Soalan
322 (Al-Jawab Al-Munir)
2)
Apakah perbezaan di antara Al-Risalah dan Al-Wilayah? Dalam Al-Mutashabihat
tuan telah sebutkan, ya Syedi, bahawa Mahdi Pertama mempunyai dua kedudukan,
apakah maksudnya?
Imam
Ahmad Al-Hasan a.s. berkata:
Al-Risalah:
bermaksud bahawa ia disampai dengan agama dan untuk menetapkan akidah baru,
sementara bagi Al-Wilayah untuk menetapkan Hakimiyah Allah dan Wilayah (kekuasaan)
Khalifah Allah.
Jika
kita kembali kepada permulaan Islam, pada masa datangnya Al-Risalah Muhammad
(sawas) dan telah dibawakan dengan persoalan
disampaikan agama baru dan menetapkan akidah bagi agama baru. Bermakna bahawa
ia adalah membawa Al-Risalah dan menyampaikannya dan menetapkannya dan menunjukkannya
ke arah Al-Wilayah (kekuasaan) dan bercakap mengenainya tetapi tumpuan adalah
pada Al-Risalah yang dia datang dengannya dan membetulkan iktikad-iktikad yang
rosak dan menyebarkan akidah yang betul yang dia datang bersamanya . sementara
bagi Al-Wilayah dan Hakimiyah Allah untuk menetapkannya dan tangungjawab ini dipikul
oleh Imam Ali (as) dan Fatimah (as) dan para Imam selepas mereka (as).
Maka
Al-Wilayah (kekuasaan) yang didatangkan kepada Muhammad (sawas) adalah dalam RisalahNya,
tetapi diserahkan hak kepada kedua-dua Ali (as) dan Fatimah (as) untuk memperkukuhkannya.
Al-Rasul Muhammad (sawas) yang datang dengan Risalah Islamiyah dan menetapkannya
pada hakikatnya merupakan (tugas) Imam juga dan Imam Ali (as) yang ditetapkan memegang
Al-Wilayah juga adalah Rasul (utusan) kepada Muhammad (sawas) dan saya telah
menjelaskannya di dalam kitab Al-Nubuwah Al-Khatimah.
Bagi
Mahdi pertama yang akan menanggung kedua-dua perkara bersama-sama. Yang pertama
adalah Al-Risalah yang dia datang dengannya dan membetulkan iktikad-iktikad
yang rosak dan menetapkan akidah dengan Mahdi-mahdi. Yang kedua adalah untuk menetapkan
Al-Wilayah dan Hakimiyah Allah untuk menetapkannya yang telah diselewengkan
oleh semua manusia. Dan kini seperti mana yang saudara tahu, tidak ada seorang
pun yang berkata mengenai Al-Wilayah yang sebenar. Bahawa Marajik yang sesat telah
berkata dengan lidah mereka sehingga pada hari ini mereka telah mengingkari Al-Wilayah
dan Hakimiyah Allah sehingga melalui kata-kata mereka semasa mereka menggalakkan
Hakimiyah (ketuanan) manusia dan Syuraa dan pilihan raya. Ia adalah kaedah yang
mereka amalkan, dan telah menyangkal Al-Wilayah itu. Apa yang tidak tersembunyi
hari ini adalah kesepakatan mereka untuk kaedah Syuraa (pemuafakatan -
permesyuaratan) dan pilihan raya yang mereka memasuki ke dalamnya melalui taklid
(ikut-ikutan) mereka yang telah menubuhkan parti-parti politik dan tiap-tiap
golongan (parti) merasa bangga dengan apa yang ada pada sisi mereka
(masing-masing)..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan