Soalan 15: Anda orang-orang
Syiah mengatakan bahawa terdapat hanya empat orang wakil bagi Al Imam Al Mahdi
dan tidak ada wakil selepas itu, jadi apa bukti yang logik dan bukti yang ada dari
Kitab-kitab Suci (al-Quran, Taurat, dan Injil) yang anda adalah wakil yang
kelima?
Rita George, Wanita Keristian
25/ Rabi3 Al-Awwal/1426 H
Jawapan: Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang, dan segala puji-pujian bagi Allah,
Tuhan sekalian alam.
Di dalam Taurat, Kitab 2
Raja-raja, Bab Kedua: 2:1-18 (Elia naik ke Langit)
Ia berlaku apabila Yahweh
akan mengambil Elia oleh badai ke Langit...... (8) Lalu Elia mengambil
jubahnya, digulungnya, dipukulkannya ke atas air itu, maka terbagilah air itu
ke sebelah sini dan ke sebelah sana, sehingga menyeberanglah keduanya dengan
berjalan di tanah yang kering. (9) Dan sesudah mereka sampai di seberang,
berkatalah Elia kepada Elisa: "Mintalah apa yang hendak kulakukan
kepadamu, sebelum aku terangkat dari padamu." Jawab Elisa: "Biarlah
kiranya aku mendapat dua bagian dari rohmu." (10) Berkatalah Elia:
"Yang kauminta itu adalah sukar. Tetapi jika engkau dapat melihat aku
terangkat dari padamu, akan terjadilah kepadamu seperti yang demikian, dan jika
tidak, tidak akan terjadi."
(11) Sedang mereka
berjalan terus sambil berkata-kata, tiba-tiba datanglah kereta berapi dengan
kuda berapi memisahkan keduanya, lalu naiklah Elia ke Langit dalam angin badai.
(12) Ketika Elisa melihat itu, maka berteriaklah ia: "Bapaku, bapaku!
Kereta Israel dan orang-orangnya yang berkuda!" Kemudian tidak dilihatnya
lagi...
Ini adalah perkara nabi dan
Rasul Allah, Elia (as), dan ia diangkatkan dan tidak mati sehingga sekarang
dan dia melakukan banyak kerja kerana Allah SWT di bumi-Nya, tetapi
orang-orang di bumi tidak melihatnya; kerana mereka dibutakan walaupun mata
mereka terbuka, dan Khidhir (as) juga diangkatkan dan melakukan
kerja-kerja di muka bumi dengan izin Allah SWT, dan Isa (as) juga diangkatkan dan
melakukan kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT, juga Al-Imam
Al-Mahdi Muhammad bin Al Hassan (as) diangkatkan dan melakukan
kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT.
Dan pada permulaan ketika
Nabi Isa (as) diangkat, dia menghantar wazir dan utusannya untuk
mengesahkan kebenaran bahawa dia dibawa dari Allah SWT dan untuk menyebarkan
agama Allah di bumi-Nya, seperti: Simon Peter dan John Ahli Teologi itu.
Selain itu, mesej daripada
Isa (as) dihentikan dan ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan untuk kebaikan,
kerana tidak ada bukti logik juga bukti dari Kitab-kitab Suci yang
menyokongnya, dan sebaliknya, bahawa Isa (as) akan mengutus wakilnya apabila
tiba masanya untuk dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin
hampir, dan saya akan memberikan bukti kemudiannya, Insya Allah.
Bagi Al Imam Al Mahdi (as),
dia telah mengutus empat wakil dalam Keghaiban Kecil yang berlangsung selama
lebih kurang tujuh puluh tahun, dengan tidak ada lagi wakil yang dihantar
olehnya selepas itu, juga ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan demi
kebaikan, bahkan sebaliknya, bahawa dia akan mengutus utusannya apabila tiba
masanya untuk dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin
hampir, dan saya akan memberi bukti kemudiannya, Insya Allah.
Dan sekarang sebelum kita
mengkaji bukti perkara itu bahawa mereka mengutus seorang utusan yang mewakili
mereka, kita kaji perkara ini pada empat orang ini (as), Khidhir dan Elia dan
Isa dan Muhammad ibn Al Hassan Al Mahdi (3alaihimu Al-Salam), adakah ianya
seorang atau ramai?
Pada hakikatnya, perkara
mereka adalah satu, dan mereka bersatu dan mereka tidak ramai dan tidak ada
perbezaan di antara mereka, kerana Tuhan mereka adalah satu dan agama mereka
adalah satu; iaitu penyerahan kepada Allah SWT. Mereka semua menyeru kepada
Allah dan beramal dengan perintah-Nya, kebenaran yang mereka serukan adalah
satu dan matlamat mereka adalah satu; yang merupakan Kiamat Kecil, dan
tujuan mereka adalah satu; iaitu untuk menyebarkan keadilan dan tauhid dan
menyembah Allah di muka bumi ini dengan cara yang dikehendaki Allah SWT, kerana
mereka adalah satu dan tidak ada perbezaan di antara mereka, dan mereka meminta
untuk satu tujuan dan satu matlamat, dan Tuhan (Ilah) dan Tuhan (Rab) mereka
adalah satu, oleh itu rasul (utusan -wakil) daripada mereka semua mesti hanya
seorang, dan dia juga mestilah seorang Rasul dari Allah, kerana mereka semua
beramal dengan perintah-Nya, dan kerana sesiapa yang mewakili mereka adalah
mewakili Allah, dan sesiapa yang menjayakan mereka di bumi menggantikan Allah
SWT, kerana mereka adalah Khalifah Allah di muka bumiNya.
Dan sekarang mari kita
menyebut sebahagian bukti bahawa mereka (as) mengutus utusan apabila tiba
masanya untuk Kiamat Kecil dan Negara Keadilan Ilahi, dan hanya
beberapa bukti adalah mencukupi kerana keadaan yang terhad yang menghalang kita
memberi secara terperinci.
Pertama: dalam al-Quran dan
hadis Nabi Muhammad (S), dan perkataan para Imam (as).
1) Dalam al-Quran:
a) Allah SWT berfirman:
﴿فَارْتَقِبْ يَوْمَ
تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ * يَغْشَى النَّاسَ هذا عَذابٌ أَلِيمٌ *
رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ * أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى
وَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ * ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقالُوا مُعَلَّمٌ
مَجْنُونٌ * إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ عائِدُونَ * يَوْمَ
نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ﴾
Maka
tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata, * yang meliputi manusia.
Inilah azab yang pedih. * (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, lenyapkanlah dari
kami azab itu. Sesungguhnya kami akan beriman".* Bagaimanakah mereka dapat
menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang
memberi penjelasan, * kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata:
"Dia adalah seorang yang menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula
seorang yang gila". * Sesungguhnya (kalau) Kami akan melenyapkan siksaan
itu agak sedikit sesungguhnya kamu akan kembali (ingkar). * (Ingatlah) hari
(ketika) Kami menghantam mereka dengan hantaman yang keras. Sesungguhnya Kami
adalah Pemberi balasan. [22]
Dan asap ini adalah azab, dan
azab yang mendahului mesej, Allah SWT berfirman:
﴿وَما كُنَّا مُعَذِّبِينَ
حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً﴾
dan
Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul. [23]
Juga asap ini atau azab
adalah hukuman bagi orang-orang yang akan diseksa yang mendustakan Rasul itu
semasa dia berada di antara mereka, kerana ia adalah jelas dalam ayat:
﴿ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ
وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾.
kemudian
mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang
menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula seorang yang gila". [Al-Dukhan
44:14]
Dan asap ini atau azab
diturunkan supaya penduduk bumi beriman dengan rasul ini selepas ia meliputi
mereka, seperti azab yang meliputi umat Yunus (as)
Dan asap ini atau azab
dikaitkan dengan Kiamat Kecil; bahkan ia adalah siksaan kecil seperti yang
dijelaskan di dalam ayat ini, kerana tiada apa-apa selepasnya kecuali
pembalasan yang lebih besar dan pembalasan pada para penindas.
Jadi asap adalah salah satu
daripada tanda-tanda kemunculan Al-Qa'im (Al-Mahdi), [24] dan ini telah
diberitahu oleh para Imam (as), dan ia dikaitkan dengan seorang rasul (utusan),
bahkan disebabkan bahawa penduduk bumi menafikan utusan ini, jadi ia adalah
satu hukuman bagi mereka:
﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى
وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ﴾.
Bagaimanakah
mereka dapat menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang
rasul yang memberi penjelasan, [Al-Dukhan 44:13]
Jadi siapakah utusan (Rasul(
ini? Dan siapa yang mengutusnya?
b) Allah SWT berfirman:
﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ * يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرْضِ الْمَلِكِ
الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ * هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ
رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ
وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ * وَآخَرِينَ
مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * ذلِكَ فَضْلُ
اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾
Senantiasa
bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja,
Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.*. Dialah yang mengutus
kepada al-Ummiyin (pusat desa-desa disekililingnya) seorang Rasul di
antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan
mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka
sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,* dan (juga) kepada kaum yang
lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang Maha Perkasa
lagi Maha Bijaksana. * Demikianlah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa
yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai karunia yang besar. [25]
Maksudnya, bersama-sama
dengan orang lain dari mereka yang belum menyertai mereka, bahawa Dia SWT akan
mengutus mereka seorang Rasul dari mereka sendiri, yang membacakan kepada
mereka ayat-ayat-Nya dan untuk menjadikan mereka berkembang dan mengajarkan kepada
mereka kitab dan hikmah ....
Dan tentulah Muhammad (S)
tidak dapat membacakan kepada orang lain yang datang selepas kembalinya baginda
kepada Allah, jadi mesti ada seorang rasul, dan yang juga dihantar di kalangan
orang-orang yang buta huruf, yang bermaksud ibu kepada semua daerah (Mekah)
pada zamannya, dan dia mempunyai sifat-sifat ini; membacakan ayat-ayat dan
membuat orang berkembang, iaitu menyucikan mereka supaya mereka melihat Kerajaan
Langit dan mengajarkan mereka Al-Kitab dan Al-Hikmah.
c) Allah SWT berfirman:
﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ
فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا
يُظْلَمُونَ﴾([
Tiap-tiap
umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah
keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [26]
Dan dalam hadith diriwayatkan
dari Jabir, dari Ja’far (as) berkata: Aku
bertanya kepadanya tentang tafsiran ayat ini:
Tiap-tiap umat mempunyai
rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara
mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [Yunus 10:47]
Beliau (as) berkata: ia
mempunyai makna tersirat; di mana setiap kurun ada seorang Rasul dari Aali
Muhammad kepada umat ini, yang muncul pada abadnya sebagai seorang Rasul kepada
mereka, dan mereka adalah Auliak dan mereka adalah rasul, sebagaimana firman Allah
(maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka
dengan adil,) beliau berkata: ini bermakna bahawa rasul menghukum dengan adil
dan mereka tetap tidak dianiaya, sebagaimana firman Allah itu. [27]
Rasanya ini mencukupi, atau
jika tidak, ia akan mengambil masa lebih lama jika kita mengkaji dari
bukti-bukti Al-Quran.
2) Banyak hadis-hadis yang
telah disampaikan oleh nabi Muhammad (S), yang telah diriwayatkan oleh Syiah
dan Sunnah menunjukkan kewujudan Mahdi dan Qa'im yang mendahului Al-Imam
Al-Mahdi (as), dan beliau berhubung dengannya, dan seorang utusan dari beliau
(as), dan dia adalah Al-Yamin (orang kanan) dan washinya.
Dan Wasiat nabi Allah (S)
menunjukkan orang itu dengan nama dan taraf (kedudukan), dan dia adalah Mahdi
Pertama, namanya adalah Ahmad, dan dia adalah keturunan Al-Imam
Al-Mahdi (as).
Juga para Imam (as)
menyifatkan orang yang diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi, dengan nama dan tempatnya
dan sifat-sifat, dan namanya Ahmad dan dia adalah dari Al-Basrah dan
... dan ... dan saya memohon maaf kerana tidak menyebutkan haditsnya, hanya
untuk mengekalkannya ia ringkas, dan untuk maklumat lanjut sila rujuk kepada
buku-buku yang diterbitkan oleh pengikut-pengikut (ansar) Al-Imam Al-Mahdi
(as), seperti: Kenyataan Yang Jelas (Al-Balagh Al-Mubeen), Balasan Yang Tegas
(Al-Radd Al-Hassem), dan Balasan Penamat (Al-Radd Al-Qassem), dan sebahagian
daripada kenyataan di mana saya menangani sebahagian daripada kisah ini yang
disampaikan oleh para ulama kanan Syiah beratus-ratus tahun yang lalu,
diriwayatkan dari nabi dan para Imam, dan sebahagian daripada kisah-kisah ini
telah disampaikan oleh ulama sunni di dalam buku mereka.
Kedua: di dalam Taurat
a) Kitab Yesaya:
Ia akan melambaikan
panji-panji kepada bangsa-bangsa yang dari jauh, dan akan bersuit memanggil
mereka dari ujung bumi; sesungguhnya mereka akan datang dengan segera, dengan
cepat! * Tiada yang lelah dan tiada yang tersandung di antaranya; mereka
tidak terlelap dan tidak tertidur, tidak terlepas ikat pinggangnya dan tali
kasutnya tidak terputus; * anak panahnya ditajamkan, dan segala busurnya
dilentur; kuku kudanya keras seperti batu api dan roda keretanya seperti puting
beliung.* Aumnya seperti singa betina, mereka mengaum seperti singa muda;
mereka meraung dan menangkap mangsanya, * membawanya lari dan tidak ada yang
melepaskan. * Pada hari itu mereka akan diliputi oleh suara seperti suara
laut menderu. Jika orang memandang ke bumi, sesungguhnya, ada gelap yang
menyesakkan, dan terang menjadi gelap oleh awan-awan!... [28]
Dan sifat-sifat ini; seperti
tidak ada yang terlelap dan tidak tertidur... dan ... dan ..., adalah sifat
para sahabat Al-Qa'im (as) seperti yang diceritakan dalam riwayat Aali Muhammad
(as), [29] maka yang menjadi pengangkat daripada panji-panji yang (Ia
akan melambaikan panji-panji kepada bangsa-bangsa)!
Iaitu orang yang meminta
kesetiaan (bai’ah) dan mengumpulkan ansar (pengikut) Al-Imam Al-Mahdi (as),
Isa, Elia dan Khidhir (as)
(1) Suatu tunas akan
keluar dari tunggul Isai (Jesse), dan taruk (tunas) yang akan tumbuh dari
pangkalnya akan berbuah (2) Roh TUHAN akan ada padanya, roh hikmat dan
pengertian, roh nasihat dan keperkasaan, roh pengenalan dan takut akan TUHAN;
(3) ya, kesenangannya ialah takut akan TUHAN. Ia tidak akan menghakimi
dengan sekilas pandang saja atau menjatuhkan keputusan menurut kata
orang.(4) Tetapi ia akan menghakimi orang-orang lemah dengan keadilan, dan
akan menjatuhkan keputusan terhadap orang-orang yang tertindas di negeri dengan
kejujuran; ia akan menghajar bumi dengan perkataannya seperti dengan tongkat,
dan dengan nafas mulutnya ia akan membunuh orang fasik.(5) Ia tidak akan
menyimpang dari kebenaran dan kesetiaan, seperti ikat pinggang tetap terikat
pada pinggang.(6) Serigala akan tinggal bersama domba dan macan tutul akan
berbaring di samping kambing. Anak lembu dan anak singa akan makan rumput
bersama-sama, dan seorang anak kecil akan menggiringnya.(7) Lembu dan
beruang akan sama-sama makan rumput dan anaknya akan sama-sama berbaring,
sedang singa akan makan jerami seperti lembu. (8) Anak yang menyusu akan
bermain-main dekat liang ular tedung dan anak yang cerai susu akan mengulurkan
tangannya ke sarang ular beludak.(9) Tidak ada yang akan berbuat jahat
atau yang berlaku busuk di seluruh gunung-Ku yang kudus, sebab seluruh bumi
penuh dengan pengenalan akan TUHAN, seperti air laut yang menutupi dasarnya.
(10) Maka pada waktu itu taruk dari pangkal Isai akan berdiri sebagai
panji-panji bagi bangsa-bangsa; dia akan dicari oleh suku-suku bangsa dan tempat
kediamannya akan menjadi mulia.... [30]
Dan semua peristiwa-peristiwa
ini adalah mencukupi untuk Kiamat Kecil, dan tidak pernah berlaku
sebelumnya dan hanya berlaku di Negara Keadilan Ilahi.
Bagi Jesse (Isai), di dalam
Taurat diketahui bahawa dia adalah bapa kepada Nabi Daud (as), dan ibu Al-Imam
Al-Mahdi (as) adalah dari keturunan Nabi Daud (as).
Dan ceritanya secara ringkas
adalah,
Beliau adalah seorang puteri,
datuk beliau adalah Kaisar Rom, dia melihat Nabi Isa (as) dan penggantinya;
Simon Petrus (Simon Peter), dan Nabi Muhammad (S) dalam tidur beliau (rukya),
dan Nabi Muhammad (S) pergi kepada Nabi Isa (as) dan mencadangkan perkahwinan
antara dia dan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as), jadi Isa (as) berkata kepada Simon Petrus: Satu
penghormatan besar telah datang kepada kamu; kerana dia (puteri) adalah
keturunan Simon Petrus, pengganti Isa (as), dan dia melihat banyak rukya
selepas itu, dan dia telah ditangkap, dan banyak mukjizat telah berlaku
kepadanya sehinggalah dia sampai ke rumah Al-Imam Ali Al-Hady (as) yang
mengatur perkahwinannya dengan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as), dan
dia melahirkan Al-Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi (as). [31]
Jadi Al-Imam Al-Mahdi
Muhammad bin Al-Hassan Al-Askary (as) adalah keturunan Israel (Yakub (as)) dari sebelah ibu, dan keturunan Nabi Muhammad (S)
dari sebelah bapa.
Oleh itu, adalah benar bahawa
dia adalah tunas yang akan keluar dari tunggul Isai (Jesse).
Kerana adalah benar bahawa
yang pertama daripada dua belas Mahdi-mahdi merupakan tunas yang akan
keluar dari tunggul Isai (Jesse); kerana dia adalah keturunan Al-Imam
Al-Mahdi (as).
Dan Mahdi Pertama yang
namanya Ahmad seperti dalam riwayat Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as),
adalah utusan Al-Imam Al-Mahdi (as) dan Washiynya dan Yamin (orang kanan)
beliau, dan yang pertama beriman kepadanya pada awal kemunculannya
sebelum dia bangkit dengan pedang. [32] Rasanya ia memadai sampai di sini untuk
meringkaskannya, dan jika anda mahu lebih banyak lagi bacalah dari Taurat;
Bab-bab 13, 42, 43, 44, 49, 63, 65, 66 daripada Kitab Yesaya dan renunglah
dengan baik dan teliti di dalamnya.
b) Kitab Daniel:
... (31) Ya raja, tuanku
melihat suatu penglihatan, yakni sebuah patung yang amat besar! Patung ini
tinggi, berkilau-kilauan luar biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak
mendahsyatkan. (34) Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas sebuah
batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada
kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk.(35) Maka dengan
sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu,
dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu
angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan.
Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh
bumi.... .. [33]
Batu ini yang memusnahkan kerajaan
yang zalim dan syaitan di bumi ini, ia adalah seorang Rasul dari Al-Imam
Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).
(2) Berkatalah Daniel,
demikian: "Pada malam hari aku mendapat penglihatan, tampak keempat angin
dari langit mengguncangkan laut besar, (3) dan empat binatang besar naik
dari dalam laut, yang satu berbeda dengan yang lain. (4) Yang pertama
rupanya seperti seekor singa, dan mempunyai sayap burung rajawali; aku terus
melihatnya sampai sayapnya tercabut dan ia terangkat dari tanah dan ditegakkan
pada dua kaki seperti manusia, dan kepadanya diberikan hati manusia.
(5) Dan tampak ada seekor binatang yang lain, yang kedua, rupanya seperti
beruang; ia berdiri pada sisinya yang sebelah, dan tiga tulang rusuk masih ada
di dalam mulutnya di antara giginya. Dan demikianlah dikatakan kepadanya: Ayo,
makanlah daging banyak-banyak. (6) Kemudian aku melihat, tampak seekor
binatang yang lain, rupanya seperti macan tutul (harimau); ada empat sayap
burung pada punggungnya, lagipula binatang itu berkepala empat, dan kepadanya
diberikan kekuasaan. (7) Kemudian aku melihat dalam penglihatan malam itu,
tampak seekor binatang yang keempat, yang menakutkan dan mendahsyatkan, dan ia
sangat kuat. Ia bergigi besar dari besi; ia melahap dan meremukkan, dan sisanya
diinjak-injaknya dengan kakinya; ia berbeda dengan segala binatang yang
terdahulu; lagipula ia bertanduk sepuluh. (8) Sementara aku memperhatikan
tanduk-tanduk itu, tampak tumbuh di antaranya suatu tanduk lain yang kecil,
sehingga tiga dari tanduk-tanduk yang dahulu itu tercabut; dan pada tanduk itu
tampak ada mata seperti mata manusia dan mulut yang menyombong.
(9) Sementara aku terus melihat, takhta-takhta diletakkan, lalu duduklah
Yang Lanjut Usianya; pakaian-Nya putih seperti salju dan rambut-Nya bersih
seperti bulu domba; kursi-Nya dari nyala api dengan roda-rodanya dari api yang
berkobar-kobar; (10) suatu sungai api timbul dan mengalir dari
hadapan-Nya; seribu kali beribu-ribu melayani Dia, dan selaksa kali
berlaksa-laksa berdiri di hadapan-Nya. Lalu duduklah Majelis Pengadilan dan
dibukalah Kitab-kitab. (11) Aku terus melihatnya, karena perkataan sombong
yang diucapkan tanduk itu; aku terus melihatnya, sampai binatang itu dibunuh,
tubuhnya dibinasakan dan diserahkan ke dalam api yang membakar. (12) Juga
kekuasaan binatang-binatang yang lain dicabut, dan jangka hidup mereka
ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. (13) Aku terus melihat dalam
penglihatan malam itu, tampak datang dengan awan-awan dari langit seorang
seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang Lanjut Usianya itu, dan ia
dibawa ke hadapan-Nya. (14) Lalu diberikan kepadanya kekuasaan dan
kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari segala bangsa, suku
bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah kekuasaan yang kekal,
yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan yang tidak akan musnah.
(15) Maka aku, Daniel, terharu karena hal itu, dan penglihatan-penglihatan
yang kulihat itu menggelisahkan aku. (16) Lalu kudekati salah seorang dari
mereka yang berdiri di sana dan kuminta penjelasan tentang semuanya itu. Maka
berkatalah ia kepadaku dan diberitahukannyalah kepadaku maknanya:
(17) Binatang-binatang besar yang empat ekor itu ialah empat raja yang
akan muncul dari dalam bumi; (18) sesudah itu orang-orang kudus milik Yang
Mahatinggi akan menerima pemerintahan, dan mereka akan memegang pemerintahan
itu sampai selama-lamanya, bahkan kekal selama-lamanya. (19) Lalu aku
ingin mendapat penjelasan tentang binatang yang keempat itu, yang berbeda dengan
segala binatang yang lain, yang sangat menakutkan, dengan gigi besinya dan kuku
tembaganya, yang melahap dan meremukkan dan menginjak-injak sisanya dengan
kakinya; (20) dan tentang kesepuluh tanduk yang ada pada kepalanya, dan
tentang tanduk yang lain, yakni tanduk yang mempunyai mata dan yang mempunyai
mulut yang menyombong, yang tumbuh sehingga patahlah tiga tanduk, dan yang
lebih besar rupanya dari tanduk-tanduk yang lain. (21) Dan aku melihat
tanduk itu berperang melawan orang-orang kudus dan mengalahkan mereka,
(22) sampai Yang Lanjut Usianya itu datang dan keadilan diberikan kepada
orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi dan waktunya datang orang-orang kudus
itu memegang pemerintahan. (23) Maka demikianlah katanya: Binatang yang keempat
itu ialah kerajaan yang keempat yang akan ada di bumi, yang akan berbeda dengan
segala kerajaan dan akan menelan seluruh bumi, menginjak-injaknya dan
meremukkannya. (24) Kesepuluh tanduk itu ialah kesepuluh raja yang muncul
dari kerajaan itu. Sesudah mereka, akan muncul seorang raja; dia berbeda dengan
raja-raja yang dahulu dan akan merendahkan tiga raja. (25) Ia akan
mengucapkan perkataan yang menentang Yang Mahatinggi, dan akan menganiaya
orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi; ia berusaha untuk mengubah waktu dan
hukum, dan mereka akan diserahkan ke dalam tangannya selama satu masa dan dua
masa dan setengah masa. (26) Lalu Majelis Pengadilan akan duduk, dan
kekuasaan akan dicabut dari padanya untuk dimusnahkan dan dihancurkan sampai
lenyap. (27) Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari
kerajaan-kerajaan di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang
kudus, umat Yang Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang
kekal, dan segala kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.(28) Sekianlah
berita itu. Adapun aku, Daniel, pikiran-pikiranku sangat menggelisahkan aku,
sehingga aku menjadi pucat; dan aku menyimpan hal itu dalam ingatanku." [34]
Dan singa dengan sayap
melambangkan empayar Inggeris yang ditubuhkan di Eropah dan logo yang merupakan
singa dengan dua sayap, bagi beruang ia adalah logo untuk Soviet (Rusia), dan
memakan banyak daging ertinya membunuh ramai orang ...... sebagai untuk
binatang yang keempat yang diperbuat daripada besi itu empayar Amerika yang
menguasai bumi dengan senjata dan wang.
Ada pun untuk seorang Yang
Lanjut Usianya adalah Al-Imam Al-Mahdi (as), dan anak manusia adalah Isa (as),
dan berakhirnya Amerika seperti yang diceritakan oleh Daniel, bahawa ia akan
dibakar dengan api.
Dan Al-Imam Al-Mahdi (as),
Isa, Elia dan Khidhir (as) akan datang semasa Kiamat Kecil dan ia
adalah suatu penghakiman dan azab dan pembalasan kepada penindas, ia adalah
tepat untuk azab dan pembalasan datang sebelum amaran? Jadi siapakah pemberi
peringatan itu?
Mesti ada seorang Rasul dari
mereka (as) yang menjanjikan dan memberi amaran kepada manusia, sebelum
kemunculan mereka. Adapun di dalam Taurat, ini sudah memadai, biarlah ia
menjadi lebih ringkas.
Ketiga: dalam Injil
...... Kamu akan mendengar
deru perang atau kabar-kabar tentang perang. Namun berawas-awaslah jangan kamu
gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum kesudahannya.......
Jadi apabila kamu melihat Pembinasa keji berdiri di tempat kudus, menurut
firman yang disampaikan oleh nabi Daniel--para pembaca hendaklah
memperhatikannya-...... Dan sekiranya waktunya tidak dipersingkat, maka dari
segala yang hidup tidak akan ada yang selamat; akan tetapi oleh karena
orang-orang pilihan waktu itu akan dipersingkat.... Sebab sama seperti kilat
memancar dari sebelah timur dan melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian
pulalah kelak kedatangan Anak Manusia.... Segera sesudah siksaan pada masa itu,
matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan
berjatuhan dari langit dan kuasa-kuasa langit akan goncang. Matius 24: 6, 15,
22, 27, 29
Dan dalam bab ini Isa (as)
menyebut tanda-tanda Kiamat Kecil, seperti yang dinyatakan oleh Nabi
Muhammad (S) dan para Imam (as), peperangan, gerhana matahari dan bulan [35]
... dan kekejian yang membinasakan (Amerika) ... dan apa yang penting ialah
beliau menekankan awal kemunculannya, dari timur ke barat, dan timur berkaitan
dengan Isa (as) pada masa itu adalah Iraq, dan kilat (api) yang keluar dari
timur dan terserlah ke barat adalah Nabi Ibrahim, kerana dia keluar dari Iraq
dan muncul di Tanah Suci.
Dan Isa (as) berkata mengenai
John: bahawa dia adalah Elia, bermakna seperti Elia,
dan Aku berkata kepadamu:
Elia sudah datang, tetapi orang tidak mengenal dia, dan memperlakukannya
menurut kehendak mereka. Demikian juga Anak Manusia akan menderita oleh
mereka." Pada waktu itu mengertilah murid-murid Yesus bahwa Ia berbicara
tentang Yohanes Pembaptis.. [36]
Dan Isa (as) berkata mengenai
Yohanes (as):
dan--jika kamu mau
menerimanya--ialah Elia yang akan datang itu. Siapa bertelinga, hendaklah ia
mendengar! [37]
Oleh itu, boleh dikatakan
bahawa Rasul yang akan diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi (as) dan orang yang
bersamanya, dan mereka adalah Isa, Elia dan Khidhir, yang akan keluar dari
Iraq, ia adalah kemunculan Isa (as) dalam keadaan ini, kerana kemunculan John
(Yohanes) mewakili kemunculan Elia di beberapa hal dan rasul ini mungkin dari
umat lain, sebenarnya dia adalah dari umat lain seperti yang Isa (as) katakan:
Sebab itu, Aku berkata
kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan kepada
suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. [38]
Dan Isa (as) berkata:
Sebab itu, hendaklah kamu
juga siap sedia, karena Anak Manusia datang pada saat yang tidak kamu
duga." Siapakah hamba yang setia dan bijaksana, yang diangkat oleh tuannya
atas orang-orangnya untuk memberikan mereka makanan pada waktunya?
Berbahagialah hamba, yang didapati tuannya melakukan tugasnya itu, ketika
tuannya itu datang. [39]
Siapakah hamba yang setia dan
bijak ini? Kecuali seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari
Elia dan dari Khidhir (as).
Dan Isa berkata:
(5) tetapi sekarang Aku
pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku, dan tiada seorangpun di antara kamu
yang bertanya kepada-Ku: Ke mana Engkau pergi? (6) Tetapi karena Aku
mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita. (7) Namun benar
yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi.
Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi
jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu. (8) Dan kalau Ia
datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman;
(9) akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku; (10) akan
kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi;
(11) akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum. [40]
Jadi siapa Penghibur yang
akan dihantar ini? Dan siapa yang akan menegur dunia oleh dosa dan kekufuran
mereka ini dan yang membunuh nabi-nabi dan rasul-rasul, dan untuk meninggalkan
kebenaran para nabi dan wasiat mereka, dan bagi menentukan nasib mereka semasa
Kiamat Kecil, dan yang membiarkan (merendahkan) putera dunia ini iaitu Al-Imam
Al-Mahdi (as), dan Isa (as) berkata:
Masih banyak hal yang harus
Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya. Tetapi
apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh
kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi
segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan
memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang. Ia akan memuliakan Aku, sebab
Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku. [41]
Dan diriwayatkan dari Abi
Abdillah (as):
Ilmu ada 27 huruf, dan semua
yang dibawa oleh Nabi-nabi adalah 2 huruf, sehingga ke hari ini manusia hanya
tahu 2 huruf, jadi apabila Qaim kita bangkit dia akan membawa keluar 25 huruf,
dan akan didedahkan kepada manusia dan akan ditambah 2 huruf kepadanya untuk
didedahkan menjadi 27 huruf. [42]
Dan saya fikir walaupun
penerangan di atas adalah pendek ia mencukupi untuk sesiapa yang mencari
kebenaran, dan jika anda mahu lebih lagi, terdapat banyak dalam visi John Ahli
Teologi yang saya tidak sebut hanya untuk mengekalkannya seringkas mungkin.
Dan saya mengingatkan anda
bahawa apabila Allah mengutus Isa (as) kepada orang-orang Yahudi, mereka
berkata:
Kata Natanael kepadanya:
"Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?" [43]
Dan mereka berkata:
Jawab mereka: "Apakah
engkau juga orang Galilea? Selidikilah Kitab Suci dan engkau akan tahu bahwa
tidak ada nabi yang datang dari Galilea." [44]
Dan mereka berkata:
Yang lain berkata: "Ia
ini Mesias." Tetapi yang lain lagi berkata: "Bukan, Mesias tidak
datang dari Galilea! Karena Kitab Suci mengatakan, bahwa Mesias berasal dari
keturunan Daud dan dari kampung Betlehem, tempat Daud dahulu tinggal." [45]
Dan akhirnya, nasihat saya
kepada anda adalah untuk memikirkan tentang kata-kata ini ... ada tertulis di
dalam Taurat:
Beriman kepada-Ku dengan
segenap hatimu dan tidak bergantung pada pemahaman mu. Kenali aku dalam semua
cara mu, dan aku akan mengarahkan laluan mu. Jangan bijak dengan cara mu
sendiri, hormatilah aku dan luruskanlah diri mu dengan kata-kata ku.
Ahmad al Hassan
✡✡✡✡✡
______________________________
[22] - Al-Dukhan 44: 10-16
[23] - Al-Israa’ 17:15 .
[24] - Dari Zaraarah dan
Hamran dan Muhammad bin Muslim, dari Abi Jafar dan Abi Abdillah (as) dalam
ayat: "Pada hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi
iman seseorang kepada dirinya sendiri," kata beliau: (Matahari terbit dari
Barat, dan keluar binatang, dan asap, dan lelaki yang menegaskan iman dan tidak
beramal, maka membawa ayat-ayat yang tidak membantu iman beliau) Bihar
Al-Anwar: Jilid 6 halaman 312.
Menurut penjelasan I7qaaq
Al-7ak: (mengenai "Al-Dukhaan - asap" Ali bin Al-Hussein: Al-Dukhaan
akan datang sebelum Kiamat yang akan mengambil nyawa orang kafir) Syarah I7qaaq
Al-7ak oleh Al-Syed Mar3asyi: Jilid 28 halaman 98.
[25] - Al-Juma3ah 62: 1-4.
[26] - Yunus 10:47.
[27] – Tafsir Al-3iyashi:
halaman 119, Bihar Al-Anwar: Jilid 24 halaman 306.
[28] - Yasaya Bab 5: 26-30.
[29] - telah disebut dalam
riwayat pada kelebihan sahabat-sahabat Al-Qaim (as), seperti yang diriwayatkan
Al-Shaduq daripada Abi Basir, berkata: Abu Abdillah (as): (Apa yang dikatakan
Luth (as) kepada kaumnya)
﴿لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ
قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ ﴾
Seandainya aku ada mempunyai
kekuatan (untuk menolakmu) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang
kuat (tentu aku lakukan)".
kecuali yang menginginkan
kekuatan Al-Qaim (as), tidak disebut, melainkan kesungguhan para sahabatnya,
dan seorang di antara mereka diberi kekuatan empat puluh orang lelaki, walaupun
hatinya bagi kebanyakannya seperti kepingan-kepingan besi, Seandainya mereka
berhati-hati dengan gunung besi untuk mengeluarkannya, dan tidak berhenti
menghunus pedang mereka sehingga mencapai redha Allah AWJ) Kamal Al-Din wa
Tamam Al-Ni3mah: halaman 673.
[30] – Yesaya Bab 11: 1-10.
[31] - lihat: Kamal Al-Din:
halaman 417, Bab pada riwayat Al-Saiyidah Narjis ibu Al-Qaim (as),
[32] - lihat: versi Ansar
Imam Mahdi (as), yang menyatakan peringatannya (as).
[33] - Bab 2: 31, 34, 35
[34] - Kitab Daniel Bab 7: 2-28.
[35] - lihat tanda-tanda
zuhur yang disebut oleh Rasulullah (S) dan keluarga baginda Al-Thahirin (as)
dari sumber-sumber Muslimin. Banyak yang telah dinyatakan oleh Syed Ahmad
Al-Hassan (as) di dalam kitab Al-3ijl Jilid 2 (anak lembu). Sila rujuk.
[36] -. Matius bab 17: 12,
[37] - Matius Bab 11: 14, 15
[38] - Matius bab 21: 43
[39] - Matius Bab 24: 44, 45,
46.
[40] - Injil John (Yohanes)
bab 16: 5-11
[41] - Injil John (Yohanes)
bab 16: 12-14
[42] – Mukhtashar Bashair
Al-Darajaat: halaman 117, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 336.
[43] - John (Yohanes) bab 1:
46
[44] - John (Yohanes) Bab 7:
52.
[45] - John (Yohanes) Bab 7:
41, 42.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan