بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengsihani
Pendahuluan
الحمد لله مالك الملك مجري الفلك مسخر الرياح فالق الإصباح ديّان
الدين ربّ العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Segala puji bagi Allah, Pemilik Kerajaan yang menetapkan perjalanan bintang-bintang, yang mengawal angin, yang menyebabkan fajar dan yang mentadbir Agama, Tuhan sekalian alam. dan Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
Penutup
Kenabian itu oleh Nubuwah Al-Rasul Muhammad (S) [1], dan Allah SWT
telah sempurnakan agama dan mencukupkan nikmatNya ke atas orang yang beriman.
Umat telah berselisih pada maksud [ﺧﺎﰎ ﺍﻷﻧﺒﻴﺎﺀ -
Al-Khatam
Al-Anbiak] Sebahagian daripada mereka membacanya Ta dengan baris fattha [Al-Khatam],
dan sebahagian daripada mereka membacanya Ta
dengan baris kasrah sebagai [Al-Khatim], dan ia telah
memberikan setiap bacaan dengan makna yang berbeza dari yang lain.
Kita
juga menemui beberapa riwayat yang mengesahkan bahawa tidak ada nubuwah selepas
Al-Rasul Muhammad (S) dan sesiapa yang mendakwa selepasnya adalah penyamar yang
berdusta. Dan di sisi lain, kita dapati riwayat yang menegaskan bahawa nubuwah
itu berterusan selepas Al-Rasul Muhammad (S) Dan ia adalah Hujjah atas
penciptaan selepas Al-Rasul Muhammad (S) mesti ada sambungan dengan langit, iaitu
sesungguhnya khabar dari Allah Ta3ala
Sebenarnya,
anda juga dapati riwayat-riwayat dari Al-Rasul Muhammad (S) nash yang
menyatakan bahawa perkara wahi tidak terhad kepada Aushiak (pemegang wasiat)
Al-Rasul Muhammad (S) sahaja, tetapi ia menjangkau lebih dari itu kepada
manusia secara umum, sebagai contoh mimpi benar (rukya) yang diterangkan oleh Al-Rasul
Muhammad (S) adalah sebahagian daripada nubuawah. Imam Al-Ridha (as) berkata, Imam
Al-Ridha (as) berkata,
عن الرضا (ع) قال: (حدثني أبي، عن جدّي، عن أبيه: أنّ رسول الله (ص)
قال: … إنّ الرؤيا الصادقة جزء من سبعين جزءاً من النبوة)
"Diriwayatkan dari
bapa ku, dari datukku, dari bapanya berkata: bahawa Rasulullah (S) berkata,
'... mimpi (rukya) yang benar adalah 1/70 bahagian nubuwah." [1]
عن الرسول (ص) أنّه قال: (لا نبوّة بعدي إلاّ المبشّرات. قيل: يا
رسول الله، وما المبشّرات ؟ قال: الرؤيا الصالحة)
Diriwayatkan dari
Al-Rasul (S) bahawa baginda besabda, "Tidak ada nubuwah selepasku kecuali
khabar baik (Al-Mubasyiraat)." Dia berkata, "Ya Rasul Allah, dan
apakah berita baik?" baginda besabda, "ini mimpi yang soleh (rukya
Al-Shalihah)." [2]
-------------------------
[0]
Singkatan yang digunakan dalam buku ini termasuk SWT=Subhanahu Wa Ta3ala, AWJ=Allah
‘Azza Wa Jalla, (S)= Shall Allah ‘alaihi Wa Aalihi Salam dan (as)=’Alaihi
al-Salam atau ’Alaihima al-Salam atau ’Alaihum al-Salam.
1.
Amali Al-Syeikh Al-Shaduq halaman 121, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Jilid 1
halaman 228, Man La Yahdharuhu Al-Faqih Jilid 2 halaman 585, Madinah Al-Ma3ajiz
Jilid 7 halaman 183, Bihar Al-Anwar Jilid 49 halaman 283, dan sumber-sumber
lain.
2.
Al-Dur Al-Mantsur Jilid 3 halaman 312, Bihar Al-Anwar Jilid 58 halaman 192 di
mana ia juga diriwayatkan di bahagian yang sama pada halaman 177 dengan jalan
ini, "Tiada apa-apa yang tinggal dari nubuawah melainkan khabar
gembira," mereka bertanya," apakah dia ... dan seterus "Juga
diriwayatkan dalam sebutan yang berbeza dalam sumber-sumber ini: Al-Muwata'a
Jilid 2 halaman 957, Masnad Ahmad Jilid 5 halaman 454, dan Jilid 6 halaman 129,
Sahih Al-Bukhari Jilid 8 halaman 69, Majma3 Al-Zawaid Jilid 7 halaman 173,
3umdah Al-Qari Jilid 24 halaman 134, Al-Mu3jam Al-Kabir Jilid 3 halaman 197,
dan sumber-sumber lain.
2
Dan
di sinilah di mana pencari kebenaran mendapati dirinya di persimpangan antara
dua laluan, yang kedua-duanya bercanggah dengan apa yang didatangkan dari
Al-Rasul Muhammad (S) dan keturunan yang suci. Oleh itu jika dia mengatakan ia
sama sekali menutup nubuawah Al-Rasul Muhammad (S) dia akan bercanggah dengan
riwayat-riwayat yang mengatakan tentang penerusan Al-Rasul selepas Al-Rasul
Muhammad (S). atau sekurang-kurangnya beberapa bahagian daripada nubuawah. Dan
jika dia mengatakan mengenai kesinambungan mutlak nubuawah, dia akan bercanggah
dengan riwayat-riwayat yang mengatakan ia sama sekali menutup nubuawah yang
membawa risalah yang mulia penciptaan Allah keseluruhannya, Muhammad
Al-Mustafa (S)
Penyelesaiannya
bukan dengan mengambil dan bergantung kepada sebahagian daripada
riwayat-riwayat manakala mengabaikan yang lain dan cuba untuk meminggirkan dan
menghapuskan kepentingannya atau mengatakan ia tidak sah - semoga dilindungi
Allah -. Ini adalah satu kaedah yang ditolak oleh keturunan (as) di dalam
banyak riwayat yang memberitahu kita untuk tidak menolak mana-mana riwayat yang
datang dari Ahl Al-3shimah (Ahl Al-Bayt) (as) [3], melainkan jika ia
bertentangan dengan Al-Quran dan Sunnah yang sah [4]
.
Oleh
itu, persoalan tentang penutup nubuwah adalah termasuk al-mutasyabihat yang
hanya boleh dibuat jelas oleh Aushiak Muhammad (S). Allah SWT berfirman,
﴿هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ
عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ
مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا
تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ
تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا
بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾
{Dialah yang menurunkan
Al Kitab kepada kamu. Di antaranya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah
pokok-pokok isi Al Kitab dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun
orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti
sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah
untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya
melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami
beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan
kami". Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan
orang-orang yang berakal..} [5]
------------------------------------
[3]
- Al-Saffar meriwayatkan tentang perkara ini di dalam kitab Al-Basair Darajat,
di bawah bab yang dinamakan "Mengenai orang yang tidak tahu riwayat, oleh
itu menolaknya." Beliau menyebut beberapa riwayat termasuk Abu 3ubaidah
Al-Hetha berkata beliau mendengar Abu Jafar (as) berkata "Aku bersumpah
demi Allah bahawa yang paling disukai sahabat-sahabatku padaku adalah mereka
yang paling bijak dan paling berilmu dan paling memahami mengenai riwayat kami.
Dan yang paling kubenci adalah mereka yang jika mereka mendengar satu riwayat
yang dirujuk kepada kami hati mereka tidak menerimanya, mereka menolaknya dan mereka
membencinya dan mereka berkata orang yang mempercayainya adalah kufur kepada
Allah, sementara dia tidak tahu, mungkin riwayat ini adalah daripada kami dan
ia benar-benar yang dirujuk kepada kami. Dengan tindakan ini, dia tidak percaya
pada kami." Sofyan Bin Al-Sait berkata katanya kepada Aba Abdillah (as),
"Semoga jiwaku menjadi tebusan tuan, seorang lelaki boleh datang kepada
kami dari sisi tuan dan menceritakan perkara besar daripada tuan, jadi kami
tidak boleh bertolak ansur kerana itu kami menafikannya." Maka Aba
Abdillah (as) berkata," Adakah dia tidak mengatakan bahawa aku
mengatakanya? ", Sofyan berkata, "Ya ". Jadi dia (as) berkata,
"Adakah dia mengatakan malam itu adalah siang dan siang adalah
malam?" Kata Sofyan "Tidak". Jadi dia (as) berkata, "Sila
rujuk kepada kami, kerana jika kamu menafikannya kamu menafikan kami." Ali
Al-Sinani meriwayatkan bahawa Aba Al-Hassan (as) menulis kepadanya berkata
"Jangan menafikan satu riwayat yang dibawa kepada kamu oleh seseorang,
kerana kamu tidak tahu, ia mungkin benar dan oleh itu kamu menafikan Allah di
atas takhta kebesarannya". Basair Al-Darajat halaman 557-558
[4]
- Sheikh Al-Kolaini meriwayatkan tentang perkara ini di dalam kitab Al-Kafi, di
bawah bab yang dinamakan "Mengenai amalan Sunnah dan pengesahan dari
al-Quran. "Dia meriwayatkan dua belas riwayat termasuk dari Aba Abdillah
(as) berkata bahawa Rasul Allah (S) bersabda, "Setiap kebenaran ada
kenyataan, dan setiap amalan yang betul ada cahaya. Oleh itu, ambillah apa
sahaja yang secocok dengan kitab Allah dan tinggalkan apa sahaja yang tidak
secocok dengan kitab Allah.". Hathr Bin Abu Al-Yafoor berkata bahawa dia
bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang perbezaan dalam riwayat yang
diriwayatkan oleh seseorang yang boleh dipercayai dan lain-lain yang tidak
boleh dipercayai, jadi dia (as) berkata, "Jika kamu mendengar riwayat dan
kamu dapati pengesahan dari kitab Allah atau dari kata-kata rasul Allah (S)
[kemudian ambil dan beriman kepadanya]. Atau jika tidak, ia adalah lebih
cenderung untuk milik yang telah disampaikan.". Dan Ayoob Bin Rashid
meriwayatkan bahawa Aba Abdillah (as) berkata, " riwayat yang tidak
secocok dengan al-Quran adalah perhiasan" Al-Kafi Jilid 1 halaman 69
[5]
- Aali Imran 3: 7
3
Imam
Al-Sadiq (as) berkata kepada Abu Hanifah,
"Oh Abu Hanifah,
adakah kamu kenal (arif) kitab Allah dengan makrifahnya (ilmu) yang sebenar?
Adakah kamu arif yang nasakh dan mansukh?"
Dia berkata,
"Ya."
Al-Sadiq (as) berkata,
"Abu Hanifah, kamu mendakwa mempunyai ilmu ini. Celakalah kamu, Allah tidak
memberikan ilmu ini kecuali di sisi ahli Al-KitabNya yang telah diturunkan ke
atas mereka, Celakalah kamu kerana ia adalah hanya untuk orang-orang tertentu
dari keturunan Nabi kita (S) Allah tidak mewariskan kepada kamu satu huruf pun
dari kitab-Nya, jadi jika kamu adalah seperti yang kamu katakan atau tidak,
beritahu aku mengenai ..... "[6]
Oleh
itu, di dalam buku ini Penutup Kenabian (Al-Nubuwah Al-Khatimah), anda akan
dapat jawapan memuaskan. Syed Ahmad Al-Hassan Washiy dan Utusan Imam Al-Mahdi
(as) dan Al-Yamani yang dijanjikan, telah mendedahkan dan menjelaskan masalah
ini dari Al-Quran dan Sunnah yang suci. Beliau tidak menolak sebarang riwayat,
sama ada menyokong riwayat-riwayat yang mengatakan penutup nubuwah tersebut dan
riwayat-riwayat yang mengatakan bahawa ia berterusan selepas Al-Rasul Muhammad
(S)
Syed
Ahmad Al-Hassan (as) telah menjelaskan pengertian nubuwah, dan membezakan di
antara nubuwah Al-Rasul Muhammad (S) yang telah ditamatkan dan nubuwah yang
diteruskan selepas baginda (S). Beliau juga menjelaskan makna penutup kenabian
(Bahasa Arab) Khatam Al-Nubuwah dengan Fattha (baris atas) pada
huruf TAA, dan pengertian Meterai kenabian, Khatim Al-Nubuwah
dengan Kasra (baris bawah) pada huruf TAA,).
Oleh
itu, anda akan dapati bahawa buku ini menjelaskan dengan bukti-bukti yang
paling jelas bahawa nubuwah telah ditamatkan oleh Rasul Muhammad (S) dan tidak
ada nabi selepas baginda, tetapi itu adalah dalam kaitan yang berbeza daripada
mengatakan bahawa ia masih berterusan selepas baginda (S). Jadi tidak ada
percanggahan antara riwayat, sebab setiap satu daripada kedua-dua himpunan
riwayat hadits mengenai makna nubuwah yang berbeza antara satu salain lain.
____________________
[6]
- Elal Al-Sharae Jilid 1 halaman 90, Bihar Al-Anwar Jilid 2 halaman 293,
Al-Tafsir Al-Safi Vol 1 muka surat 22,
Tafsir
Noor Al-Thaqalain Jilid 1 halaman 368
4
Sayyed
Ahmad Al-Hassan juga telah menjelaskan hakikat kerasulan (utusan), dan sama ada
mengutus nabi-nabi adalah terhad kepada Allah SWT atau ia juga boleh dilakukan
oleh rasul-rasul dan nabi-nabi, dan adakah benar untuk mengatakan Imam yang
ma'sum (as) adalah utusan dari Allah SWT atau tidak? Jika jawapannya ya, maka
siapakah yang mengutus para Imam (as) dan apakah perbezaan antara kerasulan
mereka dan pengutusan nabi-nabi (as)
Semua
hakikat ini tidak ditemui sebarang jawapan yang mencukupi (memuaskan) sepanjang
abad sebelum ini, tetapi jawapan yang memuaskan didapati dari keturunan yang
disucikan, washiy dan rasul Imam Al-Mahdi (as), Syed Ahmad Al-Hassan dalam
bukunya di tangan anda ini Penutup Kenabian (Al-Nubuwah AL-Khatimah).
Dan
kebenaran yang saya katakan kepada kamu, bahawa buku ini adalah daripada
bukti-bukti sambung-menyambung Syed Ahmad Al-Hassan dengan Imam Al-Mahdi (as)
kerana ilmu itu adalah terhad kepada Aushiak (Washi-washiy) Al-Rasul Muhammad
(S).
Allah
SWT berfirman,
﴿قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ
غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ﴾
{Katakanlah:
"Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapakah
yang akan mendatangkan air yang mengalir bagimu?"} [7]
Segala
puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada ini. Dan kami sekali-kali
tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Dan
Selawat ke atas Muhammad dan Keluarganya, Aimmah dan Mahdiyyin serta limpahan
salam pengiktirafan
Sheikh
Nadzum Al-3uqailiy
------------------------
[7]
- Al-Mulk 67:30 Halaman Seterusnya: Nubuwah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan