Khamis, 14 Ogos 2014

Soalan 43: Saya seorang Islam bolehkah berkahwin dengan lelaki Kristian

Soalan 43: السلام عليكم 
Saya harap anda dapat menjawab soalan saya kerana tuan lebih berilmu tentang urusan agama. Seorang lelaki Kristian (Katolik) bersedia untuk bertunang dengan saya dan saya bersetuju, kerana orangnya jujur ​​dan beriman pada Allah dan orang yang ikhlas, tetapi saya ingin meminta nasihat tuan, Bolehkah saya berkahwin dengan dia? Adakah berkahwin dengan dia halal atau haram di sisi Allah? Saya bertanya soalan ini kerana saya seorang Islam, saya meminta tuan menjawab soalan saya kerana saya keliru mencari jawapannya. (Ada yang mengatakan halal dan ada yang mengatakan haram dan sekarang saya mengambil jalan keluar kepada tuan), terima kasih.

Hubbah dari Jordan - Muslimah, 21 tahun

29 / Rabi3 Al-Tsani / 1426. H

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam

Jika saudari seorang Muslim tidak dibenarkan untuk berkahwin dengan orang bukan Islam.


Ahmed Hassan
Rabi3 Al-Tsani / 1426. H


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: