Jumaat, 29 Ogos 2014

Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran


Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran

محمد (ص) ظهور اللّه في فاران

Telah disebut di dalam Du3a (doa) Al-Samaat diriwayatkan dari para Imam (as) "... Dan aku mohon padaMu Ya Allah ... dengan kemuliaanMu yang muncul (zahir) di Gunung Sinai (Thur Sinaa’), Engkau bercakap kepada hamba dan rasul-Mu Musa bin Imran (as) kedatanganMu (thala3) di Gunung Sa3ir  dan kemunculanMu (zuhur) di Bukit Faran [55] ... "

Kedatangan Allah di Gunung Sa3ir  adalah melalui Isa (as), dan kemunculan (zuhur) Allah di Gunung Faran adalah melalui Muhammad (S) [56],

Ia adalah penting untuk mengetahui bahawa bait-bait doa yang disusun dalam susunan menaik, dari seorang nabi yang Allah bercakap (Kallamahu Allah) dengannya iaitu Musa (as), kepada nabi memberikan contoh kedatangan Allah (Thala3ah Allah) iaitu Isa (as), dan kepada Nabi memberikan contoh kemunculan Allah (Zuhur Allah) iaitu Muhammad (S)

Dan perbezaan antara kedatangan dan kemunculan (Thala3ah dan Zuhur) adalah bahawa kedatangan adalah penampilan dan kemunculan sebahagian, yang bermaksud bahawa kedatangan adalah tajalli pada martabat yang lebih rendah daripada kemunculan (zuhur), [57]  jadi kedua-dua Isa (as) dan Muhammad (S) telah mewakili Allah SWT dalam penciptaan (makhluk), bagaimanapun, Isa (as) pada martabat yang lebih rendah daripada Muhammad (S), dan pengutusan Isa (as) adalah penting untuk membuka jalan bagi kemunculan dan kerasulan Muhammad (S) yang mewakili Allah di dalam penciptaan, maka Muhammad (S) adalah Khalifah Allah sebenar.

dan jika kita kembali kepada asal usul dan permulaan penciptaan, kita akan dapati Allah SWT berkata kepada malaikat:

﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ﴾

{"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."} [58]

Walaupun Adam adalah Khalifah Allah, sama seperti lain-lain daripada nabi-nabi dan Khalifah (as), matlamat untuk dicapai adalah Khalifah Sebenar Allah, bermakna orang yang menjadi Khalifah Sempurna Allah SWT yang mencerminkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam cermin kewujudannya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih sempurna daripada semua Anbiak dan Aushiak (as)

Matlamat yang perlu dicapai adalah untuk menjadi seseorang yang berayun (bergetar) antara keakuan dan kemanusiaan (Al-Ana wa Al-Insaniyah) dengan Ketuhanan dan zat Ketuhanan (Al-Lahut wa AL-Zhat Al-Ilahiyah).

Abu Bashir bertanya kepada Aba Abdillah (as), katanya, "Semoga jiwaku menjadi tebusan tuan, berapa kali Rasulullah Allah (S) telah dimi3rajkan (mikraj)?"

Imam (as) berkata, "Ia berlaku dua kali. Jibril meminta baginda berhenti di satu tempat katanya, 'Tunggu di sana Ya Muhammad, kamu telah berhenti di tempat yang tidak ada malaikat atau nabi yang pernah berhenti ditempat Tuhan kamu berdoa.” Baginda bertanya, “Ya Jibril, bagaimanakah Dia berdoa?'
[Jibril] berkata, 'Dia berkata, “Maha Suci, Maha Kudus, Akulah Tuhan para malaikat dan Roh. RahmatKu mendahului kemarahanKu.”

[Nabi] (S) kemudian bersabda, “Ya Allah, aku mohon keampunanMu, aku mohon keampunanMu.'

Imam (as) berkata, 'Ia adalah seperti firman Allah,

﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾

{Sehingga menjadilah jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi.}' [59]

Abu Basir kemudian bertanya, 'Semoga jiwaku menjadi tebusan tuan, apakah {jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi}?"

Imam (as) berkata, “Ia adalah jarak antara lengkungan dan kepala busur.” [60] Imam (as) kemudian berkata, 'Di antara keduanya terdapat hijab yang bercahaya dan berayun [61]
Saya tidak tahu, bagaimanapun, dia berkata, “Ia adalah zamrud. Dia melihat ke seperti sehalus lubang jarum [62] kepada apa yang dikehendaki Allah dari cahaya KebesaranNya.

Allah TWT berfirman, 'Ya Muhammad.'
Baginda bersabda, 'Ya (Labaik), Wahai Tuhanku.'
Dia berfirman, 'Siapakah yang akan menjadi umatmu selepas kamu?
Baginda bersabda, 'Allah lebih mengetahui.'
Dia berfirman, 'Ali bin Abu Talib (akan menjadi) Amir Al-Mukminin Ali, ketua bagi orang-orang Islam, pemimpin orang-orang yang bercahaya wajah mereka [dari sujud].' '

Kemudian Abu Abdullah (as) berkata kepada Abi Bashir, 'Ya Aba Muhammad, demi Allah, tidak datang Wilayah Ali (as) dari bumi tetapi ia datang dari langit secara lisan."[63]

Maka Muhammad (S) yang keadaannya dalam fana (lenyap) dalam Zhat Ilahiyah, tiada yang kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar, dan tiada yang kekal melainkan cahaya tanpa kegelapan padanya, iaitu Allah SWT, maka jadilah hamba ini telah diangkat (kasyaf) penutupnya sehingga dia mengenal Allah dengan makrifah sebenar (haq). Baginda sahaja, yang boleh mengenalkan Allah kepada penciptaan (makhluk) yang lebih sempurna dan lengkap. Begitu juga baginda sahajalah Khalifah Allah yang sempurna, Iaitu yang tajalli padanya Al-Lahut (Ketuhanan) atau Zhat Al-Ilahiyah yang paling sempurna yang mungkin bagi manusia.

Untuk menjelaskan lagi perkara ini, saya akan bawakan contoh berikut:

Jika seseorang mempunyai sebuah kilang yang mempunyai mesin dan pekerja. Dan beliau mengurus kilangnya sendiri, hasil pengeluarannya akan mencapai seratus peratus (100%). Kemudian nampaknya orang ini akan menjadikan orang lain menggantikannya dalam mengurus kilangnya itu, jadi beliau dapati ada manusia lain yang mampu menguruskan kilang ini. Walau bagaimanapun, jika dia sendiri tidak menyelia orang itu, hasil pengeluaran itu akan mencapai hanya lapan puluh peratus (80%), jadi pengawasan diperlukan daripada beliau untuk mengekalkan hasil pengeluaran yang penuh (seratus peratus). Beliau kemudian mendapati orang lain yang lebih layak daripada yang sebelum ini, tetapi pengawasan masih diperlukan, jika tidak hasil pengeluaran akan hanya (90%), jadi dia menjadikan orang itu sebagai penggantinya dan diselia kerjanya untuk hasil pengeluaran yang perlu dikekalkan pada kadar seratus peratus (100%).

Beliau akhirnya menemui seorang manusia sepertinya, sama bentuk gayanya dan dia yang mampu mengurus kilang tersebut tanpa pengawasan, dan mengekalkan hasil pengeluaran tersebut pada kadar seratus peratus (100%), jadi dia menjadikan orang itu sebagai penggantinya di kilang tersebut dan diberinya pilihan untuk melakukannya menurut kehendaknya, kerana kehendaknya tidak lain daripada kehendak pemilik kilang. Sekarang penyeliaan ke atas pengganti yang sempurna ini dari pemilik kilang itu tidak diperlukan lagi.

Begitulah juga orang yang mendengar tentang kebakaran, mengetahui sebanyak mana yang dia telah dengar tentang hal kebakaran itu, dan orang yang melihat kebakaran itu, akan mengetahui banyak mana kebakaran yang dia telah dilihatnya. Ada pun sesuatu yang terbakar dengan api ia mengetahuinya (mengalami) dengan pasti (yakin), tetapi menurut seberapa banyak yang terbakar padanya. Bagi orang yang terbakar oleh api sepenuh dan seluruhnya, Sehingga anda tidak boleh membezakannya dengan api; kerana ia telah menjadi api:

﴿بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾

{"Bahwa telah diberkati orang-orang yang berada di dekat api itu, dan orang-orang yang berada di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam"..} [64]

﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾

{Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu.} [65]`




✡✡✡✡✡

--------------------------------
[55] - Misbah Al-Mutahajid: halaman 416, Minggu Kecantikan: halaman 321, Al-Misbah Kafami: halaman 424, Bihar Al-Anwar Jilid 87, halaman 97.
[56] - disebut dalam Ihtijaj Al-Imam Al-Ridha (as) atas ketua Jalut: (..berkata kepadanya Al-Ridha (as): Adakah kamu nafikan bahawa bahawa Taurat mengatakan kepada kamu, "telah datang cahaya dari Gunung Sinai (Thur Sinaa’), dan kami diterangi dari Gunung Sa3ir, dan dicemerlangkan atas kami di Gunung Faran? kata ketua Galot: "Aku tahu kalimah ini, dan tidak tahu tafsirnya.
Al-Ridha (as) berkata kepadanya: Aku khabarkan kepadamu, Adapun kata-kata, “telah datang cahaya dari Gunung Sinai (Thur Sinaa’)," ia adalah wahi Allah TWT (Tabaraka Wa Ta’ala), yang diturunkan kepada Musa (as) di Gunung Sinai, dan kata-kata: "kami diterangi dari Gunung Sa3ir ", ia adalah gunung yang diwahyukan Allah (AWJ) kepada Isa bin Maryam, dan kata-kata: " dicemerlangkan atas kami di Gunung Faran," Ia adalah gunung dari pergunungan Mekah yang ada di antaranya pada hari ini. Maka berkata umat-umat Nabi apa yang kamu dan sahabat-sahabat kamu katakan di dalam Taurat: "Saya melihat penghuni bumi keduanya diterangi, salah seorang daripada mereka atas keldai, dan yang satu lagi atas unta," Siapa yang menunggang keldai? Siapa yang menunggang unta? Kata ketua Jalut: kedua mereka tidak tahu maka aku beritahu mereka.

Beliau (as): Adapun yang menunggang keldai adalah Isa, dan yang menunggang unta adalah Muhammad. Adakah ini dinafikan pada Taurat? Beliau berkata: Tidak, ia tidak menafikan ...) Al-Tauhid oleh Al-Shaduq, halaman 447, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Jilid 2, halaman 148, Bihar Al-Anwar, Jilid 10, halaman 308.
[57] – Berkata Al-Jauhariy: (Al-Thala3ah: Al-Rukyah) Al-Shihah: Jilid 3, halaman 1254, dan berkata Ibn Mantsur:
(طلع فلان علينا من بعيد، وطلعته: رؤيته. يقال: حيا الله طلعتك)
(Telah datang Si Fulan pada kami dari jauh, dan kedatangannya: mimpinya mengatakan: Allah Yang hidup datang kepada kamu) Lisan Al-Arab: Jilid 8, halaman 236. Berkata Al-Jauhariy:
(وظهر الشيء بالفتح ظهوراً: تبيّن ... وأظهرت الشيء: بينته ..)
(dan muncul sesuatu pembukaan yang boleh dilihat: jelas ... dan menzahirkan sesuatu: dengan menjelaskannya ..) Al-Shihah: Jilid 2, halaman 732.
dan berkata Ibn Faris:
(ظهر، الظاء والهاء والراء أصل صحيح واحد يدل على قوّة وبروز، من ذلك ظهر الشيء يظهر ظهوراً فهو ظاهر إذا انكشف وبرز؛ ولذلك سمي وقت الظهر والظهيرة وهو أظهر أوقات النهار وأضوؤها)
(Dzahir, ejaannya Al-Dzaa’, Al-Haa’ dan Al-Raa’ dengan betul dan salah satu menunjukkan kekuatan dan kemunculan, dari sesuatu yang zahir (muncul) yang dapat dilihat dengan jelas apabila terdedah (kasyaf) dan muncul, begitu juga dinamakan waktu tengah hari (zohor) dan jelas kelihatan, yang menunjukkan masa-masa hari siang dan Audhu’uha) Mu3jam Maqaayiyis AL-Laghah Jilid 3, halaman 471.
[58] – Al-Baqarah 2:30.
[59] – Al-Naj 53:9.
[60] - Ibn Mantsur berkata: mereka di antara dua busaran panah, dan ruangan busaran panah, dan membawa busaran panah, dan di bawah busaran panah, iaitu kadar busaran panah. Jjarak;: antara pemegang dan dua hujung yang sama. Setiap busaran panah dua jarak, iaitu antara pemegang dan dua hujung yang serupa) Lisan Al-Arab: Jilid 1, halaman 693. Hujung yang sama dan lengkung: Apa kebaikan tamatan (hujung).
[61] - Mengepak: bergerak dan bergetar.
[62] - dipanggil jarum: cucuk.
[63] - Al-Kafi Jilid 1 halaman 442, Al-Jawahir Al-Sunniyah halaman 312, Bihar Al-Anwar Jilid 18 halaman 306, Al-Tafsir Al-Shafi Jilid 5 halaman 87, Tafsir Nur Al-Tsaqalain Jilid 3 halaman 98.
[64] – Al-Naml 27:8
[65] – Al-3ankabut 29:43.

Seterusnya >> Muhammad (S), kesudahan segala Nabi dan Penamat mereka

Tiada ulasan: