Rabu, 27 Ogos 2014

Nubuwah

Nubuwah

النبــــوّة

Makna perkataan Nabi (istilah Agama) adalah orang yang menerima (tahu) khabar dari langit. Jadi perkataan Nabi diambil daripada perkataan (نبأNabaa’) yang bermaksud berita – khabar, dan bukan dari perkataan (نباNaba) bermaksud zahir dan diangkat. Walaupun sebenarnya bahawa perkataan Nabaa' diambil dari perkataan Naba. Ini kerana berita-khabar adalah yang ghaib yang telah zahir dan diangkat supaya orang boleh melihatnya dan ia diketahui (dikenal) selepas ia tersembunyi dan tidak diketahul.

Berita - perkhabaran langit sampai pada manusia dengan pelbagai cara, walaupun ia digabungkan dalam satu laluan asal. Maka Allah boleh bercakap secara langsung kepada manusia di belakang tabir (hijab) atau dia boleh memberi ilham (wahi) kepada sesiapa sahaja,.iaitu Dia menulis di halaman kewujudan manusia apa yang kehendakiNya SWT, atau Dia mengutus malaikat-malaikat yang akan berkata-kata dengan manusia secara langsung atau ia menulis di halaman kewujudannya apa yang dikehendaki Allah SWT.

Allah Taala berfirman,

﴿وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ﴾

{Dan tidak mungkin bagi seorang manusiapun bahawa Allah berkata-kata dengan dia kecuali dengan perantaraan wahyu atau dibelakang tabir (hijab) atau dengan mengutus seorang utusan (malaikat) lalu diwahyukan kepadanya dengan seizin-Nya apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Tinggi lagi Maha Bijaksana..} [8]

Bagi kaedah percakapan, wahyu dan menulis ini, ia adalah sama ada dengan rukya di dalam tidur atau melalui kasyaf (pendedahan) semasa jaga.

Dan saya menyebut kasyaf kerana di alam roh-roh tidak seperti Alam Jasmani (dunia fizikal) dalam usaha untuk memaklumkan kepada manusia berkaitan dengannya, mesti didedahkan (dikasyafkan) hijab Alam Jasmani (dunia fizikal) ini.

Dan tidak semestinya setiap Nabi [9] adalah seorang Rasul dari Allah SWT dan bahkan mungkin terdapat lebih daripada satu nabi pada satu-satu masa tertentu, tetapi Allah SWT mengutus salah seorang daripada mereka untuk menjadi hujjah atas mereka dan ke atas orang lain. Sudah tentu orang ini yang telah dilantik dan dipilih oleh Allah di kalangan seluruh nabi adalah yang terbaik daripada mereka. Dan dia dibuat sempurna oleh Allah SWT dan dia diberitahu oleh Allah SWT tentang apa yang dia perlu maklumkan dari perkara yang ghaib dengan nikmat Allah SWT

﴿عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً  *  إِلاَّ  مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً﴾

(Dia adalah Tuhan) Yang Mengetahui yang ghaib, maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu. * Kecuali kepada rasul yang diridhai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di muka dan di belakangnya.[10]


--------------------------
[8] – Al-Syuraa 42: 51.
[9] - Seperti yang saya telah menjelaskan sebelum ini bahawa nabi adalah orang yang mengetahui beberapa berita langit maka Allah menunjukkan kepadanya kebenaran dan beberapa yang ghaib dengan mimpi (rukya) atau kasyaf. Jadi di sini, saya tidak maksudkan nabi yang ma'sum yang diutus. (Kenyataan ini oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as))
[10] – Jin 72:26-27.



Dan mereka adalah para malaikat yang dikawal oleh Allah SWT untuk nabi yang diutus ini,

﴿لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ﴾

{Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran dari hadapannya dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah.} [11]

Mereka ada di hadapannya dan di belakangnya untuk menjaganya, dengan perintah Allah SWT, dari kejahatan makhluk syaitan, manusia atau jin dan dari melontar jauh dan memalsukannya. Perlindungan malaikat ini adalah untuk menghalang dan menghalau syaitan dari campur tangan atau membuang risalah langit ketika ia diturunkan ke alam jasmani yang rendah ini. Oleh itu risalah langit sampai pada nabi yang diutus adalah sahih (betul), tulen dan dilindungi daripada gangguan syaitan,

﴿لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ﴾

{Yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji..} [12]

﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾

{Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al-Zhikr [Peringatan] dan sesungguhnya Kami-lah yang memeliharanya.} [13]

----------------------------
[11] – Al-Ra3d 13:11
[12] - Fushshilat 41:42.
[13] – Al-Hijr 15: 9.



Adapun nabi-nabi itu atau orang-orang yang telah mencapai makam Nubuwah (kenabian) dalam suatu tempoh masa iaitu mereka melihat berita (khabar) dari langit dengan izin Allah SWT selepas mereka taat dan beribadah kepada-Nya SWT dan mereka diangkat dalam Kerajaan-kerajaan Langit (Malakut Al-Samawaat) dalam suatu tempoh masa, mereka juga diuji oleh nabi ini yang mengutus mereka dan kepada orang lain. Dan ia sepatutnya menjadi lebih mudah bagi mereka kerana Allah SWT memberikan penerangan kepada mereka ke martabat yang tinggi, atas terutusnya sebagai rasul. Tetapi mesti dikekalkan nisbah kecil kejahilan mereka terhadap ujian yang sebenar, supaya iman mereka akan berada pada martabat tertentu, ia adalah beriman pada yang ghaib,

ألم * ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ  * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾

 {Alif Lam Mim * Itulah Kitab yang tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa * yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat dan dari apa yang Kami berikan kepada mereka diinfaqkan (dibelanjakan).} [14]

Dan sudah tentu perbezaan mereka ini dari manusia yang lain adalah hak bagi mereka disebabkan perbezaan mereka dalam ketaatan dan ibadah mereka sebelum ini. Tetapi sesiapa yang kufur ingkar padanya kerana iri hati (hasad) dan ego (Ananiah) akan jatuh ke dalam jurang neraka (Al-Jahim), seperti yang berlaku kepada Bal3am bin Ba3ura’. Dia tahu sebahagian dari Khabar langit dan belajar dari Allah SWT tentang risalah Musa (as) namun dia masih kafir dengan risalah Musa (as) dan membuat alasan yang tidak menentu untuk kejatuhannya yang telah memasukkannya ke dalam jurang neraka. Dan tidak berguna kepadanya ketaatan dan ibadahnya sebelum ini. Sama seperti tidak berguna kepada Iblis (laknahu Allah) sebelumnya, ketika dia ingkar kepada Adam nabi yang diutus (as), dan dia menjadi salah satu daripada ciptaan Allah paling hodoh selepas dia menjadi merak para malaikat. Ada dalam riwayat bahawa Ibn Ba3ura’mempunyai Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) dan dapat melihat di bawah naungan 3arasy.

Dari Abi Al-Hassan Al-Ridha (as) berkata,

"Bal3am bin Ba3ura’ diberi Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) dan dengannya dia melakukan doa, maka doanya dimakbulkan dan dia cenderung kepada Firaun [15]. Oleh itu, apabila Firaun mencari Nabi Musa (as) dan pengikut-pengikutnya ia berkata kepada Bal3am bin Ba3ura’, 'Berdoalah kepada Allah terhadap Nabi Musa dan pengikutnya supaya dia dihalang dari kami. "Dia kemudian menunggang keldainya untuk mencari Musa dan pengikutnya dan keldainya tidak mahu bergerak. Dia kemudian memukul keldainya maka Allah AWJ menjadikan keldainya bercakap dan ia berkata, 'Celaka kamu, mengapa kamu memukulku? Adakah kamu mahu aku pergi bersamamu supaya kamu boleh berdoa terhadap Musa, nabi Allah, dan kaum mukmin? "Dia terus memukulnya sehingga keldainya terbunuh dan Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) telah dicabut dari lidahnya, dan ia adalah firman Allah,

﴿فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَلكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ﴾

{Kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan, maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. * Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga)..} [Al-A3raaf 7:175] 

Dan ia adalah satu contoh, dia telah disebutkan. Maka Al-Ridha (as) berkata,

"Haiwan tidak akan masuk syurga kecuali tiga ekor: keldai Bal3am, anjing Ashhab Al-Kahf dan serigala. Sebab bagi serigala itu ialah ada seorang raja yang kejam telah menghantar seorang anggota polis menyeksa sekumpulan orang yang beriman dan anggota polis ini mempunyai seorang anak yang dia kasihi, kemudian serigala memakan anaknya dan anggota polis sangat sedih ke atas anaknya. Maka Allah memasuki serigala ke syurga kerana menyebabkan kesedihan anggota polis itu. "[16]

Dalam al-Quran, Allah SWT menyebut Bal3am bin Ba3ura’yang dengki Musa (as) dan telah sombong kepadanya. Jadi dia dimakan oleh ego (Ananiah) dan hawa nafsunya keinginannya sendiri seperti anjing selepas dia berada pada makam Al-Nubuwah, dan dia dapat melihat di bawah naungan 3arasy dan dia mempunyai Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam),

﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ  * وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾

{Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat.* Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir..} [17]

--------------------------------
[14] – Al-Baqarah 2:1-3.
[15] - Firaun selain daripada Firaun Mesir. (Kenyataan ini oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as))
[16] - Tafsir Al-Qummi Jilid 1 halaman 248, Tafsir Nur Al-Tsaqalin Jilid 1 halaman 716, Al-Qishash Al-Anbiyak oleh Al-Jazairiy halaman 352.
[17] - Al-A3raaf 7:175-176.



✡✡✡✡✡

Laman SeterusnyaRukya dan Nubuwah

Tiada ulasan: