berdiri di sampingnya, dan satu hari dia pergi ke salah seorang wakil Marajik (ulamak rujukan) dengan lebih daripada tiga puluh pelajar bersamanya, dan dia bertanya kepada beliau untuk memaklumkan bahawa Marajik mengenai salah guna kewangan dan keperluan untuk diislah, dia juga menghantar beberapa orang pelajar hawzah kepada Marajik, dan meminta mereka untuk mengislah salah guna kewangan bagi pemberian dana kepada wakil-wakil mereka manakala meninggalkan golongan miskin dan anak-anak yatim dan janda-janda mati kelaparan.

e) Dan kira-kira tiga tahun lalu semasa pemerintahan zalim Saddam mengetahui perisytiharan bahawa beliau adalah utusan Al-Imam Al-Mahdi (as), maka kuasa-kuasa kafir Saddam mengejar beliau, dan Allah SWT menyelamatkan beliau dari tangan penzalim ini, dan kini beliau sedang menyeru kepada Al-Imam Al-Mahdi (as) dan keperluan untuk menyokong beliau dan memberi kuasa kepada beliau (as) ... dan terima kasih diucapkan, dan ini adalah riwayat singkat, dan kami memohon maaf atas jawapan yang ringkas ini.

أنصار الإمام المهدي
Ansar Al-Imam Al-Mahdi,
مكن الله له في الأرض
Semoga Allah memberikan kuasa padanya di bumi



✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: