Muhammad
(S) Zuhur Allah di Faran
محمد (ص) ظهور اللّه في فاران
Telah
disebut di dalam Du3a (doa) Al-Samaat diriwayatkan dari para Imam (as)
"... Dan aku mohon padaMu Ya Allah ... dengan kemuliaanMu yang muncul (zahir)
di Gunung Sinai (Thur Sinaa’), Engkau bercakap kepada hamba dan rasul-Mu Musa
bin Imran (as) kedatanganMu (thala3) di Gunung Sa3ir dan kemunculanMu (zuhur) di Bukit Faran [55]
... "
Kedatangan
Allah di Gunung Sa3ir adalah melalui Isa
(as), dan kemunculan (zuhur) Allah di Gunung Faran adalah melalui Muhammad (S) [56],
Ia
adalah penting untuk mengetahui bahawa bait-bait doa yang disusun dalam susunan
menaik, dari seorang nabi yang Allah bercakap (Kallamahu Allah) dengannya iaitu
Musa (as), kepada nabi memberikan contoh kedatangan Allah (Thala3ah Allah) iaitu
Isa (as), dan kepada Nabi memberikan contoh kemunculan Allah (Zuhur Allah)
iaitu Muhammad (S)
Dan
perbezaan antara kedatangan dan kemunculan (Thala3ah dan Zuhur) adalah bahawa kedatangan
adalah penampilan dan kemunculan sebahagian, yang bermaksud bahawa kedatangan adalah
tajalli pada martabat yang lebih rendah daripada kemunculan (zuhur), [57]
jadi kedua-dua Isa (as) dan Muhammad (S)
telah mewakili Allah SWT dalam penciptaan (makhluk), bagaimanapun, Isa (as) pada
martabat yang lebih rendah daripada Muhammad (S), dan pengutusan Isa (as)
adalah penting untuk membuka jalan bagi kemunculan dan kerasulan Muhammad (S)
yang mewakili Allah di dalam penciptaan, maka Muhammad (S) adalah Khalifah
Allah sebenar.
dan
jika kita kembali kepada asal usul dan permulaan penciptaan, kita akan dapati
Allah SWT berkata kepada malaikat:
﴿إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ﴾
{"Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."} [58]
Walaupun
Adam adalah Khalifah Allah, sama seperti lain-lain daripada nabi-nabi dan Khalifah
(as), matlamat untuk dicapai adalah Khalifah Sebenar Allah, bermakna orang yang
menjadi Khalifah Sempurna Allah SWT yang mencerminkan Ketuhanan
(Al-Lahut) dalam cermin kewujudannya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih
sempurna daripada semua Anbiak dan Aushiak (as)
Matlamat
yang perlu dicapai adalah untuk menjadi seseorang yang berayun (bergetar) antara
keakuan dan kemanusiaan (Al-Ana wa Al-Insaniyah) dengan Ketuhanan dan zat
Ketuhanan (Al-Lahut wa AL-Zhat Al-Ilahiyah).
Abu
Bashir bertanya kepada Aba Abdillah (as), katanya, "Semoga jiwaku menjadi
tebusan tuan, berapa kali Rasulullah Allah (S) telah dimi3rajkan
(mikraj)?"
Imam
(as) berkata, "Ia berlaku dua kali. Jibril meminta baginda berhenti di
satu tempat katanya, 'Tunggu di sana Ya Muhammad, kamu telah berhenti di tempat
yang tidak ada malaikat atau nabi yang pernah berhenti ditempat Tuhan kamu
berdoa.” Baginda bertanya, “Ya Jibril, bagaimanakah Dia berdoa?'
[Jibril]
berkata, 'Dia berkata, “Maha Suci, Maha Kudus, Akulah Tuhan para malaikat dan
Roh. RahmatKu mendahului kemarahanKu.”
[Nabi]
(S) kemudian bersabda, “Ya Allah, aku mohon keampunanMu, aku mohon keampunanMu.'
Imam
(as) berkata, 'Ia adalah seperti firman Allah,
﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾
{Sehingga menjadilah
jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi.}' [59]
Abu
Basir kemudian bertanya, 'Semoga jiwaku menjadi tebusan tuan, apakah {jarak
sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi}?"
Imam
(as) berkata, “Ia adalah jarak antara lengkungan dan kepala busur.” [60]
Imam (as) kemudian berkata, 'Di antara keduanya terdapat hijab yang bercahaya dan
berayun [61]
Saya
tidak tahu, bagaimanapun, dia berkata, “Ia adalah zamrud. Dia melihat ke seperti
sehalus lubang jarum [62] kepada apa yang dikehendaki Allah
dari cahaya KebesaranNya.
Allah
TWT berfirman, 'Ya Muhammad.'
Baginda
bersabda, 'Ya (Labaik), Wahai Tuhanku.'
Dia
berfirman, 'Siapakah yang akan menjadi umatmu selepas kamu?
Baginda
bersabda, 'Allah lebih mengetahui.'
Dia
berfirman, 'Ali bin Abu Talib (akan menjadi) Amir Al-Mukminin Ali, ketua bagi orang-orang
Islam, pemimpin orang-orang yang bercahaya wajah mereka [dari sujud].' '
Kemudian
Abu Abdullah (as) berkata kepada Abi Bashir, 'Ya Aba Muhammad, demi Allah, tidak
datang Wilayah Ali (as) dari bumi tetapi ia datang dari langit secara lisan."[63]
Maka
Muhammad (S) yang keadaannya dalam fana (lenyap) dalam Zhat Ilahiyah, tiada
yang kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar, dan tiada yang kekal melainkan cahaya
tanpa kegelapan padanya, iaitu Allah SWT, maka jadilah hamba ini telah diangkat
(kasyaf) penutupnya sehingga dia mengenal Allah dengan makrifah sebenar (haq). Baginda
sahaja, yang boleh mengenalkan Allah kepada penciptaan (makhluk) yang lebih sempurna
dan lengkap. Begitu juga baginda sahajalah Khalifah Allah yang sempurna, Iaitu
yang tajalli padanya Al-Lahut (Ketuhanan) atau Zhat Al-Ilahiyah yang paling
sempurna yang mungkin bagi manusia.
Untuk
menjelaskan lagi perkara ini, saya akan bawakan contoh berikut:
Jika
seseorang mempunyai sebuah kilang yang mempunyai mesin dan pekerja. Dan beliau mengurus
kilangnya sendiri, hasil pengeluarannya akan mencapai seratus peratus (100%). Kemudian
nampaknya orang ini akan menjadikan orang lain menggantikannya dalam mengurus kilangnya
itu, jadi beliau dapati ada manusia lain yang mampu menguruskan kilang ini.
Walau bagaimanapun, jika dia sendiri tidak menyelia orang itu, hasil
pengeluaran itu akan mencapai hanya lapan puluh peratus (80%), jadi pengawasan
diperlukan daripada beliau untuk mengekalkan hasil pengeluaran yang penuh (seratus
peratus). Beliau kemudian mendapati orang lain yang lebih layak daripada yang
sebelum ini, tetapi pengawasan masih diperlukan, jika tidak hasil pengeluaran
akan hanya (90%), jadi dia menjadikan orang itu sebagai penggantinya dan
diselia kerjanya untuk hasil pengeluaran yang perlu dikekalkan pada kadar
seratus peratus (100%).
Beliau
akhirnya menemui seorang manusia sepertinya, sama bentuk gayanya dan dia yang
mampu mengurus kilang tersebut tanpa pengawasan, dan mengekalkan hasil
pengeluaran tersebut pada kadar seratus peratus (100%), jadi dia menjadikan
orang itu sebagai penggantinya di kilang tersebut dan diberinya pilihan untuk
melakukannya menurut kehendaknya, kerana kehendaknya tidak lain daripada
kehendak pemilik kilang. Sekarang penyeliaan ke atas pengganti yang sempurna
ini dari pemilik kilang itu tidak diperlukan lagi.
Begitulah
juga orang yang mendengar tentang kebakaran, mengetahui sebanyak mana yang dia
telah dengar tentang hal kebakaran itu, dan orang yang melihat kebakaran itu, akan
mengetahui banyak mana kebakaran yang dia telah dilihatnya. Ada pun sesuatu
yang terbakar dengan api ia mengetahuinya (mengalami) dengan pasti (yakin),
tetapi menurut seberapa banyak yang terbakar padanya. Bagi orang yang terbakar
oleh api sepenuh dan seluruhnya, Sehingga anda tidak boleh membezakannya dengan
api; kerana ia telah menjadi api:
﴿بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا
وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾
{"Bahwa telah
diberkati orang-orang yang berada di dekat api itu, dan orang-orang yang berada
di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam"..} [64]
﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ
وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾
{Dan
perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tiada yang memahaminya
kecuali orang-orang yang berilmu.} [65]`
✡✡✡✡✡
--------------------------------
[55]
- Misbah Al-Mutahajid: halaman 416, Minggu Kecantikan: halaman 321, Al-Misbah
Kafami: halaman 424, Bihar Al-Anwar Jilid 87, halaman 97.
[56]
- disebut dalam Ihtijaj Al-Imam Al-Ridha (as) atas ketua Jalut: (..berkata kepadanya
Al-Ridha (as): Adakah kamu nafikan bahawa bahawa Taurat mengatakan kepada kamu,
"telah datang cahaya dari Gunung Sinai (Thur Sinaa’), dan kami diterangi
dari Gunung Sa3ir, dan dicemerlangkan atas kami di Gunung Faran? kata ketua
Galot: "Aku tahu kalimah ini, dan tidak tahu tafsirnya.
Al-Ridha
(as) berkata kepadanya: Aku khabarkan kepadamu, Adapun kata-kata, “telah datang
cahaya dari Gunung Sinai (Thur Sinaa’)," ia adalah wahi Allah TWT (Tabaraka
Wa Ta’ala), yang diturunkan kepada Musa (as) di Gunung Sinai, dan kata-kata:
"kami diterangi dari Gunung Sa3ir ", ia adalah gunung yang diwahyukan
Allah (AWJ) kepada Isa bin Maryam, dan kata-kata: " dicemerlangkan atas
kami di Gunung Faran," Ia adalah gunung dari pergunungan Mekah yang ada di
antaranya pada hari ini. Maka berkata umat-umat Nabi apa yang kamu dan
sahabat-sahabat kamu katakan di dalam Taurat: "Saya melihat penghuni bumi
keduanya diterangi, salah seorang daripada mereka atas keldai, dan yang satu
lagi atas unta," Siapa yang menunggang keldai? Siapa yang menunggang unta?
Kata ketua Jalut: kedua mereka tidak tahu maka aku beritahu mereka.
Beliau
(as): Adapun yang menunggang keldai adalah Isa, dan yang menunggang unta adalah
Muhammad. Adakah ini dinafikan pada Taurat? Beliau berkata: Tidak, ia tidak
menafikan ...) Al-Tauhid oleh Al-Shaduq, halaman 447, 3uyun Akhbar Al-Ridha
(as) Jilid 2, halaman 148, Bihar Al-Anwar, Jilid 10, halaman 308.
[57]
– Berkata Al-Jauhariy: (Al-Thala3ah: Al-Rukyah) Al-Shihah: Jilid 3, halaman 1254,
dan berkata Ibn Mantsur:
(طلع فلان علينا من
بعيد، وطلعته: رؤيته. يقال: حيا الله طلعتك)
(Telah
datang Si Fulan pada kami dari jauh, dan kedatangannya: mimpinya mengatakan: Allah
Yang hidup datang kepada kamu) Lisan Al-Arab: Jilid 8, halaman 236. Berkata Al-Jauhariy:
(وظهر الشيء بالفتح
ظهوراً: تبيّن ... وأظهرت الشيء: بينته ..)
(dan
muncul sesuatu pembukaan yang boleh dilihat: jelas ... dan menzahirkan sesuatu:
dengan menjelaskannya ..) Al-Shihah: Jilid 2, halaman 732.
dan
berkata Ibn Faris:
(ظهر، الظاء والهاء
والراء أصل صحيح واحد يدل على قوّة وبروز، من ذلك ظهر الشيء يظهر ظهوراً فهو ظاهر
إذا انكشف وبرز؛ ولذلك سمي وقت الظهر والظهيرة وهو أظهر أوقات النهار وأضوؤها)
(Dzahir,
ejaannya Al-Dzaa’, Al-Haa’ dan Al-Raa’ dengan betul dan salah satu menunjukkan
kekuatan dan kemunculan, dari sesuatu yang zahir (muncul) yang dapat dilihat
dengan jelas apabila terdedah (kasyaf) dan muncul, begitu juga dinamakan waktu
tengah hari (zohor) dan jelas kelihatan, yang menunjukkan masa-masa hari siang dan
Audhu’uha) Mu3jam Maqaayiyis AL-Laghah Jilid 3, halaman 471.
[58]
– Al-Baqarah 2:30.
[59]
– Al-Naj 53:9.
[60]
- Ibn Mantsur berkata: mereka di antara dua busaran panah, dan ruangan busaran
panah, dan membawa busaran panah, dan di bawah busaran panah, iaitu kadar busaran
panah. Jjarak;: antara pemegang dan dua hujung yang sama. Setiap busaran panah dua
jarak, iaitu antara pemegang dan dua hujung yang serupa) Lisan Al-Arab: Jilid 1,
halaman 693. Hujung yang sama dan lengkung: Apa kebaikan tamatan (hujung).
[61]
- Mengepak: bergerak dan bergetar.
[62]
- dipanggil jarum: cucuk.
[63]
- Al-Kafi Jilid 1 halaman 442, Al-Jawahir Al-Sunniyah halaman 312, Bihar
Al-Anwar Jilid 18 halaman 306, Al-Tafsir Al-Shafi Jilid 5 halaman 87, Tafsir
Nur Al-Tsaqalain Jilid 3 halaman 98.
[64]
– Al-Naml 27:8
Tiada ulasan:
Catat Ulasan